amalie79 skrev 2015-12-29 09:35:44 följande:
Ja nu var ju detta iof kväll men jag blev förvånad över hur lugnt det var. Jag hade ju liksom föreställt mig att det skulle springa folk i korridorerna och att man skulle höra kvinnor som skrek inne på avdelningen osv. Men det var så tyst så och alla gick. Nu var vi iof på specialförlossningen eftersom de hade minst att göra o sambon som fått barn där sa att de inte är riktigt lika lugna på vanliga förlossningen. Det mest dramatiska vi såg var en kvinna som nyss genomgått kejsarsnitt men även där så körde de henne helt lugnt till bårhissen och pappan gick efter med bebisen i famnen.
Min kollega berättade att när hon fick barn hade de fortfarande visningar på förlossningen ( hennes dotter är vuxen, kanske 25, så detta är ganska längesen) och när alla mammorna stod där i korridoren så kom ambulansen in med en kvinna som satt rätt upp på båren och bara skrek rätt ut i luften. Alla blev ju jättechockade såklart men sen kom en personal och fick sätta sig med dem och förklara att kvinnan väntade tvillingar och hade just fått reda på att det ena barnet hade dött i magen och att vanligtvis så kommer inte folk in skrikande av ångest sådär.
Åh fy vilken skräckupplevelse, man kanske inte ska vara besviken på att de slutat med visningar på de flesta ställen!!
Min upplevelse av Mölndal var att det var väldigt lugnt där med faktiskt, hörde ingenting av de födande (var också där på kvällen), men korridoren är som ett H där och undersökningsrummen är i första benet man kommer in i medans förlossningsrummen är i andra benet, om jag minns rätt, så det var lite avstånd emellan. Men ändå lugnt och behärskat och det var så jag upplevde det sen när jag födde också. Hade ingen toa på rummet så fick gå ut i korridoren för att gå på toa, alla var lugna och emellanåt kom det nåt par spatserande med ett gåbord, antagligen för att få fart på saker och ting. Det är säkert olika hur lugna de är beroende på hur stressigt det är just då, jag tror vi föder på en bra tid på året ur den synpunkten. Min kompis födde på specen på östra i juni 2010 (var fullt på de andra avdelningarna så hon behövde egentligen inte specen) och hon upplevde dem som väldigt stressade och att de pumpade i henne en massa värkstimulerande för att de hade bråttom, men det är ju hennes tolkning av det hela.