• Anonym (TS)

sluta hata Islam!

Jag börjar bli trött på alla som jämt skriver skit om islam och muslimer. Trådar spammas med länkar till islamhatare och diskussioner om muslimer som vill ta över världen får mig att vilja kräkas!
    Kan inte alla köpa sig en koran och läsa den istället för att leta "fakta" på islamfientliga sidor?
    Varför är alla så rädda för muslimer?

• Svar på tråden sluta hata Islam!
  • ica
    Anonym (v99) skrev 2015-04-30 08:56:38 följande:
    Ska svara på ditt andra inlägg sedan, men något som jag också märkt är att muslimer ofta utgår från att vi tror på bibeln och är kristna. Sverige är ett av de minst religiösa länderna jag varit i. De flesta skulle inte säga att de är kristna här. Konstigt då när muslimer ibland försöker förstå oss efter kristendomen (detta har jag varit med om). Jag tillhör en generation som faktiskt var tvungna att läsa bibeln i skolan, men tror inte många förstod varför vi skulle läsa det, och inte blev vi "kristna" för det.

Faktum är att här lever kvar mer av tidigare religioner än kristendom, tror jag. (soldyrkan, firande av midvinterblot, midsommarblot, vårfester osv.)
    Och att vi värderar fakta och frihet högre.
  • Anonym (TS)
    Anonym (dumheter) skrev 2015-04-30 08:52:13 följande:

Du kan inte ta om hela diskussionen, eftersom du inte haft den ännu.

Nej, du förstår inte-det är INGEN, absolut ingen, som slutar att förfäras över vad står i koranen bara för att det står hemskheter i bibeln. Du kan inte försvara koranen för att det står hemskheter i bibeln, men det har du totalt kört fast på och försöker med hela tiden. Jag har svarat på ditt påstående ang. hemskheterna i bibeln i varje inlägg, försök att förstå vad du läser istället. Ja, det står hemskheter i båda-nej, det går inte att försvara koranen med det.

Två fel gör inte ett rätt- ta nu och gör ett försök att förstå vad det faktiskt innebär. Då kanske du rentav hittar bättre argument för att försvara din religion.

Men har du olika konton eller? Var det du som skrev att du aldrig hört talas om kristna som täcker håret i kyrkan? Att det var dumheter? Jag tycker inte det står några dumheter i koranen. Har du inte förstått det än? Men ska du tro på Bibeln och gå i kyrkan så kan du väl inte FÖRFÄRAS lver det som står i koranen när detsamma står i din bibel och än i värre eller? Att du går och ber i kyrkan och tycker att det som du tror på är hemskheter får stå för dig
  • traveler

Det är väl så att nuförtiden så hör man ju nästan bara tråkiga nyheter från mellanöstern. Det ger ju ingen munter bild direkt. Den moderna människan läser inte så mycket idag. Gör en Hollywood film om koranen istället.

• Anonym (TS)
    Anonym (v99) skrev 2015-04-30 08:56:38 följande:

Ska svara på ditt andra inlägg sedan, men något som jag också märkt är att muslimer ofta utgår från att vi tror på bibeln och är kristna. Sverige är ett av de minst religiösa länderna jag varit i. De flesta skulle inte säga att de är kristna här. Konstigt då när muslimer ibland försöker förstå oss efter kristendomen (detta har jag varit med om). Jag tillhör en generation som faktiskt var tvungna att läsa bibeln i skolan, men tror inte många förstod varför vi skulle läsa det, och inte blev vi "kristna" för det.

Faktum är att här lever kvar mer av tidigare religioner än kristendom, tror jag. (soldyrkan, firande av midvinterblot, midsommarblot, vårfester osv.)

Nu var mitt inlägg ett svar till det här inlägget om du har missat det. Att du vill svara på det är en helt annan sak.
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-04-30 00:17:23 följande:

Och jag har aldrig sett en kvinna täcka sitt hår i kyrkan när jag varit där. Aldrig. Så vad är det för prat?

• Anonym (TS)
    Anonym (1 anledning) skrev 2015-04-30 02:35:09 följande:

Det finns fler länder än Sverige som har kvinnliga präster. I vilka muslimska länder har ni kvinnliga imamer? I vilka muslimska länder har ni kvinnor som ber tillsammans med män i samma rum/sal? 

Det finns flera punkter där kristendomen har utvecklats och blivit jämställt, medan islam fortfarande funkar som det gjorde på stenåldern.

Fast du menar fortfarande Sverige här. Världens kanske mest sekulariserade land. Varför ser det inte ut så i mer religiösa kristna länder? Först ska ni inte räknas som kristna skriver en annan här. Sen jämför ni islam med Sverige oc
  • Anonym (v99)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 09:43:29 följande:
    Nu var mitt inlägg ett svar till det här inlägget om du har missat det. Att du vill svara på det är en helt annan sak.
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-04-30 00:17:23 följande:

Och jag har aldrig sett en kvinna täcka sitt hår i kyrkan när jag varit där. Aldrig. Så vad är det för prat?

Var inte så arg, jag har inte gjort dig något! Men det är sant att svenskar tror oftast varken på koranen eller bibeln. Vi är inte så troende som folk.

Du skrev ett inlägg till mig igår, jag har inte hunnit leta upp det och svara. Det handlade om mina barns kompisar.

Men snabbt kan jag svara, det handlar inte om familjer som inte länge varit i Sverige, de har varit här länge, men kanske att de isolerar sig lite. Föräldrarna pratar inte bra svenska. 

De andra familjerna upplever jag också att de umgås mest med muslimer. När den pojken jag skrev om skulle komma på fest var han tvungen att ha med sig en vuxen fast han var 12 år. Måste ha varit jobbigt för honom. 

Jag bor i en stad med många muslimer, så kanske det är segregering som är problemet, men det är svårt när jag själv är ganska blyg att nå fram till mina barns kompisars föräldrar, särskilt om de ser mig som ett monster eller farlig och är arga. Mina barn blir ju också sårade av detta, även om det inte är barnens fel.
  • Anonym (v99)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 09:51:22 följande:
    Fast du menar fortfarande Sverige här. Världens kanske mest sekulariserade land. Varför ser det inte ut så i mer religiösa kristna länder? Först ska ni inte räknas som kristna skriver en annan här. Sen jämför ni islam med Sverige oc
    Olika svenskar är nog olika!
    Men skulle tro att de flesta inte tycker kristendomen är särskilt viktig att värna om.
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 09:51:22 följande:

Var lite snabb där.

Sen jämför ni islam med kristendomen i Sverige. Det går inte att jämföra så. Då får du jämföra med ett annat sekulariserat muslimskt land. Så är det bara. Fråga en sekulariserad muslim eller ja någon som inte ens tror på Gud Om deras syn. Det är inte jag. Du kan inte tala för majoriteten av kristna för dom tänker inte som du gör här.
  • Anonym (v99)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 09:55:06 följande:
    Var lite snabb där.

Sen jämför ni islam med kristendomen i Sverige. Det går inte att jämföra så. Då får du jämföra med ett annat sekulariserat muslimskt land. Så är det bara. Fråga en sekulariserad muslim eller ja någon som inte ens tror på Gud Om deras syn. Det är inte jag. Du kan inte tala för majoriteten av kristna för dom tänker inte som du gör här.
    Du menade kanske inte mig, men jag svarar ändå. 
    Säkert är det på samma sätt i muslimska länder att det skiljer sig åt mellan land och människor. På samma sätt som kristendom ser väldigt olika ut i olika länder, för enskilda individer. 

Men det som är kärnan tror jag är att övervägande inte tror på någon gud i Sverige.Vi ser oss nog inte som religiösa, inte de flesta. Så då kanske det är så att man inte gillar varken buddism, islam eller kristendom m.fl.. Man ser det som fenomen som har vissa gemensamma drag, även med varandra, men inte som något man tror på.

Känner många svenskar som tycker alla religioner är obehagliga!
  • Anonym (TS)
    Anonym (v99) skrev 2015-04-30 09:53:46 följande:

Var inte så arg, jag har inte gjort dig något! Men det är sant att svenskar tror oftast varken på koranen eller bibeln. Vi är inte så troende som folk.

Du skrev ett inlägg till mig igår, jag har inte hunnit leta upp det och svara. Det handlade om mina barns kompisar.

Men snabbt kan jag svara, det handlar inte om familjer som inte länge varit i Sverige, de har varit här länge, men kanske att de isolerar sig lite. Föräldrarna pratar inte bra svenska. 

De andra familjerna upplever jag också att de umgås mest med muslimer. När den pojken jag skrev om skulle komma på fest var han tvungen att ha med sig en vuxen fast han var 12 år. Måste ha varit jobbigt för honom. 

Jag bor i en stad med många muslimer, så kanske det är segregering som är problemet, men det är svårt när jag själv är ganska blyg att nå fram till mina barns kompisars föräldrar, särskilt om de ser mig som ett monster eller farlig och är arga. Mina barn blir ju också sårade av detta, även om det inte är barnens fel.

Jag är absolut inte arg.

Jag skrev till dig att det är fördomar. Det finns svenskar som har fördomar mot invandrare och invandrare som har fördomar mot svenskar. Det som är okänt ses som farligt.

Vet du hur många gånger mina barn har varit ledsna när de får höra av andra barn att "när SD vinner ska dom skickas hem" eller att "invandrare är inte här för att de behöver skydd" "eller att man inte ska umgås med afrikaner för dom är kriminella"? Nu pratar jag sjuåringar som upprepar det dom hör hemma till mina barn. Och det har hänt att jag hört det här av barnens kompisar i mitt hem. En sexåring som står och säger att "vi kan inte ta hand om de som kommer hit så vi ska stänga gränsen" Mina barn har börjat hata att de har ett annat ursprung. De känner sig utsatta av rasism. Ska jag skylla rasismen på alla svenskar eller gå ett steg längre och tro att kyrkan kanske lär ut sånt? Nej det gör jag inte.
Svar på tråden sluta hata Islam!