Inlägg från: minahjärtan0609 |Visa alla inlägg
  • minahjärtan0609

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-09 19:01:42 följande:

Åh vad jag känner med dig! Är också lärare annars (på högstadiet) och känner mig lyckligt lottad som pluggar den här terminen när jag läser hur du har det. Jag kände ju inte alls av graviditeten under slutet på vårterminen men om jag skulle ha jobbat nu hade jag säkert tyckt att det var tufft. Beror ju på hur ens schema ser ut också - det schemat jag hade förra läsåret var så att om man bara överlevde måndagen så var veckan ganska okej men om alla dagar vore som måndagar, vilket det var på mitt förra jobb, så hade jag nog "dött" som gravid. Hade sex 50-minuterslektioner med endast 5-10 minuter emellan och 35 minuters "lunch" som skulle räcka till att plocka undan föregående lektion, äta lunch samt förbereda nästa lektion. Man hann knappt gå på toa under dagen. De andra dagarna på nuvarande arbetsplats hade jag under förra läsåret oftast något hål för möte eller planering under dagen och då kunde jag sitta ner en stund, men på förra skolan som sagt hann jag inte sitta ner förrän kl 15.

Jag känner precis igen det där med att man drar sig för att vara sjuk för det är så jobbigt med vikarie. Jag tycker verkligen att du ska försöka bli sjukskriven på 50% för då får någon annan ANSVARA för övriga 50% eftersom det blir för en längre period. Gravidpenning brukar vi lärare inte få men sjukskrivning kan man alltid söka om man har komplikationer. Hade en kollega med extrema kräkningar och hon var sjukskriven på halvtid nästan hela sin graviditet. Hennes illamående var ju värst på morgonen så hon jobbade bara efter lunch, men det borde ju gå lika bra för dig att jobba endast förmiddagar.

Skönt att du förstår! Man behöver vara lärare för att förstå hur det faktiskt är.
  • minahjärtan0609

Äntligen har jag loggat in på dator så jag kan se allt fint ni sytt. Jag är imponerad!

Här hemma boar jag för fullt men inte med bebisrum utan med de stora barnens rum. Fick ett ryck och kände stt jag bara måste göra om i deras rum innan bebis kommer

9 åringen ska få ett jättestort skrivbord så hon har plats både för sin dator och med allt pyssel hon sprider ut i hela huset. Hoppas på att få till lite snart förvaring så hon kan ha sakerna framme. Lillebror ska också uppdatera rummet från småbarnsrum till ett rum som passar en skolkille.

Har även varit hos bm idag och alla värden ser bra ut. Bebis har fixerat sig sedan sist vilket jag misstänkte och det kan var detta jag haft besvär med. Men hon lugnade mig med att det i te var farligt att vara igång, trots alla sammadragningar så jag känner mig lugnare nu. Sf mått i v 33 var 31 cm. Har bestämt mig för att fortsätta jobba men sjukskriva nig dagsvis när jag känner att jag behöver det.

• minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-11 23:04:07 följande:

Jag har haft flera nätter i rad nu som jag inte kan sova. Vaknar hela tiden av att bebis far runt och sparkar mig... Jag tror att hon tror att hon är med i en mma-fight och är därför inställd på Amerikansk tid :) Nä men allvarligt talat, är det någon som har några tips för att sova bättre? 

Jag har inget tips men samma problem. Sömnen är inte på topp just nu. Dessutom kommer sonen till oss i princip varje natt. Han är 6 år och börjar ta plats, likaså jag med min stora mage. Känner att jag borde ta tag i "problemet" men jag orkar inte. Det har liksom inte varit ett problem innan nu...
  • minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 09:20:25 följande:

åh vad jobbigt, det låter som det vore en smart idé att ta tag i sonens sovrutiner redan nu, tänker att han kanske tar det ännu värre om ni gör det när bebis kommit, att han känner sig mer bortvald. Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt att ta tag i det, speciellt om man sover dåligt redan som det är. Kanske du och manen kan ta varannan natt att gå tillbaks med honom och natta om honom i hans säng? När vi gjorde detta med mina bonusar var det riktigt jobbigt i en vecka eller två och sen dess kommer typ ingen av dem upp om de inte drömt mardrömmar, men då hämtar de nån av oss för att bli omstoppade i sin egen säng. Alla sover bättre hemma hos oss efter de ändrade sovrutinerna.

Ja jag vet att det behöver tas tag i, tänker hela tiden att jag gör det till helgen men så blir det helg... Grejen är den stt det har aldrig varit något problem för mig. Jag har tyckt att det är mysigt att ligga och kramas på natten, det har liksom lindrat mitt dåliga samvete att jag jobbar mycket, så vi har kvallitetstid när vi sover. Men nu när jag har svårt att hitta en bra sovposition så är det inte lika mysigt och snart blir det oundvikligt med en skrikande bebis. Så visst har du rätt i att vi behöver ta rag i det innan bebis kommer.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-12 10:24:33 följande:

Usch idag är jag på dåligt humör. Är trött på alla som tror att man inte vet att det kommer innebära förändringar att få en bebis att ta hand om. Såg att en garnbutik i stan har rea i helgen, nämnde att jag är ledig imorgon och tänkte åka dit och shoppa lite för nästa år har jag gett mig själv köpstopp på garn med tanke på föräldraledigheten.

Då tyckte hon att det var meningslöst för när bebisen kommer skulle jag ju ändå inte ha någon tid att sticka mer.

Någon annan i en tråd här skrev om ekonomi att man kan säga upp alla prenumerationer, tv-kanaler och hobbies för första året hinner man INGENTING sådant.

Det låter så jävla deppigt.

Men vet ingen som haft det så extremt heller. Och jag har ju bara ETT barn. Värre för sambon som har tre snart. Sen fattar jag ju att man prioriterar att sova osv men de flesta av mina vänner har gått mycket på stan, fönstershoppat, fikat, varit ute med hunden.

Jag får väl lägga den tiden jag kan på handarbete då:) vill ju fortsätta med min syjunta och min bokcirkel( där alla redan har barn och vet hur det är om man inte hunnit läsa klart)

Vi har tänkt tvärtom när det gäller tv- kanaler, vu har skaffat fler för att kunna se elitseriehockey i vår när vi inte kommer kunna gå på så mycket matcher, iaf inte tillsammans. De flesta jag känner har klämt Box efter box med film och serier under maratonamningsperioderna också :)

Jag har iof också några vänner som resonerar som ovan. Men det är också de som idsg några år senare sitter hemma och undrar vart vännerna tog vägen. Jag har en väninna jag varit ute med 2 gånger sen hon fick sin son för 6 år sedan- en gång i en skoaffär och en gång på Gekås.

Klart man fattar att det blir annorlunda. Men tom sambon som har två barn säger- det blir vad man gör det till också. Vi är ju två, och man kan ta med barn på mycket saker också.

Visst förändras livet när du får barn men det blir vad du gör det till! Så vida du inte får ett barn med koilk då.. Själv har jag beställt en massa böcker som jag tänkt att jag äntligen ska hinna läsa ch helt ärligt tror jag inte det är orimligt.För oss är det ett måste att livet rullar på som vanligt för de stora barnen så vi ska allt hinna med att springa på aktiviteter, kalas och uppvisningar, Och matcher, precis som vanligt.
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-12 16:04:13 följande:

På tal om dagis, nu har ju jag mina stora barn på fritids, hur fungerar det för er som också har större barn, måste man säga upp fritidsplatsen eller får ni behålla den under f-ledigheten fast ni inte använder den?

Detta kan säkert tolkas som jag inte vill ha 6-åringen hemma men det handlar inte om det, men om jag får ok från rektorn så funderar jag på om 6-åringen får vara på fritids tills 8-åringen slutar skolan. 6-åringen slutar 12.20 och 8-åringen slutar skolan 14.00. Vilket skulle innebära att man knappt hinner hem innan man ska tillbaka till skolan och hämta igen. Så min tanke var om 6-åringen får vara på fritids till 14.00. Han skulle själv älska att få vara kvar till 14.00, så för allas välmående känns det som en bra lösning om det går bra.

I min kommun är det blankt nej till fritids när man är f-ledig ( vill inte skriva ut vilken, men i västra götaland). Min 6 åring slutar 11:10 och jag hade gärna sett att han fick lunch och lite lek. Men efterson ingen får så ärdet fler barn som går hem så det känns okej för honom och mig med. Fritidsplatsen ska sägas upp men man hargaranterad plats när man behöver det igen. Min 9 åring går hem själv så jag behöver bara lämna och hämta en gång på skolan. Vet att det ser helt annorlunda ut i andra kommunder, ex stockholm så det är ju värt att kolla upp.
  • minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-12 17:26:19 följande:
    Oj, så tidigt?? När nu 9-åringen gick i fsk-klass så slutade han 13:10!

Åt lunch giorde de också, det är ju liksom en viktig del av den sociala biten.
    Ja visst är det tidigt. Men bara att gilla läget. Som sagt de är stenhårda med regelverket. Vet bara en som fått dispens och de hade 2 mil enkel väg. Vi bor nära skolan så det är inget problem. Sen börjar han ju ettan till hösten och då blir dagarna längre.
  • minahjärtan0609

Idag har jag varit en tur på förlossningen. Det började igårkväll med att det rann vatten ber för mina ben, inte mycket men ändå. Sedan hände samma sak i morse och då ringde jag förlossningen. Jag fick i vilket fall komma för kontroll. Så nu har jag suttit med såna där elektroner på magen och mätt hjärtljud, allt bra. Gjort vaginalt och vanligt ultraljud för att kolla om det är tillräckligt med forstervatten. Allt var bra förtutom att jag har urinvägsinfektion. Det var troligtvis inte forstervatten som läckte utan ngt annat ?
    Hon trodde dock inte att vi pratat 7 veckor till. Bebisen är fixerad och det brukar inte se ut som det gör nu när det är så långt kvar. Men som hon sa man vet aldrig. Men hon sa flera gånger att det räcker med tre veckor till, det är inte farligt att föda efter 35 veckor.

• minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-11-13 21:17:02 följande:

Oj, vilken tur att allting såg bra ut. Men borde du inte vara sjukskriven nu med tanke på läget? Så bebis förhoppningsvis stannar några veckor till i magen.

Jo det kan man ju tycka. Läkaren menade dock att det var helt ofarligt att vara igång och jobba. Men logiken säger mig att det är väl självklart att bebis vill stanna längre om man tar det lugnt. Har sjukskrivit mig nästa vecka iallafall, sen får jag se...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)