• Lilla Kockan

IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015

Hej!

Jag & min sambo ska efter 3 års ofrivillig barnlöshet (2 grav som slutat i MF) äntligen få påbörja IVF-behandling på Sahlgrenska i September.

Det hade varit väldigt roligt om fler tjejer därute är i samma stadie som vi & kanske vill stötta, gråta eller skratta ihop mitt i all förväntan!

Jag skapar gärna en liten intim Facebook-grupp där vi kan samlas några stycken och prata, kanske ev träffas och bli vänner "på riktigt"?

Hoppas på svar :) kram/Lilla kockan

• Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015
  • E23
    Ashurst Klara skrev 2015-10-08 08:53:44 följande:

Jag hoppar in i tråden! Började med Provera idag, nässpray på måndag och har planerat äggplock i mitten av november. Spännande och läskigt. Jag är jätte nojjig för själva äggplocket, tror att det kommer att göra JÄTTE JÄTTE ONT. Min livmodertapp är nämligen väldigt känslig, så för mig är ett vanligt cellprov väldigt smärtsamt och äggledarspolningen var en nära-döden-upplevelse.

Hur har ni upplevt äggplocket?

Hej, spännande att vara igång!
    Jag hade väldigt många ägg, är överstimulerad, så det tog en stund men jag fick morfin i flera omgångar och även lustgas. Det gick väldigt bra. Tror inte du behöver oroa dig, förutom morfinet ger de även lokalbedövning! Dessutom kan man få lugnande innan om man är väldigt nojig så det bör du be om! Kommer gå jättebra!
  • Sweet Belle

E23, Å vad roligt att höra att det gick bra och att du fått återförening idag och att du fick så många ägg till frysen också. Tusen tack för att du berättade att det gick bra med äggplocket, jag behövde höra det! :) Ska ha det i tankarna imorgon och försöka vara lugn! Jag ska som sagt be om allt! Vi gör samma,  att de väljer ut en spermie, ICSI, eftersom min sambo har halverad mängd spermier. 

Livetpåpaus,  hur känner du att du är inne på 3e gången med sprutorna? Men vad bra att man väljer att höja dosen nu. Borde man ha gjort det redan förra gången? De är ju experter på området så man får ju lita på dem. Och allas kroppar reagerar ju olika. Jag håller alla tummar för att de ska växa ordentligt denna gång!!

Dags för sista måltiden innan det är dags! :) Ghaaaaaa!!!!

• Livetpapaus
    E23 skrev 2015-10-08 18:08:42 följande:

Hej! Det har gått jättebra för oss idag :) jag är alldeles lycklig och lättad!

Var helt inställd på att det inte skulle bli någon tillbakasättning då magen är svullen och jag lätt blir andfådd. Men efter ultraljudet konstaterade läkaren att det rör sig om en mild form av överstimulering. Så jag fick ett embryo tillbaka idag!! Känns helt overkligt!

Dessutom fick vi 5 st embryon till frysen så det känns helt fantastiskt! :):):) kunde inte vara gladare.

Kram

Men guud va roligt! Fantastiskt!! Shit va glad jag blev nu!!:) va underbart för er! Grymt dessutom att det finns 5 till! Men det behöver ni nog inte tänka på, nu är det ju klart i magen, kommer gå vägen detta :) kul kul kul! Stor kram, förstår vilken lättnad <3
  • Livetpapaus
    Sweet Belle skrev 2015-10-08 18:54:43 följande:

E23, Å vad roligt att höra att det gick bra och att du fått återförening idag och att du fick så många ägg till frysen också. Tusen tack för att du berättade att det gick bra med äggplocket, jag behövde höra det! :) Ska ha det i tankarna imorgon och försöka vara lugn! Jag ska som sagt be om allt! Vi gör samma,  att de väljer ut en spermie, ICSI, eftersom min sambo har halverad mängd spermier. 

Livetpåpaus,  hur känner du att du är inne på 3e gången med sprutorna? Men vad bra att man väljer att höja dosen nu. Borde man ha gjort det redan förra gången? De är ju experter på området så man får ju lita på dem. Och allas kroppar reagerar ju olika. Jag håller alla tummar för att de ska växa ordentligt denna gång!!

Just nu känns det bra och förväntansfullt igen, vi har haft våra dippsar men nu är vi ju snart där igen så positivt tänkande är det som håller oss uppe! Ja vi borde definitivt höjt dosen förra gången, de kände vi på oss och sa även till dem, men som sagt vi litade på dem, och dom ville väl kolla också kanske hur jag reagerade, så det blir säkert bra nu! Tack så mycket! Oj oj är det dags för äggutplock för dig imrogon??:) största lycka till !
  • HJohannesson
    Ashurst Klara skrev 2015-10-08 08:53:44 följande:

Jag hoppar in i tråden! Började med Provera idag, nässpray på måndag och har planerat äggplock i mitten av november. Spännande och läskigt. Jag är jätte nojjig för själva äggplocket, tror att det kommer att göra JÄTTE JÄTTE ONT. Min livmodertapp är nämligen väldigt känslig, så för mig är ett vanligt cellprov väldigt smärtsamt och äggledarspolningen var en nära-döden-upplevelse.

Hur har ni upplevt äggplocket?

Hej och välkommen! Jag börjar spraya på onsdag så vi kommer köra samtidigt! Jag har också äp i mitten av november!
    Jag hade så jäkla ont när de spolade mina äggledare. Det blödde massor och jag ville bara kräkas! Jag har även extrem mensvärk så äp är inget jag ser fram emot! Men det kommer gå bra, så klart :)

Hur känner du inför sprayandet? Jag är lite orolig för huvudvärk mm... :/
  • MissGbg
    E23 skrev 2015-10-08 18:08:42 följande:

Hej! Det har gått jättebra för oss idag :) jag är alldeles lycklig och lättad!

Var helt inställd på att det inte skulle bli någon tillbakasättning då magen är svullen och jag lätt blir andfådd. Men efter ultraljudet konstaterade läkaren att det rör sig om en mild form av överstimulering. Så jag fick ett embryo tillbaka idag!! Känns helt overkligt!

Dessutom fick vi 5 st embryon till frysen så det känns helt fantastiskt! :):):) kunde inte vara gladare.

Kram

Härligt! Spännande! Är du pigg nog att jobba nu eller hur går överstimuleringen?

Börjar se fram emot insättning nu. Ska bara bli lite mer frisk först! Skulle vilja känna mig lite mer fit for fight innan vi sätter in.

Är det någon som vet hur vanligt det är att embryon klarar upptiningen? Jag fick 10 st till frys så något/några borde förhoppningsvis klara sig... Fryser Sahlgrenska in enskilt eller behöver de tina flera på en gång?
  • E23
    Sweet Belle skrev 2015-10-08 18:54:43 följande:

Hur har det gått för dig idag? Hoppas jättebra! :) nu blir det spännande inför söndag då ni får veta resultatet! :)
  • E23
    Livetpapaus skrev 2015-10-08 22:06:57 följande:
    Men guud va roligt! Fantastiskt!! Shit va glad jag blev nu!!:) va underbart för er! Grymt dessutom att det finns 5 till! Men det behöver ni nog inte tänka på, nu är det ju klart i magen, kommer gå vägen detta :) kul kul kul! Stor kram, förstår vilken lättnad <3
    Tusen tack snälla du för dina ord!
    Nu har jag en vecka semester att se fram emot, ska vila upp mig ordentligt och läka ut den hör överstimuleringen. Mår inte så bra nu, svullen och ont pga vätska i buken.
    Men det är värt det såklart! <3
    När var det du skulle börja med sprutorna?
  • E23
    MissGbg skrev 2015-10-09 10:12:51 följande:
    Härligt! Spännande! Är du pigg nog att jobba nu eller hur går överstimuleringen?

Börjar se fram emot insättning nu. Ska bara bli lite mer frisk först! Skulle vilja känna mig lite mer fit for fight innan vi sätter in.

Är det någon som vet hur vanligt det är att embryon klarar upptiningen? Jag fick 10 st till frys så något/några borde förhoppningsvis klara sig... Fryser Sahlgrenska in enskilt eller behöver de tina flera på en gång?
    Tack!
    Jag mår inte så jättebra.. Har jobbat några timmar per dag sedan äggplocket, ska nämligen ha en vecka semester nu så var en del jag var tvungen att få gjort. Men blir perfekt med en vecka nu att vila ut och förhoppningsvis bli kvitt den ohss jag har.
    Idag har jag mått riktigt skit, så kan inte ens förställa mig hur det är att ha den värre formen! :'( stackars dig!! Min mage är svullen, gör ont när jag går (och ibland när jag är stilla). Blir andfådd utan anledning.. Usch.
    Men det är förstås värt det i slutändan. :)

Har du fått mens och ägglossning tillbaka nu? Du gör nog klokt i att vänta tills du mår okej igen! :) blir det lite bättre hela tiden?
    Jag vet inte svaret på dina frågor men är intressant för mig med, vi fick ju 5st till frysen. Med 10st känns det som att ni har väldigt goda chanser. De fryser ju endast in de som är av högsta kvalitet. :) Ska du få tillbaka i naturlig cykel?
  • Livetpapaus
    E23 skrev 2015-10-09 18:48:46 följande:

Tusen tack snälla du för dina ord!

Nu har jag en vecka semester att se fram emot, ska vila upp mig ordentligt och läka ut den hör överstimuleringen. Mår inte så bra nu, svullen och ont pga vätska i buken.

Men det är värt det såklart! <3

När var det du skulle börja med sprutorna?

Det låter nödvändigt med en veckas semester för dig nu, va jobbigt att ha så ont, man får gnälla fast man vet att det är för något som är värt det!:) för oss i denna sits är det viktigt att gnälla av sig. Hoppas det konmer bli bättre för var dag som går <3 jag har idag börjat få mens, lite bara, det är egentligen 5 dagar kvar tills den skulle komma, så på Mensdag 2 ska jag börja på sprutorna :) så hoppas mensen kommer igång ordentligt under helgen så kan jag börja snart!:):) längtar!
Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015