WiMe06 skrev 2016-01-13 18:58:15 följande:
Ja, jag kan tycka att bvc ska vara för sig. Nu är alla andra i familjen listade på en privat vårdcentral så jag fick hem ett brev häromdagen att Wendela också blir listad där och ville vi inte det skulle vi fylla i lappen och skicka in, men nu vill vi ju såklart ha henne listad på samma vc som vi andra. I brevet står även att hälsokontroller sker på bvc och gäller det sjukdomar så är det vc vi vänder oss till så jag kan ju tycka att vc som ligger här vid bvc borde ju inte bli inblandad. Som jag förstår det med så har väl bvc egen läkare och psykolog. Hmm, får kanske fråga sköterskan på måndag.
Det är några personer som vi har en väldigt komplicerad relation till som jobbar på vc här och jag vill absolut inte under några omständigheter att dem ska veta ngt om oss så därför är jag lite orolig. Men dem borde ju logiskt sett inte blanda in den vc eftersom vi inte tillhör den och dem borde ju inte kunna blanda in dem utan vår vetskap ändå.
Förstår att du känner att du vill ha nära, det är därför jag gärna vill att detta bvc ska funka för oss, vill gärna kunna ta promenader dit och så ligger det nära barnens skola med. Men jag fattar verkligen att du helst inte vill ha den vc egentligen med tanke på senaste dagarnas behandling av din man. Denna sjukvård alltså ibland, så krångligt!!
Ja men om Wendela kan vara listad på en annan vc ska det helt säkert inte vara några problem! Trist att behöva oroa sig för sånt där, hoppas sköterskan har bra svar! Om bvc dessutom har egen läkare så ska det ju definitivt inte vara några problem. Om ni har personer ni vet där som ni inte vill ska bli inblandade så ska de ju respektera det.
Ja det är så krångligt, jag förstår inte att bvc och vc ska höra ihop, för som sagt så är ju bvc för hälsokontroller och inte för sjukdom... mycket märkligt. Här ligger bvc på ovanvåningen ovanpå vc, i samband med familjecentralen där det är öppen förskola - förvisso i olika ändar av huset men med samma ingång och kapprum så det blir ju oundvikligen kontakt mellan de som är på öppna förskolan och de som ska till bvc. Känns sådär faktiskt när det gäller smittor...