Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-09-10 11:39:03 följande:
    Min dotter brukade alltid gå upp vid fem när hon var mindre, var totalt ointresserad av tv'n men det fungerade alltid att ge henne välling o ligga o mysa med henne på soffan. Det var mest upp ur sängen och något att äta som var viktigt för henne.

Är det någon annan som har börjat må riktigt illa och kräks?? Tycker att det är jättekonstigt eftersom att jag nästan inte hade något illamående i början att det håller i sig nu. Senaste två veckorna så har jag kräks men ändå någorlunda kontrollerat så att jag har känt att det är på väg. Idag har jag haft riktiga fontänkräkningar två ggr och inte hunnit in på toaletten, riktigt kul att städa upp sin egna spya över hela golvet :(
    Har börjat känna av illamående sen några veckor tillbaka då och då men inte så jag har behövt kräkas. Usch, inte roligt att behöva kräkas och det kommer så plötsligt. Hoppas du mår bättre snart.
  • WiMe06

Har en liten gravidmage än så länge. Lite större än den på bilden. Så som magen är på bilden var jag när första sonen föddes. Så för mig största magen hittills vid den här tiden Går in i v 23 på måndag. Mitt nästa mål är v 25 för det är vad jag läst att bebis har goda chanser att överleva om det skulle födas.

Känner bebis tydligare nu och varje kväll jag går och lägger mig. Har börjat känna dem större buffarna lite utanpå magen. Men så fort jag lägger händerna på magen och vill känna henne sparka så slutar hon. Så retsamt :-P

Jag har nästa besök i början av okt, är då i v 25. Har börjat känna av en svag smärta runt underlivet när jag jobbat, antar att det är fogarna som börjat kännas.

• WiMe06
    amalie79 skrev 2015-09-11 23:03:48 följande:
    Min mage ser också ut sådär ungefär, 22 hela veckor nu. Fått höra flera gånger denna veckan att min mage är så fin, kul att höra men har svårt för att folk ska TA på den liksom. Moderkakan fram, känner mig förvånansvärt smidig än, sprang efter bussen igår utan problem och klättrade upp i en container häromdagen:)

Kan bli lite trött i ryggen fram emot fredag på jobbet men kan väl inte begära för mycket, ha ha :)
    Håller med om det där med att folk ska känna på magen. Har inga problem med att det är nära vänner som fått ok men gillar inte när människor man knappt känner eller bara är lite bekant med ska känna. Inte arb.kamrater heller, lite obekvämt tycker jag.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-09-12 07:28:52 följande:
    Nej hon sa faktiskt inte det...antar att det är prover av olika slag för att kolla värden, är ju inte gjort sedan v 10 för mig. Sedan tror jag väl att de börjar mäta magen då, har läst det någonstans iaf?

Men som sagt, jag har egentligen ingen aning:) någon av er i tråden som har barn kanske kan hjälpa oss? :)
    Jag har en lapp med alla besök och vad som händer på dem och vid v 25 står det blodtryck, provtagning, mätning av mage och kontroll av hjärtljud. Sen skiljer sig säkert det där från landsting till landsting och land såklart.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-12 00:52:20 följande:

WiMe: jättefin mage!!! Nu börjar det ju synas!

Tack jo då nu syns det rätt tydligt när jag jag tajtare kläder. Den där bilden är för ett par veckor sen så tror den är lite större om jag skulle ta en ny bild idag.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-09-12 08:34:52 följande:
    Men så bra. Har en lapp med alla besök, men inget specificerat om vad som händer vid dem. Vilket landsting tillhör du? Jag är i vg- regionen.
    Jag tillhör landstinget i Kalmar.
    Vad skönt att ha alla besök bokade så långt fram. Jag har inget mer än det i v25 bokat så det blir väl att vi bokar fler besök då.
  • WiMe06
    himw skrev 2015-09-13 16:00:05 följande:

Nu är ullaredstrippen avklarad- vi var där i fredags då det inte var så mycket folk. Vi hade bokat hotell i Halmstad och tänkte åka tillbaka på lördagen men efter ett par timmar inne på Gekås var vi mer än nöjda- trots stödstrumpor och gamla springskorna var jag helt slut i kroppen så det blev myshelg istället :)

Mycket braochha-saker som vi checkade av men mycket grejor som kändes väldigt gamla och tråkiga så det blev en del kläder, hittade ekologiska täcken och kuddar och massa böcker som nog var det bästa- superbilligt!

Däremot babygym, babysitter och overaller hittade vi inget alls som vi ville ha- har väldigt svårt för när det är antingen rosasockersöt eller blåttochotäckadjur eller storabilar-huvva!!

Här kommer bilden på fynden :)

phpHyRY3W29625.jpg

Vad skönt att ha det avklarat, ska flörta lite med min svärmor och se om hon vill följa med mig nån gång, hade ju varit skönt att kunna klara av lite bra att ha saker. Men sen tänker jag lite om det är värt det att åka, om man liksom sparar in ngt på att köra dit. Visst vi har ju två äldre barn så man kanske kan hitta en del till dem med. Hade dem mkt leksaker å så till större barn?
  • WiMe06
    Kixpix skrev 2015-09-13 17:49:14 följande:
    Beror på hur gamla dina andra barn är? De har ju ALLT.
    Har aldrig räknat på hur mycket jag "sparar in" men när jag åker upp senario höst tror jag man spara in en del på bebisinköpen då bebisgrejerna är så mycket billigare. T ex babyvakt osv :)
    Dem är 6 och 8, den äldsta är intresserad av pyssel och rymden och den yngsta av typ allt mellan tv-spel och lego.

Man får väl se det som en dagsutflykt annars där man klarar många inköp på samma gång så man slipper ägna sig åt dem "tråkiga" inköpen senare. Börjar känna av lite i fogarna efter en hel arbetsdag så det känns som man kanske inte har så stor lust att flänga runt senare om det blir värre. Samt att jag nog gärna inte skickar mannen till att fixa amningsinlägg och annat till mig själv. Haha.
    Om inte annat har dem väl en del heminredning nu för tiden med va? Det är så många år sen jag var där. Hur mkt pengar tror ni man behöver ha, fattar ju att det beror på vad man köper osv, men om man köper lite basicssaker till bebis som amningpump, kuddar, nån filt, amningsinlägg, babyvakt å sådär? Tänker inte att jag ska köpa några stora saker som babysitter eller bärsele eller så.

Ngn som vet om dem har tyger på gekås?
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-09-13 20:03:37 följande:

Skulle behöva ventilera en sak... Är det någon mer av oss i tråden som ser yngre ut än vad ni är? Jag är 31 och har sedan jag blev över 25 (och själv började se begynnande ålderstecken) blivit glad när någon trott att jag var yngre. Men nu som gravid känns det inte alls kul längre för det känns som att okända tittar på mitt ansikte, tittar på min mage och sedan ser vissa bekymrade/ ogillande ut känns det som smile4.gif Vissa verkar också kolla efter vigselring och se lättade ut när de ser er (alltså jag inbillar mig ju säkert till viss del men det KÄNNS så).

Folk här i USA är ju mer frispråkiga med att prata med okända (på gott och ont) och igår var det gatufestival här i stan med vinprovningar i olika stånd längs huvudgatan. Min man (som är 30 men också ser yngre ut) ville prova ett glas vin och servitrisen är på väg att hälla upp till mig också, och när jag säger nej tack och hänvisar till min mage utbrister ett medelålders par "but you're so YOUNG!" Och ser helt frågande ut. Jag kunde inte hålla god min utan sa "Not that young, I'm 31" och då var naturligtvis deras dotter lika gammal och hade fått barn tidigare i år. Jaha ja då ser väl hon mer vuxen ut än jag, tänkte jag.

Blev på något konstigt sätt jätteledsen över deras utbristande och kan inte riktigt släppa det. Jag vill inte behöva ändra frisyr eller kläder bara för att se äldre ut (har långt mörkblont hår och helt "vanlig" klädstil, byxor/kjol och linne med kofta, inte tonårsstil) men det känns surt om jag ska bli tagen för en "ung mamma" när jag inte är det. Säger inte att det är okej att döma yngre mammor men många GÖR ju det. Hur hade ni reagerat? Hade ni pratat tillbaka precis som jag eller hade ni tvärtom sagt "thank you" och varit nöjda resten av dagen?

Jag hade inte lagt ngn vikt i det alls. Tror att det kan vara mkt hormoner man har som gravid som gör att man tar åt sig hårdare än vad man skulle gjort annars. Var stolt och glad att du ser ung ut och var stolt över din blivande roll som mamma låt inte okända människor få dig att bli ledsen. Klart att du inte ska ändra stil för att andra människor ska tro att du ser äldre ut

Men jag vet precis hur det är när man känner sig dömd efter ålder. Jag var 20 när jag fick mitt första barn så jag blev dömd många ggr. 28 nu och väntar tredje, så jag räknar mig själv som ung trebarnsmamma men mina barn lider inte utav det
  • WiMe06
    himw skrev 2015-09-13 19:14:42 följande:

Leksaker hade de mängder av- vi köpte alla julklappar till syskonbarnen då jag räknar med att man inte kommer vara så sugen på att handla julklappar i en leksaksaffär i december ;)

Tyger tänkte jag inte på men mycket heminredning och superfina träningskläder!

Tack får nog bli en tripp rätt snart, har hört att oktober/november är deras värsta månader. Mkt köer och folk.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)