Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

himw skrev 2015-09-07 18:51:03 följande:

Stackare! Hoppas att du får igenom hsp- för då är det inte så länge till du jobbar eller hur länge innan går man hem om man blir beviljad?

Jag är superpepp- har kollat igenom ullaredsbloggen och det verkar finnas mycket grejor, sen är det säkert så att allt inte är billigare men så himla roligt!

Amningsinläggen tipsade en kompis om också- de ska tydligen vara betydligt billigare, jag hoppas de har massa olika babygym och babysitters till bra pris :)

Får jag igenom hsp så jobbar jag till den 17 november så lite drygt 2 månader men det ska jag nog reda ut hoppas jag. Man kan få hsp 60 dagar innan bf men dem tio sista får man ta ut fp-dagar för då utgår hsp-ersättningen.

Åh, du får jättegärna uppdatera lite här sen vad du köpt Måste nog nästan planera in en tripp någongång i slutet av oktober.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-09-07 19:41:42 följande:
    Man kan få dispans å få ut fler dagar beroende på vad du arbetar med. Jag arbetar m våld å hot situationer å Jah ska söka för att få dispans tidigare
    Aha, det hade jag ingen aning om, våld har vi ju en del på mitt jobb men om FK skulle räkna det som ett giltigt skäl är frågan. Jobbar med dementa och vi har en omsorgstagare som är förbannad varje pass man jobbar och då spottar hon, sparkar, slås och bits hon så det är onekligen ingen rolig sits, blev utsatt för det senast idag och man är ju verkligen på helspänn varje gång man ska gå in till henne.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-09-07 20:52:51 följande:
    Nja..., inte riktigt samma då du inte behöver gå in där tror jag. Jag är väktare. Det va en handläggare på fk som berättade det. Även de som arbetar på kemisk fabrik sa hon
    FK ser det säkert så men med vår bemanning kan jag inte undvika det så en risk finns varje arbetspass men jag tror att FK ser det det nog inte så förstår att dem ser ditt jobb annorlunda. Men kemisk fabrik måste man väl nästan kunna bli avstängd tom.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 01:42:42 följande:

Alltså detta är kanske en jättedum fråga men blir bebisen varmare av att ligga i en vagn av mörkt tyg (svart/grått/marin/brunt) än i en av ljust tyg? För eftersom vi troligen kommer ha vår vagn i ett cykelförråd känns det dumt med ljus vagn, men samtidigt är det ju alltid soligt här. Kommer vara ca 10-15 grader när bebisen föds men på sommaren (t ex nu) är det 25-35 grader. De flesta liggvagnar (har hittat några nu) säljs i kombination med sittvagn så att man byter ut från ligg till sitt och det finns inga på begagnatmarknaden utan vi måste troligen köpa ny, och de flesta har mörkt tyg... Kan det vara skadligt att ha en mörk vagn i 25-35 grader och sol?

Tanken har aldrig slagit mig faktiskt. Vi har haft mörka färger på våra vagnar och jag upplever inte att barnen eller vagnarna varit varmare än andra. Då är ändå andra barnet född mitt i sommaren. Liggdelarna är ju "vadderade" eller vad man ska säga invändigt, ofta med vitt tyg. Kan tänka mig att svart tyg i sittdelen kanske kan bli varmare men vill man inte ha barnet direkt på vagnstyget i sittdelen så kan man ju ha en ljus dyna i ngt svalt tyg eller en äkta fårskinnsfäll som ska svalka när det är varmt.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 06:40:46 följande:
    Okej det låter ju bra. Jag har inte heller funderat på det i Sverige men här är 35 grader nu, i september, så det gör ju att man undrar... Jag får se hur jag gör, det som är bra är att här inte verkar vara sådana galna leveranstider som det verkar vara på vagnar i Sverige.
    Det är ju positivt att det inte är så långa leveranstider men tråkigt att det verkar vara då svårt att få tag på en bra vagn. Trodde att USA skulle vara ett "mecka" för barnprylar
    Nu har nog inte vi tänkt så mkt att skaffa adaptrar till vår vagn eller sådär men skulle nog inte heller vilja använda bara babyskydd till vagnen, dem säger ju att det inte ska vara bra för babyns rygg.

Härligt med sol och värme, här har hösten börjat komma med stormsteg känns det som. Min man såg nån som lagt upp en bild på första snön nånstans uppåt landet. Brr!
  • WiMe06

Seven costanza - tråkigt för er att ni inte hittar ngt bra. Det är väl mkt över lag med nu med omställningar och nytt land och allt. Hoppas allting blir bättre framöver och att du hittar lite fina kläder till lilla gossen som ska komma. Bra att du hittat ngn som kan hjälpa dig med att leta vagn iallafall det löser sig säkert med allt. Men väldigt vad dyrt allt verkar vara där. Och jag suckar över alla priser här hemma, haha.

• WiMe06

Åh, var är energin?? Jag blir tokig. Lämnande barnen i skolan för en stund sedan, jobbar kväll idag så börjar i em, men så fort jag kom hem blir jag som lamslagen, har egentligen en miljon saker att göra men landar liksom i soffan och kommer inte längre. Skulle helst bara vilja lägga mig ner och inte kliva upp förrän all energi är tillbaka men det går ju inte heller. Har aldrig känt såhär tidigare graviditeter. Äter järn men det här känns som en annan slags trötthet liksom. Inte som den man hade i början.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-08 09:22:27 följande:

WiMe: tack va snäll du är, ja det är lite jobbigt nu i början för det är fortfarande en del att fixa och jag har inget tålamod alls nuförtiden känns det som utan blir jätteirriterad när jag inte hittar det utbud jag förväntar mig eller när t ex teknik inte funkar. Ska bli kul att få hjälp från en som bor här, man vill ju att ens bebis ska ha fina grejer <3

Hoppas du blir piggare snart, annars ta upp det med BM!

Jag förstår dig precis med tålamodet, mitt är också väldigt dåligt, mitt hänger kanske ihop med tröttheten också. Det är väl en typiskt graviditetsåkomma med kanske
    Klart man vill göra allt bra för sin bebis, det är ju ens instinkt liksom. Men njut nu av sol allt så ska du se att allt kommer falla på plats så småningom.
  • WiMe06

Har inte vilat en endaste minut på hela dagen idag och nu är jag helt färdig! Inte klokt egentligen. Nu längtar jag bara till sängen. Måste bara natta odjuren och sen är det min tur.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)