Inlägg från: minahjärtan0609 |Visa alla inlägg
  • minahjärtan0609

BF Januari 2016 :)

Mitt bästa köp till tidigare barn har varit vagnen och babysittern. Vi promenerar varje dag och våra små har sovit middag i vagnen året runt. Babysittern har varit bra inne, våra barn har älskat den. Har köpt ny vagn och ny babysitter denna gången.
    Har inte direkt haft något sämsta köp men har inte använt sele/sjal särskilt mycket så det har vi köpt begagnat denna gången. Vi har även köpt skötbord och säng begagnat. Nu ska jag bara köpa till lite nya fräscha textilier, även slöptbordsdyna. Det är ett rejält stort skötbord från brio med två hyllor under, bara för att vi har plats
    Babyskydd är ju inget man kan välja bort men vi valde att hyra till tidigare barn. Denna gången har jag lånat av en jag känner.
    Ja just det badbalja är en bra pryl om man som vi inte har badkar. Och mycket filtar.

• minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 20:27:21 följande:
    Okej ja jag hade också gärna flyttat till större boende snabbare men under tiden vi är här är det ju inte aktuellt för det är för dyrt så det är vi helt lugna över att vi får satsa på att vara ute istället. Sonen kommer vara 1,5 när vi kommer hem och vi kommer nog börja leta hus eller radhus direkt men många jag känner har fått leta i över ett år innan de hittat något som de både vill ha, har råd med samt vunnit budgivning (ganska höga priser där vi vill bo också men inte stockholmspriser, vi räknar med runt fyra miljoner).

Vi har en hyresrätt i Sverige så vi behöver inte tänka på att sälja och vi har alla pengar vi behöver till husköp inom den prisklass vi kan tänka oss, så det handlar "bara" om att faktiskt hitta ett bra hus och bli sist kvar som spekulant så man får köpa det. Men det kan ju ta tid så vi räknar med att det här barnet kommer vara 2,5-3,5 när vi flyttar. Ska bli kul när man äntligen får något eget lite större, och en liten trädgård .
    Vi bodde i en tvåa med två små barn och det gick alldeles utmärkt. Vi köpte hus när vår yngsta var ett år. Nu när vi ska ha nr 3 är det superlyxigt att slippa tänka på platsbrist och praktiska lösningar men som sagt det funkade jättebra att bo trångt när barnen var små. Det som var jobbigast var tvätt och disk. Vi hade varken tvättmaskin eller diskmaskin.
  • minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 22:08:33 följande:
    Hur gammalt var äldsta barnet när ni flyttade till hus? Vi funderar på att försöka få två barn tätt nämligen. Hur sov ni och barnen i tvåan? Sov alla i sovrummet eller sov någon i vardagsrummet? Vi har inte heller tvätt- eller diskmaskin i Sverige men här har vi åtminstone diskmaskin. Funderar mycket på detta för vi vill nog bara ha två barn och om vi får dem tätt kan vi komma igenom båda föräldraledigheterna under tiden vi bor billigt i vår lägenhet och vänta med huskostnaderna tills vi jobbar igen (om man vill spara dagar under föräldraledigheten och sådär menar jag).
    Äldsta var 4 år. Vi sov alla i samma sovrum med varsin säng. Jag och mannen i en dubbelsäng. Vid fotändan stod dotterns säng och vid sidan sonens spjälsäng. Vi hade hela tiden målet i sikte så det gick bra. Vi ville hellre ha vårt drömhus än att köpa något bara för att ha ett hus, det var värt väntan. Vi hade dock markplan och uteplats så det var inte så klaustrofobiskt som det låter
  • minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-10-10 07:57:12 följande:
    Aha, jag vet inte om vårt sovrum i Sverige skulle ha plats för både säng och spjälsäng, men det minsta barnet skulle kunna sova i vår säng i babynest för i Sverige har vi 180-säng medan här har vi bara 160-säng. Vi har inte uteplats utan bara en liten balkong men vi är ju vana att bo trångt. Vi har tänkt möblera om i vardagsrummet när vi kommer hem till Sverige så att vi kan ha en barnhörna, till att börja med bara för byrå och leksaker men sedan kanske för en barnsäng, vi får se. Vi gillar lägenheten och framförallt läget så vi vill inte byta till någon annan lägenhet i väntan på att köpa hus.

Det låter härligt med drömhus - får man fråga vad det är för typ av hus? De typer av hus jag känner är drömhus i min smak är tyvärr runt dubbelt så dyra som de vi kommer ha råd med så det blir nog inget drömhus för oss även om vi väntar några år till. Fyra miljoner är nog runt max vad vi kan tänka oss att lägga och det får man tyvärr inget drömhus för där vi vill bo. I så fall får vi bo rätt långt ut på landet och inte ens då är det säkert om vi kan hitta något drömhusmässigt som vi har råd med. Jaja det är ju inte alla som har råd med hus överhuvudtaget så man ska väl inte klaga, men det låter ändå så himla härligt om ni kan känna att ni kunde få ert drömhus .
    Man får se alla ytor som allas ytor. Vi hade alla leksaker i vardagsrummet och det funkade.
    Antar att ni bor i en storstad då är ju läget helt annorlunda, priserna är ju hysteriska. Vi bor på landet flera mil ifrån Göteborg. Vi har byggt vårt eget hus på en fantastisk tomt så jag känner mig lyckligt lottad. Priserna är något helt annat här.
  • minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-10-10 09:19:59 följande:
    Ja, min mans arbetsmarknad är väldigt begränsad till storstadsområden och om vi skulle komma billigare undan skulle vi behöva flytta ut så att han fick runt en timmes pendlingtid enkel resa. Det tycker vi känns mycket när man har småbarn, men t ex i Stockholm tycker ju många att det är helt normalt. Jag hade 50 min med bil enkel resa till mitt första riktiga jobb och jag tyckte det blev långa dagar med kontorstider. Från den lägenhet vi har i Sverige har vi båda under 15 minuter på cykel så det är ju lätt att bli bortskämd . Låter härligt att ni känner er så nöjda, njuuuut!
    Är fullt medveten att de flesta vill bo i eller nära storstäder och jag förstår precis varför. Hoppas det kommer att lösa dig för er. Samtidigt får ju ni vara med om en upplevelse nu med att bo utomlands som är få förunnat. Hade varit drömmen!
  • minahjärtan0609

Jag hänger inte heller med på detta med 10%. Jag tror att jag får det från arbetsgivaren (kommun)? Sen har jag hört att jag kan få 10% från mitt fackförbund. Frågan är om det är samma 10% eller om det blir dubbelt? Någon som vet?

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-10-13 08:54:39 följande:
    Jag fick ett mail från kommunal idag. I den kommun jag arbetar i får man 10% av lönebortfallet skrev han. Med andra ord fattar jag det som att man inte får 10% av sin månadslön.

Men ni som är med i facket, glöm in meddela dem när ni går på ledighet så dem sänker kostnaden för er.
    Ok. Ska ringa mitt fack idag och fråga.
  • minahjärtan0609

Ringde mitt fackförbund idag och de sa följande. De 10% som facket förhandlat fram åt oss föräldralediga sker per automatik om man är kommunanställd. Jag kommer med andra ord få "lön" i 6 månader (10%) av min lön. Sedan får jag som lärare ut semesterersättningen i juli och min inarbetade övertid i augusti ( i princip full lön då de 6 första månaderna är sem grundade). Så först i sep. får jag 0kr av arbetsgivaren. Mycket positivt besked känner jag.
    Vet inte om detta gäller alla anställda i kommun men det gäller för både LR och LRF, ifall det finns fler lärare/ förskollärare bland oss här.

• minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-10-14 15:13:48 följande:
    Får man de tio procenten även om man inte tar ut föräldrapenning? För jag är tillsvidaranställd lärare men kommer inte ta ut föräldrapenning (är troligen inte berättigad så länge jag är utomlands) men det vore ju trevligt om det kom in lite pengar som lön på mitt konto. Jag har anmält till min arbetsgivare mellan vilka datum jag ska vara föräldraledig, går det automatiskt då? Behöver vi inte anmäla till någon att barnet faktiskt fötts?
    Arbetsgivaren anmäler att jag går på föräldraledighet sen får man pengarna. Har inget med föräldrapenning att göra. Så fattade jag det. Och ja man måste vara tillsvidareanställd och ansöka om föräldraledighet.
  • minahjärtan0609

Vi har redan planerat hur f-ledigheten ska se ut. Mera pga av det måste till en ersättare för mig på jobbet. Jag är hemma på heltid i ett år (tar ut 4 dagar) fast jag gör ett uppehåll och går i tjänst över sommarlovet. Sedan ska jag och min man dela det sista halvåret. En tar två dagar en tar tre. Denna varianten funkar bäst för oss.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)