Anonym (TS) skrev 2015-05-01 00:20:12 följande:
1. Jag tror det finns kvinnor som tvingas bära slöja men det kommer från män. i koranen står det att religion inte är ett tvång. Alla är fria att tro på vad dom vill så vem tjänar på att en person tvingas till nåt i religiösa frågor? Ingen. En sjal på huvudet gör inte en kvinna till muslim. Och sjal är inte en grund inom islam. Man ska tro på en Gud be fasta ge allmosan till fattiga och vallfärda till mecka. Om man ber och om man tror på Guds ord så klär man sig som man bör enligt islam. Och i koranen står det att man ska utbilda sig män och kvinnor och arbete står det inget om. Profetens fru var en känd handelskvinna och arbetade så varför skulle inte andra kunna göra det?
2.Skillnad mellan könen kommer också från män som har haft företräde till tolkningar och makt. Kvinnan var livegen innan islam. Kvinnor hade inget värde och det fanns en sed i att begrava flickbarn levande då. Islam befriade kvinnan och gav henne rättigheter. Andemeningen i koranen är inte kvinnoförtryck utan befrielse. visst ska kvinnor och män ha rätt till samma möjligheter.
3.beror på vad samhället gemenskapen ser som anständigt. Och det är oavsett religion. Så ser det ut i hela världen. Kvinnor på 600-talet hade redan slöja på huvudet och långa kläder. De skulle lätta på slöjan och täcka barmen står det i koranen. Vad som är anständigt klädd skiljer sig också med tiden. Hur skulle man ha sett på dagens kläder förr i tiden här i Sverige tex?
4. Bestämmer och bestämmer. Jag vet inte det där. Vissa säger att det inte alls är så och majoriteten säger att det är så för att mannen är familjens försörjare. inget jag tänker på. Om en man inte behandlar sin kvinna bra så kan hon lämna honom. Ingen har någonsin sagt till mig att jag bestämmer över dig för jag är man. Vi har inte såna konflikter. Vi jobbar båda och försörjer familjen. Vi hjälps åt med hem och barn. Vi bestämmer tillsammans vad vi ska göra. kvinnor har också många rättigheter enligt islam ska du veta.
5. Och jag har inget emot dig och respekterar att du inte tror. Du får kritisera islam hur mycket du vill. Jag kritiserar också fast då många hadither och inte koranen. Jag tröttnar bara på samma verser som nämns om och om igen och som klistras in på engelska till på köpet av folk som vill kritisera islam utan att ens ha läst koranen. Läs koranen och kritisera. Men när man läser så ska man också förstå att koranen talar om historiska händelser också. Då ser man de lösryckta verserna i stycket i ett sammanhang och förstår att det inte är uppmaningar till muslimer att döda eller plåga eller förtrycka någon.
1, som sagt, här bekräftar du återigen min "fördom" om att män bestämmer över kvinnor i Islam. Det är män som tvingar tvingar kvinnor att klä sig på ett visst sätt, män som hindrar dem att arbeta och utbilda sig. Så... ingen fördom.
2, Bekräftelse igen, "män som tolkat". Okej att kvinnan fick det lite bättre, men du kan ju inte tycka det är ok att de fick smulorna medan männen fick hela kakan, bara för att "de fick det lite bättre än förut"?
3, Vi lever inte på 1600-talet, och vad har dagens kläder att göra med hur det var förr i tiden? Vi diskuterar hur det ser ut IDAG, eller hur? Så det är totalt irrelevant hur människan klädde sig på stenåldern eller ens hundra år tillbaka.
Nu frågar jag DIG vad DU anser vara anständiga kläder, eftersom det är DU som dragit upp att kvinnan ska klä sig anständigt. En väldigt enkel fråga, beskriv en anständig kvinna för mig. I dagens samhälle, det vi lever i.
4, En kvinna kanske i teorin kan lämna sin man, men du vet mycket väl att det inte är så i praktiken. Du lever i Sverige, men har skygglappar för hur det går till i resten av världen. Där har kvinnorna inte ens i närheten av alla valmöjligheter som du har, och du har dessa valmöjligheter JUST DÄRFÖR att Islam inte bestämmer här. Titta på de länder där muslimer är i majoritet och säg om kvinnan har valmöjligheter eller inte.
5, du säger att du har respekt för mig, och ändå kallar du mig "Islamofob" när jag argumenterar?
Får jag fråga: Vad är en islamofob?
Och nu säger du det igen, mellan raderna: "Läs koranen, men håller du inte med mig ändå så har du misstolkat."
Hur kommer det sig att andra muslimer tolkar koranen helt annorlunda än du?