• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2015-12-09 21:32:30 följande:

Idag på mitt tul så pratade Jag å läkaren om lite olika grejer. Vi kom in på sprickskyddet å jag frågade om de fortfarande hade kvar det. Det hade de :)) sen sa jag att Jah är absolut inte den som sitter å skrivet hur jag vill ha det i förlossningsbrev var på hon frågade var folk har fått den idéen ifrån?

Så... Vem har sagt till er som skriver/skrev/ska skriva förlossningsbrev??

Här är det både bm på mvc som tycker att man ska skriva. Hon skriver upp de viktigaste punkterna i journalen så att de syns när man kommer in. Sedan tycker barnmorskorna på förlossningen att det är bra så att de har något att utgå ifrån.  Man kan såklart berätta själv när man kommer in med de flesta tycker nog att det är bra att det finns i skrift, antingen i journalen eller på ett papper man har med sig. Inte alltid man är som bäst på att uttrycka sig när man håller på att föda :)
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-12-10 00:31:57 följande:
    Det är nog pga julhelgen. Det är kanske annorlunda här i USA men från och med förra veckan (v 35) ska jag gå varje vecka. I julveckan hade de dock inga tider, så jag har först en gång per vecka (4/12,11/12,18/12) och sedan tio dagar emellan två besök på de två efterkommande (28/12 och 7/1).

Tre veckor tycker jag dock låter lite mycket. Vilken vecka är du i, när är BF? Har du haft varannan vecka nu eller? Provade du att ifrågasätta datumet? Annars kan du ju ringa och se om de har någon tidigare tid.
    Jag har bf den 15:e, reflekterade inte så mycket över datumet när hon sa "då ses vi om två veckor". Hon måste ju ha räknat fel.
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2015-12-10 06:19:58 följande:
    Jag går varannan vecka nu, men som andra säger så kke det beror på jul? Men ja det är ju lite väl långt för att vara på slutet!
    Kanske beror på julen, men de flesta verkar ju ha varannan även om det är jul. Så länge jag mår bra och han fortsätter böka runt i magen så gör det kanske inte så mycket.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-10 06:01:16 följande:
    Men Gud vilken snygg väska vilket klipp du gjorde
    Tack :) väntar med spänning på hur den ser ut när den kommer hem.
  • MeEmmA
    qatteriin skrev 2015-12-10 06:25:27 följande:

Plötsligt blev jag väldigt nyfiken på min mvc-journal från graviditeten med Axel, undrar om jag ska ta och beställa den. Förlossningsjournalen fick vi ju från bb men mvc gick jag privat så det vore lite kul att se och jämföra.

Jag har kvar min mvc-journal från förra graviditeten och nästan allt följer varann identiskt :)
  • Eleonor01
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 07:35:48 följande:
    Är inte förlossningsbrev det man skriver tillsammans med bm i v 30+något? Där hon skriver ner vad man vill har för smärtlindring osv. Eller har jag helt missuppfattat?
    Skrivet hon ner det? Helt nytt för mig det med ;) hade aldrig någon diskussion m bm förra gång ang det. Inte denna hellre. Det frågar de ändå på fl när man kommer in. Å hinner de inte fråga så hinner man ändå inte med smärtlindring :))

Jag syftar till att folk skriver egna brev
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2015-12-10 10:07:50 följande:
    Skrivet hon ner det? Helt nytt för mig det med ;) hade aldrig någon diskussion m bm förra gång ang det. Inte denna hellre. Det frågar de ändå på fl när man kommer in. Å hinner de inte fråga så hinner man ändå inte med smärtlindring :))

Jag var inte så pigg på att prata sist jag kom in, och det kom nytt folk hela tiden så jag hade behövt dra det flera gånger. Det var superbra med ett papper som maken bara kunde räcka fram. "Här, läs detta".  
  • amalie79

Ja det jag är rädd för är att jag inte är skick att tala vettigt när jag kommer in där, om de ens får in mig genom dörren. När  vi skulle på kub testet, i samma byggnad så fick jag en panikattack när det låg en höggravid kvinna på en soffa i entrén och kved, hon kunde varken gå eller stå själv. Så jag fick rusa ut och sätta mig på en bänk och andas med huvudet mellan knäna. Varenda gång jag har varit på ultraljud/antenatal så har jag gått därifrån och allvarligt funderat på om vi skulle ha det här barnet eller ej.

Vet att det är försent att ångra sig nu, så nu är det ju bara att åka dit liksom.
    Räknar  dock inte med att det är givet att jag är i kontaktbart vettigt skick att tala för mig själv, då tycker jag det är en hjälp att ha det nedskrivet för att sambon få hjälp att tala för mig.
    Jag tycker det är viktigt att de vet att jag har nålfobi (lindigare nu) kräkfobi (svimmar om jag mot förmodan skulle kräkas, men oftast kan jag inte ens om jag vill) smärtfobi och att jag som sagt kan bli våldsam om jag blir panikslagen.
    Och att jag vill ha den smärtlindring som är möjlig att få, gärna lustgas och epidural.
  • minahjärtan0609

Hon har frågat vad jag har för förväntlingar. Hur jag vill ha det med smärtlindring och hur tidigare förlossningar varit. Även hur graviditeten varit. Jag berätrade, hon skrev. Jag har aldrig skrivit något eget brev och aldrig blivit ombedd att göra det. Det måste variera mellan olika mottagningar helt klart.
  • WiMe06

Usch, ny börjar jag må dåligt av denna sjukliga trötthet. Idag lämnande jag barnen i skolan, åkte hem till sängen igen och har inte tagit mig upp härifrån ännu. Det är jobbigt att vara så energilös, avundas er som orkar hålla igång med både jobb och andra aktiviteter.

Nu ska jag försöka ta mig upp iallafall och baka en omgång lussekatter till då första redan är slut.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)