• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-09 09:43:25 följande:

Vi hade egentligen beslutat oss för att göra kub det var därför vi var där inte bara för att få en möjlighet att se bebisen. Men när barnmorskan väl frågade tvekade min sambo och då tyckte inte barnmorskan det kändes rätt utan hon tyckte vi skulle fundera en vända till. Jag kan tänka mig att ta reda på risken men det kändes inte rätt att göra det själv. Jag vet vad jag skulle göra med svaret. I övrigt såg hon en tunn och fin nackspalt, ett hjärta som tickade fint och allt annat såg också väldigt bra ut. Men det kändes genast så ohanterligt det där.

Okej, men om du har två friska barn redan och nackspalten var bra så är det kanske inte så stor risk att barnet är sjukt? Om allt i övrigt såg bra ut så hade jag bara hoppats på det bästa och slutat tänka på det inte mannen ändrar sig. Jag personligen hade inte kunnat ta reda på svaret själv för OM det vore något fel på barnet skulle man ju ändå känna sig tvungen att berätta det för sin partner.

Jag var jättenervös inför KUB för om KUB plus fostervattensprov visade på avvikelse skulle kag göra
  • WiMe06
    Znö skrev 2015-07-09 09:27:07 följande:

Jag förstår dig! Jag hade nog heller inte kunnat hantera ett halvdåligt eller dåligt resultat, göra abort?

Jag som jobbat med barn med funktionshinder vet dessutom att de avvikelser man kan scanna sällan är så svåra funktionshinder (i jämförelse). De svårast sjuka barnen jag mött hade aldrig kunnat hittas via tester, det handlar om annat såsom syrebrist och andra hjärnskador. Det r svårt det där.

Man ska nog känna sig säker på vad man vill göra OM det visar på risk.

Men skönt att det bara var en

Jag själv känner mig säker på mitt val vid ett resultat men vi är ju såklart två om det och när sambon tvekade så kändes det inte rätt att hon skulle säga risken utan att vi fick fundera lite till. Så hon sparade måttet och känner vi väldigt snart stt vi vill veta så fick vi ringa dit.

Och det är ju som du skriver med, det finns så oerhört många andra sjukdomar och avvikelser som man inte ser på ngt som helst test. Det är helt sjuka tankar som skapas av detta men även om vi får att vi är 1 på 5000 tex så är ju ngn ändå den där 1. Usch allting bara snurrar i huvudet nu istället.
  • Seven Costanza

Forts: göra abort för jag kände inte att jag skulle ha bra förutsättningar att klara ett sjukt barn i stort sett ensam i och med att min man inte kan ta ut någon föräldraledighet mer än kanske de två-tre första dagarna. Jag vet ju att det ändå kan vara andra fel på barnet som upptäcks på RUL eller att det kan skadas av syrebrist vid förlossningen men det är ju inget man kan ta ställning till i förväg. Hade jag dock känt att abort var uteslutet hade jag inte gjort KUB.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-07-09 09:49:48 följande:

Okej, men om du har två friska barn redan och nackspalten var bra så är det kanske inte så stor risk att barnet är sjukt? Om allt i övrigt såg bra ut så hade jag bara hoppats på det bästa och slutat tänka på det inte mannen ändrar sig. Jag personligen hade inte kunnat ta reda på svaret själv för OM det vore något fel på barnet skulle man ju ändå känna sig tvungen att berätta det för sin partner.

Jag var jättenervös inför KUB för om KUB plus fostervattensprov visade på avvikelse skulle kag göra

Blev lite konstigt skrivet märkte jag, jag vill ta reda på risken om mannen vill men jag skulle inte heller kunna bära på resultatet själv. Mina tankar snurrar mest kring scenariot över risken att få missfall vid ev fvp, jag vet att risken är liten men att leva med det beslutet om det händer känns som det skulle ta död på mig.
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-09 09:48:15 följande:

Idag är det dags att berätta för arbetsgivaren... Hade egentligen tänkt vänta till efter KUB om en vecka, men han ville ha avstämningsmöte idag då vi inte ses på ett par veckor sen pga semester och jag vill inte att han ska komma tillbaka till en gravidmage som är omöjlig att dölja. Usch, vad jag är nervös! Har bara varit här i 7 månader och man märker att de satsar på mig... Wish me luck 

Är det bara med dig han vill ha möte? Då har han kanske misstänkt redan att du är gravid. Jag kommer inte berätta förrän efter RUL i augusti men å andra sidan har jag semester tills efter det så för mig är det inget problem just med magen. Känner med dig, man vill ju inte få ett dåligt bemötande på sin graviditet... Hoppas allt går bra!

Mitt problem är mer att det redan är bestämt att jag ska vara tjänstledig för studier pga att jag ville behålla mitt jobb när jag följer med min man till USA, har redan pluggat sex år egentligen... Nu kommer jag ju behöva berätta att jag bara ska plugga höstterminen för sedan kommer jag ju förstås byta tjänstledighet för studier mot tjänstledighet för föräldraledighet så efter födelsen lovar jag ju inga studieresultat för då har jag ju rätt att vara föräldraledig precis som vem som helst. Så risken finns ju att chefen blir sur för att de förväntat sig att jag skulle plugga klart det jag sagt (tre terminer) och det hade vsrit en tillgång för dem. Men jag hoppas att de ser det som att föräldraledig är de flesta någon gång så varför inte nu när jag ändå ska vara borta? Känns lite bättre med graviditeten för mig nu för jag fick nyligen veta att de hittat en bra vikarie, det var tydligen inte så lätt så jag hade lite dåligt samvete i början för min tjänstledighet, även om det ju egentligen är chefens uppgift att lösa. Hur tror ni andra att era chefer skulle reagera om ni hade gjort som jag? Hade de tyckt att det var fult gjort tror ni?
  • dinin
    Seven Costanza skrev 2015-07-09 10:05:08 följande:
    Är det bara med dig han vill ha möte? Då har han kanske misstänkt redan att du är gravid. Jag kommer inte berätta förrän efter RUL i augusti men å andra sidan har jag semester tills efter det så för mig är det inget problem just med magen. Känner med dig, man vill ju inte få ett dåligt bemötande på sin graviditet... Hoppas allt går bra!

Mitt problem är mer att det redan är bestämt att jag ska vara tjänstledig för studier pga att jag ville behålla mitt jobb när jag följer med min man till USA, har redan pluggat sex år egentligen... Nu kommer jag ju behöva berätta att jag bara ska plugga höstterminen för sedan kommer jag ju förstås byta tjänstledighet för studier mot tjänstledighet för föräldraledighet så efter födelsen lovar jag ju inga studieresultat för då har jag ju rätt att vara föräldraledig precis som vem som helst. Så risken finns ju att chefen blir sur för att de förväntat sig att jag skulle plugga klart det jag sagt (tre terminer) och det hade vsrit en tillgång för dem. Men jag hoppas att de ser det som att föräldraledig är de flesta någon gång så varför inte nu när jag ändå ska vara borta? Känns lite bättre med graviditeten för mig nu för jag fick nyligen veta att de hittat en bra vikarie, det var tydligen inte så lätt så jag hade lite dåligt samvete i början för min tjänstledighet, även om det ju egentligen är chefens uppgift att lösa. Hur tror ni andra att era chefer skulle reagera om ni hade gjort som jag? Hade de tyckt att det var fult gjort tror ni?
    Ja, fast det är å andra sidan inte så konstigt, vi är de enda på ekonomiavdelningen så vi har alltid möten bara vi två. :)

Nej, jag tycker inte det är fult gjort alls! Det är inga konstigheter att man vill vänta till efter RUL då man kan vara mer säker. Man har ingen skyldighet att berätta över huvud taget förrän två månader innan man vill vara föräldraledig, så det ska ses som en ren vinst om man är tidigare än så tycker jag! Dessutom är det något man som arbetsgivare får vara beredd på om man anställer kvinnor i barnafödande ålder. Borde inte vara världens surprise om man vet om att kvinnan har stadigt förhållande och är i "rätt" ålder
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-09 10:27:39 följande:

Ja, fast det är å andra sidan inte så konstigt, vi är de enda på ekonomiavdelningen så vi har alltid möten bara vi två. :)

Nej, jag tycker inte det är fult gjort alls! Det är inga konstigheter att man vill vänta till efter RUL då man kan vara mer säker. Man har ingen skyldighet att berätta över huvud taget förrän två månader innan man vill vara föräldraledig, så det ska ses som en ren vinst om man är tidigare än så tycker jag! Dessutom är det något man som arbetsgivare får vara beredd på om man anställer kvinnor i barnafödande ålder. Borde inte vara världens surprise om man vet om att kvinnan har stadigt förhållande och är i "rätt" ålder

Aha ja men då är det väl bara ett allmänt möte. Det är ju upp till dig om du vill berätta redan nu, själv hade jag aldrig berättat före KUB och helst inte förrän efter RUL heller. Hur långt gången är du när du träffar chefen igen? Det är ju inte alls säkert att det syns då, och om det syns kan man ju skicka ett mejl och berätta det så det inte blir en chock. Om jag har hunnit få pappren från FK som chefen ska fylla i om min lön innan vi åker till USA så kommer jag mejla i förväg och berätta om graviditeten, så att chefen kan smälta det och är beredd på att ha min löneuppgifter klara. Men troligen mejlar jag annars också för jag kommer komma in på jobbet en dag i augusti för att ha överlämning med min vikarie och då är jag i v 19-20 så då syns det nog. Det jag menade med min fråga var väl inte egentligen om chefen kan bli sur att jag är gravid för det har du ju rätt i att de får räkna med i vanliga fall, utan mer just ifall det är moraliskt fult av mig nu när de beviljat tjänstledigt och tror att jag kommer komma tillbaka och ha läst den här påbyggnadsutbildningen vilket jag ju inte kommer göra, bara börja på den.
  • dinin
    Seven Costanza skrev 2015-07-09 10:51:19 följande:
    Aha ja men då är det väl bara ett allmänt möte. Det är ju upp till dig om du vill berätta redan nu, själv hade jag aldrig berättat före KUB och helst inte förrän efter RUL heller. Hur långt gången är du när du träffar chefen igen? Det är ju inte alls säkert att det syns då, och om det syns kan man ju skicka ett mejl och berätta det så det inte blir en chock. Om jag har hunnit få pappren från FK som chefen ska fylla i om min lön innan vi åker till USA så kommer jag mejla i förväg och berätta om graviditeten, så att chefen kan smälta det och är beredd på att ha min löneuppgifter klara. Men troligen mejlar jag annars också för jag kommer komma in på jobbet en dag i augusti för att ha överlämning med min vikarie och då är jag i v 19-20 så då syns det nog. Det jag menade med min fråga var väl inte egentligen om chefen kan bli sur att jag är gravid för det har du ju rätt i att de får räkna med i vanliga fall, utan mer just ifall det är moraliskt fult av mig nu när de beviljat tjänstledigt och tror att jag kommer komma tillbaka och ha läst den här påbyggnadsutbildningen vilket jag ju inte kommer göra, bara börja på den.
    Nja, vi jobbar väldigt nära varandra och det börjar redan synas på mig. Nästa gång vi ses är jag i v 15 så då lär det synas ännu mer. Ville vara öppen och ärlig med det och han uppskattade verkligen det och gratulerade. Sa också att han skulle ha förstående för om jag behövt gå hem tidigare någon dag och sådär. Otroligt skönt att ha det sagt och om något (peppar peppar) skulle gå fel är det skönt om chefen vet om det, ifall man måste vara hemma och sådär.
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-09 12:41:40 följande:

Nja, vi jobbar väldigt nära varandra och det börjar redan synas på mig. Nästa gång vi ses är jag i v 15 så då lär det synas ännu mer. Ville vara öppen och ärlig med det och han uppskattade verkligen det och gratulerade. Sa också att han skulle ha förstående för om jag behövt gå hem tidigare någon dag och sådär. Otroligt skönt att ha det sagt och om något (peppar peppar) skulle gå fel är det skönt om chefen vet om det, ifall man måste vara hemma och sådär.

Okej va skönt! Roligt med en sådan chef. Jag är som sagt lite orolig att min chef kommer bli sur/besviken eftersom jag inte kommer slutföra det jag sagt, men när jag sa det kunde jag ju inte ens veta om jag kunde bli gravid... Sedan att jag skulle bli det snabbt visste jag ju inte då.
  • MeEmmA
    hsh skrev 2015-07-09 08:38:02 följande:
    Har bara hänt då det varit riktigt varmt och jag inte har druckit vatten! Nu hann jag jobba inte ens två timmar, åt bara två clementiner till frukost men jag skulle jobba så kort tid så jag tänkte att jag klarar mig tills jag kommer hem. När jag är på väg att lämna jobbet så börjar jag må riktigt illa, det börjar flimra för ögonen och jag sjunker ihop ute i regnet. Fick hjälp att dricka vatten och blev klar i huvudet ganska snart efter det.. Hann bli riktigt rädd :/
    Läskigt att svimma, har också väldigt lätt för att göra det när jag är gravid pga lågt blodtryck som blir ännu lägre vid graviditet. Likaså störtdyker blodsockret ibland så jag brukar ha lite snabbsocker i handväskan. Har lärt mig att tyda signalerna så att jag slipper svimma. Speciellt att jag sätter mig ner så fort yrseln kommer och tar huvudet mellan benen, det hjälper också. Du får vara försiktig och lyssna på signalerna.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)