• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    FrökenBlå skrev 2015-10-08 14:33:50 följande:

Jag kan absolut rekommendera ett ergonomiskt bärdon, sjal el sele spelar ingen större roll utan är väl en smaksak. Jag använde babybjörn till dottern och i efterhand önskar jag att jag vetat mer om vilket utbud det finns. Jag fick hemska besvär med ryggskott i ca 6 månader. Hade önskat att jag kunnat njuta av den tiden i dotterns liv mer än vad jag kunde pga all värk. Det är smidigt med att slippa vagn när man ska handla i trånga affärer osv med! Finns jättesnygga selar, t.ex Tula, beco butterfly och Boba 4g. De har väldigt bra andrahandsvärde oxå så man förlorar inte alls mkt pengar om barnet inte trivs i selen. Nu ska jag inte tjata mer om detta! ;)

Babysitter är bra om man t.ex behöver duscha osv men min dotter gillade den inte särskilt mkt, hon gillade mer babygymmet, men det kan man köpa billigt begagnat om man vill. Hos mina föräldrar har vi haft en skötbädd och det har funkat kanon, den funkar ju att använda lite varstans. Tror det finns uppblåsbara på Ikea med.

Ha det bra!

Nej precis, har hört att babybjörn inte alls ska vara särskilt bra. Hoppas ryggen blev bra igen sedan? Är de märkena du nämnde billigare eller dyrare än ergobaby eller ungefär samma? Ha det bra du med, tack för tipsen!
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-10-08 22:00:56 följande:

Jag hade ett skötbord på badkaret med min första son, avskydde det när han började röra på sig och lite "jobbigt" när allt inte var på plats hela tiden.

Nu har vi bara en skötdyna på diskbänken i tvättstugan, skönt att ha en kran jämte där man lätt kan tvätta av när det bli kladdigt.

Det som jag vill tipsa om vilket alternativ man än väljer är att ha allt som behövs tillgängligt hela tiden.

Åh lyllos som har en tvättstuga! Själva bor vi i en tvåa, visserligen med större badrum än i den tvåan vi har i Sverige men det finns ju inte plats att montera ett skötbord någonstans. Vi har dock badkar men jag vet inte om jag tycker det låter så praktiskt. Ska nog också titta efter en mjuk skötdyna att lägga på vårt handfat (vi har ju ett sådant där amerikanskt handfat med handfatet nedsänkt i en stenplatta med utrymme på båda sidor). Hur mycket plats behöver bebisen på diskbänken? Vi har ca 40 gånger 60 cm till vänster om själva handfatet, räcker det tror du? Man har ju självklart uppsikt över bebisen hela tiden.
  • FrökenBlå
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 22:25:03 följande:
    Nej precis, har hört att babybjörn inte alls ska vara särskilt bra. Hoppas ryggen blev bra igen sedan? Är de märkena du nämnde billigare eller dyrare än ergobaby eller ungefär samma? Ha det bra du med, tack för tipsen!
    Inte helt 100 men i det närmaste! :) De ligger nog i samma prisklass ungefär, sen behöver man spädbarnsinlägg i vissa och i andra är de inbyggda. Men kan tänka mig att de är något billigare i USA, iallafall de som tillverkas där :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 22:32:32 följande:
    Åh lyllos som har en tvättstuga! Själva bor vi i en tvåa, visserligen med större badrum än i den tvåan vi har i Sverige men det finns ju inte plats att montera ett skötbord någonstans. Vi har dock badkar men jag vet inte om jag tycker det låter så praktiskt. Ska nog också titta efter en mjuk skötdyna att lägga på vårt handfat (vi har ju ett sådant där amerikanskt handfat med handfatet nedsänkt i en stenplatta med utrymme på båda sidor). Hur mycket plats behöver bebisen på diskbänken? Vi har ca 40 gånger 60 cm till vänster om själva handfatet, räcker det tror du? Man har ju självklart uppsikt över bebisen hela tiden.
    Det finns ju mindre skötbäddar, någon borde ju få plats alternativt att du gör en egen :) mät och kolla mått kanske. Blir ju mycket stadigare när man har något fast då bebisarna börjar röra på sig, över badkaret blir det något skakigt när de blir större. Och uppsikt över bebisen behöver man vart man än byter nånstans, sker jättemånga olyckor från skötbord när föräldrar tex ska sträcka sig efter något så det säkraste alternativet är egentligen på golvet eller att man har allt till hands som sagt.

Vi bor i villa och med tre barn så längtar jag inte tillbaka till tvättstugan i lägenhet, kommer ihåg med mitt första barn hur jag fick konka han och tvätten fram och tillbaka till källaren tidigt på morgonen eller sent på kvällen när det fanns tider. Så tvättstugan är jag väldigt tacksam för nu :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-10-08 21:30:50 följande:

[quote=75852727][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-10-08 21:28:11 följande:[/quote-nick]hahah... ja det gjorde jag verkligen. förlåt, tyckte att det var lite konstigt, men som du dessutom skrev kanske dum fråga efteråt så... :) Vi har köpt ett tvättbjörne classic som sitter på badkaret, har dock inte testat det än, men det är en rejäl bjässe! Blev väldigt förvånad hur stort det var när min kompis lämnade av det hos oss (hon hjälpte oss att köpa det begat). Hur kan så små varelser behöva så stora saker???  Fördelen är att det verkar vara väldigt stabilt och det är inte i vägen när man ska duscha eller bada.[/

Ja det är detta jag tittat på , men bara hittat nya och hu så dyrt det är nytt! 1495 för ett man sätter på badkar, när man kan få en hel möbel för mindre pengar på ex ikea!

jag köpte mitt för 250 kr,  är i fint skick, sätt en bevakning på blocket :)
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 22:14:45 följande:
    Haha ja jag tänkte väl det, du måste väl ha tänkt "är hon helt trög eller"
    du kom på mig :) försökte verkligen skriva på ett icke dömande sätt. Har en kompis som kommer från Ryssland och hon tvekar inte en sekund att sätta sin bebis i någons famn om det är platsbrist. Man har så olika värderingar och utgångspunkter.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-10-08 23:06:54 följande:

du kom på mig :) försökte verkligen skriva på ett icke dömande sätt. Har en kompis som kommer från Ryssland och hon tvekar inte en sekund att sätta sin bebis i någons famn om det är platsbrist. Man har så olika värderingar och utgångspunkter.

Haha, jag är själv lärare så jag kände direkt igen hur man försöker svara artigt och pedagogiskt på frågor som man tycker är hur dumma som helst... Sådana har vi väl alla fått, och säkert ställt sådana också . Jag själv känner mig ju helt famlande i bebisdjungeln och har säkert jättemånga frågor som man om ett år kommer tänka att "duh, hur kunde man inte fatta hur det där funkar"?

För oss är det mer att i och med att det är så sjukt dyrt att bo här (nästan halva vår månadsinkomst går till hyra) så vill vi inte bli pålurade alla möjliga grejer som är helt "livsnödvändiga" till bebisen och sedan tycker vi kanske att det var helt bortkastade pengar. Så jag uppskattar verkligen att ni kommer med för- och nackdelar med olika inköp. Vi har ju självklart en buffert men den vill vi helst ha kvar för vi ska börja leta hus när vi kommer tillbaka till Sverige. Då får vi ju äntligen en egen tvättmaskin, ser verkligen fram emot det. Nu har vi åtminstone diskmaskin, det hade vi inte i lägenheten i Sverige så det är ju positivt i alla fall .
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-10-08 22:54:54 följande:

Det finns ju mindre skötbäddar, någon borde ju få plats alternativt att du gör en egen :) mät och kolla mått kanske. Blir ju mycket stadigare när man har något fast då bebisarna börjar röra på sig, över badkaret blir det något skakigt när de blir större. Och uppsikt över bebisen behöver man vart man än byter nånstans, sker jättemånga olyckor från skötbord när föräldrar tex ska sträcka sig efter något så det säkraste alternativet är egentligen på golvet eller att man har allt till hands som sagt.

Vi bor i villa och med tre barn så längtar jag inte tillbaka till tvättstugan i lägenhet, kommer ihåg med mitt första barn hur jag fick konka han och tvätten fram och tillbaka till källaren tidigt på morgonen eller sent på kvällen när det fanns tider. Så tvättstugan är jag väldigt tacksam för nu :)

Åh va bra, jag ska kolla upp det annars kan kanske min svärmor sy en som passar. Annars får vi byta på golvet på toaletten, det funkar nog och då kan man ju ha standardstorlek på skötbädden. Ja jag längtar tills vi bor i hus, det underlättar nog väldigt mycket men vi valde ju själva att skaffa barn med vetskapen att vi bara skulle ha råd med en tvåa här i USA, så man får göra det bästa av det så länge . Hur gamla var barnen när ni flyttade till hus? Vi hoppas kunna hitta något att köpa inom två år efter att vi kommit hem, så innan första barnet är 3,5.
  • minahjärtan0609

Mitt bästa köp till tidigare barn har varit vagnen och babysittern. Vi promenerar varje dag och våra små har sovit middag i vagnen året runt. Babysittern har varit bra inne, våra barn har älskat den. Har köpt ny vagn och ny babysitter denna gången.
    Har inte direkt haft något sämsta köp men har inte använt sele/sjal särskilt mycket så det har vi köpt begagnat denna gången. Vi har även köpt skötbord och säng begagnat. Nu ska jag bara köpa till lite nya fräscha textilier, även slöptbordsdyna. Det är ett rejält stort skötbord från brio med två hyllor under, bara för att vi har plats
    Babyskydd är ju inget man kan välja bort men vi valde att hyra till tidigare barn. Denna gången har jag lånat av en jag känner.
    Ja just det badbalja är en bra pryl om man som vi inte har badkar. Och mycket filtar.

• WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-09 06:46:01 följande:

Mitt bästa köp till tidigare barn har varit vagnen och babysittern. Vi promenerar varje dag och våra små har sovit middag i vagnen året runt. Babysittern har varit bra inne, våra barn har älskat den. Har köpt ny vagn och ny babysitter denna gången.
    Har inte direkt haft något sämsta köp men har inte använt sele/sjal särskilt mycket så det har vi köpt begagnat denna gången. Vi har även köpt skötbord och säng begagnat. Nu ska jag bara köpa till lite nya fräscha textilier, även slöptbordsdyna. Det är ett rejält stort skötbord från brio med två hyllor under, bara för att vi har plats
    Babyskydd är ju inget man kan välja bort men vi valde att hyra till tidigare barn. Denna gången har jag lånat av en jag känner.
    Ja just det badbalja är en bra pryl om man som vi inte har badkar. Och mycket filtar.

Det finns ju badbaljor som går att vika ihop, supersmidigt när man inte vill ha en som inte tar en massa plats. Det är smidigt med badbalja även om man har badkar, tycker det är ganska jobbigt och opraktiskt att behöva fylla upp mer vatten i badkaret än vad som behövs i en balja samt att man får bättre grepp om bebis i en badbalja tycker jag, jobbigt att hänga över kanten och hålla i bebis. Denna gången letar jag det mesta begagnat faktiskt, bara vagnen och lite kläder vi köpt nya hittills.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)