Inlägg från: minahjärtan0609 |Visa alla inlägg
  • minahjärtan0609

BF Januari 2016 :)

Mattenörd skrev 2015-12-31 11:06:38 följande:

Hej hörni!

Det var vattnet som hade gått i förrgår kväll. Vattnet gick runt 18. Runt halv 9 var svärmor på plats för att passa storebror. Vi skrevs in på förlossningen 21.15 och 21.24 kom vår lilla Astrid ut. Vi hängde knappt med i vad som hände men alla mår bra. Vi hade nog kunnat åka hem redan igår men ville stanna en natt till för att vila och landa lite. Nu är vi på väg hen för att fira nyår med våra två älskade barn.

Ett stort grattis!!!!
  • minahjärtan0609

Ja nu vågar vi allt tro att det blir bebis 2016. Detta har varit det lugnaste nyåret hittills i mitt liv. Mysigt men lite udda att ligga med mjukisbyxor i soffan kl halv 11 och kämpa med att vara vaken :) gott nytt år på er!

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-01 10:16:20 följande:
    Ja, man tänkte nog inte som skaffade en vinterbebis. Hoppas iallafall att hon är stark nog när ungarna börjar skolan om två veckor.

Tack, det var mannen som kom med förslaget och jag föll direkt för det, ville ju gärna ha ngt med W eftersom killarna stavar med W i sina namn (Wiggo och melwin).
    Det blir nog Wendela Alice Ingrid.
    Har ni handsprit hemma? Jag tycker det är väldigt smidigt med barn som är lite slarviga med handhygien. Låt killarna sprita sig innan de tar på lillasyster.
    Ja hur tänkte man med januaribarn? Kan till mitt försvar säga att vi inte tänkte alls på månad utan det fick bli när det blev. Man får vara glad att de inte går på dagis iallafall då smittorna är fler.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2016-01-01 12:14:32 följande:
    Jag tycker januaribarn är jättebra på alla andra sätt. De blir äldst i sin klass, fram i sommar är de stora nog att hänga med utan större problem, man får hela goa våren och sommaren hemma med promenader osv, sen får jag börja jobba under min favoritårstid hösten och är tillbaks innan snöjouren börjar.

Vi har också handsprit hemma vanligtvis också och tänker som sagt försöka ha en lagom nivå. Min kompis är på mig om att inte låta någon alls komma hem första tiden osv, men man får ju använda förståndet lite. Hon höll sina borta från människor länge och sjukare ungar än hennes får man leta efter...
    Håller med dig om allt du skrivet. Min son är född mitt i sommaren och det är den tråkigaste sommaren vi haft. Ser väldigt mycket fram emot vår och sommar i år!
  • minahjärtan0609
    Bubblor skrev 2016-01-01 12:41:36 följande:

Jösses vad det händer grejjer. Jag har fått havandeskapsförgiftning och de har velat lägga in mig två ggr nu men låtit mig åka hem på nåder. Ska tillbaka till förlossningen på söndag igen och då blir jag nog inlagd fram tills förlossning. Blir nog bebis inom en vecka då istället för runt 18/1 som var beräknat. Känns så galet konstigt haha. Känner mig såååå redo att träffa min bebis, men bebis är lite liten, vägde bara 2700 nu i vecka 37+1 så är lite liten, men ändå inte för liten. Det viktigaste är ju att han/hon mår bra. Min sambo däremot, han förstår ingenting och han kan inte fatta att han kommer bli en pappa inom en vecka antagligen. Blev lite mycket för honom på kort tid nu. <3

Oj hoppas allt går bra. Va härligt att ni ska få träffa er bebis snart iallafall.
  • minahjärtan0609
    Hame skrev 2016-01-02 11:04:40 följande:
    Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
    När jag jobbade på förskola lämnade i princip alla höggravida mödrar sina barn hela dagarna på förskolan. Jag skulle inte ens tänka tanken att ifrågasätta vilken ersättning mamman är hemma med utan skulle tänka att det är det bästa för barnet. Sedan när barnet väl är fött så blir reglerna mer självklara och då är det ju givet att man är hemma med fp. Sedan har jag jobbar på fantastiska förskolor där man ser till barnens bästa och inte ifrågasätter föräldrars omdöme. Jag tror inte heller att det är omöjligt att få lov att lämna hela dagar även om man är fl. Det finns många kryphål i lagen, ex barnets bästa först.
  • minahjärtan0609

Det enda jag kan tillägga i diskussionen förskola, som jag gav upp efter många år i yrket och blev lärare istället, är: det finns såååå många bittra pedagoger i förskolan och det beror mycket på att man lägger fokus på fel saker. De gånger jag älskat att jobba på förskola är när hela personalgruppen lägger all fokus på barnen och skiter i vad föräldrarna gör när barnen är på förskola. Så länge alla håller sina satta scheman och inga barn far illa så är det ju bra. Sedan att man själv väljer att göra annorlunda än många föräldrar ju en annan sak.
    Sedan kan man tycka att det är olyckligt att reglerna skiljer sig åt så mycket runt om i landet. Här har vi 15 timmar även i förskoleklass så efter jullovet blir det till att hämta kl 11 varje dag. Helt ok för mig dock.

• minahjärtan0609
    Monsan skrev 2016-01-03 10:40:35 följande:

Hej hej!

Vi ett tag sen man var inne och läste och shit vad man missat saker.. redan två bebisar som kommit till världen.. tänkte höra om det finns något intresse att lägga upp en förlossnings lista så man kan se vilka som fått.. tex datum för bf och datum för f, kön, vikt och längd... hade varit att kul att följa då det kommer att komma ett par bebisar framöver... ????..

Bra ide! Hade varit ännu bättre om vi kunde få den uppe i trådstarten. Är Caisas kvar i gruppen?
  • minahjärtan0609
    Kixpix skrev 2016-01-03 10:57:24 följande:

Hej!

Jag har inte alls varit aktiv i tråden på länge! Bara varit inne lite sporadiskt och följt era diskussioner.

Tänkte mest berätta att det blev ingen januaribebis för oss. Vår tjej valde att titta ut genom ett akut kejsarsnitt den 30/12 på Helsingborgs förlossning!

Jag skulle egentligen fött i Kristianstad men där var fullt, men det gör inget för jag är SÅ nöjd med personalen på både förlossningen och BB. Så nästa barn kör vi direkt till Helsingborg ;)

God fortsättning till alla era andra och jag håller tummarna för att era bebisar kommer snart :)

Grattis!!!
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2016-01-03 11:43:30 följande:

Det går verkligen i ett, glad att det är jullov så man slipper skoltiderna att passa iallafall såhär i början. Det är helt å hållet tösens matschema som styr dagen.

Här är vår lilla tös med stora tejpen i ansiktet

Vilken fin tjej! Å vad man längtar när man ser bilden.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)