• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-09 11:38:06 följande:

Våran flicka hatade att bada i balja när hon hon var nyfödd, vi satt med henne i duschen tills de att hon själv kunde bada och sitta upp :)

Men hörni, har för mig att de tidigare har varit förbjudet i Sverige att föda i vatten pga av infentionsrisken osv på förlossningarna. Men har nu hört om en offentlig person som gjort detta, Någon som har funderat på de? Är de lagligt igen? :)

Min lillkille gillade inte heller baljan första gångerna så då badade och duschade tillsammans i badkaret tills vi kom på vad felet med baljan var, han ville ha varmare vatten :)

Har också hört om folk som har fött i vatten, tror att det är olika beroende på vart man föder och vad man har för bm. Tror dock inte att jag personligen hade valt att föda under vatten, känns läskigt med allt äckligt som kommer ur en.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-09 13:16:08 följande:
    Ja ut kommer ju bebisen oavsett om man är klar eller inte :) jag har också större barn som kräver sitt och det måste såklart prioriteras. Men någon dag skulle det vara lite skönt att ta en paus och bara få vara gravid och vila lite som man kunde med första barnet. I morse när jag skulle upp och göra ordning barnen för skolan sa min sambo "är du trött? Inatt har vi ju ändå fått sova rätt så bra." Eh ah, är genomförkyld, gravid, haft två infektioner i kroppen på en månad och har varit vaken flera nätter med minsta barnet så då tycker jag nog att jag kan få vara trött trots en någorlunda bra sömn en natt.
    Visst blir det skönt sen när allt är gjort här hemma men jag önskar att det redan var påbörjat...
    Jag hade mycket blödningar i början av graviditeten då det rann blod ur mig och då sa läkaren att det berodde på moderkakan men att den antagligen skulle flytta på sig. Blödningarna slutade tillslut och då tog jag för givet att den var längre upp vilket den inte var på rul. Det jag tänker på nu är att jag aldrig känner bebis långt ner, så det känns som att jag får vara förberedd på att den fortfarande ligger kvar och dum som jag är har jag googlat lite för mycket om föreliggande moderkaka. Men samtidigt så måste jag ju vara lite förberedd också så att inte saker kommer som en chock sen.
    Förstår dig verkligen, man hinner ju inte njuta av graviditeten på samma sätt som innan känns det som. Jag försöker njuta och tänka på mig själv dem dagar jag är ledig mitt i veckan eller jobbar kväll och man har fm för sig själv men det är svårt det med.

Haha, typiskt män eller att tro att en annan sovit lika bra för att dem gjort det Dem har inte förståelsen alla ggr känns det som att graviditeten påverkar sömnen otroligt mkt också. Men det är väl inte så lätt för dem heller att sätta sig in situationen.

Vad jobbigt med moderkakan och att den inte flyttat sig. Får du göra kejsarsnitt om den inte flyttar sig eller hur tänker dem kring det? Innebär det risker att föda vanligt om den inte flyttar sig. Vad jobbigt för dig att känna den oron hela tiden med moderkakan.

Jag tror jag bär bebis väldigt långt ner och långt in för sparkarna är inte jättestarka utanpå magen ännu men jag känner hur den verkligen sparkar rakt ner, idag har den sparkat jättemkt rakt på urinblåsan så vid varje spark så har det känts som jag ska kissa på mig nästan, det är lite obehagligt när den sparkar så hårt rakt ner.
  • Blgebo

Det har aldrig varit olagligt att föda i vatten. Det är bara att inte kliva upp ur badet om man känner att man vill föda där. jag hade moderkakan lågt förra graviditeten, men den drog sig uppåt mot slutet. En cm, helst två från inre modermunnen eller mer så kan man föda vaginalt. Jag läste på som en galning då jag har fobi mot bla snitt.

• Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-10-09 08:47:56 följande:

Jag bodde bara i en tvåa under min 1:as första år och det gick väldigt bra, dom tar inte så mycket plats när dom är små och dessutom kan du ju vara ute en hel del när det är så fint väder :) efter det har jag bott i större lägenheter och radhus tills förra året när jag var gravid med mitt tredje barn och det skulle ha blivit något trångt... Kostar väldigt mycket med hus här om man vill bo i ett någorlunda bra område, som tur var fick vi en bra vinst vid försäljning av lägenhet annars hade det tagit många år att få ihop insatsen när man redan har barn som kostar endel.

Om du inte får plats med skötbädd jämte handfatet så är det en jättebra idé att ha det på golvet, kan ju ha nån korg jämte med blöjor, tvättlappar o sånt :)

Okej ja jag hade också gärna flyttat till större boende snabbare men under tiden vi är här är det ju inte aktuellt för det är för dyrt så det är vi helt lugna över att vi får satsa på att vara ute istället. Sonen kommer vara 1,5 när vi kommer hem och vi kommer nog börja leta hus eller radhus direkt men många jag känner har fått leta i över ett år innan de hittat något som de både vill ha, har råd med samt vunnit budgivning (ganska höga priser där vi vill bo också men inte stockholmspriser, vi räknar med runt fyra miljoner).

Vi har en hyresrätt i Sverige så vi behöver inte tänka på att sälja och vi har alla pengar vi behöver till husköp inom den prisklass vi kan tänka oss, så det handlar "bara" om att faktiskt hitta ett bra hus och bli sist kvar som spekulant så man får köpa det. Men det kan ju ta tid så vi räknar med att det här barnet kommer vara 2,5-3,5 när vi flyttar. Ska bli kul när man äntligen får något eget lite större, och en liten trädgård .
  • Seven Costanza

Förresten så vill jag bara kolla med er att jag tänkt rätt om att jag gått in i sjunde månaden nu? Det låter mycket men jag tänker att om jag är beräknad 8/1 så borde ju nionde månaden vara mellan 9/12-8/1, åttonde månaden mellan 9/11-8/12 och sjunde månaden nu mellan 9/10-8/11, eller? Ville mest bara dubbelkolla för jag har lite svårt att ta in att jag skulle vara i SJUNDE månaden - känns helt bananas, har gått jättefort tycker jag .

Hur mår ni andra? Jag hoppas att jag kommer klara mig undan foglossning, känner inget än i alla fall men när brukar det börja? Hoppas ingen av er drabbats av det för det låter jättejobbigt. Trevlig helg på er!

• mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-10-09 13:23:51 följande:
    Min lillkille gillade inte heller baljan första gångerna så då badade och duschade tillsammans i badkaret tills vi kom på vad felet med baljan var, han ville ha varmare vatten :)

Har också hört om folk som har fött i vatten, tror att det är olika beroende på vart man föder och vad man har för bm. Tror dock inte att jag personligen hade valt att föda under vatten, känns läskigt med allt äckligt som kommer ur en.
    Men borde de liksom inte vea något som får vattnet att cirkulera på rätt bra i ett sånt badkar? Hehe känner att jag ska kolla upp de här lite noggrannare, älskade att bada innan vattnet under fl gick med lillan, tyckte de var himmelskt! Men kanske inte speciellt himmelskt att bada i fostervatten ush, de första jag sa när hon kom ut var "usshhh torka av henne, hon är full i äckligt" haha! Skrev de i mitt fl brev också haha
  • MeEmmA
    Blgebo skrev 2015-10-09 20:23:37 följande:

Det har aldrig varit olagligt att föda i vatten. Det är bara att inte kliva upp ur badet om man känner att man vill föda där. jag hade moderkakan lågt förra graviditeten, men den drog sig uppåt mot slutet. En cm, helst två från inre modermunnen eller mer så kan man föda vaginalt. Jag läste på som en galning då jag har fobi mot bla snitt.

Men fick du några komplikationer pga moderkakan, har läst att det är väldigt många som blir ordinerade sängläge, läggs in på sjukhus o annat pga blödningar och riskerna det medför.
    Funderar också på om den skulle vara någon cm ifrån, är det då riskfritt att föda normalt? Känner att i så fall skulle jag hellre vilja ha planerat snitt så det inte blir nått akut.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-10-09 20:56:54 följande:
    Men borde de liksom inte vea något som får vattnet att cirkulera på rätt bra i ett sånt badkar? Hehe känner att jag ska kolla upp de här lite noggrannare, älskade att bada innan vattnet under fl gick med lillan, tyckte de var himmelskt! Men kanske inte speciellt himmelskt att bada i fostervatten ush, de första jag sa när hon kom ut var "usshhh torka av henne, hon är full i äckligt" haha! Skrev de i mitt fl brev också haha
    Inte en aning om vattnet renas, har bara sett förlossningsfilmer på youtube där de föder i uppblåsta pooler :)
    Jag badade med min dotter också, var jätteskönt men bm var väldigt bestämd om när jag skulle gå upp så jag tror inte att alla går med på det eller också var det någon annan anledning hon ville att jag skulle gå upp för, hade inte börjat få några krystvärkar ens. Sist gick förlossningen så snabbt så då hann jag inte med nått mer än att komma in på avdelningen typ, men det enda önskemålet jag hade haft från början var att bada igen (vilket inte hade gått ändå eftersom att det var fullt på avdelningen och jag fick föda i en skrubb typ).
    Haha, lite kladdiga är dom när de kommer ut men det har jag inte ens tänkt på i den stunden :)
  • minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 20:27:21 följande:
    Okej ja jag hade också gärna flyttat till större boende snabbare men under tiden vi är här är det ju inte aktuellt för det är för dyrt så det är vi helt lugna över att vi får satsa på att vara ute istället. Sonen kommer vara 1,5 när vi kommer hem och vi kommer nog börja leta hus eller radhus direkt men många jag känner har fått leta i över ett år innan de hittat något som de både vill ha, har råd med samt vunnit budgivning (ganska höga priser där vi vill bo också men inte stockholmspriser, vi räknar med runt fyra miljoner).

Vi har en hyresrätt i Sverige så vi behöver inte tänka på att sälja och vi har alla pengar vi behöver till husköp inom den prisklass vi kan tänka oss, så det handlar "bara" om att faktiskt hitta ett bra hus och bli sist kvar som spekulant så man får köpa det. Men det kan ju ta tid så vi räknar med att det här barnet kommer vara 2,5-3,5 när vi flyttar. Ska bli kul när man äntligen får något eget lite större, och en liten trädgård .
    Vi bodde i en tvåa med två små barn och det gick alldeles utmärkt. Vi köpte hus när vår yngsta var ett år. Nu när vi ska ha nr 3 är det superlyxigt att slippa tänka på platsbrist och praktiska lösningar men som sagt det funkade jättebra att bo trångt när barnen var små. Det som var jobbigast var tvätt och disk. Vi hade varken tvättmaskin eller diskmaskin.
  • Seven Costanza
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-09 21:36:52 följande:

Vi bodde i en tvåa med två små barn och det gick alldeles utmärkt. Vi köpte hus när vår yngsta var ett år. Nu när vi ska ha nr 3 är det superlyxigt att slippa tänka på platsbrist och praktiska lösningar men som sagt det funkade jättebra att bo trångt när barnen var små. Det som var jobbigast var tvätt och disk. Vi hade varken tvättmaskin eller diskmaskin.

Hur gammalt var äldsta barnet när ni flyttade till hus? Vi funderar på att försöka få två barn tätt nämligen. Hur sov ni och barnen i tvåan? Sov alla i sovrummet eller sov någon i vardagsrummet? Vi har inte heller tvätt- eller diskmaskin i Sverige men här har vi åtminstone diskmaskin. Funderar mycket på detta för vi vill nog bara ha två barn och om vi får dem tätt kan vi komma igenom båda föräldraledigheterna under tiden vi bor billigt i vår lägenhet och vänta med huskostnaderna tills vi jobbar igen (om man vill spara dagar under föräldraledigheten och sådär menar jag).
Svar på tråden BF Januari 2016 :)