• Anonym (TS)

sluta hata Islam!

Jag börjar bli trött på alla som jämt skriver skit om islam och muslimer. Trådar spammas med länkar till islamhatare och diskussioner om muslimer som vill ta över världen får mig att vilja kräkas!
    Kan inte alla köpa sig en koran och läsa den istället för att leta "fakta" på islamfientliga sidor?
    Varför är alla så rädda för muslimer?

• Svar på tråden sluta hata Islam!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-04-30 22:28:33 följande:

1, det är väldigt lätt att sitta i SVERIGE och tala om fri vilja att klä sig hur man vill.

Tror du alla kvinnor i Islam har det lika lätt att välja som du, om de t ex inte vill klä sig heltäckande och i slöja? Om de kanske inte ens vill vara muslimer längre? Om de vill jobba och utbilda sig?

2, Varför ens göra skillnader mellan könen?

3, Vad menar du med klä sig anständigt? Är jeans och t-shirt anständigt? Shorts och linne? Bikini på stranden?

4, Ja, männen bestämmer över kvinnan i Islam. Det skrev du själv.

5, KNAPPAST! Bara för att jag inte tycker om din religion är jag knappast islamofob.  Jag har inget emot dig och respekterar att du tror - hade vi träffats IRL hade du inte ens vetat att jag tycker såhär om du inte frågat. Detta är en diskussion som du själv inbjöd till och då får du helt enkelt ta andras åsikter utan att försöka förminska dem!

Får jag fråga, hur ska man uttrycka sitt missnöje över t ex islam UTAN att få uppkört i ansiktet att man är islamofob?

6. "Läs koranen" Oj, vad jag är förvånad över att du skriver det... igen.

Nej Jag Tänker Inte Läsa Koranen. Det räcker med vad du skrivit här. Du bekräftar allt jag visste/trodde och lite till.

1. Jag tror det finns kvinnor som inte får välja hur de ska klä sig men det kommer från män. koranen säger inte
  • Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 23:39:11 följande:
    1. Jag tror det finns kvinnor som inte får välja hur de ska klä sig men det kommer från män.
    Nu erkänner du igen att män bestämmer över kvinnor i islam!

och du kallar det fördomar....
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-04-30 22:28:33 följande:

1, det är väldigt lätt att sitta i SVERIGE och tala om fri vilja att klä sig hur man vill.

Tror du alla kvinnor i Islam har det lika lätt att välja som du, om de t ex inte vill klä sig heltäckande och i slöja? Om de kanske inte ens vill vara muslimer längre? Om de vill jobba och utbilda sig?

2, Varför ens göra skillnader mellan könen?

3, Vad menar du med klä sig anständigt? Är jeans och t-shirt anständigt? Shorts och linne? Bikini på stranden?

4, Ja, männen bestämmer över kvinnan i Islam. Det skrev du själv.

5, KNAPPAST! Bara för att jag inte tycker om din religion är jag knappast islamofob.  Jag har inget emot dig och respekterar att du tror - hade vi träffats IRL hade du inte ens vetat att jag tycker såhär om du inte frågat. Detta är en diskussion som du själv inbjöd till och då får du helt enkelt ta andras åsikter utan att försöka förminska dem!

Får jag fråga, hur ska man uttrycka sitt missnöje över t ex islam UTAN att få uppkört i ansiktet att man är islamofob?

6. "Läs koranen" Oj, vad jag är förvånad över att du skriver det... igen.

Nej Jag Tänker Inte Läsa Koranen. Det räcker med vad du skrivit här. Du bekräftar allt jag visste/trodde och lite till.

1. Jag tror det finns kvinnor som tvingas bära slöja men det kommer från män. i koranen står det att religion inte är ett tvång. Alla är fria att tro på vad dom vill så vem tjänar på att en person tvingas till nåt i religiösa frågor? Ingen. En sjal på huvudet gör inte en kvinna till muslim. Och sjal är inte en grund inom islam. Man ska tro på en Gud be fasta ge allmosan till fattiga och vallfärda till mecka. Om man ber och om man tror på Guds ord så klär man sig som man bör enligt islam. Och i koranen står det att man ska utbilda sig män och kvinnor och arbete står det inget om. Profetens fru var en känd handelskvinna och arbetade så varför skulle inte andra kunna göra det?

2.Skillnad mellan könen kommer också från män som har haft företräde till tolkningar och makt. Kvinnan var livegen innan islam. Kvinnor hade inget värde och det fanns en sed i att begrava flickbarn levande då. Islam befriade kvinnan och gav henne rättigheter. Andemeningen i koranen är inte kvinnoförtryck utan befrielse. visst ska kvinnor och män ha rätt till samma möjligheter.

3.beror på vad samhället gemenskapen ser som anständigt. Och det är oavsett religion. Så ser det ut i hela världen. Kvinnor på 600-talet hade redan slöja på huvudet och långa kläder. De skulle lätta på slöjan och täcka barmen står det i koranen. Vad som är anständigt klädd skiljer sig också med tiden. Hur skulle man ha sett på dagens kläder förr i tiden här i Sverige tex?

4. Bestämmer och bestämmer. Jag vet inte det där. Vissa säger att det inte alls är så och majoriteten säger att det är så för att mannen är familjens försörjare. inget jag tänker på. Om en man inte behandlar sin kvinna bra så kan hon lämna honom. Ingen har någonsin sagt till mig att jag bestämmer över dig för jag är man. Vi har inte såna konflikter. Vi jobbar båda och försörjer familjen. Vi hjälps åt med hem och barn. Vi bestämmer tillsammans vad vi ska göra. kvinnor har också många rättigheter enligt islam ska du veta.

5. Och jag har inget emot dig och respekterar att du inte tror. Du får kritisera islam hur mycket du vill. Jag kritiserar också fast då många hadither och inte koranen. Jag tröttnar bara på samma verser som nämns om och om igen och som klistras in på engelska till på köpet av folk som vill kritisera islam utan att ens ha läst koranen. Läs koranen och kritisera. Men när man läser så ska man också förstå att koranen talar om historiska händelser också. Då ser man de lösryckta verserna i stycket i ett sammanhang och förstår att det inte är uppmaningar till muslimer att döda eller plåga eller förtrycka någon.
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2015-05-01 00:20:12 följande:
    1. Jag tror det finns kvinnor som tvingas bära slöja men det kommer från män. i koranen står det att religion inte är ett tvång. Alla är fria att tro på vad dom vill så vem tjänar på att en person tvingas till nåt i religiösa frågor? Ingen. En sjal på huvudet gör inte en kvinna till muslim. Och sjal är inte en grund inom islam. Man ska tro på en Gud be fasta ge allmosan till fattiga och vallfärda till mecka. Om man ber och om man tror på Guds ord så klär man sig som man bör enligt islam. Och i koranen står det att man ska utbilda sig män och kvinnor och arbete står det inget om. Profetens fru var en känd handelskvinna och arbetade så varför skulle inte andra kunna göra det?

2.Skillnad mellan könen kommer också från män som har haft företräde till tolkningar och makt. Kvinnan var livegen innan islam. Kvinnor hade inget värde och det fanns en sed i att begrava flickbarn levande då. Islam befriade kvinnan och gav henne rättigheter. Andemeningen i koranen är inte kvinnoförtryck utan befrielse. visst ska kvinnor och män ha rätt till samma möjligheter.

3.beror på vad samhället gemenskapen ser som anständigt. Och det är oavsett religion. Så ser det ut i hela världen. Kvinnor på 600-talet hade redan slöja på huvudet och långa kläder. De skulle lätta på slöjan och täcka barmen står det i koranen. Vad som är anständigt klädd skiljer sig också med tiden. Hur skulle man ha sett på dagens kläder förr i tiden här i Sverige tex?

4. Bestämmer och bestämmer. Jag vet inte det där. Vissa säger att det inte alls är så och majoriteten säger att det är så för att mannen är familjens försörjare. inget jag tänker på. Om en man inte behandlar sin kvinna bra så kan hon lämna honom. Ingen har någonsin sagt till mig att jag bestämmer över dig för jag är man. Vi har inte såna konflikter. Vi jobbar båda och försörjer familjen. Vi hjälps åt med hem och barn. Vi bestämmer tillsammans vad vi ska göra. kvinnor har också många rättigheter enligt islam ska du veta.

5. Och jag har inget emot dig och respekterar att du inte tror. Du får kritisera islam hur mycket du vill. Jag kritiserar också fast då många hadither och inte koranen. Jag tröttnar bara på samma verser som nämns om och om igen och som klistras in på engelska till på köpet av folk som vill kritisera islam utan att ens ha läst koranen. Läs koranen och kritisera. Men när man läser så ska man också förstå att koranen talar om historiska händelser också. Då ser man de lösryckta verserna i stycket i ett sammanhang och förstår att det inte är uppmaningar till muslimer att döda eller plåga eller förtrycka någon.
    Även om det skulle vara så att det är människor (troende muslimer) som tolkar fel och efterlever Muhammeds budskap fel så är det ett inbyggt fel i religionen som tillåter och ger utrymme för misstolkningar.
    Finns det en Gud så är det även en svaghet hos denne att sådant kan tillåtas förekomma.

Detta är en liten detalj i många som gör att jag tvivlar på religion.
  • seriösanvändare

Så tråden har gått från att "sluta hata islam" till att propagera FÖR islam, eller?

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (TS)
    Anonym (varför inte) skrev 2015-04-30 23:03:44 följande:
    Jepp, islamfolket.

Mina argument tryter? Det gör de inte. Men jag har inte för vana att argumentera med väggarna och det är ungefär sådana svar jag får på konkreta påståenden och frågor.

Var har jag påstått att du försökt omvända mig? Lycka till dessutom. Och bara för din info, ja, jag har läst koranen, plågat mig igenom alla 114 surorna, haditherna och ett par tafsirer. Vad skulle det hjälpa att läsa något av dem igen? En hel del var bland det vidrigaste jag läst. Övergår mitt förstånd hur människor år 2015 kan leva efter sådant.
    Jo dina argument tryter visst. Och nu går du över till personangrepp också. Och du är en islamofob det har du visat här. Du har inte alls läst koranen. hadither och tafsir finns inte i koranen. Det finns tusentals såna om du inte visste. Du har googlat fram det som passar dig tror jag faktiskt.
  • Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!)
    Anonym (TS) skrev 2015-05-01 00:20:12 följande:

1, som sagt, här bekräftar du återigen min "fördom" om att män bestämmer över kvinnor i Islam. Det är män som tvingar tvingar kvinnor att klä sig på ett visst sätt, män som hindrar dem att arbeta och utbilda sig. Så... ingen fördom.

2, Bekräftelse igen, "män som tolkat". Okej att kvinnan fick det lite bättre, men  du kan ju inte tycka det är ok att de fick smulorna medan männen fick hela kakan, bara för att "de fick det lite bättre än förut"?

3, Vi lever inte på 1600-talet, och vad har dagens kläder att göra med hur det var förr i tiden? Vi diskuterar hur det ser ut IDAG, eller hur? Så det är totalt irrelevant hur människan klädde sig på stenåldern eller ens hundra år tillbaka.
    Nu frågar jag DIG vad DU anser vara anständiga kläder, eftersom det är DU som dragit upp att kvinnan ska klä sig anständigt. En väldigt enkel fråga, beskriv en anständig kvinna för mig. I dagens samhälle, det vi lever i.

4, En kvinna kanske i teorin kan lämna sin man, men du vet mycket väl att det inte är så i praktiken. Du lever i Sverige, men har skygglappar för hur det går till i resten av världen. Där har kvinnorna inte ens i närheten av alla valmöjligheter som du har, och du har dessa valmöjligheter JUST DÄRFÖR att Islam inte bestämmer här. Titta på de länder där muslimer är i majoritet och säg om kvinnan har valmöjligheter eller inte.

5, du säger att du har respekt för mig, och ändå kallar du mig "Islamofob" när jag argumenterar?

Får jag fråga: Vad är en islamofob?

Och nu säger du det igen, mellan raderna: "Läs koranen, men håller du inte med mig ändå så har du misstolkat."

Hur kommer det sig att andra muslimer tolkar koranen helt annorlunda än du?
  • Lindsey Egot the only one

Fria Afghanistan innan en liten grupp extremister mer kända som talibaner tog över så som IS försöker i Syrien nu.

Kvinnorna var fria och kunde tom visa knäna.

Så visst när extremister tar över, omtolkar en religion och det sprider sig tvingas folket in i en mall de ej bett om. Tyvärr finns det allt för många män inom islam som förtrycker kvinnor för att de själva inte kan hålla sin sexuella lustar i schack utan lägger skulden på kvinnan.

Läs länken nedan.

www.wittyfeed.com/story/5507/How-Afghanistan-Looked-Before-Taliban-Is-Extremely-Shocking-332&utm_medium=referral&utm_term=332&utm_campaign=332-campaign

• Anonym (TS)
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-05-01 10:21:20 följande:

1, som sagt, här bekräftar du återigen min "fördom" om att män bestämmer över kvinnor i Islam. Det är män som tvingar tvingar kvinnor att klä sig på ett visst sätt, män som hind[quote=75236246][quote-nick]Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-05-01 10:21:20 följande:[/quote-nick]1, som sagt, här bekräftar du återigen min "fördom" om att män bestämmer över kvinnor i Islam. Det är män som tvingar tvingar kvinnor att klä sig på ett visst sätt, män som hindrar dem att arbeta och utbilda sig. Så... ingen fördom.

2, Bekräftelse igen, "män som tolkat". Okej att kvinnan fick det lite bättre, men  du kan ju inte tycka det är ok att de fick smulorna medan männen fick hela kakan, bara för att "de fick det lite bättre än förut"?

3, Vi lever inte på 1600-talet, och vad har dagens kläder att göra med hur det var förr i tiden? Vi diskuterar hur det ser ut IDAG, eller hur? Så det är totalt irrelevant hur människan klädde sig på stenåldern eller ens hundra år tillbaka.

Nu frågar jag DIG vad DU anser vara anständiga kläder, eftersom det är DU som dragit upp att kvinnan ska klä sig anständigt. En väldigt enkel fråga, beskriv en anständig kvinna för mig. I dagens samhälle, det vi lever i.

4, En kvinna kanske i teorin kan lämna sin man, men du vet mycket väl att det inte är så i praktiken. Du lever i Sverige, men har skygglappar för hur det går till i resten av världen. Där har kvinnorna inte ens i närheten av alla valmöjligheter som du har, och du har dessa valmöjligheter JUST DÄRFÖR att Islam inte bestämmer här. Titta på de länder där muslimer är i majoritet och säg om kvinnan har valmöjligheter eller inte.

5, du säger att du har respekt för mig, och ändå kallar du mig "Islamofob" när jag argumenterar?

Får jag fråga: Vad är en islamofob?

Och nu säger du det igen, mellan raderna: "Läs koranen, men håller du inte med mig ändå så har du misstolkat."

Hur kommer det sig att andra muslimer tolkar koranen helt annorlunda än du?

1.det är en fördom att tro att män förtrycker kvinnor pga islam. Män förtrycker kvinnor överallt. Jag har hört samma argument av muslimska män som av alla andra män överlag oavsett nationalitet eller tro. Jag har arbetat på en kvinnojour här i Sverige och tro mig. Det finns svenska män ateister som försöker tvinga sina kvinnor att klä sig täckande. Hinduer kristna afrikaner osv. Du vill skylla på islam och nej det är inte pga islam som män förtrycker kvinnor. Koranen och islam som religion tvingar ingen att följa religionen med tvång. Islam säger även att man ska utbilda sina barn i islam och även lära dom om andra religioner och sen låta dom själva bestämma om de vill tro och följa islam. Det är ett individuellt beslut. Det är nåt mellan en människa och hennes skapare. Man kan inte tvinga någon att tro. Du kan tvinga nån att slava för dig om det skulle vara så men tron i hjärtat kan du inte tvinga fram.

2. Ja män som tolkat. Män som bestämt. Men som gett varandra rätt även om de menar att det är enligt islam. Män och inte Gud. En kvinnas rättigheter enligt islam är inte smulor. Frihet är ingen smula. Rätt att bestämma över sig själv, bestämma vem man ska gifta sig med eller skilja sig, ärva, utbilda sig, få en plats i samhället är inte smulor. Förutsättningarna har förändrats på 1400 år. Samhället ser annorlunda ut idag. Andemeningen var befrielse. Det finns inget som hindrar att kvinnors rättigheter följer tiden. I koranen står det att man ska anpassa sig till den tid och det samhälle man lever i. Socioekonomiska faktorer är världsliga. När dessa ändras så ändras mycket med dom.

3. Du behöver inte gå 400 år tillbaka i tiden. Gå femtio år. Åk till Kina. Åk till Indien åk till Afrika. Åk till Sydamerika. Vad som är anständigt klädd beror på vad man i ett samhälle har för uppfattning och det skiljer sig från plats til plats. Min farmor som är död nu brukade säga att när hon var ung i mellanöstern så hade dom inte sjal på huvudet. De klädde sig i kortärmat och kjolar till knäna och det sågs anständigt då. Då gick gränsen vid knäna. Sånt ändras alltså med tiden.

4. Fast vi talar om teorin här koranen alltså och inte hur kvinnor har det i världen. Samma sak här jag påstå. Socioekonomiska förutsättningar saknas inte bara i en del muslimska länder utan i många länder. Men man kan inte skylla det på teorin dvs koranen.

5. Jag respekterar att du inte tror på Gud. Men islamofobiska åsikter respekterar jag inte. Islamofobi är att hävda att alla muslimer är ett folkslag. Islamister terrorister och vanliga muslimer jämställs och det trots att det är de vanliga muslimerna som utsätts för terrorism och våld av islamisterna. islamofobi är inte att säga vad som står i koranen. Det är att påstå att koranen förespråkar våld förtryck och djurplågeri. Då kanske man ska läsa koranen och se att det finns skillnad mellan politiska motiv och religionen i sig.

6. Nej absolut inte. Man ska läsa verserna i ett sammanhang.Jag skrev ett tydligt exempel innan. Är det en berättelse om Moses så är det just det. Handlar det om mecka medina och Quraish och kriget mellan dom så är det just det och inte uppmaning till människor idag. Så är det och inget annat. Man kan läsa koranen och samtidigt veta att stycken handlar om specifika händelser. Jag tror majoriteten förstår koranen som jag gör. De som tolkar den bokstavligt är en minoritet även om de är en högljudd sådan
  • Anonym (TS)
    Tom Araya skrev 2015-05-01 00:40:03 följande:

Även om det skulle vara så att det är människor (troende muslimer) som tolkar fel och efterlever Muhammeds budskap fel så är det ett inbyggt fel i religionen som tillåter och ger utrymme för misstolkningar.

Finns det en Gud så är det även en svaghet hos denne att sådant kan tillåtas förekomma.

Detta är en liten detalj i många som gör att jag tvivlar på religion.

Jag vet inte om folk tolkar fel eller inte. Religiösa vågor skulle jag säga. Vi kan inte leva som på 600-talet för att vara muslimer för det funkar inte. Man ska kunna vara muslim i alla tider och budskapet är det viktiga här och det är inte dåligt.
Svar på tråden sluta hata Islam!