Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-11 23:19:52 följande:

Tack snälla alla för all omtanke.

Kom just hem från förlossningen, har gjort ctg, ultraljud, tagit blodtryck, temp och urinprov, allt såg bra ut. Den lille ungen där inne rör på sig och hjärtljuden var bra men dem hade svårt att hitta dem först för hennes hjärtljud ligger precis vid min puls, så det tog nog en timme iallafall innan ctg var klart.

Men jag kände fortfarande ingenting när jag kom in.

Efter ultraljudet så bar det precis som att trycka på en knapp och värsta skidbacken dök upp på magen. Nu ligger jag i sängen och tösen är igång igen. Men jävla unge till å skrämmas.

Fick jättebra bemötande så skulle jag känna likadant igen ska jag ringa igen å jag får komma in och göra nya tester.

Men skönt att allt var bra, man blir ju livrädd.

Förvärkar titt som tätt nu med.

Åh vilken rackarns unge alltså!! :-P Skräcken!! Men så skönt att allt såg bra ut och att hon är igång igen, hoppas förvärkarna ger sig så du får sova!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-12 00:05:27 följande:

Tråkigt att du inte är nöjd med din BM, jag är supernöjd med min för övrigt. Misstänker bara att hon inte kan göra så mkt, jag är ju redan 100% sjukskriven och kommer fortsätta vara det fram till BF eller så länge de kan sjukskriva mig, verkar som det är 2 veckor innan BF som är max de kan sjukskriva en till. Misstänker att det är för att man inte ska "tjäna" på att vara sjukskriven, då de flesta slutar sina jobb någon vecka innan BF? 

Nej de kan sjukskriva en hur länge de vill egentligen. Mig frågade läkaren hur länge jag tänkte jobba, "ingen aning, jag hade tänkt jobba så länge jag kan" sa jag och gav mig inte, så min sjukskrivning löper fram till dagen innan bf. Jag blir ju inte magiskt frisk två veckor innan bf liksom när det enda som eventuellt hjälper är en förlossning. Jag vet folk som jobbat på, gått hem för dagen, och sen åkt in på kvällen och fött barn... Jag hade ju aldrig fixat att ha sonen hemma de sista veckorna som jag måste om jag är föräldraledig så de kan tycka vad de vill, är jag sjuk så ska jag vara sjukskriven. Men jag jobbar ju med många sjukskrivna och har mkt kontakt med fk så det är lätt för mig att stå på mig.
  • qatteriin
    Blgebo skrev 2015-12-12 04:30:56 följande:

Haft och har två hemska veckor. Förra v hemsk hosta m tjockt, grönt slem, och var utslagen av det.

Barnen fick vara hemma från dagis för jag orkade inte dit med dem. I söndags bröt femåringen stortån, så hon har varit hemma den här v. I tisdags orkade jag åka till dagis m tvååringen. Kände mig riktigt bra och på banan igen.

Tisdag kväll ser jag mail om magsjuka på dagis...så dottern är hemma på onsdagen. Tror vi klarat oss...men nej, strax före midnatt kaskadkräks hon..totalt insmetad, och hela dubbelsängen med...duschar henne och upptäcker...LÖSS! En som satt i luggen. Har nu kammat igenom familjen, och hittar inga fler. Måste ha varit en bra tisdag på dagis...

Nåja, nu mår hon bra. Men... I morse drog min man igång m magsjuka, har servat honom hela dagen. Sonen kommer hem från skolan, kaskadkräks och skiter ner sig - jag får sanera, min man är ju däckad... Sedan femåringen...blev sjuk på kvällen igår, kräkts ner sängen två ggr....jag bäddar, tvättar o tömmer hinkar. Och nyss....happ, min tur. Tack, tack... Blir en trevlig helg...

Känner dessutom mindre rörelser sedan ett dygn, fast jag är ju så fokuserad på alla andra så kanske har missat att känna. Magsjuka på jobbet är inte populärt, så vill inte åka in heller. Känner honom, han sparkar o rör sig, men mindre än vanligt.

Blä. Tyck synd om mig...

Åh fy vilken mardröm! Hoppas ni snart mår bättre allihop! Vi har hittills sluppit familjeepidemier av sjukdomar men det verkar fruktansvärt. Tillräckligt illa att skrubba soffan så ofta som vi gjort eftersom sonen alltid kräks när han får feber.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-12 11:10:57 följande:

bra att veta, då vet jag att jag ska bråka om det. jag har ju inte själv prata med läkarn utan det har gått via bm. kommer du vara sjukskriven även om du går över tiden,

Nej jag tror inte det blir så lätt att få läkartid så snabbt som skulle behövas isf. Jag har funderat en del på det där eftersom jag har så ont och maken jobbar heltid, hur jag ska orka med sonen... Men mina föräldrar är ju pensionärer och bor i närheten så jag tror de ställer upp om det behövs isf. Fast jag har svårt att tro att jag kommer gå över, även om jag inte har nåt emot det... Sen har ju min bm öppnat för att jag kan få bedömning för igångsättning i v 40 pga foglossningen så den möjligheten har jag ju alltid.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-12 11:07:48 följande:

Högst saffranskonto i stan har nog jag.... Värsta bullmsmma. Min son sa när han fick en men det är ju sommarbullar :))

Nä inga kanelbullar utan saffransbullar m vaniljsmör å mandelmassefyllning.

Snart ska vi åka till min mormor å putsa hennes fönster igen.... Jävla storm.... Men solen skiner iaf :))

Gud vad gott med saffransbullar, mycket godare än lussekatter tycker jag! Önskar jag orkade baka, jag älskar saffran, men jag tror jag ska försöka göra lite saffransskorpor med vit choklad och tranbär som jag tycker så mycket om. Enklare än bullar.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-12 11:50:19 följande:

JAG KOMMER över på fika!!! 

du kanske inte är den mest sociala typen, men det är jag... mohaha :D

Haha! Ja du är välkommen i vårt kaos! De är fantastiskt goda och det är så bra att de håller länge utan att ta plats i frysen.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-12 11:57:32 följande:

Å super gott till kaffet!! Min burk m saffransskorpor e snart slut så Jag köpte ett paket saffran till det också. Bakar det imorgon. Tranbär lät spännande! Jag har egna tranbär i kylen som jag skördade från mina buskar för nån vecka sedan. Fortfarande inte funnit nåt bra recept till dem så tror att de kommer gå i torken istället

Coolt med egna tranbär! Ja det är jättesmarrigt, tror det är ett recept från ica, går att hitta om man googlar på "saffransskorpor med tranbär och vit choklad".
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-12 12:06:17 följande:

Gjorde en surjordsbädd i somras. Amerikanska blåbär å tranbär som marktäckare. Älskar att laborera i min trädgård å mitt kök

Önskar jag hade en trädgård att laborera med! Jag får vara nöjd med vår lilla odlingslott, eller ja så liten är den väl inte, 25 kvadratmeter. Älskar att köra händerna i jorden och få skörda mina egna grönsaker. Men man kan ju tänka lite mer långsiktigt om man har en egen trädgård.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-12-12 15:59:33 följande:

Det är så roligt m all kunskap man kan ge sina barn å ge dem bra mat utan tillsatser i! Hemmaodlat slår allt!!

Det gör det verkligen. Sonen tjatar om att gå till lotten på sommaren, att få dra upp sina egna morötter, plocka färska rödbetor och äta sallad direkt från landet... Om vi hade trädgård så skulle jag fixa ett växthus och roa mig med sånt som inte funkar i vår växtzon. I år odlade vi pumpa för första gången och sonen var mer än lycklig över att få göra sin egen "spökpumpa" (med hjälp av pappa) till Halloween.

• qatteriin
    Anny123 skrev 2015-12-12 15:46:38 följande:

Tycker också min lille är lugnare därinne. Känner dock av nåt regelbundet. Hur ofta känner ni era små? Hur långa "sovperioder" har de? Å hur är rörelserna nu såhär i slutet? Att man alltid ska bli så orolig/nojig????

Lite olika olika dagar. Vissa perioder är nog sovperioder när hon är väldigt lugn men jag vet inte om jag sett nån tydlig dygnsrytm direkt. Jag jämför ju allt med när jag väntade sonen och han var mycket mer våldsam där inne, lillasyster har bättre med plats tror jag så därför blir det inte lika plågsamt för mig när hon är igång, men det är fortfarande rejäla rörelser.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)