• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Anonym (Håller med2)
    Efraim Barkbit skrev 2017-10-07 20:22:03 följande:

Hen är ett bra begrepp som är användbart i många sammanhang. Just för att betona en allmänmänsklig aspekt som är könsneutral är det ett utmärkt begrepp.

Men det finns ingen människa som är könsneutral. Man föds antingen med en snippa eller en snopp men "hen" vad föds "hen" med? Förstår ni nu hur sjukt det låter egentligen? Som sagt ingen människa föds utan ett kön och det finns endast 2 kön inte 3..
  • Anonym (Du har inga studieskulder va?)
    Anonym (Håller med2) skrev 2017-10-07 20:16:36 följande:

Ja fast kön är inget ord

Anonym (Håller med2) skrev 2017-10-07 19:52:04 följande:

Hen är en påhittat

• Anonym (H)
    Efraim Barkbit skrev 2017-10-07 20:22:03 följande:
    Hen är ett bra begrepp som är användbart i många sammanhang. Just för att betona en allmänmänsklig aspekt som är könsneutral är det ett utmärkt begrepp.
    Håller med
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Håller med2) skrev 2017-10-07 20:29:33 följande:

Men det finns ingen människa som är könsneutral. Man föds antingen med en snippa eller en snopp men "hen" vad föds "hen" med? Förstår ni nu hur sjukt det låter egentligen? Som sagt ingen människa föds utan ett kön och det finns endast 2 kön inte 3..

Vårt kön är i allmänmänskliga sammanhang oväsentligt. Då är hen ett utmärkt begrepp att använda.
  • Fennyxx

Haha. Hen är ett jättepraktiskt ord. Hen, hen, HEN ;)

Analysera lite varför du blir så himla arg över att det finns ett smidigt sätt att säga "han eller hon" när det är irrelevant/okänt. PKskräck är inte nyttigt, om man inte ser upp kan den utvecklas till ett svårt fall av inskränkthet.

Puss och kram, lycka till med livet.

• nihka
    Anonym (Håller med2) skrev 2017-10-07 20:29:33 följande:
    Tycker du att vi ska ta bort övriga könsneutrala ord som syftar på antingen en man eller kvinna? Låter de också de sjukt?
    Om du vill ha tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Furry

Jag håller med dig till fullo. Väldigt överdrivet att säga hen hela tiden utan relevans, men som du säger så är det passande i vissa situationer.

• Nomanisanisland
    Anonym (HON) skrev 2015-04-30 15:13:29 följande:

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
    Endast den som är fullständigt språkligt obildad tror att ett ord diskvalificeras för att det på något annat språk i något annat sammanhang skulle kunna betyda något annat.
  • Anghammarad

Det är faktiskt helt obegripligt att det fortfarande finns människor som inte begriper hur man skall använda uttrycket hen.

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!