• Anonym (TS)

sluta hata Islam!

Jag börjar bli trött på alla som jämt skriver skit om islam och muslimer. Trådar spammas med länkar till islamhatare och diskussioner om muslimer som vill ta över världen får mig att vilja kräkas!
    Kan inte alla köpa sig en koran och läsa den istället för att leta "fakta" på islamfientliga sidor?
    Varför är alla så rädda för muslimer?

• Svar på tråden sluta hata Islam!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-04-30 11:55:14 följande:

Jag grenade ut diskussionen, men det förstår visst inte du att man kan göra. Det enda svaret leder till det andra. Jag talade om islam i det stora hela, vad jag sett, hört, läst och fått berättat för mig.

Gömda kvinnor - kvinnor som tvingas täcka hela kroppen och ibland även ansiktet.

Givetvis vill en kvinna - människa - ha samma rättigheter som en man. Vad hon sedan väljer att göra är upp till henne, men du sitter och upprepar saker som en kvinna INTE FÅR göra. Som en man får göra.

Det sjuka är att du ens bryr dig om en man skulle råka titta lite på en kvinna, eller en kvinna titta lite på en man. Att du ens tänker tanken att det spelar roll!

och jo, männen bestämmer i islam. Rejält. Sedan låtsas de förstås att de har den rätten från gud. Bra för dem, dåligt för andra.

Jag är inte islamofob, om jag är islamofob är du terrorist. Är det roligt att bli kallad terrorist?

och tills du slutar upprepa ditt "läs koranen" så lägger jag ner det här. Nej, jag tänker inte läsa koranen! Koranen är bara en bok som alla andra, skriven av människor för att få makt över andra människor. Det finns inget i den som är intressant.

1. Jag är absolut inge gömd eller har tvingats till nåt. Det är i övertygelse jag har valt att klä mig som jag gör. Det finns ingen kamp där. Fri vilja

2.kvinnor ska ha samma rättigheter som män. och mycket förtryck bottnar inte i religionen. Det där är en lång diskussion. Det är klart att man ska kunna vara muslim i alla tider. Kvinnor får inte göra vissa saker och mön får inte göra vissa saker inom religionen. Rättigheter och skyldigheter

3.man ska sänka sin blick och klä sig anständigt. Så står det i koranen och det är inte mina ord och det är inte JAG som ens bryr mig. Vill du följa Guds ord så är det det här som gäller.

4.männen bestämmer hur över kvinnor? Som tyrann eller är det ett ansvar eller hur menar du? Inom islam har jag hört att det hänger ihop med försörjningsansvaret men jag vet inte. Det står mycket fint om kärleken och förhållandet mellan en man och en kvinna i koranen. Du får det att låta som ett tyranneri. Nej så är det inte.

5. Sitter jag och begår terrorhandlingar här? Nej. Skriver jag och stödjer terrorhandlingar? Nej. Sitter du och skriver islamofobisk propaganda? Ja.

Läs koranen så ser du att en kvinna inte ska förtryckas. Läs och förstå andemeningen. Dvs. Ta inte en vers som beskriver vad Moses sa till israeliterna och försök visa att det är en uppmaning till muslimerna idag mot judarna osv
  • Anonym (varför inte)
    Gert skrev 2015-04-30 20:49:21 följande:

Ytterligare en tecknare har blivit dödshotad av Islamiska Staten.

www.cartoonmovement.com/cartoon/20954

Ja men hon vill ju säkert ha det så. Alltså mumien som steks i solen på stranden. Visst är det så.
  • Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 22:04:29 följande:
    1. Jag är absolut inge gömd eller har tvingats till nåt. Det är i övertygelse jag har valt att klä mig som jag gör. Det finns ingen kamp där. Fri vilja

2.kvinnor ska ha samma rättigheter som män. och mycket förtryck bottnar inte i religionen. Det där är en lång diskussion. Det är klart att man ska kunna vara muslim i alla tider. Kvinnor får inte göra vissa saker och mön får inte göra vissa saker inom religionen. Rättigheter och skyldigheter

3.man ska sänka sin blick och klä sig anständigt. Så står det i koranen och det är inte mina ord och det är inte JAG som ens bryr mig. Vill du följa Guds ord så är det det här som gäller.

4.männen bestämmer hur över kvinnor? Som tyrann eller är det ett ansvar eller hur menar du? Inom islam har jag hört att det hänger ihop med försörjningsansvaret men jag vet inte. Det står mycket fint om kärleken och förhållandet mellan en man och en kvinna i koranen. Du får det att låta som ett tyranneri. Nej så är det inte.

5. Sitter jag och begår terrorhandlingar här? Nej. Skriver jag och stödjer terrorhandlingar? Nej. Sitter du och skriver islamofobisk propaganda? Ja.

Läs koranen så ser du att en kvinna inte ska förtryckas. Läs och förstå andemeningen. Dvs. Ta inte en vers som beskriver vad Moses sa till israeliterna och försök visa att det är en uppmaning till muslimerna idag mot judarna osv
    1, det är väldigt lätt att sitta i SVERIGE och tala om fri vilja att klä sig hur man vill.
    Tror du alla kvinnor i Islam har det lika lätt att välja som du, om de t ex inte vill klä sig heltäckande och i slöja? Om de kanske inte ens vill vara muslimer längre? Om de vill jobba och utbilda sig?

2, Varför ens göra skillnader mellan könen?

3, Vad menar du med klä sig anständigt? Är jeans och t-shirt anständigt? Shorts och linne? Bikini på stranden?

4, Ja, männen bestämmer över kvinnan i Islam. Det skrev du själv.

5, KNAPPAST! Bara för att jag inte tycker om din religion är jag knappast islamofob.  Jag har inget emot dig och respekterar att du tror - hade vi träffats IRL hade du inte ens vetat att jag tycker såhär om du inte frågat. Detta är en diskussion som du själv inbjöd till och då får du helt enkelt ta andras åsikter utan att försöka förminska dem!

Får jag fråga, hur ska man uttrycka sitt missnöje över t ex islam UTAN att få uppkört i ansiktet att man är islamofob?

6. "Läs koranen" Oj, vad jag är förvånad över att du skriver det... igen.
    Nej Jag Tänker Inte Läsa Koranen. Det räcker med vad du skrivit här. Du bekräftar allt jag visste/trodde och lite till.

• Anonym (varför inte)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 21:46:45 följande:
    Du envisas med att antingen missförstå det jag skriver eller så får jag så många inlägg med fördomar på varann att jag inte vet vilket jag ska svara på.

Läs vad jag skriver och tolka inte in en massa i det.

Islam är en fredlig religion. Våld föreskrivs inte inom islam. Historiska händelser är just historiska och det försökte jag visa med de koranverser som nån hänvisade till. Det handlar om Adam Moses Jesus och Mohammed. Man kan inte ta en vers ur sitt sammanhang och peka ut att HÄR STÅR DET. Nej det som står i koranen är inte uppmaningar till oss. Det är historiska verser. Jag är ingen imam. Men jag kan min religion som så att jag vet grunderna och jag vet varför jag tror på Gud. Religionen är en tro på en Gud som har skapat oss och allt runt omkring oss. Det finns regler som en muslim ska följa ja men det gör det med alla andra religionerna.

Islam förespråkar INTE djurplågeri. Bedövning innan slakt är en rätt så ny metod. jag skrev och försökte förklara halal men du upprepar dig om och om igen. Jag kan inte sitta och upprepa mig hela tiden för det är ingen diskussion utan bara smutskastning. Att det är SD som snackar om halalslakt i Sverige stämmer visst. Vad folk inte vet är just att djuren är bedövade så skräcken för halalslaktat kött i Sverige är ogrundad. Metoden för halalslakt var den skonsammaste så meningen har aldrig varit djurplågeri. Djuret ska behandlas bra. Inte vara sjukt eller skadat vid slakt. Djuret ska få mat och vatten innan det slaktas. De andra djuren får inte se på när djuret slaktas. Det vänds mot mecka och man uttalar i Guds namn. Andemeningen är respekt och värdighet och inte plågeri. Man kan visst diskutera vad man vill inom islam och om meningen med halal är en skonsam metod och om det finns skonsammare utan att påverka blodtömningen vid slakt så varför inte? Idag tillåts el som bedövning i vissa länderneftersom den inte ger bestående skador på djuret.

Jämlikhet och jämställdhet är en debatt inom islam och kvinnor får kämpa för sina rättigheter som dom alltid gjort. Det är inte lätt när konservativa tar större plats men det ska absolut diskuteras. Att det står som det gör har sin förklaring i hur samhället såg ut då. Förutsättningarna har ändrats och finns inte längre där för en hel del ja. Så ser jag det. Samtidigt så säger koranen att man ska anpassa sig till den tid man lever i och att man ska följa lagarna i de länder där man bor. Så att imamerna här tillät männen gifta sig med en till bryter mot lagen och är inte ok enligt islam. Ingen man får ha flera fruar här. Det sa ju imamerna också.

Du skriver islamfolket. Vad menar du? Muslimer eller? Du vet väl att det heter muslimer eller? Kvinnor förtrycks inte. Du får det att låta som att vi muslimska tjejer inte har en hjärna eller en egen vilja. Islamofober fördummar kvinnor och får de att framstå som nån boskap utan egen vilja. Vem har sagt att kvinnorna tvingas att klä sig som de gör? I koranen står det att tvång inte får ske i trosfrågor. Kvinnorna följer också koranen vet du. Vi klär oss som vi gör av egen fri vilja och vi behöver ingen som kommer och talar om för oss vad vi är eller inte är. Det är fritt för alla att följa om de vill. Det finns många som väljer att inte klä sig i heltäckande och det är upp till dom. Jag skrev att ingen kvinns vill leda männens bön. Du fattar inte det va? Du skriver de får inte. Kvinnor har inte diskuterat den frågan. En imam är inte bara en person som leder en bön. En imam leder en hel församling. Och de kvinnor som har pratat om att vilja bli imamer har inte velat leda männens bön. DE VILL INTE. OCH DE VILL INTE TA AV SIG SJALEN. Nej de kanske inte vill att män ska titta på dom under bönen så de håller med om att det är opassande. Vad angår det dig? Du fördummar tjejer som vil bli imamer. Du fördummar alla muslimska kvinnor och talar samtidigt om kvinnoförtryck. Om en kvinna känner sig förtryckt och tvingad till nåt hon inte vill är det en sak att prata om. Men om kvinnor inte vill leda bön eller klä sig västerländskt då? Förtrycker dom sig själva då? Är det din västerländska syn som ska gälla? Jag har hört massor med muslimska tjejer tala om att västerländska kvinnor är förtryckta. Ska du känna dig förtryckt då? Nä jag vill inte att nån ska tvinga mig stt klä mig som dom eller leva som dom gör. Jag vill klä mig som jag vill och leva som jag vill. I min familj klär sig hälften av oss tjejer på muslimskt vis och häften klär sig västerländskt. Det är Fritt
    Jag missförstår ingenting, tvärtom. Däremot är dina förklaringar fullkomligt ologiska, precis som så många andra religiösas. Meningen med din TS har misslyckats något kopiöst.

Islamfolket täcker islamister, jihadister, fanatiker, vanliga muslimer, konvertiter. Dock ej muslim light / moderna muslimer. T.ex.  de från Kroatien som för det mesta klär sig och beter sig västerländskt, kan ta sig en öl och äter skinka och inte vill härska över och omvända alla andra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (varför inte) skrev 2015-04-30 10:33:15 följande:

Ja, kristendomen har utvecklats och moderniserats. Tyvärr ser man inga bevis på att islam skulle gjort detsamma. Men det är klart, islamideologin är yngre än kristendomen, 400 år. M.a.o. är islam nu ungefär där kristendomen var på medeltiden. Men eftersom vi har läst vad inkvisitionen, kyrkan, häxprocesserna, erövringarna i Guds namn, förslavandet av andra folkslag, etc har inneburit och kostat för att kristendomen ska moderniseras och förpassas till en obetydlig hörna, kommer vi inte stillatigande sitta och se på medan islam ska försöka sig på samma saker i evolutionens anda. 

Talar du för kristendomen som religion här eller menar du Sverige? För även om kristendomen har frångått en hel del så har den inte förpassats till en obetydlig hörna. Jag förstår inte var hotet från islam ligger? Det som sker i mellanöstern berör inte dig för slutändan så spelar det ingen roll för dig om Saddam styr eller albagdadi eller hur?
    eller så får jag så många inlägg med fördomar på varann
    Fast det är ju inga fördomar. Du bekräftar ju allt vi skriver genom dina svar, då är det inte fördomar utan sanning.
  • Rutgers
    Islam förespråkar INTE djurplågeri. Bedövning innan slakt är en rätt så ny metod. jag skrev och försökte förklara halal men du upprepar dig om och om igen. Jag kan inte sitta och upprepa mig hela tiden för det är ingen diskussion utan bara smutskastning. Att det är SD som snackar om halalslakt i Sverige stämmer visst. Vad folk inte vet är just att djuren är bedövade så skräcken för halalslaktat kött i Sverige är ogrundad. Metoden för halalslakt var den skonsammaste så meningen har aldrig varit djurplågeri. Djuret ska behandlas bra. Inte vara sjukt eller skadat vid slakt. Djuret ska få mat och vatten innan det slaktas. De andra djuren får inte se på när djuret slaktas. Det vänds mot mecka och man uttalar i Guds namn. Andemeningen är respekt och värdighet och inte plågeri. Man kan visst diskutera vad man vill inom islam och om meningen med halal är en skonsam metod och om det finns skonsammare utan att påverka blodtömningen vid slakt så varför inte? Idag tillåts el som bedövning i vissa länderneftersom den inte ger bestående skador på djuret.
    För 1400 år sedan stämde säkert allt det där. Men utvecklingen går frammåt och idag kan man döda så effektivt att det inte behövs någon bedövning. Bedöva med er låter än värre än att döda med bultpistol. Där sköts dödandet och bedövningen på engång. Under 1s är allt klart. Efter det tappar man ur blod för att göra blodprodukter. Halalsklakt är djurplågeri hur man än vrider och vänder på det idag.

Anonym (TS) skrev 2015-04-30 22:33:37 följande:
     Det som sker i mellanöstern berör inte dig för slutändan så spelar det ingen roll för dig om Saddam styr eller albagdadi eller hur?
    Snacka om att vara naiv!
  • Anonym (varför inte)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-30 22:33:37 följande:
    Talar du för kristendomen som religion här eller menar du Sverige? För även om kristendomen har frångått en hel del så har den inte förpassats till en obetydlig hörna. Jag förstår inte var hotet från islam ligger? Det som sker i mellanöstern berör inte dig för slutändan så spelar det ingen roll för dig om Saddam styr eller albagdadi eller hur?
    du är inte insatt i något av det du försöker diskutera, verkar det som.
Svar på tråden sluta hata Islam!