Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-25 21:26:50 följande:

Så är det ju, jag hoppas det kan dröja en vecka iallafall känner inte nu att det skulle vara ngt, har den vanliga värken sådär men inget annat.

Skönt att din värk släppte, ska bli så skönt att få lägga sig i sin egna säng ikväll. Oj, läste du ut hela boken idag? Du hade barnpassning eller

Haha nä jag började så smått dagen före julafton, och sen fastnade jag i boken när jag skulle sova igår kväll... haha! Och ja idag har jag varvat legobygge med bokläsning och sonen har lekt mycket med far sin så att jag fått läsa... eeeeeeh jag menar vila.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-25 22:05:36 följande:

Nej och tycker också det är bra. Man ger inte julklappar till någon som inte finns med på riktigt, lite knäppt enligt mig. Och gåvor till mig ska ju vara med tanke på mig, vet någon som fick en saker till bebis i födelsedagspresent men det hade gjort mig lite besviken- min dag är ju min liksom.

Sen vet jag att min mamma köper och stickar saker till bebisen, har ju sett hur hon giort med min systers barn.

Men fick en sak i dag som jag uppskattar mycket och det var en kofta och mössa som min farmor stickade till min faster, hennes sista barn, att åka hem från BB i. Min faster har inga egna barn och jag har varit hennes substitut liksom. Precis som jag var farmors ögonsten, hennes sons förstfödda. Farmor sa att hennes högsta önskan var att få leva länge nog att se mina barn. Det fick hon nu inte- hon dog för två år sedan, 93 år gammal. Men nu kommer hon få vara med, jag ska ta hem vår bebis i kläderna hon stickade för 62 år sedan. Det är stort för mig.

Ååååh vad fint, jag blir alldeles rörd!! Så himla fint!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-26 01:20:01 följande:

Hur vet man vad som är hicka och vad som är fosterrörelser? Och när det känns som att magen blir hård och trycks ut, hur vet jag om det är att bebisen trycker på med t ex hela rumpan eller en fot, eller om det är en sammandragning? Jag undrar därför att jag tycker det är svårare att känna bebisens rörelser nu på slutet och jag ser att ni har diskuterat det.

Jag vet att det är en myt att bebisen rör sig mindre på slutet men jag tycker ändå det känns jobbigt att det som händer i magen känns annorlunda för jag har svårt att avgöra vad som är rörelser och inte. I den information jag fått från sjukhuset står att man ska känna fem rörelser på en halvtimme och gör man inte det ska man ligga kvar en halvtimme till och se om det totalt blir minst tio rörelser på en timme. På vissa andra amerikanska hemsidor står det tio rörelser på två timmar, det är ju bara hälften så många? Vad har ni fått för info?

Det står också i min sjukhusinfo att man ska välja den tid på dagen då bebisen är mest aktiv - menar de då att man bara ska förvänta sig att känna bebisen 10 ggr/timme vid ett eller kanske två tillfällen per dag? För jag brukar känna direkt efter måltid nu men inte så mycket annars längre. Hur mycket sover bebisen? Sover den mer nu på slutet så det beror på det att jag inte känner så mycket? Jag går in i v 39 idag och fick ju göra ett sådant där Non-stresstest för en vecka sedan men då var allt bra med bebisen och monitorn registrerade massor med rörelser som jag inte hade känt.

Jag har en sån där unge som ofta putat ut hela kroppen så att det blir stenhårt, och gör det svårt att känna skillnad på om det är tryck eller sammandragningar, men då brukar jag klämma runt och känna hur det känns runt magen - ofta är det mjukt längst nere och på ena sidan så då tänker jag mig att det är bebis som trycker. Jag får också en sorts "hisnande" känsla när jag får sd, som vid negativa g när man åker berg-och-dalbana, men den känslan kan ju vara helt individuell. Det är tusan inte lätt alltså! Skillnaden på hicka och fosterrörelser är väl att hickan känns rytmisk som hicka för en annan, och håller sig jämnt så en stund.

Vi har fått samma info som mirakelspektakel, en sån där tumregel jag ofta hör här är 10 rörelser på en timme under en aktiv period men för mig hade det varit väldigt lite jämfört med normalt så det hade varit ett observandum för mig.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-26 02:45:53 följande:

Tack för svar! Jag ringde förlossningen för rådgivning för jag ville inte gå och fundera själv mer. Hon sa att vissa känner bebisen nästan hela tiden, men det är även normalt att mest känna vid vissa tidpunkter på dygnet och att bebisen sover däremellan.

Hon tyckte att jag skulle bli noggrannare på att verkligen kolla rörelserna dvs lägga mig i tystnad och räkna efter varje måltid och försöka känna efter mer noggrant mellan måltiderna för då känner jag troligen honom några gånger mellan målen också. Hon menade att det är lätt att missa mindre rörelser när man håller på med massa annat, men att om jag är det minsta orolig ska jag ringa förlossningen igen. Jag har nästa besök på måndag. Det känns bra nu, jag tyckte hon tog mig på allvar.

Åh vad bra att du fick så bra svar! När jag läser det du skrivit inser jag att jag antagligen känner så mycket som jag gör eftersom jag i princip alltid ligger och vilar, pga fogarna. På julafton kände jag mycket mindre för då var jag ju igång hela tiden. Så det är klart att jag känner massor eftersom jag alltid är i stillhet, bebis står för aktiviteten, hehe.

Apropå bindor köper jag mina vanliga Always ultra night eller vad de heter. Vanliga nattbindor iaf. Jag använder iofs alltid såna första dygnen av mensen för jag brukar blöda så mycket, för mig var inte avslaget så mycket mer än så efter att vi kom hem, förutom att det höll i sig längre (och luktade förjävligt...). Jag tror jag har två paket hemma men det lär bli att köpa mer. Efter sonen blödde jag nog som mens i två veckor och sen småblödde jag i en månad till men det där är så individuellt så det är svårt att säga. Men för mig är det ju inga problem att ha ett lager eftersom jag ändå kommer använda upp dem så småningom.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-26 04:24:17 följande:

Shit vilken ångest jag plötsligt fick. Ligger vaken efter att jag fick sånt sjukt jävla hugg i sidan nertill och det släppte inte riktigt. Sen började jag fundera och titta på appen hur långt vi kommit. Känns sjukt jäkla overkligt att vi går in i v 38 på måndag. Och när jag ligger här och funderar så sköljer allting liksom bara över mig att jag snart kommer föda barn och jäklar så in i Norden vad nervös och rädd jag blev för att förlossningen kan starta vilken dag som helst. Hur kommer jag veta, hur kommer det starta, hur snabbt kommer det gå. Hur jävla ont det kommer göra. Allting blev liksom ett enda virrvarr i huvudet och nu har jag svårt att somna om.

Åh fy tusan! Såna tankar vill man definitivt inte ha mitt i vargtimmen heller... Jag är så inställd på att det kommer ta lång tid med tanke på förra gången så det jag är rädd för är hur jag ska orka, men det där att det faktiskt kan starta när som helst har jag börjat känna också. Uuuuh. Jag är inte färdig!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-26 07:28:54 följande:

Jaha, nej jag däremot vilar ju vanligen ingenting alls - har ingen som helst foglossning och är inte trött heller. Har kanske vilat en gång i veckan i en halvtimme eller så. Jag pluggar, är på stan eller umgås med folk så det kan gå många timmar mellan att jag tänker på bebisens rörelser, så det ska liksom vara stora rörelser för att jag ska märka av det om jag inte aktivt bestämmer mig för att lägga mig och räkna.

Okej ja då får jag hoppas att jag inte heller behöver kraftigare än det jag köpt, men man får väl se. Jag ska fråga ifall jag kommer få på förlossningen eller om jag behöver ta med mig egna dit.

Ja här får vi iaf på förlossningen - då finns det riktigt blöjstora kan jag säga. Det var märkligt men rätt skönt att ha de där gigantiska precis i början. Jag har förstått att det finns rejälare än "vanligt" på apoteken här men det är inget som jag behövt ellet mina kompisar heller.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-26 08:11:49 följande:

Okej ja jag ska fråga om man får eller inte. Jag var på ett apotek men de som såg ut som blöjor var för äldre inkontinenta så jag förstod inte om de kunde användas efter förlossning också, så jag tog dem som såg rejälast ut bland de vanliga bindorna.

Det var såna vi fick på förlossningen.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-26 08:40:07 följande:

Jag använder också dem under mensen, men lyckas ofta läcka på lakanet eller trosorna, vet inte om jag egentligen blöder särskilt mycket eller om det mest är att jag rör mig mycket eller de bara inte är bra för mig.

Jag har alltid pyjamasbyxor på mig då för annars halkar allt runt, haha!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-26 10:44:46 följande:

Nej, jag känner faktiskt inte heller att vi är färdiga, måste gå iallafall en vecka till känner jag. Men jag börjar verkligen ställa in mig på att det blir när som helst. Men det är väl bara för att man fött tidigt innan.

Ja det kan jag tänka mig, för mig känns det så otänkbart, även om syrran fick båda sina tre veckor innan bf! :-P

Nu har jag iaf beställt ett par bebismössor från Villervallas rea, ifall jag inte hinner eller orkar sy. Då är allt klart som bebis behöver. Men jag skulle behöva lite mer rejäla underkläder till mig själv att ta med i bb-väskan och det är så tråkigt att köpa, haha!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-26 12:35:50 följande:

Jag köpte mjuka hipsters i bomull för ett tag sedan att packa ner, men det vette katten om jag kan ha dem med en stor blöja under, haha, skulle kanske köpt en storlek större men det tänkte jag inte på. Men jaja, hinner jag köpa några mer så gör jag annars får det gå som det går. Får väl bo i nätbyxorna annars, haha.

Hade gärna åkt och kikat på lite rea, men orkar inte ge mig ut bland folk, har kikat lite på nätet men jag tycker det är så dåliga reor på nätet. Fasen jag vill ju fynda, 20 spänn sänkning är ju bara löjligt tycker jag, haha.

Är helt färdig idag, fy fasen vad dåligt jag sovit inatt. Har ingen ork att göra ngt med barnen heller, känner mig skittaskig. Men nu har dem en kompis här som springer runt och hostar ner hela huset istället. Suck! Jag är nog ingen rolig människa idag.

Ja men ibland är man vansinnigt tråkig helt enkelt, förstår att du inte har nån ork efter den natten! Jag brukar försöka tänka att det är bra att lära sig ha tråkigt också, för barn alltså, men det är svårt ibland, hehe.

Vi ska till köpcentret här i morgon, jag ska klippa mig och så måste vi köpa födelsedagspresent till min systerson och en ny dvd-spelare eftersom den gamla gett sig. Men jag tror inte jag orkar så mycket mer än så, det brukar vara så äckligt mycket folk på rean och jag tycker inte om mycket folk ens i vanlia fall. Men Villervalla hade rätt bra rea iaf, synd bara att jag inte var så lockad av det som fanns där just den här säsongen.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)