• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2015-07-10 18:13:04 följande:

Jag älskar Emmaljungas vagnar! Vi har en emmaljunga edge duo (Emmaljungas största vagn) och den är kanon! Jättestor och rymlig liggkorg med en platta man kan fälla upp i ryggen, när barnet vill se lite mer men man ännu inte vill byta till sittdel. Liggdelen är varm och go, en kofta på bebisen, åkpåse och ligglocket på sen är det riktigt varmt och gott! Suffletten går att dra fram långt vid vind/sol.

Sittdelen går att ha på båda håll, men på vårt chassi med ställbart handtag går det att fälla handtaget också, vilket gör att man ju aldrig bryr sig om att vända sittdelen. Tex, var på stan med dottern, hon satt framåtvänd, sen somnade hon, perfekt att bara vända över handtaget sen hade jag henne mot mig.

Fyra fasta, stora lufthjul, perfekt för oss som bor på landet och går på grusvägar!

Men, vagnen är rätt tung, och jag tröttnade på att dra den in och ut ur bilen, så vi köpte även en emmaljunga scooter s när dottern kunde sitta framåtvänd, som alltid ligger i bilen. Den är jag också jättenöjd med, smidig med svängbara hjul inne i stan!

Nu funderar jag på om vi även behöver en syskonvagn... I början kan man ju ha den lille i bärsele och dottern i vagn, och jag tror inte jag gör så många/långa utflykter på tu man hand i början, och är sambon med så har vi ju två vagnar att ha barnen i. Ståbräda kan ju funka till dottern, om hon nu kommer ha lust att stå på en utan att försöka rymma iväg ;) nästa sommar är hon ju 2,5, tänkte om man åker på utflykt och hon inte orkar gå/ska sova middag hade det ju varit skönt att ha båda barnen "samlade". Någon som har tips på bra dubbelvagn? Vill ha barnen bredvid varandra med vändbara sittdelar!

Hade också en edde duo till dem två första barnen, älskade den med liggdelen men både jag och sönerna hatade den med sittdel, fruktansvärt otymplig och tung. Sambon säger att han gärna vill ha en sån igen och så mkt vet jag iallafall att jag vill INTE ha en sån igen. Vi hade också en scooter fast den modellen med fasta hjul och oj vilken trotjänare det var.

Har tyvärr inget bra tips på syskonvagn, är inte särskilt insatt i den världen men som jag ändå förstått så är väl utbudet bättre idag iallafall än vad det var när vi letade för 6 år sedan.
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2015-07-10 17:45:51 följande:

Jag vill ha en stor, bred och rejäl sak med rejäl varukorg. Typ Emmaljunga Och där man har barnet mot sig (Fast det ska gå att vända delarna separat så man kan ha en framåt och en bakåt). Behöver inte ha en smidig vagn, då jag bara ska ha den på promenader, åker inte buss osv. Ska jag åka iväg har jag en enkelvagn sedan tidigare + ståbräda. 

Men det hittar du säkert en bra sådan, emmaljunga har säkert nån bra modell på en sådan vagn, finns säkert andra bra märken också som har dubbelvagn.
  • Seven Costanza

Även om jag själv inte tänk köpa någon vagn än på ett tag, men kan ni tänka er tjejer att vi kommit såpass långt att vi diskuterar vagnar!! Jag tycker ändå tiden gått rätt snabbt .

Själv kommer jag inte köpa någon vagn än på ett tag men jag har tyvärr hört att utbudet av liggvagnar inte alls är så bra generellt i USA dit vi flyttar nu i augusti. Jag hoppas det finns något vettigt som inte är asdyrt, annars får jag försöka bära i sjal tills min mamma kan ta hit en vagn. Vi tänkte kolla på vagnar här i Sverige innan vi åker så man vet vad som finns om det blir aktuellt För mig som väntar första barnet känns det lite overkligt att ha kommit så här "långt" redan, snart halvvägs ju!

• Krocki1

Jag har hört att man måste beställa en ny vagn ganska tidigt, stämmer Det? Från vilken vecka är det liksom "sista chansen" för att få den i tid?

• aurorasmamma
    Krocki1 skrev 2015-07-10 23:45:27 följande:

Jag har hört att man måste beställa en ny vagn ganska tidigt, stämmer Det? Från vilken vecka är det liksom "sista chansen" för att få den i tid?

Få den i tid, ja alltså de är ingen fara om den inte hunnit komma innan bebis kommit. Är rätt bra att hämta ut den när bebis kommit egentligen så garantin gäller längre. Men de är ju sååå mysigt att ha den hemma i väntan på bebis <3 . Men leveranserna är olika beroende på vilken vagn det är. Vår emmaljunga mondial delux vi köpte till vår dotter 2014 va de runt 12 veckors leverans på.
  • amalie79

Vi har inte platsen att ha någon vagn hemma långt innan, när den väl finns kommer den få stå nere i det allmänna barnvagnsrummet, ännu en anledning till att vi kommer välja ett billigare alternativ. Skulle den följa med upp så har vi katter också som kommer uppskatta den så då vill man heller inte ha någon 12000 kronors vagn :)

• Znö
    Seven Costanza skrev 2015-07-10 23:06:59 följande:

Även om jag själv inte tänk köpa någon vagn än på ett tag, men kan ni tänka er tjejer att vi kommit såpass långt att vi diskuterar vagnar!! Jag tycker ändå tiden gått rätt snabbt .

Själv kommer jag inte köpa någon vagn än på ett tag men jag har tyvärr hört att utbudet av liggvagnar inte alls är så bra generellt i USA dit vi flyttar nu i augusti. Jag hoppas det finns något vettigt som inte är asdyrt, annars får jag försöka bära i sjal tills min mamma kan ta hit en vagn. Vi tänkte kolla på vagnar här i Sverige innan vi åker så man vet vad som finns om det blir aktuellt För mig som väntar första barnet känns det lite overkligt att ha kommit så här "långt" redan, snart halvvägs ju!

Jag älskar de amerikanska vagnarna Baby Jogger, iaf när barnen är större. Hade en Baby Jogger City Mini Double GT till mina barn (bland många andra vagnar). Quick-fold teknologin vid ihopfällning är oslagbar!
  • Seven Costanza
    Znö skrev 2015-07-11 07:29:56 följande:

Jag älskar de amerikanska vagnarna Baby Jogger, iaf när barnen är större. Hade en Baby Jogger City Mini Double GT till mina barn (bland många andra vagnar). Quick-fold teknologin vid ihopfällning är oslagbar!

Tack för tipset! Är det en liggvagn eller sittvagn?
  • Krocki1

Ohhhh 12 veckor var ju väldigt lång leveranstid. Dags att börja kolla barnvagnar efter semestern så man har tid att klämma och känna lite.

aurorasmamma skrev 2015-07-11 00:33:46 följande:

Få den i tid, ja alltså de är ingen fara om den inte hunnit komma innan bebis kommit. Är rätt bra att hämta ut den när bebis kommit egentligen så garantin gäller längre. Men de är ju sååå mysigt att ha den hemma i väntan på bebis <3 . Men leveranserna är olika beroende på vilken vagn det är. Vår emmaljunga mondial delux vi köpte till vår dotter 2014 va de runt 12 veckors leverans på.

• Znö
    Seven Costanza skrev 2015-07-11 07:50:27 följande:

Tack för tipset! Är det en liggvagn eller sittvagn?

Det är en sittvagn med nästan fullt liggläge som du kan komplettera med liggdel för nyfödingar :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)