• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 16:40:02 följande:

Det är emot reglerna även på fritids. Jag tror dock mina barns fritids är flexibla när det handlar om en vecka.

Det är detta som blir problemet när man inte får den sjukskrivning man borde ha rätt till. Hade jag varit frisk och valt att ta föräldradagar så hade jag även orkat hämta och lämna flera gånger om dagen. Nu orkar jag inte det för jag är sjuk, även om inte läkarna håller med.

Visst är det typiskt att vissa ska prata jobb när man kommer som privatperson. Jag råkar ut för det hela tiden.

Haha ja han är mest märklig den snubben, folk brukar annars dra öronen åt sig när jag säger att jag är psykolog men han ville väl bonda eller nåt. :-P

Ja är det en vecka så är det ju inte hela världen, och då är det väl bara några timmar ändå va? Här skulle det ju handla om en månad och hela dagar, det funkar ju inte riktigt känner jag.
  • mirakelspektakel
    fruthomas skrev 2015-12-10 12:25:19 följande:
    Här är min "lilla" mage idag. Jag är helt utslagen idag. Har i princip bara legat på soffan sen barnen åkte till dagis. Å nu är det dags att hämta hem dem. De sög all min energi på morgonen när de bråkade och vägrade allt. Jag hade inte heller så mycket energi till att börja med. Huvudvärk, kroppsvärk och trött. Som straff får de antingen hjälpa till att städa idag eller inte åka till badhuset imorgon har jag tänkt. Fy vad det låter hårt ????????
    Hahah... känner igen det där, jag föreslår att du sover på saken innan du utdelar straff. Du ska se att hormonhäxan till gravid har minskat till knappt märkbar efter lite välbehövlig vila.
  • Seven Costanza

Det är emot reglerna även på fritids. Jag tror dock mina barns fritids är flexibla när det handlar om en vecka.

Det är detta som blir problemet när man inte får den sjukskrivning man borde ha rätt till. Hade jag varit frisk och valt att ta föräldradagar så hade jag även orkat hämta och lämna flera gånger om dagen. Nu orkar jag inte det för jag är sjuk, även om inte läkarna håller med.

Visst är det typiskt att vissa ska prata jobb när man kommer som privatperson. Jag råkar ut för det hela tiden.

Alltså det är ju fantastiskt både med svensk förskola och fritids känner ju jag nu när jag bor i alla föräldrars värsta u-land, men det är ju trist om det ska vara så stelbent om det ändå bara gäller 1-2 veckor... Konstigt också ni som skrev om att det inte alltid går att få sjukskrivning sent i graviditeten bara för att man "kämpat på" tills dess - jo men det är ju de sista veckorna det är som tyngst och tröttast!
  • Eleonor01
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 15:56:12 följande:
    Jag har inte tänkt berätta på barnens fritids att jag tar föräldrardagar. Säger att jag är sjukskriven helt enkelt. Jag tror inte att de kollar upp det när det handlar om en vecka, dessutom har jag sagt upp deras fritidsplaceringar fom 18 dec. Själva syftet med att jag är hemma är ju att jag ska få en chans att vila.
    Stickprov från fk är jätte vanligt! Jag hade inte tagit fl å haft barnen på förskolan. Det är fusk
  • WiMe06
    Pratade med en mamma här som precis skolat in sin yngsta, när hon var hemma med henne hade hon sin äldsta dotter på fritids till 16.00 en dag eller 2 dagar i veckan. Hon sa att man har rätt till det här om man betalar för sin plats och möjligheten finns, men det är väl skillnad mellan olika kommuner. Men förskolan är kanske knepigare.
  • WiMe06
    Zandiii skrev 2015-12-10 16:15:14 följande:

Är det bra om det är blodblandat tro?

Såg att du fått svar redan, min tanke var samma
  • minahjärtan0609
    qatteriin skrev 2015-12-10 16:54:34 följande:

Haha ja han är mest märklig den snubben, folk brukar annars dra öronen åt sig när jag säger att jag är psykolog men han ville väl bonda eller nåt. :-P

Ja är det en vecka så är det ju inte hela världen, och då är det väl bara några timmar ändå va? Här skulle det ju handla om en månad och hela dagar, det funkar ju inte riktigt känner jag.

Ja det är två timmar efter skolan för ynsta så jag slipper hämta två gånger. Har ingen bil så det blir många promenader. De har inget morgonfritids min man lämnar när skolan börjar.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-12-10 16:24:11 följande:
    Ja men han ÄR dum den läkaren, haha! Första gången jag var där så ville han bara prata om min viktuppgång - och när jag så hade gått NER i vikt så muttrade han bara! :-P Och sen har han typ bara velat prata om arbetsmarknaden för psykologer, och om läkarsituationen på mitt jobb, som nåt märkligt småprat. Men jag ska nog få tyst på honom.

Spännande att kanske cykla ensamma till skolan!! Förstår att det känns läskigt, även om det är bra vägar!

Jag har fått info nu om när det är sammanslagning av förskolorna i området över jul och nyår, vi kommer ha fyra gånger så långt att gå som nu till den förskolan de ska vara på. Jag fixar ju knappt att gå til den vi har närmast och bil har jag ingen. Får se hur jag ska lösa det...
    Aha, okej. Störande läkare som ska prata om annat än det som man är där för. Hoppas han har förståndet med den här ggn.

Jo, det är roligt att dem vill lära sig, men det är en bit som är jättedålig med cykelväg så då måste dem gå i kanten på en ganska trafikerad väg och det är väl det som gjort att jag inte vågat släppa dem själva ännu, sen är det ju en bit för dem att cykla, tar nog 15 minuter för dem iallafall om dem håller bra tempo. Men man tänker med bebis sen så hade det ju såklart varit skönt att ha möjligheten, om bebis varit uppe mkt på natten eller så och just somnat på morgonen är det ju inte så roligt att behöva knöla på massa kläder och skjutsa dem 5 minuter och sen hem igen.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-12-10 19:24:43 följande:

Aha, okej. Störande läkare som ska prata om annat än det som man är där för. Hoppas han har förståndet med den här ggn.

Jo, det är roligt att dem vill lära sig, men det är en bit som är jättedålig med cykelväg så då måste dem gå i kanten på en ganska trafikerad väg och det är väl det som gjort att jag inte vågat släppa dem själva ännu, sen är det ju en bit för dem att cykla, tar nog 15 minuter för dem iallafall om dem håller bra tempo. Men man tänker med bebis sen så hade det ju såklart varit skönt att ha möjligheten, om bebis varit uppe mkt på natten eller så och just somnat på morgonen är det ju inte så roligt att behöva knöla på massa kläder och skjutsa dem 5 minuter och sen hem igen.

Det förstår jag! Och så häftigt för dem att få göra, men jag förstår att du inte släppt iväg dem själva än. Synd att det inte var cykelväg hela vägen. Jag har funderat mycket på hur det blir när det blir dags för förskoleklass för sonen, om vi bor kvar här där vi bor. Då kommer vi ha ganska långt till skolan och med bara en bil så blir det bökigt att få till att lämna på både skola och förskola (som ligger åt andra hållet och otillgängligt med bil men nära med cykel) innan jobb... blä, vi får flytta innan dess, haha.
  • qatteriin

Sitter och tittar på Nobelfesten och imponeras av de gravida prinsessorna som orkar med det där... Men god mat ser de ut att få iaf!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)