• Lilla Kockan

IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015

Hej!

Jag & min sambo ska efter 3 års ofrivillig barnlöshet (2 grav som slutat i MF) äntligen få påbörja IVF-behandling på Sahlgrenska i September.

Det hade varit väldigt roligt om fler tjejer därute är i samma stadie som vi & kanske vill stötta, gråta eller skratta ihop mitt i all förväntan!

Jag skapar gärna en liten intim Facebook-grupp där vi kan samlas några stycken och prata, kanske ev träffas och bli vänner "på riktigt"?

Hoppas på svar :) kram/Lilla kockan

• Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015
  • MissGbg
    Sweet Belle skrev 2015-10-13 09:21:28 följande:

Miss Gbg, chanserna att det blir något är 27% på ett färskt och 23% på ett nedfryst så det är inte så stor skillnad längre mot hur det var förr. 

E23, vad jobbigt för dig, hoppas det vänder snart. Men vad de sa till oss var att embryonalt inte tog skada om man själv var överstimulerade och till och med blev inlagd, snarare tvärtom, alltid något bra ur det dåliga. Men vad jobbigt för dig. 

För vår del så blev det ingen isättning i söndags. Vi var såå inställda på att det skulle bli av eftersom jag mått så bra under helgen. Och de sa att om allt ser bra ut så sätter vi tillbaka det på söndag men sen när vi kom in så var det nästan de fösta de sa vi tycker inte att det skall sättas tillbaka pga. översimuleringen och min PCO. Av 25 ägg blåsor blev det 24 ägg, av de 24 var det 13 man kunde befrukta och av dem så tog sig 7 st men i slutändan var det bara 2 st som var av gold och mycket god kvalitet. Men vi gick på hennes råd och valde att frysa även om det kändes tungt just då eftersom vi var så inställda på att göra isättningen. 

Men jag är ändå glad nu att vi valde att vänta för jag har varit så svälld och inte mått jätte bra. Mest på kvällarna så jag har ändå gått till jobbet, det funkar liksom men inte mer. Imorgon blir det blodprov för att se hur det ser ut men även om jag är ledsen och besviken över att det inte blev nåt så kommer min kropp vara så mycket mer redo när vi sätter in det. 

Miss gbg, hur mådde du innan dag5, blev det värre och värre för dig? Hur känner du dig nu? När ska ni göra isättningen?

Först till E23: Usch, jag lider med dig! Vet preciiis hur det känns! För mig var det nästan en lättnad att bli inlagd, för då hade jag sköterskor och läkare nära till hands när smärtan blev för stor. Plus att det alltid är skönt att slippa vara själv...

Sweet Belle: Vad tråkigt att det inte blev någon insättning när ni var så inställda på det. Jag mådde absolut inte bra efter äggplock så det var aldrig något alternativ. Redan när de såg att det var 40 äggblåsor så blåste de av insättningen. Jag mådde väl riktigt dåligt två dagar efter äggplock och sedan blev det bara sämre kanske fram till 8-10 dagar efter äggplock. Då var jag nog som sämst. Sedan vände det sakta, sakta, sakta. Men jag tycker fortfarande inte att jag mår bra än. Jag jobbar 50% sedan förra veckan och eftersom jag har ett relativt tillasittande jobb så går det ok. Men träning är fortfarande helt uteslutet och jag kan inte ha några av mina vanliga byxor... Nu på dag ca 35 efter ÄP.
    Jag är rätt liten till att börja med, så en kulmage är väl sådär kul att ha. Det är garanterat många på jobbet som tanker tanken om jag är gravid... ja, ja det går väl över hoppas jag.

Vet ännu inte när det blir insättning. Det bestämmer vi nog helt och hållet själva. Det känns dock inte aktuellt riktigt än. Jag vill kunna jobba 100%, träna som vanligt och känna att min energi är tillbaka. Kanske om någon månad eller två?
  • Livetpapaus
    Sweet Belle skrev 2015-10-13 09:21:28 följande:

Miss Gbg, chanserna att det blir något är 27% på ett färskt och 23% på ett nedfryst så det är inte så stor skillnad längre mot hur det var förr. 

E23, vad jobbigt för dig, hoppas det vänder snart. Men vad de sa till oss var att embryonalt inte tog skada om man själv var överstimulerade och till och med blev inlagd, snarare tvärtom, alltid något bra ur det dåliga. Men vad jobbigt för dig. 

För vår del så blev det ingen isättning i söndags. Vi var såå inställda på att det skulle bli av eftersom jag mått så bra under helgen. Och de sa att om allt ser bra ut så sätter vi tillbaka det på söndag men sen när vi kom in så var det nästan de fösta de sa vi tycker inte att det skall sättas tillbaka pga. översimuleringen och min PCO. Av 25 ägg blåsor blev det 24 ägg, av de 24 var det 13 man kunde befrukta och av dem så tog sig 7 st men i slutändan var det bara 2 st som var av gold och mycket god kvalitet. Men vi gick på hennes råd och valde att frysa även om det kändes tungt just då eftersom vi var så inställda på att göra isättningen. 

Men jag är ändå glad nu att vi valde att vänta för jag har varit så svälld och inte mått jätte bra. Mest på kvällarna så jag har ändå gått till jobbet, det funkar liksom men inte mer. Imorgon blir det blodprov för att se hur det ser ut men även om jag är ledsen och besviken över att det inte blev nåt så kommer min kropp vara så mycket mer redo när vi sätter in det. 

Miss gbg, hur mådde du innan dag5, blev det värre och värre för dig? Hur känner du dig nu? När ska ni göra isättningen?

Jätte bra inställning du har sweet Belle! Helt rätt att om kroppen mår bra först kommer det bli bra! <3
  • MissGbg

Nu fattar jag absolut ingenting... När jag pratade med Sahlgrenska häromdagen så tyckte en läkare att min överstimulering varit ovanligt segdragen. "Du kanske ska testa om du inte är gravid trots allt?". HA! Sex är det sista jag tänkt på de sista månaderna och något embryo fick jag ju inte ens tillbaka. En gång efter ÄP har vi väl gjort något på sin höjd...

Jag köpte ett test idag och tänkte slänga det när jag såg det enda strecket som vanligt. Men så såg jag en suuupersvag linje till. Jag antar att det är Ovitrelle som innehåller hcg-hormon som ger utslag? Eller så ser jag i syne, men så sjukt många test jag tagit genom åren så har iaf inte jag fått ett liknande resultat.

Min sambo såg också strecket men trodde inte att det kan vara positivt. Nä, inte jag heller egentligen. Antar väl att det är hormonerna under IVF'en som ger ett sådant superdupersvagt streck.

(Om min kropp har återhämtat sig sedan IVF'en så borde jag ha 4-5 dagar till mens...)

Ja, ja... Säkert onödigt att ha testat bara!

• Sweet Belle

Miss Gbg, oj!!!  40 äggblåsor, nästan dubbelt så mycket som mig!!!  Hur många embryo lyckades ni få till frysen? Vi fick ju höra att vi fått 2 st men idag fick vi ett brev hem idag där det står 3 vilket är super skoj om det stämmer. Förstår att du inte är så sugen på att sätta tillbaka det just nu. Man vill ju vara återställd när man börjar allt. Ja det ser ju ut som man är gravid fast man inte är det! :/  
    Jag vet inte om det kan ge utslag på någon graviditet. Har du googlat eller pratat med Sahlgrenska? Det vore ju trevlig om det var så att du var gravid istället för långdragen översimulering!!!! :) Jah håller tummarna för det!!!!

Livetpåpaus, jag försöker, allt blir så mycket trevligare då även om det är svårt. ;P Jag känner bara att om jag gräver ner mig så blir det bara värre. Man vet ju aldrig om saker blir värre i livet men jag tänker att jag tar det då och försöker tänka på nuet! Men det är klart man vet aldrig när man bryter ihop men då är ju det också ok liksom! Lite rörigt kanske.... men i mitt huvet "it make seence" :)

• MissGbg
    MissGbg skrev 2015-10-13 20:11:37 följande:

Nu fattar jag absolut ingenting... När jag pratade med Sahlgrenska häromdagen så tyckte en läkare att min överstimulering varit ovanligt segdragen. "Du kanske ska testa om du inte är gravid trots allt?". HA! Sex är det sista jag tänkt på de sista månaderna och något embryo fick jag ju inte ens tillbaka. En gång efter ÄP har vi väl gjort något på sin höjd...

Jag köpte ett test idag och tänkte slänga det när jag såg det enda strecket som vanligt. Men så såg jag en suuupersvag linje till. Jag antar att det är Ovitrelle som innehåller hcg-hormon som ger utslag? Eller så ser jag i syne, men så sjukt många test jag tagit genom åren så har iaf inte jag fått ett liknande resultat.

Min sambo såg också strecket men trodde inte att det kan vara positivt. Nä, inte jag heller egentligen. Antar väl att det är hormonerna under IVF'en som ger ett sådant superdupersvagt streck.

(Om min kropp har återhämtat sig sedan IVF'en så borde jag ha 4-5 dagar till mens...)

Ja, ja... Säkert onödigt att ha testat bara!

Nej, idag var det ingenting, så det var säkert bara falskt alarm!
  • MissGbg
    Sweet Belle skrev 2015-10-13 21:15:17 följande:

Miss Gbg, oj!!!  40 äggblåsor, nästan dubbelt så mycket som mig!!!  Hur många embryo lyckades ni få till frysen? Vi fick ju höra att vi fått 2 st men idag fick vi ett brev hem idag där det står 3 vilket är super skoj om det stämmer. Förstår att du inte är så sugen på att sätta tillbaka det just nu. Man vill ju vara återställd när man börjar allt. Ja det ser ju ut som man är gravid fast man inte är det! :/  
    Jag vet inte om det kan ge utslag på någon graviditet. Har du googlat eller pratat med Sahlgrenska? Det vore ju trevlig om det var så att du var gravid istället för långdragen översimulering!!!! :) Jah håller tummarna för det!!!!

Livetpåpaus, jag försöker, allt blir så mycket trevligare då även om det är svårt. ;P Jag känner bara att om jag gräver ner mig så blir det bara värre. Man vet ju aldrig om saker blir värre i livet men jag tänker att jag tar det då och försöker tänka på nuet! Men det är klart man vet aldrig när man bryter ihop men då är ju det också ok liksom! Lite rörigt kanske.... men i mitt huvet "it make seence" :)

Japp, 40 blåsor men det var inte ägg i alla (25 st). Vi fick 10 st fina till frys.
    Får hoppas att det var tre st då! :)
  • Sweet Belle

MissGbg skrev 2015-10-14 09:44:58 följande:
    Nej, idag var det ingenting, så det var säkert bara falskt alarm!
    Tråkigt med falskt alarm men det kommer bli bra ändå!! 10 till frys är ju super! Vi fick besked att vi hade 3 st! Så det känns kul.

Var in i dag för att kolla att allt såg bra ut efter översimuleringen men blodprovet var inte bra, så nu måste jag ta sprutor igen... :( Blodförtunnande och in igen på fredag. Läkaren sa att om jag bott i Gbg hade han velat lagt in mig med drop på en gång men vi fick provsvaren redan när vi åkt hem och vi har 2 timmar ner till gbg så nu hinkar jag i mig vatten hemma istället så kroppen ska kommat fas, man vill ju inte ha en blodpropp. Har dessutom sjukskrivit mig torsdag-fredag så nu blir det bara att ta det lugnt och se till att dricka mycket! Natten som var var jobbigast hittills, 4 dagar efter äggplocket, så hoppas det vänder nu, hittills känns det bara som att det blivit sämre och sämre. Ohh well... :/
  • E23

Hej tjejer! Nu mår jag äntligen lite bättre igen! Har varit fruktansvärt dålig med mycket illamående och inte fått behålla mat. Varit på Sahlgrenska var och varannan dag och fått dropp bl.a. Även jag har åkt på de blodförtunnande sprutorna. Sååå skönt nu att äntligen må lite bättre.
    Hur är det mer er andra nu? Livetpåpaus, missgbg, sweet Belle!
    Jag har en vecka kvar till graviditetstest, och nu känns det väldigt spännande. Ärligt talat har jag varit för sjuk tidigare för att ens tänka på embryot i magen..
    Min mage är ff svullen.. Har som mål att börja jobba igen på måndag men då måste jag ta mig ut och shoppa lite först, haha.
    Hoppas ni har det bra och att du Sweet Belle inte blev så sjuk.. Kram

• MissGbg
    E23 skrev 2015-10-16 20:48:33 följande:

Hej tjejer! Nu mår jag äntligen lite bättre igen! Har varit fruktansvärt dålig med mycket illamående och inte fått behålla mat. Varit på Sahlgrenska var och varannan dag och fått dropp bl.a. Även jag har åkt på de blodförtunnande sprutorna. Sååå skönt nu att äntligen må lite bättre.

Hur är det mer er andra nu? Livetpåpaus, missgbg, sweet Belle!

Jag har en vecka kvar till graviditetstest, och nu känns det väldigt spännande. Ärligt talat har jag varit för sjuk tidigare för att ens tänka på embryot i magen..

Min mage är ff svullen.. Har som mål att börja jobba igen på måndag men då måste jag ta mig ut och shoppa lite först, haha.

Hoppas ni har det bra och att du Sweet Belle inte blev så sjuk.. Kram

Skönt att höra E23! Det är ingen fest att bli överstimulerad precis... Här går det ok men jag ska tillbaka igen på måndag för tester och ultraljud igen. Det vill bara inte riktigt ge med sig! Morr... Svullenheten har inte gett med sig helt och jag får ont framåt em/kväll fortfarande. Kan bara sova på rygg för magen är obekväm. Nästa vecka går jag in på 6 veckor efter ÄP. Har ingen aning om hur länge det här kan sitta i...
  • E23
    MissGbg skrev 2015-10-17 10:10:49 följande:
    Skönt att höra E23! Det är ingen fest att bli överstimulerad precis... Här går det ok men jag ska tillbaka igen på måndag för tester och ultraljud igen. Det vill bara inte riktigt ge med sig! Morr... Svullenheten har inte gett med sig helt och jag får ont framåt em/kväll fortfarande. Kan bara sova på rygg för magen är obekväm. Nästa vecka går jag in på 6 veckor efter ÄP. Har ingen aning om hur länge det här kan sitta i...
    Så fruktansvärt jobbigt för dig att det blivit så segdraget:( läste vad läkaren sagt också om att du kanske var gravid iaf.. Måste varit jobbigt också om det inte var så. Men du får glädjas åt de 10 fina du har i frysen, chansen är ju att ni lyckas med dem!
    Om vi inte lyckas och måste göra ett nytt ivf-försök så kommer det ta några samtal med läkarna för att jag ska våga. Kan de nästintill garantera att man slipper överstimulering nästa gång? Troligtvis inte. Men förstår att de är försiktiga med dosen då.
    Det känns som att mitt är på väg att ge sig, nu är det mest trötthet och svullen mage kvar. Värdena på väg åt rätt håll också. Även jag ska in för nya blodprov på måndag.
Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015