• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609

Oj va många sidor det var att läsa ikapp, härligt med en sån aktiv tråd!

Jag har jobbat i två dagar. Det har gått bra men oj va slut jag är nu. Tänker att jag ska härda ut en vecka till sen tror jag att jag sjukskriver mig de sista två innan lovet. Frågan är bara var jag lättast får ett läkarintyg? Är det på vårdcentralen eller på mvc? Det sjuka är att folk blir sjukskrivna till höger och vänster men är man gravid så förväntas man jobba på, man är sååååå duktig om man jobbar till veckan innan man ska föda. Jag har hört det jättemycket det senaste. Jättemånga bara måste tala om hur bra de mådde när de var gravida och hur länge de jobbade. Någon jobbade till dagen innan förlosdning och oj va duktig hon var. Känns som ett hån mot mig som kämpar.

• WiMe06
    himw skrev 2015-11-27 14:51:25 följande:
    Kände du att rörelserna förändrades från ena dagen till den andra? För exakt som du beskriver det känner jag med- har nog missat ditt inlägg om detta- varit sån fart i tråden de senaste dagarna :)
    Ja, dem fick liksom en annan kraft rörelserna. Dem känns liksom mindre kraftfulla men det är fortfarande lika mkt. Tänkte inte på det så mkt på det förrän igår egentligen när jag varit på tul och läkaren frågade om rörelserna. Jag hade ju en känsla av att bebisen vänt sig neråt men inte att den skulle ligga så långt ner i bäckenet som den verkar göra.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-27 15:01:30 följande:

Oj va många sidor det var att läsa ikapp, härligt med en sån aktiv tråd!

Jag har jobbat i två dagar. Det har gått bra men oj va slut jag är nu. Tänker att jag ska härda ut en vecka till sen tror jag att jag sjukskriver mig de sista två innan lovet. Frågan är bara var jag lättast får ett läkarintyg? Är det på vårdcentralen eller på mvc? Det sjuka är att folk blir sjukskrivna till höger och vänster men är man gravid så förväntas man jobba på, man är sååååå duktig om man jobbar till veckan innan man ska föda. Jag har hört det jättemycket det senaste. Jättemånga bara måste tala om hur bra de mådde när de var gravida och hur länge de jobbade. Någon jobbade till dagen innan förlosdning och oj va duktig hon var. Känns som ett hån mot mig som kämpar.

Strunta i alla dem som verkar "duktiga", det är väl inte duktigt att sträva på om man inte mår bra. Det är bara så onödigt att alla ska hålla på att jämföra. Nej, tänk på dig själv och bebis i första hand, det är det viktigaste.
    Vet inte hur det är där du bor men där jag bor har dem flesta jag känner blivit sjukskrivna genom läkaren på mvc.
    Kramar till dig.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-27 15:15:10 följande:

Strunta i alla dem som verkar "duktiga", det är väl inte duktigt att sträva på om man inte mår bra. Det är bara så onödigt att alla ska hålla på att jämföra. Nej, tänk på dig själv och bebis i första hand, det är det viktigaste.

Vet inte hur det är där du bor men där jag bor har dem flesta jag känner blivit sjukskrivna genom läkaren på mvc.

Kramar till dig.

Tack. Jo egentligen könner jag att jag skiter i det men man blir ju lite extra känslig när man är gravid....
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-27 15:19:36 följande:
    Tack. Jo egentligen könner jag att jag skiter i det men man blir ju lite extra känslig när man är gravid....
    Jag förstår vad du menar. Det är ju inte roligt att höra sådana saker när man försöker kämpa på, det är ju inte så att man väljer hur man mår och hur en graviditet fortlöper.
  • Eleonor01

Jag har glatt mig åt att kunna hjälpa de små barnen på neo genom att donera mjölk till dem. Denna gången bor vi mycket närmare å då blir det lättare att köra med den.

Men nu verkar det som att jag inte får eftersom jag står på kortison :((

Har ni andra funderat något på det??

Jag personligen tycker det är viktigt att hjälpa de svaga som behöver hjälp om man har möjlighet å detta är en väldigt liten grej men ger någon så mycket :)

• qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-27 15:54:17 följande:

Jag har glatt mig åt att kunna hjälpa de små barnen på neo genom att donera mjölk till dem. Denna gången bor vi mycket närmare å då blir det lättare att köra med den.

Men nu verkar det som att jag inte får eftersom jag står på kortison :((

Har ni andra funderat något på det??

Jag personligen tycker det är viktigt att hjälpa de svaga som behöver hjälp om man har möjlighet å detta är en väldigt liten grej men ger någon så mycket :)

Åh vad synd med kortisonet! Ja jag vill väldigt väldigt gärna donera om jag lyckas pumpa. Sist fick jag inte ordning på amningen ordentligt förrän efter drygt tre månader så då var det ju inte aktuellt men nu hoppas jag det går fortare. Vi har neo på sjukhuset närmast oss och jag jobbar ju på sjukhuset, så då kan jag ju både lämna mjölk och hälsa på kollegorna samtidigt isf. Jag äter Levaxin och var lite orolig för det, men just den medicinen får man visst ta när man donerar, det är ju bara sköldkörtelhormon som vanligt folk har normala nivåer av ändå. Thank god! Jag har gett blod tidigare men har ätit så mkt mediciner senaste åren att det inte varit aktuellt, men maken donerar både som vanligt, och trombocyter. Och leukocyter en gång också. Det är såna små grejer som kan vara så viktiga.
  • qatteriin
    himw skrev 2015-11-27 14:03:19 följande:

Dagen började hos MVC för att ta blodtrycket och urinprov. Gör detta 2 gånger i veckan då trycket gick upp igen för 2 veckor sen.

Hade 135/85 och +1 på stickan precis som i början av veckan men sen har bebisen varit lugnare än vanligt sen i onsdagskväll- jag har känt rörelser men de har varit mindre och mildare men inget som jag oroat mig för då jag känt bebisen hela tiden. Men jag nämnde detta för sjuksköterskan som kollade med BM och blev skickad till förlossningen.

Där blev vi undersökta med UL för att kolla fostervatten och kopplade till CTG för att kolla hjärtfrekvens och sammandragningar- alla undersökningar såg bra ut för bebisen och jag är beordrad till att vila, vila, vila.

De trodde bebisen hade lugna dagar alternativt att den blivit för stor för de stora rörelserna jag hade i början av veckan men jag skulle återkomma om den blev än mer lugn ( minimum enligt läkaren på förlossningen som gjorde UL var 10 tydliga rörelser per dag) eller några symptom på havandeskapsförgiftning som huvudvärk, tryck vid revbenen eller flimmer i synen.

Pratade med en mamma från föräldrargruppen som också tyckte rörelserna blivit mindre och vi är i samma vecka (35) någon av er som känner skillnad på rörelserna?

Oj vilken händelserik dag! Men bra att allt såg bra ut och hoppas du kan vila ordentligt!

Jag har inte märkt nån skillnad på rörelserna men jag är bara i v 33 än så länge.
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-11-27 16:25:29 följande:
    Åh vad synd med kortisonet! Ja jag vill väldigt väldigt gärna donera om jag lyckas pumpa. Sist fick jag inte ordning på amningen ordentligt förrän efter drygt tre månader så då var det ju inte aktuellt men nu hoppas jag det går fortare. Vi har neo på sjukhuset närmast oss och jag jobbar ju på sjukhuset, så då kan jag ju både lämna mjölk och hälsa på kollegorna samtidigt isf. Jag äter Levaxin och var lite orolig för det, men just den medicinen får man visst ta när man donerar, det är ju bara sköldkörtelhormon som vanligt folk har normala nivåer av ändå. Thank god! Jag har gett blod tidigare men har ätit så mkt mediciner senaste åren att det inte varit aktuellt, men maken donerar både som vanligt, och trombocyter. Och leukocyter en gång också. Det är såna små grejer som kan vara så viktiga.
    Visst e det små saker som kan vara så viktiga!! Vill också :( min kompis fick sin dotter för några år sedan. Hon vägde 540g.... Där vaknade jag å ville gärna donera förra gången men det gick inte å så blev det så här denna :(

Jag har inte stött på någon Info om det ännu under min graviditet. Infon till kommande mödrar är dålig om vad man faktiskt kan göra. Borde iaf finns folders på Mvc å ultraljudsmottagningarna
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-11-27 16:44:45 följande:

Visst e det små saker som kan vara så viktiga!! Vill också :( min kompis fick sin dotter för några år sedan. Hon vägde 540g.... Där vaknade jag å ville gärna donera förra gången men det gick inte å så blev det så här denna :(

Jag har inte stött på någon Info om det ännu under min graviditet. Infon till kommande mödrar är dålig om vad man faktiskt kan göra. Borde iaf finns folders på Mvc å ultraljudsmottagningarna

Ja jag håller med! Jag gick och frågade på föreläsningen vi var på på förlossningen, annars har jag inte hört ett ord om det från mödravården. Dock gick neo ut i lokaltidningen här i höstas så då tog jag kontakt och frågade om Levaxinet. Oj, 540 g var verkligen inte mycket! Jag har flera vänner som fött för tidigt men den minsta bland dem vägde 947 g som nyfödd iaf.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)