-
Jaha, okej. Gör bm nåt mer då? Moderskapsintyget fick jag direkt av min ul-bm efter rul. Så det har jag redan.Eleonor01 skrev 2015-08-30 20:40:56 följande:Jag har Medvetet bokat besök veckan efter rul för att få moderskapsintyget så Jah kan söka gravidpenning. Kan inte vänta enda till v25 eftersom min penning ska utredas på nytt å Jah ska söka gravidpenning tidigare än 60 dagar -
Okej. Känner ju inget behov av att träffa bm så länge jag mår bra och sådär. Än klarar jag ju av jobbet och sådär. Min tanke är att jag ska jobba till mitten utav november om kroppen och bebis tillåter. Så vill också få in mina papper ganska snart. Dem räknande mitt sgi bara innan sommaren så tror inte det kommer ändras ngt. Men det är ju aldrig fel att få in papprena i god tid. Hur länge har du tänkt jobba?Eleonor01 skrev 2015-08-30 21:45:52 följande:Nä det är intyget jag behöver. Det ska skickas till försäkringskassan för att alla papper ska dra igång. Att gå till bm är inget märkvärdigt. I v25 börjar man möta SF måttet har Jah dock för mig annars det vanliga bara -
Okej, hade gärna också jobbat längre, men tror intender kommer gå med mitt jobb och nån omplacering finns det nog ingen att få. Så vi får se.amalie79 skrev 2015-08-31 05:31:17 följande:[quote=75698320][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-08-30 21:26:01 följande:[/quote-nick]Jaha, okej. Gör bm nåt mer då? Moderskapsintyget fick jag direkt av min ul-bm efter rul. Så det har jag redan.[/
Jag fick mitt intyg v 20 av bm på Mvc. I övrigt gjorde hon ingenting mer än lyssna på hjärtat, gav mig lite papper. Sedan besök igen v 25. Just det, bokade in föräldrakurs. Fick lite åldersnoja när jag såg personnummer på de andra deltagarna. 15 år yngre än mig och 20 år yngre än sambon. Är inte van att vi är "gamla" men helt plötsligt räknas vi ju som det!
Har inte riktigt bestämt om vi faktiskt ska gå än, vi får se, men tror det.
Är optimist och har fått för mig att jag ska jobba till jul åtminstone. Min chef har engagerat mig i ett projekt som verkar jättekul- men iom det försvann min chans till hp, har ju så att säga fått en omplacering redan. :)
Vi blev bara erbjudna plats i föräldragrupp om det fanns plats över eftersom vi har barn sedan tidigare. Så för oss blir det ingen f-grupp. -
Åh men vad bra att kunna ta över så mkt ändå. Vi har ju verkligen sålt av och gett bort allt vi hade till våra stora barn så vi får börja om på nytt kan man säga. Haha. Men till första barnen köpte man ju väldigt mkt onödigt som inte behövdes så nu vet man ju lite mer vad som inte behövs köpas förrän man ser att det finns ett behov för det.amalie79 skrev 2015-08-31 05:37:43 följande:[quote=75697982][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-08-30 19:57:28 följande:[/quote-nick]Ja, kände lite svårt att tacka nej till det erbjudandet, vi har dåligt med vänner att ärva/köpa/låna utav så igår var nog bara ett turkast, därav det tidiga köpet av säng. Känner inget problem med att ha begagnat eller så, kläder är ju alltid kul att ha lite nytt men skulle vi få möjligheten att ärva så skulle vi bara bli glada [/quot
Jag har turen att jag har en syster med en fyraåring och en tvååring. Visst har hon sålt av en del, som vagn och babyskydd, men spjälsäng, babygym, baby Björn, gåstol, samt högvis med kläder finns kvar:)
Vi kommer inte skaffa alltför mycket första året, inga andra möbler eller så förrän vi flyttar våren 2017 när sambon börjar jobba igen. Tills dess får lille bo med oss i vårt rum samt ev i stora barnens när de är hos mamma.
Möbler och så kommer vi inte heller att köpa första året. Det finns inget ledigt rum för bebis så vi har planer på att bygga till ett "loft" så vi får ett till sovrum men det är ett litet projekt med det. -
Gud vad bra att kunna ärva så.Hame skrev 2015-08-31 08:14:51 följande:Toppen att få köpa/ärva av vänner och släktingar
Vi har köpt dubbelvagn i fint skick av min bror för 1500 kr och fått flera påsar med kläder. Måste gå igenom dem snart så jag vet vad jag kan köpa med gott samvete haha!
Något jag lånade förra gången var bärsele, den använde vi jättemycket och hade i princip inte klarat oss utan den. Det var en äldre modell och hade jag vetat hur mycket vi skulle använda den hade jag lagt pengar på en ny mer ergonomisk vilket jag tänker göra nu. Någon som kan rekommendera eller varna för någon? Den jag är mest inne på är Ergobaby 360, någon som har erfarenhet av den?
Funderar också på att införskaffa en bärsele, men tror jag kommer vänta in och se om bebis blir ett bärbarn. Första älskade bärsele, andra hatade det, använde det bara ett par ggr så då låg bara bärselen och skräpade. -
Det är ju så olika då alla barn är olika men onödiga saker för oss som inte barnen gillade var bl.a.himw skrev 2015-08-31 12:54:11 följande:Oh, kan du inte tipsa mig som förstagångsförälder vad som är onödigt? Jag skulle kunna vara en barngrejorsäljares bästa kund för jag har ingen aning om vad som är viktigt att ha och vilket man kunde struntat i :)
Babygymmet (absolut sämsta någonsin)
Musikmobil över sängen
Blöjhink (bara knöligt, dyrt med refiller och hinken blir snuskig tycker jag, bättre att bara ha hundpåsar att slänga blöjan i direkt och knyta ihop)
Täcke till spjälsängen
Påslakan (sydde egna av våra gamla, garanterat giftfria och mjuka och sköna)
Många grejer går ju faktiskt att skaffa efterhand om det skulle behövas samt att ni kan nog önska er en hel del av nära och kära i början om ngt skulle saknas.
-
Även bärselen och babysittern var onödigt att ha från början, det ena barnet gillade bärselen den andra hatade det och likadant med babysittern, men båda var ändå nästan 2 månader innan sakerna kom till användning så det hade lätt kunnat vänta med dem inköpen.WiMe06 skrev 2015-08-31 13:29:38 följande:Det är ju så olika då alla barn är olika men onödiga saker för oss som inte barnen gillade var bl.a.
Babygymmet (absolut sämsta någonsin)
Musikmobil över sängen
Blöjhink (bara knöligt, dyrt med refiller och hinken blir snuskig tycker jag, bättre att bara ha hundpåsar att slänga blöjan i direkt och knyta ihop)
Täcke till spjälsängen
Påslakan (sydde egna av våra gamla, garanterat giftfria och mjuka och sköna)
Många grejer går ju faktiskt att skaffa efterhand om det skulle behövas samt att ni kan nog önska er en hel del av nära och kära i början om ngt skulle saknas.
Som ngn annan skrev också, alla onödiga leksaker, helt ointressanta, våra drogs till köksredskap, gammal klassiker
-
Hade lite illamående i början men inte så jag behövde kräkas och jag har känt att det kommit tillbaka ibland på morgonen men inte så jag behöver kräkas eller så nu heller men det känns som jag kan hålla det i schack men maten. Men denna (ursäkta) jävulska huvudvärk håller på att ta koll på mig ibland. Varit ledig från jobbet idag men har haft studier att göra så ska snart hämta barnen i skolan, men jag fick sova en stund på em nu för jag var så trött och huvudet värkte.MeEmmA skrev 2015-08-31 13:03:22 följande:Jag fattar inte vad som händer, har knappt haft något illamående under hela graviditeten men nu har det hänt flera ggr på morgonen när barnen ska till skolan att jag kräks från ingenstans!
Jag har mitt nästa bm-besök den 1/10, men jag funderar på om jag kanske ska ringa för att boka in en tid och titta på mina värden. Finns det något att göra för att må bättre så gör jag vad som helst.
Har kommit underfund med vad jag har för cravings denna gången, sushi!! Skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst. Dock är jag mest sugen på den med lax och även om det sägs att den ska vara ok att äta så vill inte min sambo att jag gör det vilket jag såklart måste respektera eftersom att det är hans barn också.
-
Har aldrig använt amningskudde till mina två stora, första ammade jag länge men andra ammade jag bara 1 månad sen fanns det liksom inte mer så då blev det flaska istället.Hame skrev 2015-08-31 14:18:32 följande:Vi fick aldrig till amningen med förra barnet och jag vill och hoppas att det ska gå bättre nu. Någon som kan rekommendera en bra amningskudde? Jag har fudnerat på Ergobaby Natural Curve.
Men jag känner att jag skulle vilja ha en denna gången så jag tänkte sy en egen mest för att det är roligt att sy tycker jag
Har tyvärr inget bra tips på ngn bra. -
Till första köpte vi en emmaljunga edge duo combi, deras pansarvagn om du frågar mig. Som liggvagn var den suverän men det tog ju hela bagaget på bilen, men som sittvagn hade vi den inte länge, aptung, klumpig och alldeles för stor i sitsen för vår lilla kille så han satt aldrig bra, vi köpte en emmaljunga scooter och oj vilken skillnad. Men edgen hade vi kvar som sovvagn på dagis, det var den perfekt till. När lillebror kom hade jag edgen när stora killen var på dagis, hade jag båda barnen hade jag en Phil And Ted och scootern hade vi också kvar läääänge.amalie79 skrev 2015-08-31 18:33:06 följande:Det där är så olika. Syrran använde babysitter jättemycket till första som var kolugn.
Tvåan kunde hon inte lämna där en sekund för hon slängde sig framlänges och flög nära på iväg.
Ang vagn, det där med duovagn, använder man den även sedan? Vet flera av mina vänner som sagt att sittdelen snabbt blivit klumpig och så har man sålt av vagnen och köpt sulky typ brio spin ganska snart.
Nu har vi köpt en emmaljunga super viking, mindre än edgen men större en liten duovagn. Så hoppas den ska funka bättre som sittvagn sen. Men säkerligen kommer vi köpa en sulky denna ggn med när bebis blir större.
Oj vad långt det blev nu