• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-11-28 19:46:29 följande:

Jag kan säga att det låter jätteduktigt med julpyssel etc men själv kommer vi ta det rätt lugnt med sådant den här julen. Har ju inga befintliga barn som blir lidande av uteblivet julstök. Vi har ju hört så mycket om det här med Black Friday Sale här i USA så vi gav oss ut igår för att kolla läget, dock inte i ottan för vi hade inget större behov av något specifikt så vi ville inte trängas med galningarna som campar utanför affärerna . Vi orkade gå i EN affär för trots att jag gick i normal promenadtakt inne i afffären fick jag plötsligt strålande smärta från underlivet upp i magen, jätteont gjorde det. Försvann när jag satte mig ner men kom tillbaka ett antal gånger när jag rörde mig... Så det var ju bara att göra klart inköpen i den affären och sedan gå hem och vila.

Blev dock SÅ nöjd för jag köpte en superbekväm grå gravidklänning, en mönstrad kjol som passar nu men som inte är gravidkjol så om jag vill kan jag sy in den senare (köpte större storlek), en gosig stor kofta och ÄNTLIGEN en stor weekendbag som jag kan ha till BB. Känns som en stor lättnad att ha köpt den så jag kan börja packa snart .

Vi har fortfarande inte köpt spjälsäng så det måste vi hitta någonstans. Jag har gärna haft bebisen i sängen men vi har bara 160-säng och jag vet inte om bebisen får plats. Känns som ett dyrare projekt att köpa större säng än att köpa en spjälsäng. Vi fick den här sängen gratis nämligen och vill köpa så lite som möjligt här i USA för vi kommer ju inte ta det med oss tillbaka.

Hur ska ni andra göra, ha bebisen i er säng eller i spjälsäng?

Jag tycker att det är väldigt bekvämt att ha bebis jämte sig på natten när man ammar mycket, har aldrig orkat gå upp mitt i natten, är rädd för att somna med bebis i famnen om jag skulle gå upp för att amma. Har ett babynest som ska användas första tiden i vår säng, men tänker även att det blir bra att ha den i spjälsängen på dagarna (om han går med på att sova själv). Alla bebisar är väldigt olika, så jag får se vad han vill och går med på :) vi har 180 säng, men första tiden ligger de väldigt stilla och då är det nog inga problem med en 160 säng heller. Vet även att det finns bebisar som fått sova i liggkorgen till vagnen och det fungerar ju också. Hur länge ska ni vara kvar i USA?
  • MeEmmA
    Eleonor01 skrev 2015-11-28 16:04:58 följande:

Jag har så svårt att göra saker i normalt tempo!!! Jag ska helst göra allt samtidigt.... Dagen började m styck satte upp julgranen, en sväng m dammsugaren, åkte å handlade, åkte sedan till min mormor å putsade hennes fönster, hem å lagade lunch till familjen. Gjorde lussekatter å saffrans biscotti m sonen, dammsög igen.... Plockade in tvätt, startade ny maskin, bäddade rent i våra sängar å snart dax att göra kvällsmaten..... Landade i fem minuter på soffan m en nybakad lussekatt... Nu försöker lillan i magen klättra ut genom bukväggen.... Ja ja du ska få sova snart, jag ska lugna mig snart....

Glömde.... Vi har ju även pyntat m tomtar å ljus i huset....

En helt vanlig dag för mig....

Haha, jag som kände mig nöjd över att ha fått upp gardiner i alla mina nya fönster och ljusstakar/stjärnor. Det blev så fint! Har slagit in alla julklappar också... Annars har det bara varit fullt upp med att hålla ordning här hemma och varit med barnen. Och det känns i kroppen nu! Men din dag, wow, hur orkar du? Blev något avis över lussebaket, det ska jag försöka få till någon dag snart :)

Jag har haft jätteont i ljumskarna idag och upptäckte en stor kula på den ena sidan jag aldrig känt förut. Och den gör ont som bara den när man rör vid den. Konstiga grejer som händer, nån annan som känner igen det?
  • himw

Vi var också köpt en spjälsäng på blocket, tror vi gav 500 för madrass och alla tillbehör och sen har min man skruvat och fixat med ribba och haspar så vi haspar fast den på vår vanliga säng. Känns jättesmidigt- bebisen har en egen säng men man behöver inte gå upp och hämta bebisen på natten.

På tal om black friday så klickade jag hem en sån skötväska som jag trånat efter (Littlephant) med 25% rabatt så då kändes det mer ok :) Maken var och köpte en TV som vi kollat på tidigare (amning i sängen framför morgon-tv är tanken) och han sa att det var stört med folk- hade aldrig orkat trängas nu, kände det redan förra veckan när vi var på Ikea, 1 timme med fikapaus var max. Tänk vad konstigt att man blir så påverkad ändå :)

• qatteriin

Jag är helt jäkla DÖD nu! :-P Har inte gjort många knop idag, maken ställde upp adventsljusstakar på förmiddagen och sen hos mina föräldrar bakade sonen pepparkakor men jag satt mest bredvid. Trevlig sushi med maken och sen bio... trots två alvedon trodde jag inte att jag skulle stå ut hela filmen, herregud! The pain!! Om vi ska gå och se Star Wars när den kommit, som vi tänkt, så MÅSTE jag ligga hela dagen först så jag har en chans att uthärda! Jag kunde knappt gå när jag reste mig sen och nu har jag så ont att jag inte hittar nån position som känns ok ens när jag ligger. Men det var trevligt med date-night. Blir ju inte särskilt ofta och sen när bebis kommer så lär det ju dröja tills det sker igen.

Och trots bara några timmar igång idag så känner jag att det var RIKTIGT dumt att alla stödstrumpor var i tvätten...

• qatteriin

Angående säng så kör vi spjälsäng kloss an min säng, med ena sidan borta så det blir en förlängning av vår säng. Babynestet får ligga däri. Tror det blir bra, hade så med sonen (dock minus babynest) och det var toppen.

• amalie79

Ikea måste vi ta snart med. Ett par möbler ska köpas och lite småsaker till bebis. Har sagt vi får ta det medan jag fortfarande orkar hjälpa till att bära in det i bilen, men har inte blivit av än så nu får vi ta tag i det:)

Jag orkar än så länge, men klart tröttare efteråt, i ryggen och så.

Minns när min syster väntade sin första, vid samma tid som oss, då orkade hon faktiskt hänga med oss ut på mellandagsrean. Så jag satsar på att inte vara sämre- såg massa söta kläder idag som är typiska vinterrea- grejer: Bodies med pingviner och snögubbar mm:D

Andra graviditeten så bowlade vi två veckor innan hon födde sin dotter. DET är jag tveksam till om jah skulle klara, eller klara, men efteråt... Är stel som en pinne av bowling vanligtvis :D

• Seven Costanza

Ja alltså vi har ju också tänkt ha spjälsängen kloss intill vår egen säng, jag har inte tänkt gå upp för att hämta bebisen. Smart det där med om man kan fästa spjälsängen i sängen på något sätt, men måste spjälsängen stå intill väggen då? För vi har vår säng mitt i rummet och det går inte att få plats på andra hållet. Vi har också tänkt ha babynest men har inte hittat något här, så det får bli om min svärmor kan göra ett och skicka hit innan bebisen föds.

Jag har svårt att tänka mig att jag går ut på mellandagsrean - jag vill nog mest vila då för att försöka undvika att förlossningen sätter igång före årsskiftet.

• MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-11-28 19:04:45 följande:
    Ush får nästan panik av att bara höra :(
    Kom att tänka på skötväska, korgen kommer ju snart att försvinna på donkeyn (älskar att lassa grejer i den) , satt och tittade lite på vilka skötväskor som passar två barn och vagnen... Har du redan hittat något bra som sitter bra på vagnen och har bra förvaring? Eller hur gör du?
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-28 22:01:05 följande:

Ja alltså vi har ju också tänkt ha spjälsängen kloss intill vår egen säng, jag har inte tänkt gå upp för att hämta bebisen. Smart det där med om man kan fästa spjälsängen i sängen på något sätt, men måste spjälsängen stå intill väggen då? För vi har vår säng mitt i rummet och det går inte att få plats på andra hållet. Vi har också tänkt ha babynest men har inte hittat något här, så det får bli om min svärmor kan göra ett och skicka hit innan bebisen föds.

Jag har svårt att tänka mig att jag går ut på mellandagsrean - jag vill nog mest vila då för att försöka undvika att förlossningen sätter igång före årsskiftet.

Om man har ben på sängen borde man kunna typ knyta fast spjälsängen på så vis. Vi har såpass litet sovrum (eller stor säng!) Så det får precis plats en spjälsäng vid sidan av, så vi behöver inte fästa den utan den står där den står.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-28 22:10:43 följande:

Om man har ben på sängen borde man kunna typ knyta fast spjälsängen på så vis. Vi har såpass litet sovrum (eller stor säng!) Så det får precis plats en spjälsäng vid sidan av, så vi behöver inte fästa den utan den står där den står.

Okej ja vi skulle ju kunna flytta hela sängen så att spjälsängen hamnar ända in vid väggen men är lite rädd att spjälsängen gör märke på väggen (vi bor ju i hyresrätt och de verkar rätt hårda med sådant).
Svar på tråden BF Januari 2016 :)