• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-10 00:21:42 följande:

Jag fick uppfattningen av min sjuksköterska att det var det ideala eller det vanligaste att SF är samma som veckan, eller? Fast jag har ju förstått att SF är vanskligt att utgå ifrån.

Ja jag tror att "normalkurvan" ligger där, men som du säger så säger det ju inte så mycket om bebis storlek. Men det säger ju nåt om huruvida bebis växer så det är väl därför de gör det.

Men det är intressant det där för även om jag har samma sf-mått den här graviditeten så ligger ju bebis rätt så annorlunda, medans Axel låg nästan helt rakt ner vid det här laget så ligger ju bebis mer på snedden, så frågan är hur det påverkar, och om bebis blir samma storlek! Axel låg väldigt på normalkurvan han med och har alltid gjort, litelite tunnare på vikten bara.
  • qatteriin

Plötsligt blev jag väldigt nyfiken på min mvc-journal från graviditeten med Axel, undrar om jag ska ta och beställa den. Förlossningsjournalen fick vi ju från bb men mvc gick jag privat så det vore lite kul att se och jämföra.

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-10 06:06:02 följande:

Jag fick som sagt pappret med dem frågor som står i några inlägg ovan sen har min bm skrivit ner lite förkortat i min journal vad jag svarat på frågorna.

Det är väl inget jättenödvändigt att skriva så länge man själv vet vad man känner och sådär. Det jag kan tycka är viktigt är ju att en sambo/man vet om det mesta så även han kan framföra önskemål och liknande om det skulle behövas.

Sant, jag tycker jag har ett ansvar att informera om vissa saker dock, som att jag om jag känner trängd eller får panik så kan jag bli våldsam, har hänt hos tandläkaren tex, att jag ryckt tag i hennes armar, etc.
  • minahjärtan0609
    Eleonor01 skrev 2015-12-09 21:32:30 följande:

Idag på mitt tul så pratade Jag å läkaren om lite olika grejer. Vi kom in på sprickskyddet å jag frågade om de fortfarande hade kvar det. Det hade de :)) sen sa jag att Jah är absolut inte den som sitter å skrivet hur jag vill ha det i förlossningsbrev var på hon frågade var folk har fått den idéen ifrån?

Så... Vem har sagt till er som skriver/skrev/ska skriva förlossningsbrev??

Är inte förlossningsbrev det man skriver tillsammans med bm i v 30+något? Där hon skriver ner vad man vill har för smärtlindring osv. Eller har jag helt missuppfattat?
  • minahjärtan0609
    MeEmmA skrev 2015-12-09 23:42:24 följande:

Satt precis och funderade lite, var ju hos bm idag och mitt nästa besök är 30/12, det är om tre veckor. Har inte varit med om att man har så lång tid mellan besöken såhär på slutet förut. Har ni andra också tre veckor eller hur ofta?

Jag går var tredje vecka även nu på slutet. Tror det är det normala för flerbarnsfödslar i vg regionen.
  • amalie79

Jag har besök 15,28/12, sen 12/1. Tiden jag fått 19/1 vägrar jag tro att jag ska behöva använda än så länge så den låtsas jag inte om.

• qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-10 07:35:48 följande:

Är inte förlossningsbrev det man skriver tillsammans med bm i v 30+något? Där hon skriver ner vad man vill har för smärtlindring osv. Eller har jag helt missuppfattat?

Det är nog olika från landsting till landsting det med, eller från mottagning till mottagning tillochmed. När jag väntade sonen skrev vi inget sånt med bm men pratade om det och hon uppmuntrade mig att skriva själv. Den här gången ska vi prata om det vid nästa vecka tror jag, men vet inte om de har som rutin att skriva ner så mkt här eftersom de uppmuntrar till att skriva förlossningsplan själv.
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2015-12-09 21:41:19 följande:
    Vad för frågor? Aldrig hört talas om :)
    Fick också ett gult brev förra gången med frågor typ " vad har du för förväntningar på fin förlossning" " vad anser du om amning" " vad anser du om smärtlindring" osv så får man skriva i vad man tycker och vill. Sedan finns även en övrigt ruta att fylla i :) väldigt enkelt men har inte fått ngt denna gång
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-12-09 23:42:24 följande:

Satt precis och funderade lite, var ju hos bm idag och mitt nästa besök är 30/12, det är om tre veckor. Har inte varit med om att man har så lång tid mellan besöken såhär på slutet förut. Har ni andra också tre veckor eller hur ofta?

Jag har varannan vecka ända fram till bf, de har inte med all julledighet att göra då? :)
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-12-09 20:35:43 följande:
    Fy vad obehagligt, hoppas att han sjunker ner lite snart så att det lättar lite. Men jag har hört att det kan vara ömt ett bra tag efter graviditeten också om bebis har tryckt mot revbenen ett tag.
    Oh no får innerligt hoppas att de försvinner när han är ute!!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)