• Forumvärd

    Har du åkt fast för fortkörning och fått böta?

    Här där jag bor, ute i obygden så kör folk som galningar och skrämmer slag på allt från kor till gamla tanter.
    Det har fått polisen att agera och nu gör de fartkontroller lite då och nu.
    I helgen var det en sådan och det var  en hel del bilar som blev "invinkade" och skamsna förare som hukade över ratten när jag kom körandes förbi.

    Hur är det hos er?
    Kör folk som om dem stulit bilarna eller är man lugna och fina bakom ratten.

    Har du själv fått fortkörningsböter någon gång?

    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du åkt fast för fortkörning och fått böta?
  • Forumdeltagaren

    Jag har kört bil i 28 år och aldrig blivit bötfälld.
    Dom första ca 10 åren körde jag för fort emellanåt men hade alltid tur då. Numera är jag väldigt noga med att hålla hastighetsgränserna men man kan ju missa skyltar och bli kissnödig mm så man går ju aldrig riktigt säker.......

  • Diabetikern Jojo

    Vi har börjat parkera vår bil ute på gatan utanför huset eftersom flera som bor här kör alldeles för fort här trots att det bara är 30km/h här! Här bor framförallt ett äldre par som kör som dårar! Mannen skällde ut oss för att vi parkerade där och vägrade lyssna på varför och efter det så hänger han på tutan när han passerar vårt hus och vi är hemma! Frun klagade också och sa att så har man aldrig gjort här och vägrade titta bakåt när jag påpekade att det stod fyra bilar till längs gatan! De (antar att det är detta paret) har lämnat anonyma lappar i brevlådan och för några månader sedan drog någon en bred nyckel från bakända till front på bilens förarsida en lördagsnatt! Vi vet ju inte om det var dem men andra bilar som fått liknande skador har fått det på passagerarsidan som ju är bredvid trottoaren och inte lika grovt inristat heller!

    Min sambo vill inte tro att det är dem men jag tror han har för höga tankar om det här äldre paret! De är ju fortfarande märkbart irriterade men det är också de som blåser förbi husen i rasande fart! Vi har små barn som ska i och ur bilen medans endast en förälder är med och det finns ju inte en chans att de skulle hinna stanna ifall ett barn skulle springa ut på gatan - så säkraste sättet för oss att "ladda in" barnen i bilen! :/

    Bilen har fortfarande sin stora repa för jag tyckte att det var bättre så kan de skämmas varje gång de passerar! Stör inte oss tillräckligt nu! ;)

  • Anonym (mor)

    Aldrig! Jag är en sådan där "väglus-kärring" som har den dåliga smaken att köra 90 på 90-väg och således ALLTID är i vägen. Jag går åt sidan när det är möjligt och släpper förbi alla brushanar som har råd med fortkörningsböter. 

  • Anonym (Laglydig)

    Jag brukar följa hastighetsgränsen helt enkelt för att det finns en anledning att dessa finns.
    Här strax utanför stan så finns det en skola där det är 30 km-gräns alla dagar 7-17 (annars är där 50 km övrig tid) och så fort jag saktar ner till 30 km när man ska göra det så får jag varje gång en bil som lägger sig preciiiis och nosar på min baklucka jätteirriterad över att jag kör "för sakta".
    Ironiskt nog är det oftast föräldrar som skjutsar sina barn till skolan som är de värsta på att gasa iväg därifrån Obestämd

    Jag är också förälder och vet att det kan hända mycket en morgon, barn vaknar snoriga, sura, spiller mjölken, mår illa i bilen o s v så man själv blir sen till jobbet. Men jag kallar det för dålig planering att som förälder inte planera in utrymme för oväntade händelser som kan ta extra tid. Och sen försöker jag tänka att det är inte andras fel att jag är sen, därför ska heller inte andra utsättas för en trafikfara genom att jag drar på i för hög hastighet.

  • Anonym (mor)
    Anonym (Laglydig) skrev 2015-05-20 08:25:56 följande:

    Jag brukar följa hastighetsgränsen helt enkelt för att det finns en anledning att dessa finns.
    Här strax utanför stan så finns det en skola där det är 30 km-gräns alla dagar 7-17 (annars är där 50 km övrig tid) och så fort jag saktar ner till 30 km när man ska göra det så får jag varje gång en bil som lägger sig preciiiis och nosar på min baklucka jätteirriterad över att jag kör "för sakta".
    Ironiskt nog är det oftast föräldrar som skjutsar sina barn till skolan som är de värsta på att gasa iväg därifrån Obestämd

    Jag är också förälder och vet att det kan hända mycket en morgon, barn vaknar snoriga, sura, spiller mjölken, mår illa i bilen o s v så man själv blir sen till jobbet. Men jag kallar det för dålig planering att som förälder inte planera in utrymme för oväntade händelser som kan ta extra tid. Och sen försöker jag tänka att det är inte andras fel att jag är sen, därför ska heller inte andra utsättas för en trafikfara genom att jag drar på i för hög hastighet.


    Så sant. Varje gång jag passerar en förskola/skola där det är 30 km så kör jag HÖGST 30 och så blir jag så fundersam över att det ibland  BEHÖVS sättas ut blomlådor och göras vägbulor. Jag har vuxna barn och inga barnbarn än men för mig är det självklart att även vara rädd om andras barn.
  • Hanna F

    Fått fortkörningsböter 1 gång  vilket är förvånande då jag tillhör gruppen fartdårar
    85 km/h på 50 väg men det var en snäll polis skrev 78 så fick behålla  mitt körkort


    Hanna fartdåren persson
  • Hanna F


    Suck så vart det dags igen fast än så länge har jag ju klarat körkortet .
    Hanna fartdåren persson
  • Jan Holmström

    Det känns som det händer varje månad... En stark överdrift kanske men det är inte en ovanlig företeelse. Det är kul när det går fort.

    Jan

  • Hanna F
    Jan Holmström skrev 2016-06-02 11:40:19 följande:

    Det känns som det händer varje månad... En stark överdrift kanske men det är inte en ovanlig företeelse. Det är kul när det går fort.

    Jan


    Haha så sant ju fortare destu roligare skit när man får böter bara men glad inte kortet åkt ännu .
    Hanna fartdåren persson
  • Anonym (Livet i 300)

    Nej, får man böter har det gått för sakta.

Svar på tråden Har du åkt fast för fortkörning och fått böta?