BF Januari 2016 :)
Åh vad jag känner med dig! Är också lärare annars (på högstadiet) och känner mig lyckligt lottad som pluggar den här terminen när jag läser hur du har det. Jag kände ju inte alls av graviditeten under slutet på vårterminen men om jag skulle ha jobbat nu hade jag säkert tyckt att det var tufft. Beror ju på hur ens schema ser ut också - det schemat jag hade förra läsåret var så att om man bara överlevde måndagen så var veckan ganska okej men om alla dagar vore som måndagar, vilket det var på mitt förra jobb, så hade jag nog "dött" som gravid. Hade sex 50-minuterslektioner med endast 5-10 minuter emellan och 35 minuters "lunch" som skulle räcka till att plocka undan föregående lektion, äta lunch samt förbereda nästa lektion. Man hann knappt gå på toa under dagen. De andra dagarna på nuvarande arbetsplats hade jag under förra läsåret oftast något hål för möte eller planering under dagen och då kunde jag sitta ner en stund, men på förra skolan som sagt hann jag inte sitta ner förrän kl 15.
Jag känner precis igen det där med att man drar sig för att vara sjuk för det är så jobbigt med vikarie. Jag tycker verkligen att du ska försöka bli sjukskriven på 50% för då får någon annan ANSVARA för övriga 50% eftersom det blir för en längre period. Gravidpenning brukar vi lärare inte få men sjukskrivning kan man alltid söka om man har komplikationer. Hade en kollega med extrema kräkningar och hon var sjukskriven på halvtid nästan hela sin graviditet. Hennes illamående var ju värst på morgonen så hon jobbade bara efter lunch, men det borde ju gå lika bra för dig att jobba endast förmiddagar.