• Anonym (äcklig?)

Hur ofta byta BH?

Såg nyss en tråd där man diskuterade hur ofta tröjan bör bytas. Många svarade att åtm underkläder bör bytas varje dag. Då slog det mig att jag byter BH väldigt sällan. 

Duschar varje dag/varannan. Byter ändå trosor varje dag. Men BH:n kan det gå väldigt länge innan jag byter. Hur gör ni? Skulle gissa att jag har samma BH ca 2-3 veckor, sedan handtvättar jag den. Är det fruktansvärt äckligt? :S

• Svar på tråden Hur ofta byta BH?
  • Anonym (Lola)

Jag gör något så gammaldags som att vädra mina kläder istället för att alltid tvätta. BH:ar avvänder jag ett par dagar, sedan får de "lufta sig" ett tag, sedan använder jag dem igen. Jag tycker inte de behöver tvättas förrän de inte luktar fräscht, ungefär varannan vecka. Underkläder och blus/tröja som är närmast armhålorna byts förstås och tvättas efter en dag.

• Flitigaflisan

hoppas att det bara är en slump att ingen människa som är renlig eller tänkande eller jag vet inte vad jag ska säga hittat hit!!!

Ni måste skojja! Ok att tvätta så sällan som ev var tredje dag om du inte cyklar till arbetet, men en gång i veckan eller längre mellan gångerna, usch tycker jag!

Jag anvönder min bh 1 dag sedan åker den i tvätten = tvättmaskinen 40 grader även

om jag inte heller kan säga att den direkt luktar någonting. Har märkesvaror med bygel (som klarar tvättmaskin om och om igen trots att tvättrådet säger någonting annat - i min Bh-shop säger de också att det är ok med maskintvätt) favoritmärket är Primadonna, kostar ca 1000 kr, men är extremt välsittande.

• Anonym (Härreguud)
    Anonym (äcklig?) skrev 2015-06-07 20:05:57 följande:

Såg nyss en tråd där man diskuterade hur ofta tröjan bör bytas. Många svarade att åtm underkläder bör bytas varje dag. Då slog det mig att jag byter BH väldigt sällan. 

Duschar varje dag/varannan. Byter ändå trosor varje dag. Men BH:n kan det gå väldigt länge innan jag byter. Hur gör ni? Skulle gissa att jag har samma BH ca 2-3 veckor, sedan handtvättar jag den. Är det fruktansvärt äckligt? :S

Äckligt, beror ju på hur mycket du svettas.. Men däremot för elasticiteten i resåren så ska man låta bh:n "vila" ett dygn mellan användningarna, dvs efter en dag, om man vill att den ska hålla så länge som möjligt. Så därav byter/varvar jag bh:n rätt ofta eftersom jag har stor byst och lägger ner ganska mycket pengar på en bh. Vore skillnad om jag kunde köpa en för 149kr på hm.. :D Men jag tvättar absolut inte den efter varje gång, det går nog ett antal användningar innan tvätt..
  • Anonym (Härreguud)
    Anonym (Chrille) skrev 2015-06-07 20:33:07 följande:

Som kille har man ju alltid undrat över det där med flickvänner som byter kläder ofta, är noga med hygienen och tycker det är obehagligt med lite svett sen utan problem kan gå med samma BH i fyra dar?

..när man som kille kan få en kommentar om att man har samma T-shirt i typ två dar och den kanske inte ens blivit svettig

T-shirten sitter under armhålorna = helt annan lukt/fukt medan en bh sitter runt ryggen och under brösten. Inte alls jämförbart.
  • sextiotalist

Jag kan ha en bh två eller tre dagar. Lite beroende vad jag gör och kläder. En ljus bh under ljusa kläder.

• Anonym (Y)

Jag byter min ungefär var tredje-var fjärde vecka eller när den luktar illa/är smutsig/har blivit svettig.

• Anonym (Äckligt)

Ni som skriver att en bh sitter runt ryggen: hur långt ner sitter era bröst egentligen? Jag vet att man har för stor bh runt om ifall ryggremmen inte sitter rakt runt ryggen men nog sitter den under armarna också även om den inte sitter direkt i armhålan. Döda hudceller tappar man överallt dygnet runt och kanske extra mycket där kläder sitter åt så varför skulle brösten vara ett undantag? Dessutom är man ju alltid varmast runt bålen så att i sådana fall behöver väl inte strumpor heller tvättas så ofta om man är en sådan som alltid fryser om fötterna ?!

• Anonym (Klara)

Har jag haft en svart BH en kväll så finns det hudavlagringar i den. Ofräscht.

• Anonym (1v)
    Anonym (Klara) skrev 2015-06-07 23:42:03 följande:

Har jag haft en svart BH en kväll så finns det hudavlagringar i den. Ofräscht.

Jag byter byxor än mer sällan!
Svar på tråden Hur ofta byta BH?