Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Nettiis skrev 2015-12-29 13:13:45 följande:

Haha, nu så här i efterhand kan jag skratta åt det hela.. Hunden var iaf helt slut igår kväll vilket var rätt skönt..

Tolken försökte vara med under vårt möte och ville först inte ge sig.. Haha! Sambon bara skratta när jag berätta när jag kom hem.. Förstår nu i efterhand det roliga..

Sambon ska eventuellt åka till Tyskland med sin lastbil och är då inte hemma fören fredag kväll.. Lite nervöst men har ett tag till bf så hoppas Lillån inte får för sig att komma redan.. Är i vecka 35+4 idag..

Vansinnigt med tolken ju! Mycket märkligt!! Haha Lillån, älska autokorrekt...
  • qatteriin
    MeEmmA skrev 2015-12-29 13:22:56 följande:

Jag har också funderat på vart hon är nånstans...

Just att börja med vattenavgång har jag inte varit med om, tänker bara på all dramatik på filmer när man ser att vattnet går. Men var du hemma när vattnet gick och var det mycket som kom? Mina första två tog dom hinnorna på, men med min minsta exploderade det verkligen (small som bara den och forsade överallt) precis innan krystvärkarna kom. Var en upplevelse :) Men jag tror att smällen hade att göra med hur huvudet tryckte på, för att om det börjar med vattenavgång innan värkar knäpper det väl bara till och jag har förstått rätt?

Mitt var totalt odramatiskt och nästan tråkigt, haha! Inget knäpp, inget splash... Vaknade på natten och skulle upp på toa, kände att det rann till när jag gick så jag knep och småsprang, trodde nästan jag kissade på mig men förstod samtidigt att nej, då hade det inte runnit DÄRIFRÅN... Sen rann det ur lite bara, när jag kom till toa, så det var inte supertydligt att det var vattnet. Iaf inte för dem på förlossningen när jag ringde, men jag förstod ju. Fick värkar direkt efter men bara pinvärkar. Tror att det hade gått fortare och blivit mer effektivt direkt om det splashat istället för att bara sippra, för då hamnar ju bebis direkt mot bäckenbotten typ och trycker på. Vi fick tid för kontroll på antenatalen sen på morgonen och då fick jag ligga i gynstolen och hosta för att hon skulle se om det rann till (vilket det gjorde), men det forsade aldrig för mig. Så en del av mig hoppas på det filmiska splashet den här gången, haha, även om det var skönt att slippa torka golv.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-29 15:46:15 följande:

jag undrar också vart hon är... kanske det är dags?! hoppas att allt isf går bra. 

Jag är så inställd på att jag kommer gå över tiden så jag kan inte ens föreställa mig att det skulle sätta igång idag eller i morgon eller ens inom 2 veckor. Nu har ju jag inte BF förän den 29/1 heller så skulle jag föda nu så är jag ju inte fullgången...

Men BM så lät det ytterst osannolik att det var något på gång än på ett tag. Borde kanske ta tag i det där med förlossningsväska... kanske nästa vecka :)

Ja du har ju såpass långt kvar, även om man aldrig vet så borde det ju vara mer sannolikt att det dröjer minst några veckor till för dig. Jag fick faktiskt ett ryck idag och plockade ihop förlossningsväskan, med allt utom mysbyxor för de jag har dem använder jag ju hela tiden nu så det är lite svårt... Kikade lite på rean efter några nya men det fanns såklart inte i min storlek.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-29 18:27:01 följande:

Hej alla, här har varit aktivitet ser jag, hinner inte läsa ikapp allt nu men ville bara uppdatera lite efter chocken igår.

Var på tul på morgonen igår som visade vääldigt dålig tillväxt sedan sist, läkaren trodde inte riktigt på siffrorna hon fick fram då hon fick använda en gammal maskin så fick komma tillbaka vid lunch och göra nytt tul, en bm var med och gjorde den mätningen på en ny maskin men det visade samma. Tösen har knappt växt sedan sist. Gjorde en vaginal undersökning som visade att jag var öppen drygt 3 cm. Läkaren rådgjorde med en annan läkare och dem kom fram till att det inte var ngt att hålla på så dem beslutade om igångsättning direkt. Så det var bara hem och ordna barnvakt och hämta väskan sen tillbaka igen. Fick första dosen medicin vid 13.30, det hände ingenting kändes det som, hade bara lite småvärkar som gick bra att prata sig igenom ungefär, fick totalt 5 doser medicin tror jag. Vid 22.30 ungefär hade jag öppnat mig 8 cm men bm kunde töja ut det helt för det var så mjukt. 22.52 tar bm hål på hinnorna och jag får direkt världens hemskaste värk, den kom som en ren chock och jag minns att jag skrek "fan, jag hade glömt hur det känns, påminn mig om att aldrig göra det här igen". Andades lustgas och kläckte ur mig några fler lustgaskommentarer. 23.03 får jag krystvärkar och vid 23.08 föds en liten tjej på 2148 gr och 43 cm lång.

Vi mår bra och ligger just nu på neo och kämpar med att få igång amningen, tösen tillmatas med sond för att inte tappa en massa vikt.

Vi klarade inte nyår men hon slapp iallafall julafton och nyårsafton

Spännande att se om ni alla lyckas klara nyår

Jösses vilken pärs!!! Jag har änna känt på mig att det hade hänt nåt, herregud så dramatiskt! Lilla pluttan, skönt att ni mår bra under omständigheterna men vilken chock! Fullgången hann hon bli i alla fall. <3 Hur känns det nu?
  • qatteriin
    Mattenörd skrev 2015-12-29 17:47:58 följande:

Åh, vad osäker jag blir!

Antingen har jag rikliga, vattniga flytningar eller så har vattnet börjat sippra. Det rinner liksom fast inte hela tiden och inte lika fort som när vattnet gick vid förra förlossningen. Jag har sammandragningar med mensvärk. Men om det är vattnet så har jag ju flytningar också för det blir lite slemmigt i bindan med.

Åka och kolla på förlossningen känns ju knöligt då barnvakt är en timme bort och sen har vi nästan en timme in... Åh, vad osäker jag blir...

Hur blir det om du sitter på huk och hostar? Bara flytningar så ska det inte hända nåt särskilt, är det vattnet så brukar det rinna till.
  • qatteriin
    Mattenörd skrev 2015-12-29 18:46:05 följande:

Jag börjar känna mig rätt säker på att det är vattnet. Känner igen värkarna sen förra gången och de är tillräckligt starka för att jag ska behöva stanna upp. Kommer med ca 10 minuters mellanrum så jag försöker koncentrera mig på att packa en förlossningsväska mellan värkarna. Kläder till bebis är klurigare. Vi började förbereda här igår så jag har precis plockat ut alla kläder ur tvättmaskinen - med andra ord är de rätt blöta...

Just nu känns det rätt långt borta att bebis ska stanna inne till 2016..

Oj ja jösses, då verkar det verkligen vara dags! Känns skönt att ha den där väskan nästan färdig nu faktiskt. Lycka till!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-29 19:35:45 följande:

Tack för alla gratulationer. Det börjar

sjunka in nu såhär ett dygn senare att man har en dotter

Allt känns jättebra nu trots allt som hände igår, det jobbigaste nu är att inte veta när man kommer hem, man saknar ju dem andra oerhört mkt samtidigt som det såklart är skönt med det lugnet som är här på neo.

Det är jättebra personal här och vi låg ju med båda pojkarna här så man känner ju till det mesta.

Lycka till ni som verkar ha ngt på gång

Skönt att höra att ni är i trygga händer, men jag förstår att du längtar hem! Hoppas amningen kommer igång, vet du vad det hänger på när ni får komma hem? Eller vad det kommer sig att hon inte ökat som hon skulle? Grattis glömde jag nog säga mitt i alltihop, hehe, GRATTIS! Tänk att det faktiskt var en liten tjej där inne! Hur gick det med maken och febern förresten? Vad säger grabbarna?
  • qatteriin

HERREGUD vad skönt det är att inte ha en tvååring känner jag när jag läser det ni skriver! Vi har förvisso en nästan-fyraåring här hemma som är tvärtemot precis allting, utan att riktigt veta varför eller vad han vill tror jag, men det går ju att resonera med honom iaf, förutom när han har sina värsta utbrott. Men the terrible twos är ju inte the terrible twos utan en anledning... Puh!

Vi förberedde rätt mycket mat innan sonen föddes som vi kunde ha i frysen och tusan vad skönt det var. Men nu har vi så liten frys så nu får vi klara oss ändå på nåt vis, vi brukar köra matkasse när vi jobbar båda två och det ska vi nog fortsätta med när bebis kommer för att slippa lägga så mycket tid på planering. Sen får väl min mamma komma hit och roa stora emellanåt så kanske man får lite mer tid över, haha. Hade vi haft helfrys så hade jag nog förberett rätter ändå för det är så skönt att ha.

I morgon är det sista inplanerade besöket hos bm! Skulle väl tro att vi bokar en ny tid eftersom bf inte är förrän 17/1. Den här gången ska vi åka hela familjen, sonen är så himla taggad att få höra på bebisen och se vad barnmorskan gör. Kloka lilla unge som frågar och funderar så mycket. Och förklarar hur HAN kände det när han låg i min mage. (Han ville ut för han blev för stor för att vara kvar där inne, tydligen, hihi. De säger ju att det är bebisen som ger signal om att förlossningen ska starta, så vem vet, det kanske stämmer!)

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-29 22:57:35 följande:

Att hon inte ökat i magen beror troligtvis på att min moderkaka slutat fungera som den ska. Tror att vi får komma hem när hon klarar sig på min mat och dem ser att hon går upp i vikt.

Makens feber försvann med födseln, haha. Han var inte så pigg när vi kom upp till förlossningen på dagen men han pallade trycket och nu är febern borta grabbarna har varit väldigt i taket sedan dem blev hämtade av farmor och farfar igår. Tjatiga och trotsiga, haha. Men dem har varit och hälsat på en sväng idag och dem bara väääntar och lääängtar till hon får komma hem.

Haha, ja, tänk att det var en liten tjeja därinne trots allt känns så overkligt att man är 3 barns mamma, och snart blir hon redan 1 dygn den lille tösen.

Åh, en av mina stora skräcker faktiskt, att moderkakan ska sluta fungera som den ska. Inte lika rädd för det nu som med Axel, men det är en rätt vanlig grej vid upprepade mf att man kan ha lättare att få så, det är därför jag ätit blodförtunnande fram tills för ett par veckor sen. På eget bevåg... inget jag rekommenderar egentligen men men.

Hoppas det går fort att få igång maten och att vikten går upp som den ska! Förlåt om det var för närgångna frågor men jag har tänkt så mycket på dig, bara säg till isf.

Ahaaaaa så förlossning är det som gäller för att bli frisk alltså? Låter bra, jag kanske inte behöver oroa mig så mycket då för att maken ska få min förkylning, haha! Kan tänka mig att killarna blev speedade av alltihopa också och att de längtar tills ni kommer hem! De vill nog ta hand om sina tjejer, både den stora och den lilla.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-29 23:05:50 följande:

Jag hade en gång en kollega som hävdade att han hade minnen från när han själv föddes. Saker som inte kunde vara något annat sa han, obehaget att komma ut, osv. Tror du att det är möjligt?

Inte på en medveten nivå, jag tror man behöver ett språk för att minnas på det sättet vi tänker oss när vi pratar minnen. Däremot kan säkert kroppen minnas saker, och anknytningen är ju en form av minnen, som påverkar oss även om vi inte kan sätta ord på det. Hjärnan är för "ospecificerad" när man är alldeles ny, har jag sett som förklaring. Var ett intressant avsnitt av vetenskapens värld om just bebisara minnesförmåga nu under hösten!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)