Inlägg från: minahjärtan0609 |Visa alla inlägg
  • minahjärtan0609

BF Januari 2016 :)

Städhjälp hade ju varit lyxigt! Gott för er som har det.

Är det fler som upplever rörelserna i magen annorlunda? Jag känner inte längre några sparkar. Fick är det mycket rörelse i magen så jag är inte orolig. Tycker bara att det känns som om jag är längre gången än vad jag faktiskt är. V 32 idag. Bebis låg ju med huvudet ner redan för två veckor sedan. Men nu känner jag ett jättetryck neråt och har mycket sammandragningar, det jan även komma en värk någon gång om dagen men inget regelbundet. Ni som fött för tidigt innan. Kände ni på er att det skulle bli så eller kom förlossningen som en överraskning?

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-05 15:47:37 följande:
    Jag upplever mer att det är ngn som knölar runt i magen, rörelserna är större liksom. Men jag har aldrig riktigt upplevt riktiga "sparkar" den här ggn. Din bebis kanske håller på att fixera sig riktigt nu, därav trycket och sammandragningarna. V 30 för mig (29+3).

Med andra satte förlossningen igång spontant fem veckor för tidigt och jag hade det inte alls på känn. Hade bara lite sammandragningar ibland men inte mkt alls. Så för mig kom det helt oväntat. Är du orolig att det kommer sätta igång snart?
    Det är säkert som du säger att bebis fixerar sig. Nej jag vet inte om det är på gång men jag vill minnas att jag kände såhär kring v 35-38 sist, inte såhär tidigt.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-05 21:46:40 följande:

Idag var vi på föräldrautbildning. Kändes lite som föräldraskap för dummies :) sambon som gått innan hade varnat mig men blev ändå lite full i skratt.

Barnmorskestudenten som höll i det var helt underbar. En varm, afrikansk kvinna runt 40 med nära till skratt, som jobbat flera år som barnmorska i hemlandet. Hon kommer bli en jättebra barnmorska, hade lätt kunnat tänka mig henne:)

Men resten... En kvinna förstod inte ett ord svenska och skulle haft bulgarisk tolk som avbokat. De fick ringa någon på hennes mobil och förklara att hon fick gå hem igen.

Vi var de enda två med svenska som modersmål men det hade jag räknat med och alla andra verkade förstå.

Det vi pratade om var väldigt pedagogiskt, och jag förstår att de måste vara så tydliga - de är vana vid folk som har svårt med språket. Har känt detsamma med min barnmorska, hon är ibland lite övertydlig.

När hon tog fram en plastdocka med en moderkaka i ett rep och började trycka ihop den genom en plastmodell av ett bäcken -"detta hara ar kviinas beeecken", då började jag nästan skratta.

Det kanske alltid ungefär samma innehåll men det kändes lite som föräldraskap för mentally challenged typ :)

Ha ha föräldraskap för dummies Känner igen det från när vi gick för 10 år sedan. Trots att jag var ung kändes det som om man blev idiotförklarad. Jag hade redan läst varenda bok jag kunde komma över och hängde ju mycket här på familjeliv. Känns som om föräldragrupper är förlegat. Det enda goda det förde med sig var att jag lärde känna några mammor som jag umgicks med under föräldrarledigheten.
  • minahjärtan0609

Nu har jag börjat få ljusrosa flytningar. Har extremt mycket sammandragningar och en del värkar. Känner mig faktiskt orolig. Ringde BM men känner inte att hon tog mig på allvar alls. Det är helt normalt när man fött flera barn osv. Är det det? Ni som fött flera barn? Jag har verkligen inte lust att föda barn i v 32. Hon tyckte att jag skulle sjukskriva mig och vara hemma men kunde inte erbjuda mig någon läkartid förrän om två veckor. Känner mig mycket förvirrad. Det går ju inte vara hemma från jobbet i två veckor utan läkarintyg.

• minahjärtan0609

Tack för era svar. Jobbar klart denna arbetsdagen sen hem och vila. Har det inte lugnat ner sig så blir jag hemma nästa vecka. Jag får helt enkelt ta läkartiden om två veckor. BM jag pratade sa att jag skulle ringa förlossningen om det kommer rent blod eller vatten. Vår avvakta helt enkelt. Men jag känner bebis som tur är!

• minahjärtan0609
    Hame skrev 2015-11-09 08:20:06 följande:

32+5 idag, vad tiden går fort.. Idag ska jag till vårdcentralen för att fixa med mitt sjukintyg, hoppas det inte blir problem. Sedan ska jag till mvc och kolla så att inte sammandragningarna orsakat något med livmodertappen. Håll tummarna för både två Glad

Håller tummarna! Jag ska till Mvc på onsdag, hoppas på att få boka en läkartid för att kolla om jag öppnat mig, det känns så om jag jämför med förra graviditeten då jag var öppen 2cm i v 30.
  • minahjärtan0609

Vi kommer inte ha eget rum till bebis utan det blir en spjälsäng bredvid vår säng. Så har vi gjort tidigare och det funkar bra för oss. Då kan vi varva egen säng och samsovning och ändå få så mycket sömn som möjligt själva. Rum ska bebis få vad det lider men vi måste sätta en ny vägg innan det blir aktuellt. Känns som om sommaren skulle vara en bra tid att påbörja det projektet.

Ang sjukskrivning så verkar det nästintill omöjligt att få det med mitt jobb. Ska verkligen prata med mig bm på onsdag. Men med tanke på att jag hade risk för tidig förlossning sist så känns det så dumt att chansa. Jag födde dock inte innan v 39 men ändå.... Just nu när det är glappet mellan dec och jan så vill jag inget hellre än att gå mina 40 veckor och föda i januari.

• minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 12:41:09 följande:
    vad var det du jobbade med nu igen?  Vad har du för problem som gör att du inte klarar av jobbet? Vart bor du? Jag fattar verkligen inte att det kan vara så olika. 
    Lärare. Det är stressen på jobbet samt att jag inte har möjlighet att sitta ner innan kl 14 på dagarna. Jag har sammandragningar konstant och en del värkar som sitter i ryggslutet och stråkar fram på magen. Även blodblandade slemmiga flytningar. Känner att jag borde ta det lugnt och ligga ner men har inte möjlighet när jag jobbar tyvärr. Jag vet att jag kan sjukskriva mig själv men det är nästan lika stressande att behöva planera dagarna för en vikarie. Jag skulle vilja ha en sjukskrivning på halvtid så jag kan gå hem och vila efter några timmar.
  • minahjärtan0609
    himw skrev 2015-11-09 12:48:00 följande:

Här kommer ett riktigt gnällinlägg.

Jag är nu i vecka 33, jobbar bara halvtid sen ett tag då mitt blodtryck gick upp och bebisen inte mådde bra av att ha en mamma som stressade på jobbet.

Halvtiden har funkat superbra för mig men inte för jobbet som är under en omorganisation som bara kan beskrivas som fullständigt kaos. Mina 4 timmar som jag inte är där har inte blivit ersatta med någon utan mina kollegor har fått tagit det viktigaste jag inte hunnit med i mån av tid. Idag är det 5 veckor kvar tills jag går hem på semester i två veckor innan bebis kommer och min chef har fortfarande inte beslutat om vem som ska ersätta mig.

Bara detta kan få mig att bli väldigt stressad och frustrerad men jag har försökt tänka att det inte är jag som ska lösa det. Vi har gått på föräldrautbildning två gånger tisdagar fram till klockan halv 10- dessa dagar har jag skjutit min arbetstid och börjat halv 10 och jobbat 4 timmar- inget konstigt men chefen har väl mumlat lite.

I förra veckan bokade min BM om vår tid så jag fick gå en halvtimme ifrån jobbet- detta har jag kollat med facket och det har man ju rätt till att göra på arbetstid men min chef hade ingen förståelse alls och ville att jag skulle boka om tiden då jag bara skulle vara där 3 1/2 timme den dagen.

Idag hände ytterligare en liknande grej och stressen på jobbet, den oförstående chefen tillsammans med dom här JÄKLA foglossningarna gjorde att jag fick ett äkta hormonpsykbryt och storgrät i en timme när jag kom hem. Mannen kom hem och tröstade superbra så nu känns det bättre men just nu vill jag inte gå tillbaka till jobbet och det känns så sorgligt då jag trivs så himla bra annars och jag vill inte gå hemma på heltid så här länge innan bebisen kommer.

Jag har försökt att prata med chefen vid ett flertal tillfällen - men han har ingen förståelse alls och behandlar min sjukskrivning som nån slags obekväm ledighet. Sen blir jag orolig för hur min lilla bebis mår av detta då det har dragit och slitigt i magen de dagarna jag stressat mest.

Har ni några kloka ord?

Vilken jobbig sits du är i. Jag vet hur det känns när man inte känner att man kan släppa jobbet fast man borde. Egentligen ska man ju tänka på dig själv och bara gå hem men det är svårt när det drabbar kollegorna.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)