Inlägg från: minahjärtan0609 |Visa alla inlägg
  • minahjärtan0609

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-13 22:22:52 följande:

Jag har hämtat ut på apoteksgruppen, babyproffsen, lloyds apotek, Apoteket kronan och apotek hjärtat, men bara kronan och hjärtats boxar har varit lite vettiga tycker jag, dem andra har varit dåliga tycker jag. Har beställt från libero, man skulle få ett meddelande när man kunde hämta ut den på maxi, det stod 3 månader innan men än har jag inte hört nåt och det var ett tag sedan jag beställde den, så vi får väl se om den dyker upp.

Detta har vi hittills fått i boxarna vi hämtat ut, väldigt mkt "småprover".

Haha, måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med öronpropparna, man vill väl höra om ens bebis skriker om nätterna, men klart turas man om om nätterna kanske den andra partern som inte har natten vill ha proppar :-P

Jag har också hämtar ut de boxarna du har hämtat. Håller med om att kronans och hjärtats är bäst hittills. Hämtade Loyds igår men det var inte mycket att ha. Det var ju öronproppar i den med och jag ställde mig frågan vad jag ska med dessa till. Min man påminde mig då om hur mycket öronproppar han använde när han skulle upp ich jobba, detta har jag förträngt, men de kommer säkert till användning igen då.

Idag ska jag hämta ut liberos på ica maxi, fick ett sms för några dagar sedan. Bf 6/1. Har även en från babyproffsen att hämta ut när vi häntar vagnrn. Jag tycker drt är lite rilogt med dessa boxar och vissa saker är riktigt bra.

Jsg kommer endast att köpa en bröstsårsalva på apoteket, resten har vi eller finns på mataffären.
  • minahjärtan0609

Liberos box levde upp till min förväntan! Den innehöll ett paket med blöjor, tvättservetter, tvål och lotion båda i lite större småförpackningar ( inga trestprover), en hängleksak till vagn, amningsinlägg och ett riktigt paket med bindor. Kanongejer.

• minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 12:56:45 följande:
    Hur mår du efter helgen? Har du fått vila och har det hjälpt något?
    Tack för omtanken. Jag mår helt okej, väldigt mycket sammandragningar men bra. Känns som om jag hade kunnat jobba samtidigt som jag vet att jag mår bra av att vila. Känner mig helt uppvarvad och har svårt att koppla av. Tror att jag är mer stressad än jag anat.
  • minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-16 15:00:15 följande:

Skönt att höra att det i vart fall inte blivit värre. Ja det låter som om att du inte riktigt kan släppa jobbet, utan gärna skulle vilja ösa på. Bra gjort att du håller dig hemma och vilar iaf. Det tog tid för mig att acceptera att jag mådde så pass dåligt av att vara gravid så att jag inte skulle kunna komma tillbaks till jobbet. Det hjälpte förstås mig att inse det, då jag kräks eller tuppar av om jag inte tar det lugn. Kroppen sa åt mig att det var slutdiskuterat.

Kanske testa gravidyoga eller nån avslappningövning för att komma ner i varv och försöka vara i nuet?

Du har helt rätt. Det brukar ta en tid för mig att varva ner och släppa jobbet. När jag väl gjortdet så älskar jag att gå hemma
  • minahjärtan0609

Jag började packa lite igår. Har lite kvar att köpa som amningsinlägg, bindor mm. Känner att jag vill har packat redan i v 35 ifall det blir tidig förlossning.

Något som jag har uppskattat är att bli masserad i ryggslutet under det tidiga förlossninsskedet. En massageolja är en självklarhet i min packning. Det ger också mannen en uppgift på förlosdningen. Jag vill inte heller att han smiter iväg och lämnar mig ensam. Jag vet inte hur det varit för er andra men jag har inte haft mycket "personal" hos mig innan det varit dags för att krysta i princip. Min man skulle bara våga sitta och läsa en bok Han är väldigt viktig för mig under förlossningen.

• minahjärtan0609
    Nettiis skrev 2015-11-17 09:10:42 följande:

Hoppar in här efter att följt inlägget en längre tid.

Igår fick jag hem beskedet angående graviditetspenning, så nu jobbar jag två veckor till på 50% innan jag ska vara hemma och ordna med allt!

Kommer då börja tvätta upp allt som ska tvättas, julpynta, köpa julklappar och köpa de sista sakerna till bebis och börja göra det barnvänligt.

Kommer även då börja packa BB väska och så.

Ska även passa på att umgås och mysa med hunden så jag inte känner mig alltför hemsk när jag första tiden med bebis inte ger hunden samma uppmärksamhet som tidigare.

Detta är mitt första barn som blev till efter 2,5 år och fem missfall.. Vi har bf 28/1-16

Har ni något "hemma-apotek" till bebis och vad i så fall? Är det något speciellt jag behöver ha hemma efter förlossning?

Hur har era husdjur reagerat på liten?

Spelar det någon roll hur min mamma fött sina barn? Jag är två dagar sen, mellersta två veckor tidig och sista typ precis på bf dagen.. Men visst är det olika från olika personer?

Tack för en toppen tråd!

Välkommen hit!

Grattis till din efterlängtade graviditet. Ja det är mycket som ska fixas med när man får barn för första gången. Jag fubgerar så att jag vill ha koll på läget i god tid. Jag känner inte att det gör något att bebissängen står monterad en månad innan bf och vagnen parkerad i hallen... Men det är ju olika hur man är som person. Vet kompisar som inte vill ha något framme innan om drt skulle gå fel och man kommer hem utan barn. Men sannolikheten att det händer är ju minimal!

Hemmaapotek- jag tycker det räcker med barnolja till bebis och ev en febertermometer och rumpsalva. Till mig själv, stora bindor, amningsinlägg och salva för såriga vårtor.

Intressant tanke det där med hur ens egen mamma födde. Det stämmer hittills exakt på mig. Första barnet på bf andra barnet dagen innan vt, precis som min mamma. Mitt yngsta syskon, nr 3 födde min mamma 5 veckor tidigt. Får se om detstämmer eller om jag skapar en ny trend.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-18 08:24:56 följande:

Seven, du är en klok person, och skönt med någon som inte heller gillar överraskningar :) problemet är att för mig slår det över ibland.

I helgen som var hade jag försökt bestämma med min kompis att vi skulle hälsa på henne men hon svarade aldrig seriöst. Så jag var lätt irriterad på henne hela lördagskvällen. Sen visar det sig pp söndag morgon stt vi SKA åka dit- sambon har pratat med henne och de har bara skojat med mig. Jag bröt ihop i bilen o grät så tårarna sprutade. Jag hade lagt en hel lördagkväll- mina dyrbara lördagskvällar som håller på att rinna ifrån mig nu på att vara irriterad för något som inte hade behövts. Sambon blev helt förskräckt när jag snyftande skrek till honom att det är elakt att skoja med en människa med kontrollbehov vars liv håller på att hamna helt utanför hennes egen kontroll.

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag har bestämt mig ens nu, men nu är ju barnet ett faktum och vid min ålder och med hyfsad ekonomi så gick det inte att motivera att välja något annat än att få barn när det nu hände. Man ångrar inte de barn man får sägs det ju, och jag ville inte ångra mig om fem-tio år när det är försent.

Mirakel- ja en del handlar nog om det, att man redan varit bonusmamma, fast det är ju bara sista tre åren iof. Det är en trygghet att sambon redan är förälder, å andra sidan, en enorm trygghet för mig.

Sen vill jag ha en annan sorts uppfostran av vårt barn än de har fått, de har aldrig behövt kämpa för någonting utan allt har serverats dem, om inte av föräldrarna så av farföräldrarna. De är snälla men lite egotrippade pga detta, men det tar sig ju äldre de blir.

Klart det är skönt när de åker ibland, och sambon vet att jag inte kunnat leva med dem på heltid, det har jag sagt rätt ut ( det har varit på tal nämligen, men då är det utan mig i ekvationen) skillnad så klart om det skulle inträffa något med mamman!

Jag är en person som behöver ladda, få lugn och ro, för att funka. Annars blir jag en dålig fru och bonusmamma. Det är även en av anledningarna till att jag bara vill ha (ja, eller vill eller inte eller hur det nu var :)) ett eget barn, jag har inte mer att ge utan att tappa bort mig själv. Jag gillar inte mina bonusar lika mycket, den yngre är mycket enklare, jag skulle offra ett finger för min stora katt, jag älskar honom lika mycket som sambon, men inte för min lilla katt.

Jag gör skillnad, inte bra men så är det. Så får jag vara lite knäpp då!

Jag tror man blir ledsen när ens barn gör dumheter. Just för att man älskar dem! Kan se på sambon hur ledsen och frustrerad han blir när killarna beter sig illa i skolan, mot mig eller något annat.

De tankarna du har kring dina bonusar, du tror inte att det till en viss del handlar om deras ålder? Jag tänker att en bebis är helt utlämnad och oskyldig oavsett om det är ditt eget eller ej. Lika så det lilla barnet. Jag minns när mina var riktigt små att jag älskade dem för allt de gjorde och fick ont i hjärtat när jag lännade dem ifrån mig. När barnen kommer upp i skolåldern kommer utmaningen. De får egna åsikter, starka viljor, de gör dumma saker som man som förälder måste reda ut. Det blir konflikter, särskilt med min 9 åring som är en riktig mini tonåring. Det är slitigt och jag ksn erkänna att jag tycker det är underbart när jag får en helg med min man då vi kan rå om oss själva.

Jag tror att det är helt orilmligt att att känna att man vill vara med sina barn varje minut hela barndomen. Behovet av tid för sig själv finns ju även om man blir förälder. Sedan växer behovet med tiden. Ibland när jag får "panik" hemma så åker jag och handlar, väljer en stor mataffär och kollar på allt, tar lång tid men så skönt och när jag kommer hem igen är jag mig själv igen.
  • minahjärtan0609

Oj va ni skrivit sedan sist jag var inne. Flera sidor att läsa ikapp och många intressanta diskussioner.
    Själv fick jag en liten blödning igår igen. Förstår att det är i sin ordning men jag tycker ändå att det är obehagligt. Jag har en konstant mensvärk dessutom. Idag verkar det helt lugnt igen som tur är. Denna graviditeten har verkligen bjudit på överraskningar. Nu vill jag bara att tiden ska gå så vi får träff vår lilla bebis.
    Jag som hela tiden varit inställt på att vi vill ha fyra barn, dvs ett till efter denna. Men efter denna graviditeten så är jag ytterst tveksam. En sak i taget, jag vet, man glömmer fort när man väl fått sin lilla bebis.

Ser att ni diskuterar förlossningsvården i Göteborg. Det har ju stått en hel del i tidningarna de senaste. Det verkar helt galet tycker jag med att bli skickad mellan olika sjukhus som nyförlöst. Jag ska föda i Borås har jag tänkt (närmast). Jag var även där för min kontroll förra veckan och jag har fått ett fantastiskt mottagande och förståelse. Känner mig trygg att åka dit när det är dags. Har velat fram och tillbaka då det är nästan lika långt till Gbg men nu har jag bestämt mig.

• minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-21 08:56:54 följande:

Mm tyvärr så har jag också läst detta och inte precis blivit lugnare. Nästan så man funderar på Varberg men så tänker jag mitt i vintern, kanske på natten, åka dit ner? Nja. Fast å andra sidan kanske större chans man slipper bli hemskickad om man kommer in för tidigt? Jag vill ju gärna få stanna tidigt men verkar ju helt omöjligt här. Och där skickar de aldrig hem pappor. Borås ska vara bra jag bodde i Mark innan och många födde där och gillade det!

Jag har fött ett barn i borås och ett i mölndal. Var nöjd med båda men jag kan ha haft tur. Jag tror inte att det var jättetryck just då. Fick ligga på bb hotel i två nätter, mannen fick stanna. Men detta var 2006.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)