• Lilla Kockan

IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015

Hej!

Jag & min sambo ska efter 3 års ofrivillig barnlöshet (2 grav som slutat i MF) äntligen få påbörja IVF-behandling på Sahlgrenska i September.

Det hade varit väldigt roligt om fler tjejer därute är i samma stadie som vi & kanske vill stötta, gråta eller skratta ihop mitt i all förväntan!

Jag skapar gärna en liten intim Facebook-grupp där vi kan samlas några stycken och prata, kanske ev träffas och bli vänner "på riktigt"?

Hoppas på svar :) kram/Lilla kockan

• Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015
  • Livetpapaus
    E23 skrev 2015-10-09 18:48:46 följande:

Tusen tack snälla du för dina ord!

Nu har jag en vecka semester att se fram emot, ska vila upp mig ordentligt och läka ut den hör överstimuleringen. Mår inte så bra nu, svullen och ont pga vätska i buken.

Men det är värt det såklart! <3

När var det du skulle börja med sprutorna?

Det låter nödvändigt med en veckas semester för dig nu, va jobbigt att ha så ont, man får gnälla fast man vet att det är för något som är värt det!:) för oss i denna sits är det viktigt att gnälla av sig. Hoppas det konmer bli bättre för var dag som går <3 jag har idag börjat få mens, lite bara, det är egentligen 5 dagar kvar tills den skulle komma, så på Mensdag 2 ska jag börja på sprutorna :) så hoppas mensen kommer igång ordentligt under helgen så kan jag börja snart!:):) längtar!
  • Sweet Belle

Det gick bra idag men de hittade hela 24 ägg som de plockade. Jag är överstimulerad som dig E23. Så på söndag gör vi UL och så får vi se om det blir en insättning eller inte. Just nu mår jag ok. Så jag hoppas att det fortsätter så. Mådde du bra på kvällen? eller kom det senare? Jag trodde man bara frös max 3 embryon? Men man kanske fryser fler ägg. Jag vill ju helst slippa göra fler ÄP. Jag fick i alla fall morfin så det kändes ok även om det kändes. De tog så bra hand om oss. Nu blir det vila inför söndagen så hoppas jag att det går att sätta in! 

Livetpåpaus, förstår att det inte är alltid lätt att vara positiv men jag är imponerad över dig ändå: Jag hoppas jag är stark om det inte funkar. 

Missgbg, hoppas du känner dig redo snart. Men bra att vänta ut så du mår bra! Jag är lite orolig om de bestämmer för att sätta tillbaka embryt på söndag eftersom det finns risk för överstimulering i 2 veckor från ÄP. Samtidigt hoppas jag såklart att vi kan sätta tillbaka det. 

Dags att vila! :) Kram till er alla!!!!

• MissGbg
    E23 skrev 2015-10-09 18:56:26 följande:

Tack!

Jag mår inte så jättebra.. Har jobbat några timmar per dag sedan äggplocket, ska nämligen ha en vecka semester nu så var en del jag var tvungen att få gjort. Men blir perfekt med en vecka nu att vila ut och förhoppningsvis bli kvitt den ohss jag har.

Idag har jag mått riktigt skit, så kan inte ens förställa mig hur det är att ha den värre formen! :'( stackars dig!! Min mage är svullen, gör ont när jag går (och ibland när jag är stilla). Blir andfådd utan anledning.. Usch.

Men det är förstås värt det i slutändan. :)

Har du fått mens och ägglossning tillbaka nu? Du gör nog klokt i att vänta tills du mår okej igen! :) blir det lite bättre hela tiden?

Jag vet inte svaret på dina frågor men är intressant för mig med, vi fick ju 5st till frysen. Med 10st känns det som att ni har väldigt goda chanser. De fryser ju endast in de som är av högsta kvalitet. :) Ska du få tillbaka i naturlig cykel?

Det blir säkert jättebra att få vila ut en vecka nu utan att behöva jobba! Vet så väl hur det är att "bara behöva gå in för att fixa ett par saker...". Försökte själv göra det två dagar efter äggplock men då hade jag så ont att jag svimmade på väg till jobbet. Det var kroppens sätt att tala om att det var vila som gällde! Nästan fyra veckor senare kunde jag gå tillbaka igen, dock på 50%. Men ja, det blir lite bättre varje dag med några kortare bakslag, kopplat till om jag är för fysisk. Lugna dagar med promenader går bra. Bara det är ett steg framåt!

Ta det nu lugnt och vila ordentligt. Jag blev inlagd på dag 5 efter äggplock men det kan ju hända att du mår som sämst nu och att det vänder snabbt!

Japp, fick tillbaka min mens för någon vecka sedan. Ägglossning vet jag faktiskt inte men det brukar inte vara några problem med den, såvitt jag vet. Vi kommer att göra insättning i naturlig cykel.

Om någon har gjort insättning med fryst embryo så får ni jättegärna dela med er av den erfarenheten!
  • MissGbg
    Sweet Belle skrev 2015-10-09 22:11:45 följande:

Det gick bra idag men de hittade hela 24 ägg som de plockade. Jag är överstimulerad som dig E23. Så på söndag gör vi UL och så får vi se om det blir en insättning eller inte. Just nu mår jag ok. Så jag hoppas att det fortsätter så. Mådde du bra på kvällen? eller kom det senare? Jag trodde man bara frös max 3 embryon? Men man kanske fryser fler ägg. Jag vill ju helst slippa göra fler ÄP. Jag fick i alla fall morfin så det kändes ok även om det kändes. De tog så bra hand om oss. Nu blir det vila inför söndagen så hoppas jag att det går att sätta in! 

Livetpåpaus, förstår att det inte är alltid lätt att vara positiv men jag är imponerad över dig ändå: Jag hoppas jag är stark om det inte funkar. 

Missgbg, hoppas du känner dig redo snart. Men bra att vänta ut så du mår bra! Jag är lite orolig om de bestämmer för att sätta tillbaka embryt på söndag eftersom det finns risk för överstimulering i 2 veckor från ÄP. Samtidigt hoppas jag såklart att vi kan sätta tillbaka det. 

Jag tror inte att det finns en regel om att frysa max tre embryon. Däremot så är det väl tre fria frusna insättningar för varje IVF-försök som är gratis. Det har jag för mig iaf... Lycka till!
  • E23
    MissGbg skrev 2015-10-10 00:51:11 följande:
    Det blir säkert jättebra att få vila ut en vecka nu utan att behöva jobba! Vet så väl hur det är att "bara behöva gå in för att fixa ett par saker...". Försökte själv göra det två dagar efter äggplock men då hade jag så ont att jag svimmade på väg till jobbet. Det var kroppens sätt att tala om att det var vila som gällde! Nästan fyra veckor senare kunde jag gå tillbaka igen, dock på 50%. Men ja, det blir lite bättre varje dag med några kortare bakslag, kopplat till om jag är för fysisk. Lugna dagar med promenader går bra. Bara det är ett steg framåt!

Ta det nu lugnt och vila ordentligt. Jag blev inlagd på dag 5 efter äggplock men det kan ju hända att du mår som sämst nu och att det vänder snabbt!

Japp, fick tillbaka min mens för någon vecka sedan. Ägglossning vet jag faktiskt inte men det brukar inte vara några problem med den, såvitt jag vet. Vi kommer att göra insättning i naturlig cykel.

Om någon har gjort insättning med fryst embryo så får ni jättegärna dela med er av den erfarenheten!
    Skönt att det går ät rätt håll iaf, du är en superstark kvinna som orkar ta dig igenom en svår ohss! Fattar inte hur du orkat!
    Jag mådde väldigt dåligt inatt, vaknade väldigt många gånger med mycket ont i magen, den kändes sprickfärdig och så svullen. Jag tänkte att jag blir tvungen att åka till gynakuten idag. Mådde väldigt illa vid ett tillfälle också, kallsvettig och trodde jag skulle kräkas, men gjorde inte det. Nu på morgonen har jag ändå fått ihop nästan 10 timmars sömn och mår bättre. 0,4 kg hade jag gått upp från igår. Hoppas att det värsta är över nu, man blir ju orolig!

Vad bra att du fått tillbaka mensen :) då är det ju bara att köra så snart du mår bättre! Hur funkar det, tar du ägglossningstest hemma då tro och hör av dig när det är positivt? Spännande!
  • E23

Oj oj är du också överstimulerad.. Många nu!
    24 ägg då har du god chans att få några till frysen, hoppas såklart du kan få ett tillbaka också! Spännande!
    Jag mådde ok på kvällen, svullnaden kom först i onsdags. Har mått lite upp och ner. Försök att vila så mycket som möjligt! Jag har mått ganska dåligt sedan igår med samtliga ohss-symptom. Just nu är det något bättre. :) håller tummarna för dig!
    Tycker också vi blev så väl omhändertagna där, vilken fantastisk personal! :)
  • Livetpapaus

Lycka till imrogon sert Belle!

Lycka till imrogon sweet Belle! Klart du är stark, man behöver och ska aldrig ta ut något negativt i förväg, det får man ta då isf, hoppas verkligen det kommer gå bra imrogon! Tänk, det gick bra för E23!;) kram
  • E23

Jag mår nu sämre än någonsin, svullen, kräks, kallsvettas och kan inte äta.
    Var inne på Sahlgrenska imorse, jag har mer vätska i buken nu och förstorade äggstockar. De tog tre rör blod och erbjöd mig en säng i väntan på provsvaren men jag valde att åka hem. De ska ringa sen. Hoppas verkligen det vänder snart. Läkaren verkade inte så orolig iaf.
    Sweet Belle, hur har det gått för dig?

• Livetpapaus
    E23 skrev 2015-10-12 11:47:32 följande:

Jag mår nu sämre än någonsin, svullen, kräks, kallsvettas och kan inte äta.

Var inne på Sahlgrenska imorse, jag har mer vätska i buken nu och förstorade äggstockar. De tog tre rör blod och erbjöd mig en säng i väntan på provsvaren men jag valde att åka hem. De ska ringa sen. Hoppas verkligen det vänder snart. Läkaren verkade inte så orolig iaf.

Sweet Belle, hur har det gått för dig?

Åå nej! Va hemskt och jobbigt det låter! Fy f#n att det ska vara sånn otur och orättvisa... Att det bara inte kan va bra nånting! Stackare!! Bra att dom sa det var lugnt, antar att man verkligen oroar sig för det som växer i magen! Man kan säkert lita på dem, men det låter fruktansvärt att vara så sjuk, och att det ska gå bra att vara så sjuk?:/ krya på dig verkligen <3
  • Sweet Belle

Miss Gbg, chanserna att det blir något är 27% på ett färskt och 23% på ett nedfryst så det är inte så stor skillnad längre mot hur det var förr. 

E23, vad jobbigt för dig, hoppas det vänder snart. Men vad de sa till oss var att embryonalt inte tog skada om man själv var överstimulerade och till och med blev inlagd, snarare tvärtom, alltid något bra ur det dåliga. Men vad jobbigt för dig. 

För vår del så blev det ingen isättning i söndags. Vi var såå inställda på att det skulle bli av eftersom jag mått så bra under helgen. Och de sa att om allt ser bra ut så sätter vi tillbaka det på söndag men sen när vi kom in så var det nästan de fösta de sa vi tycker inte att det skall sättas tillbaka pga. översimuleringen och min PCO. Av 25 ägg blåsor blev det 24 ägg, av de 24 var det 13 man kunde befrukta och av dem så tog sig 7 st men i slutändan var det bara 2 st som var av gold och mycket god kvalitet. Men vi gick på hennes råd och valde att frysa även om det kändes tungt just då eftersom vi var så inställda på att göra isättningen. 

Men jag är ändå glad nu att vi valde att vänta för jag har varit så svälld och inte mått jätte bra. Mest på kvällarna så jag har ändå gått till jobbet, det funkar liksom men inte mer. Imorgon blir det blodprov för att se hur det ser ut men även om jag är ledsen och besviken över att det inte blev nåt så kommer min kropp vara så mycket mer redo när vi sätter in det. 

Miss gbg, hur mådde du innan dag5, blev det värre och värre för dig? Hur känner du dig nu? När ska ni göra isättningen?

Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015