• Penida

Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?

Tråden riktar sig till föräldrar med barn som är 5 år och uppåt men andra får gärna kommentera.

Jag har själv en son, en 6-åring, som har spelat fotboll två terminer och nu när det var dags igen sa han att han inte vill längre. Han vill inte börja på någon annan aktivitet heller. Han har många intressen, speciellt matlagning och är väldigt fysiskt aktiv av sig. För oss är det självklart att han inte behöver ha en organiserad fritidsaktivitet om han inte vill, så länge han utvecklar egna intressen och rör på sig mycket ser vi ingen nytta i en sådan situation.

Hur hade ni tänkt om ert barn inte ville gå på någon organiserad fritidsaktivitet?

Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?
  • Anonym (Aldrig tvinga)
    Lena skrev 2015-05-01 19:46:37 följande:

Förutom simskola är aktiviteter valfritt.

Så du skulle tvinga barnet till simskola, mot barnets vilja, istället för att ta tag i det själv och själv lära ditt barn att simma, klara livräddning, m.m.?

Good parenting? - Knappast!

Barnet kanske vantrivs i grupp eller vad som.

Fy fan för föräldrar som tvingar sina barn till saker som föräldrarna lika gärna själva skulle klara av, om de tog sitt föräldraskap på allvar. Usch!
  • Anonym (Aldrig tvinga)
    Tom Araya skrev 2015-05-02 23:50:03 följande:

Jo, fast det kräver ju lite av intresse, engagemang och arbete bara att leta upp dessa, både aktiviteter och föreningar som sysslar med det.

Men SNÄLLA NÅN! Det ingår i föräldraskapet!

Nu för tiden kläcker folk ut ungar, börjar jobba redan efter ett år och är ifrån barnet större delen av barnets vakna tid. Och nu även för LATA för att leta upp aktiviteter!?

Va fan är det med dagens föräldrar!?
  • Alexi

Anonym (aldrig tvinga): så om barnet inte känner för att gå i skolan så kan du lika gärna lära barnet allt det behöver kunna hemma? För det är ingen skillnad mellan en förälder och en utbildad lärare i matte eller simning?

Simning är lika självklart att ett barn ska lära sig, så tidigt som möjligt, som svenska, matte och engelska.

• Upptagenmeninte

Ni kan inte jämför simskola med andra "onödiga" aktiviteter såsom fotboll, ridning, osv. Man måste unna simma. Men man måste definitivt inte kunna rida, eller vara det minsta intresserad av bollsporter, osv.

Om barnen inte vill, och inte ens visar minsta intresse för att ens prova på aktivitet X... Så är det ju onödigt att pusha. Hitta något annat. Matlagning, är, ett intresse. Ungen kanske vill bli kock?

Lagsporter intresserade min noll när jag var liten. Detsamma verkar gälla mina ungar.

• Upptagenmeninte

Wtf, går det inte att redigera inlägg? Sååå irriterande med stavfel/felkorrigeringar från telefon!

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-05-06 07:13:05 följande:

Anonym (aldrig tvinga): så om barnet inte känner för att gå i skolan så kan du lika gärna lära barnet allt det behöver kunna hemma? För det är ingen skillnad mellan en förälder och en utbildad lärare i matte eller simning?

Simning är lika självklart att ett barn ska lära sig, så tidigt som möjligt, som svenska, matte och engelska.

Fast nu blir resonemanget lite tokigt. Jag tycker absolut att man måste lära sig simma, däremot anser jag inte att man måste lära sig simma i just simskola. Mina barn har inte lärt sig läsa i skolan heller; de har läst bra när de börjat.
  • Alexi

Nej man måste inte lära sig simma i simskola. Men tycker man att utbildade lärare tillför något så är väl simskola bättre.

• sextiotalist
    Anonym (Aldrig tvinga) skrev 2015-05-06 04:47:34 följande:
    Så du skulle tvinga barnet till simskola, mot barnets vilja, istället för att ta tag i det själv och själv lära ditt barn att simma, klara livräddning, m.m.?

Good parenting? - Knappast!

Barnet kanske vantrivs i grupp eller vad som.

Fy fan för föräldrar som tvingar sina barn till saker som föräldrarna lika gärna själva skulle klara av, om de tog sitt föräldraskap på allvar. Usch!
    Det var nog det enda vi stred om. Det fanns få möjligheter att vi själva kunde lära honom simma (badhuset var stängt för allmänheten varje söndag) och med facit i hand så var det ett bra val. Det var svågern som lärde honom cykla och goda vänner som lärde honom åka skridskor, när vi försökte så blev han helt handfallen och kunde ingenting, dessa ungar.
    Däremot så behövde han inte fortsätta när han fixade simningen
  • sextiotalist
    Anonym (Aldrig tvinga) skrev 2015-05-06 04:50:15 följande:
    Men SNÄLLA NÅN! Det ingår i föräldraskapet!

Nu för tiden kläcker folk ut ungar, börjar jobba redan efter ett år och är ifrån barnet större delen av barnets vakna tid. Och nu även för LATA för att leta upp aktiviteter!?

Va fan är det med dagens föräldrar!?
    Anser man inte att lagsport och organiserade aktiviteter är så fantastiska, så är det inte det man prioriterar i sitt föräldraskap.
    Jag lade inte ner mycket tid på detta, hade grabben efterfrågat, så hade jag kollat mer. Men vi var inte intresserade, grabben var inte intresserad och vi hade andra prioriteringar här i livet
Svar på tråden Tycker du att det är viktigt med organiserade fritidsaktiviteter även om barnet INTE vill?