• Mentat

    Tror du månlandningen kan ha varit en bluff?

    Naturligtvis inte. Om man ens snuddar vid tanken på att det skulle ha varit en bluff saknar man all förmåga till logiskt tänkande:

    Det betyder att radiosignalerna från astronauterna skulle ha kommit från jordytan någonstans. Skulle Sovjetunionen inte ha följt detta och skulle de inte triumferande ha avslöjat att de, liksom en drös radioamatörer, pejlat signalerna och konstaterat var de kom ifrån? Givetvis skulle de inte stillatigande ha accepterat en sådan propagandaframgång för USA om det hade varit en bluff.

    Det här är en av de konspirationsteorier som är enklast att sticka hål på.

  • Mentat
    Jennie med ie skrev 2015-06-20 13:37:40 följande:
    Kan ha varit - ja. Möjligheten finns i teorin.
    Om jag tror att det är är en bluff? Nej.
    Nej, inte ens i teorin. Se inlägg #1
  • Mentat
    london skrev 2015-06-21 01:55:57 följande:

    Hade aldrig funderat desto mer över månlandningen innan jag såg några klipp på youtube med astronauterna och teorier om att allt är en bluff. Efter det så tror jag inte att de varit på månen, nej. Men får jag nog starka bevis för det så kan jag ju ändra mig. Det största tvivlet ligger i att det (påstås) att man åkte dit 1969, men man har aldrig åkt tillbaka. Varför? Hur kommer det sig att man lyckades då men inte efteråt? Det är ju knappast som att en gång räckte för forskningen. Det ligger en hund begraven här alltså.


    Visst åkte man tillbaka,. Det gjorde man 1969, 1970, 1971 och 1972. Om du inte ens känner till så enkla saker så förstår jag att du kan gå på vilda konspirationsteorier.

    Vad har du att säga om resonemanget i inlägg #1 då?
  • Mentat
    london skrev 2015-06-21 10:35:19 följande:
    Oj, nu känner jag mig lite korkad. Men jag vill ändå påstå att det är konstigt att man inte varit på månen sedan -72 med tanke på hur tekniken gått framåt. Läste att man ska försöka åka dit om något år igen och att det är planerat sedan länge, fattar inte varför det tar sådan tid att planera det om man nu varit där redan.

    Jag tror att vill man så kan man fejka det mesta. Dom kanske åkte till rymden, men aldrig landade på månen!?
    Det finns ingen riktig anledning att skicka människor till månen igen. Tekniken har utvecklats, ja, och det gör att sonder och obemannade farkoster är effektivare om man vill utforska mer på månen. På 60-talet var det en prestigekapplöpning mellan USA och Sovjetunionen om att först få en man på månens yta.

    Idag är Mars målet, tillsammans med den internationella rymdstationen och Hubbleteleskopet. NASAs anslag är inte outtömmliga, särskilt inte i dessa tider av nedskärningar i den amerikanska statsbudgeten efter finanskrisen.
  • Mentat
    Aniiee skrev 2015-06-21 21:49:14 följande:
    Hittills bekräftar samtliga evidens tesen att tre  människor en gång på 1960-talet satte sina fötter på månens yta.
    12 faktiskt. 2 personer per framgångsrikt Apollouppdrag, 1 person fick ju vara kvar i rymdskeppet medan de övriga två for ner till månytan och alla uppdragen Apollo 11 - 17 lyckades med detta så när som på Apollo 13.

    Så det blir 12 personer som har gått på månens yta 1969 - 1972.
  • Mentat
    Jennie med ie skrev 2015-06-22 12:28:11 följande:
    Tror dock att flera gjorde det flera gånger, så antalet personer blir färre.
    Nej, det är det inte. Det finns ingen anledning att, likt konspirationsteoretikerna, blint tro en massa när det är så enkelt att kolla själv, t.ex. här: edition.cnn.com/2009/TECH/space/07/13/moon.astronauts/

    Det finns astronauter som gjort flera resor till rymden, ja, men tydligen är det ingen som har varit på månen mer än en gång.
  • Mentat
    Aniiee skrev 2015-06-22 12:54:26 följande:
    Felslag av mig, jag skulle skriva 2, och jag menade bara första gången. Resten är liksom resten....
    För all del, då är vi överens så långt men de övriga månlandningarna har folk inte alltid koll på, vilket bl.a. bevisas av den här tråden, och om man nu vill hävda att allt skulle ha varit en gigantisk bluff - varför skulle man då upprepa den fem gånger till?

    Det är helt enkelt bara en spik till i konspirationsteorins kista.
  • Mentat

    Capricorn One har aldrig utgett sig för att vara något annat än fiction men det är möjligt att den är roten till konspirationsteorin - om det nu behövs en sådan.

  • Mentat
    FrauCasio skrev 2015-06-23 07:54:22 följande:
    Ah kom på några till precis när jag skickade inlägget. Att varför har man inte landat på månen alls sedan dess?

    Även missen med flaggan, den amerikanska flaggan som sattes ner, som svajar!? Det finns ingen atmosfär alls på månen. Blåser det vindar och luft på månen ? Finns luft behövs då ej heller rymddräkter och syrgastuber.

    Denna flagga har man inte kunnat hitta på månen, inga bilder som tagits från månen efteråt som bevisat att flaggan verkligen sattes dit.

    Sedan minns jag att det var högt uppsatta politiker som typ berättade sanningen. De sa bla att austronauterna endast hade cirkulerat runt jorden i farkosten, och att månlandningen varit inspelad långt tidigare under högsta hemlighet med CSI vakter och annat top secret i en studio. Även en känd film producents fru sa att det hela spelades in i en studio i Nevada där maken varit inblandad (han själv är död). Ja just det sedan plötsligt börjar folk som varit med om allt detta dö mystiska död.

    Ja det var en drös med fakta. Även missar på raketen, ingen eld osv.
    Det är riktigt att det inte finns någon luft på månen. Det innebär också att det inte finns något som dämpar flaggans rörelser så som det finns i en atmosfär utan den kan hålla på och svänga under mycket lång tid.

    Avsaknaden av atmosfär förklarar också att man inte ser någon eld - det finns ju inget syre som kan brinna.
Svar på tråden Tror du månlandningen kan ha varit en bluff?