• Anonym (äcklig?)

Hur ofta byta BH?

Såg nyss en tråd där man diskuterade hur ofta tröjan bör bytas. Många svarade att åtm underkläder bör bytas varje dag. Då slog det mig att jag byter BH väldigt sällan. 

Duschar varje dag/varannan. Byter ändå trosor varje dag. Men BH:n kan det gå väldigt länge innan jag byter. Hur gör ni? Skulle gissa att jag har samma BH ca 2-3 veckor, sedan handtvättar jag den. Är det fruktansvärt äckligt? :S

• Svar på tråden Hur ofta byta BH?
  • Anonym (plopp)

Jag har stora bröst som har en tendens att pluppa up när jag böjer mig fram eller är på sidan så, finns bara en bh för mig Skäms
    Och den kan användas nästan ett halvår innan den åker i tvättmaskinen. Fy va äckligt de låter ändå haha, men aa jag tänker aldrig på att FAN måste tvätta bhn! trosor byts ju dagligen varje morgon så, men bhn tänker jag fan inte på Tungan uteOskyldigbör nog ändras Skrikandes

• Anonym (852)

Skulle nog snarare säga att det är ni som byter hela tiden för att ni blir så svettiga och smutsiga som är äckliga, än oss andra som håller våra kroppar så pass fräscha så bhn inte blir snuskig efter en dag.

Att tvätta ett plagg som suttit på ren hud i max 9 timmar utan svett och fläckar är för mig helt obegripligt.

• katthaa

Märklig logik. Självklart sätter man på sig rena kläder efter dusch!! Fy fabian att använda samma bh flera dagar brrr så snuskigt!!

• Anonym (ja)

Varje dag. Bliralltid svettig under bysten efter ett tungt fysiskt jobb

• Anonym (Äckligt)

Människokroppen har i snitt 600 svettkörtöar per kvadratcentimeter hud (givetvis mer i armhålan)....

Vi tappar mellan 6-13 g död hud per dygn (byter hela det yttersta hudlagret på 4 dygn om vi sitter stilla).

Fräscha till er därute och byt och tvätta samtliga underkläder dagligen!

Någon skrev att vi som tvättar våra bh-ar i maskin ofta (dagligen) kanske inte duschar tillräckligt ofta, själv duschar jag och byter samtliga underkläder (bh + trosor) dagligen. Använder förresten inte samma kläder två dagar i rad heller (tvättar plaggen efter varje användning).

• DVQ
    renlighetärao skrev 2015-06-09 20:28:55 följande:

Varje dag naturligtvis!! Fattar inte hur man kan duscha och ta på sig en smutsig bh efter det. Byter trosor morgon och kväll. Blir äcklad av hur snuskiga många människor är!!!

Varför blir dina trosor så smutsiga efter åtta timmars sömn? Och hur mycket kan du smutsa ner din bh om du duschar varje dag?

Nog för att alla har olika behov, men inser du inte att det kanske är du som är avvikande när du byter bh och trosor dubbelt så ofta som vi som annars byter mest här i tråden?
  • DVQ
    Anonym (Äckligt) skrev 2015-06-09 23:43:01 följande:

Människokroppen har i snitt 600 svettkörtöar per kvadratcentimeter hud (givetvis mer i armhålan)....

Vi tappar mellan 6-13 g död hud per dygn (byter hela det yttersta hudlagret på 4 dygn om vi sitter stilla).

Ja och? Hud och svett är inte kärnavfall direkt.
  • Anonym (852)
    DVQ skrev 2015-06-10 02:16:06 följande:
    Ja och? Hud och svett är inte kärnavfall direkt.
    Ja precis. Blir man inte sjuk av det är det ju inget att ens fundera över.

Mina bhs räknar jag som rena så länge som dom känns fräscha, inte luktar illa, eller har fläckar.
    Det gör jag visserligen med alla kläder. Undantag strumpor och trosor.
  • LillaLinnea

Tvättar dem absolut inte ofta. Kanske en gång i månaden skulle jag tro, ibland mer sällan. Har ju också många bh:ar som jag alternerar mellan och när de använts åker de tillbaka i byrån. Svettas inte vid bysten i normala fall. Men om jag tycker en bh luktar illa eller ser smutsig ut tvättar jag såklart den. Tycker det är fånigt att tycka det är äckligt att inte tvätta bh:n efter varje användning :P

• Alvina

Jag byter bh efter någon månads användning och tar då på mig en nytvättad ren bh. Jag svettas aldrig kring bysten och behöver därför inte byta så ofta. Jag luktar ordentligt på den lite då och då och aldrig har den luktat svett. Men byter ändå efter någon månad eftersom jag inte tycker det känns så fräscht att använda den längre då jag är medveten om att jag haft den ett bra tag.

• Anonym (Jaaa)
    Anonym (852) skrev 2015-06-08 19:01:44 följande:

Men har ni samma hela tiden?

En lila bh tex används kanske två gånger om året. Känns bara meningslöst att tvätta. Och jag har aldrig känt någon dålig lukt från mina bhs. Och även om en bh skulle vara "smutsig" eller vad ni nu tänker så gör väl inte det något? Man blir ju inte sjuk av det precis!

Anonym (Lola) skrev 2015-06-07 21:59:14 följande:

Jag gör något så gammaldags som att vädra mina kläder istället för att alltid tvätta. BH:ar avvänder jag ett par dagar, sedan får de "lufta sig" ett tag, sedan använder jag dem igen.

Håller med! Brukar lufta mina kläder, vissa "fina" BH används ju kanske bara 1-3 ggr/ flera år, och då tvättar jag inte dem ifall inget "avfall" (fläckar, stänk etc) kommit på dem.

Trosorna byter jag alltid efter dusch/bad, efter 2-3 dagar. Resten av kläderna ifall de luktar/känns orena (typ 1g/vecka)....
Svar på tråden Hur ofta byta BH?