Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-12-14 07:44:16 följande:

Men fy det låter ju skitjobbigt, men måste säga att du verkar ju kunna se en ljuspunkt i allt, hade jag haft dina graviditetskrämpor och blivit förkyld nu hade jag nog grävt ner mig i ett hål någonstans.

Det är min generella inställning till livet som räddar mig, "det kan alltid bli värre!". Jag är i grunden nån sorts optimistisk pessimist. Livet hittills har lärt mig att just när jag tror att det inte kan bli värre, eller när jag faktiskt tror att det skulle kunna börja gå åt rätt håll, så händer det nåt mer skit. Men överlever gör jag ju uppenbarligen ändå. Hehe.

Nu är jag iaf på jobbet, fullproppad med mediciner så det täcker allt jag INTE tagit hittills i graviditeten. Alvedom, Nasonex, Symbicort (jag hade hemma, wohoo!), Otrivin och Bafucin. Och ja just, Bisolvon. Jag är det vandrande apoteket. Ljuspunkten är att i eftermiddag ska maken till tandläkaren - ok det är ingen ljuspunkt, han har bitit sönder en gammal lagning så det blir dyrt - det innebär att han måste sluta jobbet tidigare så han får hämta sonen på förskolan, så jag kan vila HELA eftermiddagen! Och granen åkte upp igår, dock oklädd förutom ljusen än så länge, men då kanske vi kan klä den ikväll, till slut!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-14 08:21:30 följande:

Ja det där med förkylning på astma kan bli så läskigt. Sambon blir skitdålig när han blir förkyld. Obehagligt att ligga jämte honom i sängen på nätterna när det piper och visslar som en perkulator från honom. Men nu har han fått bättre mediciner, han hamnade på vc med kortison på mask en lördag i slutet av förra vintern och kom hem med mediciner för nästan 1000:- den dagen. Men de visade sig vara bättre än hans gamla klassiska bricanyl och pulmicort, som han ändå inte gärna tog för han gillade inte att bli så där skakis i kroppen som bricanylen gjorde honom.

Ja det är ju vansinnigt dyrt till råga på allt!! Jag har egentligen bara astma under pollensäsongen men har fått skäll från läkare för att jag inte använt astmamedicinen när jag varit förkyld och tät o luftvägarna så nu vågar jag inte låta bli, haha. Men jag var väldigt ovan för jag blev riktigt skakis när jag tog den! Inte smart att göra precis innan det är dags att dra på mascaran kan jag säga!

Kom till jobbet och flera är hemma sjuka, och av dem som är här så hostas och snörvlas det... så jag behöver iaf inte ha dåligt samvete över att smitta folk för den biten verkar redan avklarad av nån annan!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-14 08:37:12 följande:

Jag har nog inte accepterat än att det faktiskt kommer hända snart. Blir fortfarande förvånad när det ilar i ljumskarna eller magen rör sig, trots att jag nu vet att huvudet ligger väldigt långt ner och att jag har en hel del sammandragningar. Jag menar, jag har sett dem på en kurva liksom. Antagligen för att smärtan skrämmer mig. Vill inte ens acceptera den lilla smärtan jag har nu, varje gång någon sorts ont kommer blir jag livrädd att det ska stanna kvar, men så försvinner den "alltid".

Jag är inte redo, jag har så mycket kvar jag vill göra, men orken räcker inte alltid så försöker prioritera de saker jag tror jag kommer sakna mest. Denna veckan träffa en vän som jag vet det aldrig kommer bli detsamma med- hon är medvetet barnfri och inte vidare intresserad av lära känna andras barn, all respekt för hennes öppenhet med det tycker jag.

Och bio, jag som älskar bio, men sambon har lovat att jag ska få gå så snart jag känner för det och det funkar för bebis och oss.

Denna veckan slutar jag jobba också- det känns som en enda vecka full av avsked. Som tur är behöver jag inte tömma mitt skåp, det hade bara varit för mycket just nu ihop med min ångest inför förlossningen, hade känts som när min chef plockade bort alla sina saker inför sin cancerbehandling i vintras.

Som tur är är sambon ledig över julhelgerna så vi är lediga tillsammans, känns som något att se fram emot iaf. För jag vägrar tro att bebisen kommer då:)

Nu märker man att folk verkligen räknar bort mig, även min familj: vi firar jul hos er- om du inte ligger på BB. Vi ses på annandagen - om du orkar.

Till sambon- ska du verkligen gå på julbord till helgen? Vågar du det?

Jag hatar det. Verkligen avskyr det. Att bli behandlad som en mindre vetande, överkörd.

Fick en blomma i lördags av en jag jobbat tillsammans med i ett projekt. Och en kram " tack för ett gott samarbete"

Jag ska inte sluta, inte dö, ville jag skrika. Jag kommer tillbaks, vi ska jobba tillsammans i höst igen, med samma projekt, jag ska tom komma på möte under våren.

Jag vill inte ha kramar och blommor och avsked.

Förlåt, idag är verkligen ingen bra dag.

Den där rädslan låter jävligt jobbig, om jag ska vara ärlig. Har inga bra tips på hur du ska hantera den, dock. Smärtan GÅR över. Det är nåt som är bra med förlossningssmärtan, den GÅR över. För de allra flesta går ju värken i värken över när värken är över, om du förstår hur jag menar, alltså att man faktiskt får vila mellan värkarna - och för varje värk är man lite närmre att alltihop är över. Jag hade jättesvårt att hantera värkarna, inte för att jag på något vis är ovan vid smärta utan för att det påminde mig så mycket om smärtan vid missfallen jag haft innan. Ändå tog jag mig igenom det på nåt vis, med mycket fokus på min man som coachade mig enormt bra. Jag tycker vi är ett helt ok team annars med men det här var nåt alldeles särskilt, jag hoppas du kan känna detsamma i din sambo.

Tufft med så mycket avsked och sånt - förstår att det blir för mycket av det där och att det spär på din oro. Jag tänker fortfarande att du kanske skulle tjäna på att prata med aurora-bm eller så men det kke är för lite tid kvar för det nu. Hoppas dagen blir bättre vad det lider!
  • qatteriin

Jag överlevde dagens jobb iaf men jösses så slut jag är nu. Tre dagar kvar nu, sen läkarbesök. Så antagligen tre dagar till och that's it. Måste rensa ur mitt arbetsrum också, så som det funkar hos oss kan jag inte räkna med att få tillbaka det när jag kommer tillbaka och det suger verkligen för jag trivs så vansinnigt bra i det där rummet... Jag har ett stort behov av trygghet och stabilitet så det suger att inte veta var - eller om - jag har ett rum när jag kommer tillbaka, vi är ständigt trångbodda. Så vad ska jag ta med hem och vad ska jag packa ner i nåt skåp eller nån flyttlåda och ha kvar på jobbet? Jag kan oavsett inte ta med nåt hem i veckan för nu åker jag buss, så jag hoppas att det inte flyttar in nån ny innan mellandagarna när jag har tillgång till bil.

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 12:51:34 följande:

Vilket jäkla kämpe du är! Skönt att du slipper hämta på dagis idag och bara kan VILA i eftermiddag. Jag är imponerad av ditt intag av mediciner!

Fick precis reda på att yngsta bonusen har halsfluss. jag var ju hemma med honom hela förra veckan, brukar vara han och jag som får det i den här familjen... Jag hoppas verkligen på att jag slipper det denna gång!

Oh no, halsfluss som är så hemskt! Jag fasar lite för att det ska vara sånt på g här men det verkar värst i bihålorna. Ja herregud. Nu kan vi lägga till Strepsils och Omeprazol till listan, haha!
  • qatteriin
    Elma skrev 2015-12-14 12:57:37 följande:

Hej! Har länge följt tråden men inte vågat skriva något. Hoppas ni inte tar illa upp för att jag "spionerat" lite och hoppar in nu.

Tänkte höra vilket bf-datum ni går efter, det ni själva räknat ut beroende på äl, fått vid kub eller rul? Det kan ju lätt skilja en hel del mellan dessa datum. Blev själv förvånad att de faktiskt flyttade datum på mig när jag gjorde rul, har för mig att jag fick behålla datumet från kub med första barnet. 

Hej och välkommen! Jag går på bf jag fick på ett tidigt ul jag gjort, plus kub då jag fick samma. Skiljer tre dagar från bf enligt sista mens och min mens är inte så regelbunden. De flyttar inte på bf vid rul här om man gjort kub.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-14 13:04:45 följande:

Jag har försökt läsa kapp men känner att jag inte orkar svara er alla. Skönt att alla bebisar klarat sig såhär länge i magen. Förstår att det är fler än mig som börjar bli slitna både fysiskt och psykiskt. Men det kanske ska vara så på slutet så man känner sig motiverad att föda. Jag är väldigt låg just nu. Sover extremt dåligt och är slut på energi och ork. sedan är bebis väldigt rörlig, vilket är positivt, men det gör nästan ont i magen av allt knölande och sparkande. Ush va gnällig jag känner mig.. .

Qatteriin: jag packade ner mitt "jobb" i tre flyttlådor och ställde här hemma i garaget. Jag litar inte på att sakerna får vara ifred annars. Jag vet inte heller var på skolan jag ska vara när jag kommer tillbaka så det känns bäst att ta hem sakerna.

Jag önskar jag hade haft plats för mina jobbgrejor hemma men jag har så vansinnigt mycket böcker och vi har redan alldeles för mycket grejer i lägenheten (och för litet förråd). Hade varit så skönt att bara ha allt samlat...
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:16:09 följande:

haha. Bra där! Är de några fler medicener du får äta som gravid som du inte redan tagit :P Är du säker på att du är psykolog och inte apotekare eller psykiatriker? 

kommer du ihåg att jag sa att jag typ aldrig får influensan men skulle kasta mig över vaccin för halsfluss?! Jag blir liksom dödssjuk och ligger och yrar i feberfrossor. När jag tänker efter så kanske jag borde ringa efter en läkartid och ta ett halsprov genast... hur är det med antibiotika och att vara gravid? 

Haha ja det finns nog några till som jag kan hitta på om jag behöver. Vem behöver apotekare när man har janusinfo att tillfråga? Haha!

Antibiotika ska inte vara några problem, vanligt att få vid gbs ju och under förlossningen om det är långvarig vattenavgång. Inte så dumt kke att kolla upp det så snart du kan när du brukar bli så dålig!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-14 13:41:16 följande:

Ja sörskilt som jag inte tänkt ta några avsked. Jag tänker ju att vi kommer att ses så gott som varje vecka för jag både bor i området och ska gå på BVC vägg i vägg.

Tänkte fråga imorgon om att få prata med Mvc s psykolog, men om inte du har något bra tips så kanske de heller inte kan komma med något bra...? ;)

Haha jodå, skyll inte på det för att få slippa! Mvc-psykologen är mycket mer van vid såna frågeställningar, tro mig! Jag träffar tyvärr folk först när det redan skitit sig och de behöver traumabehandling eller liknande, mycket bättre att förebygga. Och mycket enklare att ge råd när man ses irl än via nätet.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-14 14:40:28 följande:

Ja traumabehandling, riktigt så illa är det väl inte än iaf. :)

Nej jag ska prata med henne imorgon. Kanske gråta en skvätt,  kan gråta hemma för det hur lätt som helst men bland folk framstår jag för det mesta som sansad och har koll på läget. Det är väl en del av problemet, precis som hon sa- jag är ju så normal... fast det är jag ju egentligen inte alls : )

Ah jodå jag tycker du låter rätt normalstörd faktiskt, haha. Du får säga att du fått rekommendation att be om psykologsamtal från en annan psykolog. Du ska inte behöva bryta ihop hos henne för att få det, om du inte känner att det känns ok att göra det vill säga.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)