• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    himw skrev 2015-10-11 17:36:39 följande:

Jag har gått och blivit knasförkyld under helgen så jag har precis sjukanmält mig till imorgon, trots att jag bara jobbar halvtid så känner jag att det funkar inte sitta och snora och hosta på jobbet i detta skick men jag får grymt dåligt samvete- var inte länge sen jag var hemma från jobbet och känner att jag haft fler sjukdagar sen jag blev gravid än innan.

Hur känner ni andra- har ni varit mer sjuka under graviditeten?

I vanliga fall hade jag tagit värktabletter och gått till jobbet men nu vill jag inte pressa min kropp utan vilar och låter den vara hängig istället, hur gör ni andra?

Inte alls mer sjuk faktiskt, hade väntat mig det eftersom jag var mer eller mindre förkyld hela förra hösten och vintern utan bebis i magen. Vet inte om det beror på att jag är noggrannare med mattider, vad jag äter och stoppar i mig massor av c-vitamin iom att kroppen envisas med att vilja ha sura citrusfrukter :D

Sambon går och drar på en envis förkylning som inte ger sig, jag fick en kort släng av den men det försvann fort.

Apropå det hur ser ni andra på influensasprutan? Min pappa fick info om att det är dags för den, likaså sambon är en riskgrupp pga astma. Tror inte att någon av oss kommer ta den dock, förutom pappa:) Glömde fråga min bm och nästa besök där är i november.

Vissa säger ju att man ska , andra inte.

Jag minimerar gärna antalet nålstick i mig så långt det går rent generellt- min bm fick erfara detta då hon tog mitt blodtryck innan sticket senast, övre normalskalan,och sedan tog om det efter och det var betydligt lägre:)
  • himw

Min man frågade vår BM om man skulle ta sprutan som gravid men då hade hon inte fått detta års rekommendationer så hon skulle kolla det till vår nästa tid nästa vecka- ska försöka komma ihåg att säga vad hon sa :)

Precis som du skriver amalie tycker jag att jag borde hålla mig frisk med mer vila än vanligt, halva dagar på jobbet och bra mellanmål men nepp :)

Tröstar mig med att mina stackars kompisar som precis skolat in deras dotter på dagis har varit mer eller mindre sjuka i omgångar sen i augusti- dagisbaciller alltså- det kan bli spännande sen.

• amalie79

[quote=75863908][quote-nick]himw skrev 2015-10-11 18:30:33 följande:[/quote-nick]Min man frågade vår BM om man skulle ta sprutan som gravid men då hade hon inte fått detta års rekommendationer så hon skulle kolla det till vår nästa tid nästa vecka- ska försöka komma ihåg att säga vad hon sa :)

Precis som du skriver amalie tycker jag att jag borde hålla mig frisk med mer vila än vanligt, halva dagar på jobbet och bra mellanmål men nepp :)

Tröstar mig med att mina stackars kompisar som precis skolat in deras dotter på dagis har varit mer eller mindre sjuka i omgångar sen i augusti- dagisbaciller alltså- det kan bli spännande sen.[/

Ja normalt sett brukar jag ta alvedon och Ipren och gå och jobba- men denna förkylningen stannade jag faktiskt hemma en dag iaf:) det var skönt!

• Seven Costanza

Här verkar det vara rutin att ta influensasprutan som gravid om man inte tagit den tidigare. Jag blev informerad att jag bör ta den och erbjuden att ta den samma dag, så det gjorde jag, och min man blev tillsagd att han bör ta den innan bebisen föds men han måste ju gå till en annan mottagning för det (han är ju inte patient på MVC).

• Eleonor01

Finns inte en chans i världen att jag tar någon spruta! Narkolepsi fick folk efter svininfluensa sprutan. Det är så få som blir mega sjuka att de inte klarar som graviditet om det ens existerar någon. Mitt barn hår på dagis så han lär dra hem allt annat ändå. Bättre att få ett immunförsvar än att gömma sig anser vi iaf. Vår son är sjuk en gång om året å är fyra så nåt rätt borde det ju vara att tänka så eftersom han är så frisk som han är. Alla gör vi olika

• Blgebo

Gravida (ffa i senare delen av graviditeten) räknas alltid som riskgrupp för influensa och rekommenderas att ta vaccinet, ingen skillnad från ett år till annat).
    Jag har dock valt att avstå alla gånger jag blivit erbjuden, ingen i min familj har någonsin tagit influensavaccin, och vi kommer avstå den här säsongen också. 

• Blgebo
    Eleonor01 skrev 2015-10-11 19:31:36 följande:

Finns inte en chans i världen att jag tar någon spruta! Narkolepsi fick folk efter svininfluensa sprutan. Det är så få som blir mega sjuka att de inte klarar som graviditet om det ens existerar någon. Mitt barn hår på dagis så han lär dra hem allt annat ändå. Bättre att få ett immunförsvar än att gömma sig anser vi iaf. Vår son är sjuk en gång om året å är fyra så nåt rätt borde det ju vara att tänka så eftersom han är så frisk som han är. Alla gör vi olika

Mina barn är väldigt sällan sjuka, har sammanlagt 5 VAB-dagar sedan 2001.
    Det finns naturligtvis de som har otur och blir sjuka, höggravida har högre risk för lunginflammation vid influensa, men risken är ändå ytterst liten att man ska drabbas. Jag vaccinerade över 700 personer 2009, av dem var det en som hade en dotter som var i samma graviditetsmånad som jag, som låg i ECMO-behandling och var jättedålig, vilket givetvis fick mig att tänka en gång till, men jag avstod ändå från vaccinet. Fick svininfluensan när jag var höggravid 2009 och fick 37,3 i temp och ont i kroppen tre dagar, fick tamiflu utskrivet, men tog inte det heller, är lite anti läkemedel överlag. Sonen fick drygt 39 i feber två dygn, och var tämligen utslagen, sedan var han frisk. Övriga i familjen klarade sig helt. Man får känna efter vad som passar en helt enkelt. 
  • Eleonor01
    Blgebo skrev 2015-10-11 19:41:07 följande:
    Mina barn är väldigt sällan sjuka, har sammanlagt 5 VAB-dagar sedan 2001.
    Det finns naturligtvis de som har otur och blir sjuka, höggravida har högre risk för lunginflammation vid influensa, men risken är ändå ytterst liten att man ska drabbas. Jag vaccinerade över 700 personer 2009, av dem var det en som hade en dotter som var i samma graviditetsmånad som jag, som låg i ECMO-behandling och var jättedålig, vilket givetvis fick mig att tänka en gång till, men jag avstod ändå från vaccinet. Fick svininfluensan när jag var höggravid 2009 och fick 37,3 i temp och ont i kroppen tre dagar, fick tamiflu utskrivet, men tog inte det heller, är lite anti läkemedel överlag. Sonen fick drygt 39 i feber två dygn, och var tämligen utslagen, sedan var han frisk. Övriga i familjen klarade sig helt. Man får känna efter vad som passar en helt enkelt. 
    Jag hade svininfluensan. Två veckors feber sen va det bra. Får aldrig influenser ( peppar peppar ta i trä)
    Precis, alla är olika å msn får känns efter själv men man får aldrig glömma att verkligen läsa på å inte lita blind på en persons utsägande så som ex bm
  • qatteriin

Ambivalent till influensavaccinet känner jag... Tror jag haft influensa en gång i mitt liv och det var inte roligt, men då var jag ju inte gravid... Nu har jag en monsterförkylning som satt sig på luftvägarna, en helt vanlig förkylning men jag kan knappt andas på nätterna, så kke vore det bra iaf. Är annars väldigt sparsam med mediciner under graviditeten och stannar hellre hemma än har "sjuknärvaro" med alvedon osv som jag kanske gjort förr. Men vad svårt det är. Min bm har inte tagit upp nåt om vaccinet så vi får se nästa gång jag ska dit.

Jag brukar ha mycket lättare att bli sjuk som gravid än som ogravid, men tycker jag fått bättre immunförsvar sen jag började äta extra zink. Men en förskoleunge hemma plus ett arbete med människor (som inte stannar hemma när de är fysiskt sjuka utan oftast kommer till mig ändå) gör ju att jag är rätt utsatt för smitta, hehe.

• qatteriin

Jag bodde i Norge under svininfluensan och där var det ju väldigt många som blev riktigt sjuka. Min sambo där var gravid men hon erbjöds inte vaccin, däremot rekommenderades att vi som levde nära gravida skulle vaccinera oss som skyddsåtgärd, så det gjorde jag. Men då var jag ju intr gravid.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)