• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • dinin
    WiMe06 skrev 2015-08-17 20:28:25 följande:

Vill hinna teckna en innan RUL tänker jag.

Varför bör man teckna en innan RUL? Funderar själv på om jag ska göra det då jag har RUL om en vecka, men försäkringarna börjar väl inte gälla förrän tidigast v 20? Jag har tittat på Folksam (eller sambon är den som sköter det, rättare sagt :) )
  • MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-08-17 20:15:51 följande:
    V.35, men det var mkt pga av att hon låg i tvärläge också, och det var osäkert om hon skulle få plats nertill i magen eftersom det var så mkt moderkaka där. Jag grinade varje dag från v18 till v 35, kunde inte alls glädjas åt graviditeten, diskuterade sent avbrytande, och var totalt knäckt. Snitt är typ det värsta som kan drabba mig, förutom att barnet dör. Jag älskar att föda barn, och vill absolut inte bli förlöst med snitt. Jag är verkligen fobiskt rädd för både sjukhus och att vara patient.
    Men vad hemskt att du var tvungen att känna så under större delen av graviditeten. Jag känner väl inte direkt den rädslan, men med alla fördelar att föda normalt och att jag har gjort det tre ggr så känns det lite konstigt att den sista skulle bli annorlunda speciellt efter hur bra den sista förlossningen gick!
    Skulle det bli så att den inte flyttar på sig tillräckligt så får jag ändå göra det som är säkrast för mig och bebis. Men som sagt, känns väldigt snopet om det inte går normalt denna gången.
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-08-17 11:51:36 följande:

Var på ett väldigt lyckat rul idag, bebis såg fin ut och sprattlade runt hur mycket som helst :) blev flyttad från 14:e till 15/1, en dag hit eller dit spelar inte så stor roll. Som jag har hört innan så berättar dom inte kön, men vi lyckades få se en väldigt tydlig bild mellan benen och är ganska så säkra båda två på att det blir en liten Stella :)

Ska på ett nytt ultraljud efter v 30 för att kontrollera moderkakan, den måste flytta på sig för att jag ska kunna föda normalt. Hon sa att den brukar dra sig uppåt mer när livmodern växer vilket jag hoppas att den gör eftersom att jag helst inte vill göra snitt.

Är så lycklig nu :)

Åh va kul, grattis!! Ombytta roller för oss denna gång då med könet hehe! Och samma bf hihi!
  • Blgebo
    MeEmmA skrev 2015-08-17 20:43:57 följande:
    Men vad hemskt att du var tvungen att känna så under större delen av graviditeten. Jag känner väl inte direkt den rädslan, men med alla fördelar att föda normalt och att jag har gjort det tre ggr så känns det lite konstigt att den sista skulle bli annorlunda speciellt efter hur bra den sista förlossningen gick!
    Skulle det bli så att den inte flyttar på sig tillräckligt så får jag ändå göra det som är säkrast för mig och bebis. Men som sagt, känns väldigt snopet om det inte går normalt denna gången.
    Så kände jag också. Hade tom. fött trean hemma i vardagsrummet. Och att då bli snittad med nr 4 hade känts hemskt. Födde vaginalt, men det blev induktion, vilket jag också mådde oerhört dåligt av, och upplevelsen av förlossningen var vidrig, jag har drömt mardrömmar om förlossningen i två år, och fick panikångest av att komma tillbaka till jobbet (på förlossningen). Kan fortfarande inte prata, eller titta på de som var inblandade i förra graviditeten/förlossningen. 
    Nackdelen med att själv vara barnmorska, är att jag inte blir tagen på allvar om jag är rädd för ngt sådant. Försökte ta upp det med barnmorskan både förra gången, och den här gången (olika bm), men de lyssnar inte. Jag skulle behöva prata med typ kurator eller mvc-psykolog motsv. men det verkar omöjligt. 
  • Blgebo
    dinin skrev 2015-08-17 20:37:05 följande:
    Varför bör man teckna en innan RUL? Funderar själv på om jag ska göra det då jag har RUL om en vecka, men försäkringarna börjar väl inte gälla förrän tidigast v 20? Jag har tittat på Folksam (eller sambon är den som sköter det, rättare sagt :) )
    För att försäkringen då även tar med saker man hittar då, annars görs det undantag för dem. Försäkringen ska vara tecknad och betald innan RUL.
  • mitthemligajag
    Znö skrev 2015-08-17 11:25:25 följande:

Mardrömmen var sann! Allvarliga hjärtfel, med allra största sannolikhet. Läkaren var säker på att socialstyrelsen beviljar. På fredag är det dags smile4.gif Nu lämnar jag gruppen! Lycka till alla <3 lev och njut och var tacksamma!

Fyfan livet är bra jäkla orättvist ibland! Beklagar och Tänker på dig massor, Lycka till i framtiden!!!
  • himw
    dinin skrev 2015-08-17 20:37:05 följande:

Som jag förstod det så gäller försäkringen ifall ni betalat den innan RUL även om den inte börjar gälla förrens efter. Men skulle de hitta något på ultraljudet som ni behöver använda försäkringen till är den giltig om ni löst den innan man "hittat felet".

Så sa hon som jag pratade med på TH- kanske skiljer sig mellan bolagen!
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-08-17 17:49:11 följande:

Är det någon här som tecknat gravidförsäkring? Jaf funderar på att teckna en gravidförsäkring extra. Eftersom vi fått barn tidigt innan så får är väl risken stor nu med och då får man ju ändå ersättning om man behöver stanna på sjukhuset eller så. Och såklart täcker den ju annat med och ngt skulle hända.

Vi hade Trygg-Hansa förra gången och satt och jämförde massor med andra försäkringar men ingen täcker såå mycket som Trygg-Hansa eller har så bra utbetalning heller. Mina vänner som fick en dotter nyss med ryggmärgsbråck slarvade och tog bara bas försäkringen från Trygg-Hansa. Dom missar över 60 000 kronor bara för att dom inte betalade in den där tusenlappen. Dessutom vet dom ju inte med 100% om
    Hon kommer bli så frisk som dom tror, så det kan vara mycket mycket dom går miste om! Så betala in den där ynka pengen för det är såå värt de om de händer något :)
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2015-08-17 21:02:10 följande:
    Vi hade Trygg-Hansa förra gången och satt och jämförde massor med andra försäkringar men ingen täcker såå mycket som Trygg-Hansa eller har så bra utbetalning heller. Mina vänner som fick en dotter nyss med ryggmärgsbråck slarvade och tog bara bas försäkringen från Trygg-Hansa. Dom missar över 60 000 kronor bara för att dom inte betalade in den där tusenlappen. Dessutom vet dom ju inte med 100% om
    Hon kommer bli så frisk som dom tror, så det kan vara mycket mycket dom går miste om! Så betala in den där ynka pengen för det är såå värt de om de händer något :)
    Jag har en dotter med asperger, lätt variant, hon är i stort sett normal om man inte stressar henne för mycket. Hon fick 107000kr från trygghansa. Idag får man inte en krona för samma diagnos...
  • Znö
    Blgebo skrev 2015-08-17 19:13:51 följande:

Två veckor tog den fullständiga analysen för oss, eller 13 dagar för att vara exakt. Har tagit ca 2 veckor alla tre gångerna vi gjort fvp, gjort fullständig analys alla tre gångerna. 

Snabbanalysen är väl för de tre vanligaste trisomierna och ev. kön har jag för mig... 

Du behöver inte svara om du inte vill men hur har du fått till ett fullständigt FVP? Gjorde du privat? Var isf? Kommer landstinget ge mig det om jag blir gravid fler ggr om jag står på mig? KUB tycker jag inte säger ett skit, typ som att spela poker eller nåt. Eller kanske du har åldern inne för FVP så att säga? Ja, läkaren idag sa att jag inte hann göra den fullständiga analysen, så minst två veckor. Jag är i 20+1 idag.

Tydligen var läkaren idag helt inne på att man borde screena mödrar tidigare med ultraljud, man måste bara bli bättre på att förstå och tolka det man ser sa han. Intressant! Att gå så här långt i en graviditet och sen avbryta känns fruktansvärt. Bebisen sparkat i min mage och jag ska döda henne på fredag. Och så var han väldigt bekymrad över övervikt vid graviditet, då fungerade inte ultraljud så bra sa han
Svar på tråden BF Januari 2016 :)