amalie79 skrev 2015-11-05 21:46:40 följande:
Idag var vi på föräldrautbildning. Kändes lite som föräldraskap för dummies :) sambon som gått innan hade varnat mig men blev ändå lite full i skratt.
Barnmorskestudenten som höll i det var helt underbar. En varm, afrikansk kvinna runt 40 med nära till skratt, som jobbat flera år som barnmorska i hemlandet. Hon kommer bli en jättebra barnmorska, hade lätt kunnat tänka mig henne:)
Men resten... En kvinna förstod inte ett ord svenska och skulle haft bulgarisk tolk som avbokat. De fick ringa någon på hennes mobil och förklara att hon fick gå hem igen.
Vi var de enda två med svenska som modersmål men det hade jag räknat med och alla andra verkade förstå.
Det vi pratade om var väldigt pedagogiskt, och jag förstår att de måste vara så tydliga - de är vana vid folk som har svårt med språket. Har känt detsamma med min barnmorska, hon är ibland lite övertydlig.
När hon tog fram en plastdocka med en moderkaka i ett rep och började trycka ihop den genom en plastmodell av ett bäcken -"detta hara ar kviinas beeecken", då började jag nästan skratta.
Det kanske alltid ungefär samma innehåll men det kändes lite som föräldraskap för mentally challenged typ :)
Ha ha föräldraskap för dummies

Känner igen det från när vi gick för 10 år sedan. Trots att jag var ung kändes det som om man blev idiotförklarad. Jag hade redan läst varenda bok jag kunde komma över och hängde ju mycket här på familjeliv. Känns som om föräldragrupper är förlegat. Det enda goda det förde med sig var att jag lärde känna några mammor som jag umgicks med under föräldrarledigheten.