• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

[quote=75853639][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-10-09 07:55:23 följande:[/quote-nick]Det finns ju badbaljor som går att vika ihop, supersmidigt när man inte vill ha en som inte tar en massa plats. Det är smidigt med badbalja även om man har badkar, tycker det är ganska jobbigt och opraktiskt att behöva fylla upp mer vatten i badkaret än vad som behövs i en balja samt att man får bättre grepp om bebis i en badbalja tycker jag, jobbigt att hänga över kanten och hålla i bebis. Denna gången letar jag det mesta begagnat faktiskt, bara vagnen och lite kläder vi köpt nya hittills.[/

Vi tänker oss att bebis badar med sambon, som är en riktig badnymf :) alternativt att den badar som vi gjorde första året, i diskhon:) så gjorde min väninna också

• amalie79

[quote=75853133][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-10-08 23:01:53 följande:[/quote-nick]jag köpte mitt för 250 kr,  är i fint skick, sätt en bevakning på blocket :)[/

Smart!'

• Hame

Allt gick bra hos BM igår Glad Hjärtat pickade på fint, jag har gått upp 4 kg och SF-måttet låg precis i mitten. Mitt hjärnvärde som var väldigt lågt förra gången hade gått upp så det var också bra. Vi bokade besök fram till 30/12, så får vi se om det blir fler efter det! Den 26/11 ska jag på amningsinfo och 8/12 någon sorts info om rygg och bäckenbotten träning under och efter graviditet. 

På onsdag ska vi på aurora-samtal på förlossningen. Känns nervöst, jag har så svårt att prata om och formulera mig gällande det. Gick förra gången också och det var en otroligt stor hjälp så jag får väl bita i det sura äpplet och göra det. Det känns verkligen som att tiden går snabbt nu... 10 veckor kvar bara om bebben kommer på utsatt tid!

• WiMe06
    amalie79 skrev 2015-10-09 08:10:08 följande:

[quote=75853639][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-10-09 07:55:23 följande:[/quote-nick]Det finns ju badbaljor som går att vika ihop, supersmidigt när man inte vill ha en som inte tar en massa plats. Det är smidigt med badbalja även om man har badkar, tycker det är ganska jobbigt och opraktiskt att behöva fylla upp mer vatten i badkaret än vad som behövs i en balja samt att man får bättre grepp om bebis i en badbalja tycker jag, jobbigt att hänga över kanten och hålla i bebis. Denna gången letar jag det mesta begagnat faktiskt, bara vagnen och lite kläder vi köpt nya hittills.[/

Vi tänker oss att bebis badar med sambon, som är en riktig badnymf :) alternativt att den badar som vi gjorde första året, i diskhon:) så gjorde min väninna också

Tänkte också på det att man kan ju faktiskt bada bebis i handfatet eller diskhon. Vi kommer ha skötbädden på bänken i tvättstugan så det känns ju nära och bra att kunna bada bebis i hon precis bredvid.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 00:10:25 följande:
    Åh va bra, jag ska kolla upp det annars kan kanske min svärmor sy en som passar. Annars får vi byta på golvet på toaletten, det funkar nog och då kan man ju ha standardstorlek på skötbädden. Ja jag längtar tills vi bor i hus, det underlättar nog väldigt mycket men vi valde ju själva att skaffa barn med vetskapen att vi bara skulle ha råd med en tvåa här i USA, så man får göra det bästa av det så länge . Hur gamla var barnen när ni flyttade till hus? Vi hoppas kunna hitta något att köpa inom två år efter att vi kommit hem, så innan första barnet är 3,5.
    Jag bodde bara i en tvåa under min 1:as första år och det gick väldigt bra, dom tar inte så mycket plats när dom är små och dessutom kan du ju vara ute en hel del när det är så fint väder :) efter det har jag bott i större lägenheter och radhus tills förra året när jag var gravid med mitt tredje barn och det skulle ha blivit något trångt... Kostar väldigt mycket med hus här om man vill bo i ett någorlunda bra område, som tur var fick vi en bra vinst vid försäljning av lägenhet annars hade det tagit många år att få ihop insatsen när man redan har barn som kostar endel.

Om du inte får plats med skötbädd jämte handfatet så är det en jättebra idé att ha det på golvet, kan ju ha nån korg jämte med blöjor, tvättlappar o sånt :)
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-09 08:34:33 följande:
    Tänkte också på det att man kan ju faktiskt bada bebis i handfatet eller diskhon. Vi kommer ha skötbädden på bänken i tvättstugan så det känns ju nära och bra att kunna bada bebis i hon precis bredvid.
    Jag har också badat min minsta i diskhon endel när jag mest ska skölja av honom en snabbis, annars har han fått ligga i badbaljan o flytit (han älskar det) när han verkligen ska bada. Har hängt upp en vanlig Ikea-modell på en krok på väggen som jag plockar ner när det är baddags. De ihopvikbara är jättebra när man har mindre plats, min syster har en sån och det hade jag definitivt köpt om vi hade brist på utrymme annars är pengarna lite bortkastade om man ska köpa en ny när man kan få en vanlig modell till 1/4 av priset.

Jag har inte förberett typ nånting för bebis än, ska sätta igång med fönsterbyte, utbyggnad och lite renovering om två veckor och är mest nervös för att hantverkarna inte hinner klart innan bebis kommer eller innan jul. Kommer att vara kaos här hemma, därför får det fixas när allt är klart. Men så tänker jag samtidigt om moderkakan inte har flyttat på sig när jag gör nästa ultraljudet och om jag får en massa blödningar eller nått, hur löser jag allt då? Försöker att ta det lugnt, har ju trots allt det mesta till min kille redan.... Men så blir jag lite smått stressad ändå när jag kommer att tänka på hur många veckor som är kvar och hur fort tiden går. Men det mesta brukar lösa sig på ett eller annat sätt och om inte jag kan fixa grejer senare så får jag väl ge förtroendet till min sambo att göra det.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-09 09:05:26 följande:
    Jag har också badat min minsta i diskhon endel när jag mest ska skölja av honom en snabbis, annars har han fått ligga i badbaljan o flytit (han älskar det) när han verkligen ska bada. Har hängt upp en vanlig Ikea-modell på en krok på väggen som jag plockar ner när det är baddags. De ihopvikbara är jättebra när man har mindre plats, min syster har en sån och det hade jag definitivt köpt om vi hade brist på utrymme annars är pengarna lite bortkastade om man ska köpa en ny när man kan få en vanlig modell till 1/4 av priset.

Jag har inte förberett typ nånting för bebis än, ska sätta igång med fönsterbyte, utbyggnad och lite renovering om två veckor och är mest nervös för att hantverkarna inte hinner klart innan bebis kommer eller innan jul. Kommer att vara kaos här hemma, därför får det fixas när allt är klart. Men så tänker jag samtidigt om moderkakan inte har flyttat på sig när jag gör nästa ultraljudet och om jag får en massa blödningar eller nått, hur löser jag allt då? Försöker att ta det lugnt, har ju trots allt det mesta till min kille redan.... Men så blir jag lite smått stressad ändå när jag kommer att tänka på hur många veckor som är kvar och hur fort tiden går. Men det mesta brukar lösa sig på ett eller annat sätt och om inte jag kan fixa grejer senare så får jag väl ge förtroendet till min sambo att göra det.
    Ja, tyvärr är ju dem vikbara väldigt dyra för att vara en liten badbalja. Tror jag har en gammal ikeabalja ute i förrådet nånstans som får fräschas upp.

Har inre förberett särskilt mkt jag heller, har så mkt annat som tar all ledig tid med barnens aktiviteter, plugg och hemmet. Kanske därför jag känner mig lite stressad jag med över allt men det ska nog bli bra i slutändan.
    Vad jobbigt med hantverkare som ska invadera hemmet, förstår din oro över att dem inte ska bli klara i tid.
    Ligger din moderkaka fel till? Hoppas att allt kommer gå bra iallafall, försök bara stressa av, det går ju faktiskt att lösa bebisproblemen efter hand om man inte hinner innan. Och det är ju trots allt skönt att ni får fönsterbyte och sådant gjort till största delen innan bebis kommer
  • mitthemligajag

Våran flicka hatade att bada i balja när hon hon var nyfödd, vi satt med henne i duschen tills de att hon själv kunde bada och sitta upp :)

Men hörni, har för mig att de tidigare har varit förbjudet i Sverige att föda i vatten pga av infentionsrisken osv på förlossningarna. Men har nu hört om en offentlig person som gjort detta, Någon som har funderat på de? Är de lagligt igen? :)

• FrökenBlå

Vi hade en mindre balja första tiden, funkade helt ok tills dottern kom på hur man drog ur proppen!! ;) Lagom kul med hela golvet fullt av vatten!! Efter det köpte vi en enorm balja på ÖB utan hål i botten och trycker in den i duschkabinen, funkar utmärkt nu när hon är lite större! :)

• MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-10-09 09:55:56 följande:
    Ja, tyvärr är ju dem vikbara väldigt dyra för att vara en liten badbalja. Tror jag har en gammal ikeabalja ute i förrådet nånstans som får fräschas upp.

Har inre förberett särskilt mkt jag heller, har så mkt annat som tar all ledig tid med barnens aktiviteter, plugg och hemmet. Kanske därför jag känner mig lite stressad jag med över allt men det ska nog bli bra i slutändan.
    Vad jobbigt med hantverkare som ska invadera hemmet, förstår din oro över att dem inte ska bli klara i tid.
    Ligger din moderkaka fel till? Hoppas att allt kommer gå bra iallafall, försök bara stressa av, det går ju faktiskt att lösa bebisproblemen efter hand om man inte hinner innan. Och det är ju trots allt skönt att ni får fönsterbyte och sådant gjort till största delen innan bebis kommer
    Ja ut kommer ju bebisen oavsett om man är klar eller inte :) jag har också större barn som kräver sitt och det måste såklart prioriteras. Men någon dag skulle det vara lite skönt att ta en paus och bara få vara gravid och vila lite som man kunde med första barnet. I morse när jag skulle upp och göra ordning barnen för skolan sa min sambo "är du trött? Inatt har vi ju ändå fått sova rätt så bra." Eh ah, är genomförkyld, gravid, haft två infektioner i kroppen på en månad och har varit vaken flera nätter med minsta barnet så då tycker jag nog att jag kan få vara trött trots en någorlunda bra sömn en natt.
    Visst blir det skönt sen när allt är gjort här hemma men jag önskar att det redan var påbörjat...
    Jag hade mycket blödningar i början av graviditeten då det rann blod ur mig och då sa läkaren att det berodde på moderkakan men att den antagligen skulle flytta på sig. Blödningarna slutade tillslut och då tog jag för givet att den var längre upp vilket den inte var på rul. Det jag tänker på nu är att jag aldrig känner bebis långt ner, så det känns som att jag får vara förberedd på att den fortfarande ligger kvar och dum som jag är har jag googlat lite för mycket om föreliggande moderkaka. Men samtidigt så måste jag ju vara lite förberedd också så att inte saker kommer som en chock sen.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)