• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 15:48:24 följande:

Jag har också lagt på mig 2-3 kg, men mest kring höfterna och rumpan. Byxorna sitter alltså hårt men inte pga magen, men kanske köper mammabyxor efter KUB på måndag om allt ser bra ut. Det är mest att jag vill ju inte bli jättestor snabbt eller så, men i och med att badsäsongen snart är här vore det ju kul med en liten gravidkula så att man inte bara såg fläskig ut som jag tyvärr känner mig nu. Har semester nu så har inget behov att dölja graviditeten men än finns ju inget att visa.

Okej, intressant att man kan föda såpass mycket för tidigt utan att det beror på något. Det viktigaste är ju att bebisen mådde bra! Jag själv var ganska liten, föddes en vecka över tiden men ändå bara 52 cm och runt 2800 gram. Man får se hur det blir med ens eget barn . När är du beräknad?

När folk började se min mage lät det "herregud vad du redan är stor, hur ska detta sluta", sen några veckor efter var det "oj vad du är liten, växer det som det ska?". Aldrig nöjda lixom :) men sålänge magen följer måttet och man går upp lagom så är det ju lugnt. Jag hade också lite viktångest, tror jag gick upp 15 kg som allt, och hade jag gått de sista 27 dagarna hade det ju blivit mer. Men bara fyra dagar efter förlossningen kom jag i mina byxor igen, var mycket vätska som satt sig på höfter och sådär. Så tänk inte för mycket på vikten, det brukar fixa till sig självt sedan :)

Hon låg på gränsen till gulsot eftersom hon föddes tidigt, så vi fick åka till sjukhuset varje dag i en vecka efteråt för att mäta och ta blodprover, samt att hon ville inte alls amma första tiden utan var ganska slö och sov dygnet runt i typ två månader. Så nästa hoppas jag kommer när den ska och är lite mer alert så amningen fungerar!

Oj ja du var ju inte stor! Vet inte hur genetiskt födelsevikt är?

Jag är beräknad till 17 januari! När är det dags för dig?
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-06-26 16:30:07 följande:

När folk började se min mage lät det "herregud vad du redan är stor, hur ska detta sluta", sen några veckor efter var det "oj vad du är liten, växer det som det ska?". Aldrig nöjda lixom :) men sålänge magen följer måttet och man går upp lagom så är det ju lugnt. Jag hade också lite viktångest, tror jag gick upp 15 kg som allt, och hade jag gått de sista 27 dagarna hade det ju blivit mer. Men bara fyra dagar efter förlossningen kom jag i mina byxor igen, var mycket vätska som satt sig på höfter och sådär. Så tänk inte för mycket på vikten, det brukar fixa till sig självt sedan :)

Hon låg på gränsen till gulsot eftersom hon föddes tidigt, så vi fick åka till sjukhuset varje dag i en vecka efteråt för att mäta och ta blodprover, samt att hon ville inte alls amma första tiden utan var ganska slö och sov dygnet runt i typ två månader. Så nästa hoppas jag kommer när den ska och är lite mer alert så amningen fungerar!

Oj ja du var ju inte stor! Vet inte hur genetiskt födelsevikt är?

Jag är beräknad till 17 januari! När är det dags för dig?

Nä alltså jag är inte orolig över vikten som sådan utan det är mer att jag inte var så tränad när jag blev gravid som jag brukar vara eftersom jag inte haft tid att träna under våren, så jag tycker själv att jag ser plufsig ut och det kanske inte är så snyggt i bikini. Därav att det vore bra med gravidmage att skylla på . Men jag har förstått på trådar här att folk tar sig friheten att kommentera allt möjligt så det är väl bara att stålsätta sig och fräsa ifrån.

Aha så då märktes det ändå på något sätt att hon inte riktigt var fullgången, eller är det vanligt att de är sådär slöa? Det är första barnet för mig så jag vet inte hur de brukar vara. Jag är beräknad 6/1.
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 17:22:05 följande:

Nä alltså jag är inte orolig över vikten som sådan utan det är mer att jag inte var så tränad när jag blev gravid som jag brukar vara eftersom jag inte haft tid att träna under våren, så jag tycker själv att jag ser plufsig ut och det kanske inte är så snyggt i bikini. Därav att det vore bra med gravidmage att skylla på . Men jag har förstått på trådar här att folk tar sig friheten att kommentera allt möjligt så det är väl bara att stålsätta sig och fräsa ifrån.

Aha så då märktes det ändå på något sätt att hon inte riktigt var fullgången, eller är det vanligt att de är sådär slöa? Det är första barnet för mig så jag vet inte hur de brukar vara. Jag är beräknad 6/1.

Aha okej, då förstår jag :) Ja jag har nog aldrig trivts så bra på stranden som sommaren jag var gravid, skönt att bara kunna jäsa ut magen och ha en anledning till att inte vara smal och tränad haha!

Jag tror inte de brukar vara så slöa, hon var sen med ögonkontakt och svarsleende, och var svag i nacken länge i magläge. Men det är ju svårt att "träna" på det när hon bara sov. Fick väckas var tredje timme de första veckorna också för att äta, för hon vaknade inte själv och var hungrig. Men hon var ikapp och nästan tidig istället i utvecklingen när hon var sex månader, så efter det har det inte alls märkts att hon var tidig.

6/1 är ju en riktig rysare! Hoppas du inte blir framflyttad på rutin-ul! Det blev jag, 6 dagar... Men, huvudsak är ju att det är ett friskt barn så kan ju december eller januari kvitta. Men visst håller jag tummarna för en januaribebis själv ;)
  • Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-06-26 18:43:57 följande:

Aha okej, då förstår jag :) Ja jag har nog aldrig trivts så bra på stranden som sommaren jag var gravid, skönt att bara kunna jäsa ut magen och ha en anledning till att inte vara smal och tränad haha!

Jag tror inte de brukar vara så slöa, hon var sen med ögonkontakt och svarsleende, och var svag i nacken länge i magläge. Men det är ju svårt att "träna" på det när hon bara sov. Fick väckas var tredje timme de första veckorna också för att äta, för hon vaknade inte själv och var hungrig. Men hon var ikapp och nästan tidig istället i utvecklingen när hon var sex månader, så efter det har det inte alls märkts att hon var tidig.

6/1 är ju en riktig rysare! Hoppas du inte blir framflyttad på rutin-ul! Det blev jag, 6 dagar... Men, huvudsak är ju att det är ett friskt barn så kan ju december eller januari kvitta. Men visst håller jag tummarna för en januaribebis själv ;)

Jag kanske pyser ut magen lite extra då så att man ser lite mer gravid ut, om inte magen börjat synas mer innan det blir badväder .

Okej men det var ju bra att hon kom ikapp sedan!

Ja jag vet, det är inte så stor marginal till årsskiftet - vi lyckades på första försöket och det hade vi inte trott eftersom alla sagt att man får räkna med att det kan ta tid, så vi får förstås vara glada för det och ta det som det kommer! Du har ju lite bättre marginal
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 19:03:46 följande:

Jag kanske pyser ut magen lite extra då så att man ser lite mer gravid ut, om inte magen börjat synas mer innan det blir badväder .

Okej men det var ju bra att hon kom ikapp sedan!

Ja jag vet, det är inte så stor marginal till årsskiftet - vi lyckades på första försöket och det hade vi inte trott eftersom alla sagt att man får räkna med att det kan ta tid, så vi får förstås vara glada för det och ta det som det kommer! Du har ju lite bättre marginal

Vi lyckades på första försöket med dottern, och det blev första försöket denna gången med, så vi är också tacksamma och glada över det. Så får vi se när bebisen vill komma :)
  • WiMe06

Ser att ni pratar en del om födsel och sådär, min första som föddes 3 veckor för tidigt och var då sk. tillväxthämmad för sin vecka, v 37 brukar dem räknas som fullgångna, vägde 1950 och var 42cm, vi låg på neo i 2 veckor med sondmatning i nästan 1 1/5 vecka. Andra sonen gick vattnet i v 35, fick då åka in till förlossningen och få antibiotika i dropp, ingen trodde på mig när jag sa att jag började få värkar runt 21-tiden, vid 22.20 kom en bm och fattade, blev då inrullad i en förlossningssal och vid 22.51 var han ute. Så jag är rädd att det kommer bli för tidigt denna gången också och att förlossningen kommer gå jättefort då båda mina tidigare gått fort. Andra sonen vägde 2150 och var 43cm. När jag föddes vägde jag ca 2700.

• Seven Costanza
    Mallis87 skrev 2015-06-26 19:48:14 följande:

Vi lyckades på första försöket med dottern, och det blev första försöket denna gången med, så vi är också tacksamma och glada över det. Så får vi se när bebisen vill komma :)

Ja precis. Jag blev lite ställd först när jag insåg att BF ändå blev så nära årsskiftet för vi hade hela tiden varit inställda på att börja i april och tänkt att det var "säkert". Men då trodde jag iofs att den menscykeln skulle börja lite senare så om den hade gjort det hade ju BF blivit senare också. Vi vill ha nästa barn tätt om allt går bra, och då ska vi inte börja så tidigt som april i alla fall. Jag ska ta det lugnt hela december och hoppas att bebisen stannar inne .
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2015-06-26 19:48:14 följande:

Mallis87 - vad skönt att allt gick bra med din dotter trots att hon va slö. Härligt att ni lyckats bli gravida så snabbt med
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-06-26 20:30:36 följande:

Ser att ni pratar en del om födsel och sådär, min första som föddes 3 veckor för tidigt och var då sk. tillväxthämmad för sin vecka, v 37 brukar dem räknas som fullgångna, vägde 1950 och var 42cm, vi låg på neo i 2 veckor med sondmatning i nästan 1 1/5 vecka. Andra sonen gick vattnet i v 35, fick då åka in till förlossningen och få antibiotika i dropp, ingen trodde på mig när jag sa att jag började få värkar runt 21-tiden, vid 22.20 kom en bm och fattade, blev då inrullad i en förlossningssal och vid 22.51 var han ute. Så jag är rädd att det kommer bli för tidigt denna gången också och att förlossningen kommer gå jättefort då båda mina tidigare gått fort. Andra sonen vägde 2150 och var 43cm. När jag föddes vägde jag ca 2700.

Ojdå, men gick allt bra med båda barnen sedan? Måste ha varit lite av en chock eller? Jag har inte riktigt räknat med att bebisen kan komma så tidigt, förstföderskor brukar ju gå över tiden, men man får ju hoppas på det bästa.
  • WiMe06

Seven costanza - haha, jag känner som du inför det där med stranden, just nu ser min mage bara ut som en degklump så jag känner väl att bikiniläge är lite jobbigt. Men man får väl göra som du skrev, bara att stålsätta sig och bita ifrån

Svar på tråden BF Januari 2016 :)