• Anonym (nn)

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

• Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen
  • Anonym (nn)
    Linafina skrev 2015-06-24 10:55:26 följande:

Är samma som anonym Lina * Vet inte varför jag blev anonym ? :s

Ok
  • Anonym (Lina)

Japp, skriver från telefonen så kanske är därför det krånglar. :( Brukar göra det för min del. Hur tycker ni att man kan gå vidare?

• Anonym (nn)
    Anonym (Lina) skrev 2015-06-24 11:02:10 följande:

Japp, skriver från telefonen så kanske är därför det krånglar. :( Brukar göra det för min del. Hur tycker ni att man kan gå vidare?

Vågar inte säga, jag lämnar över frågan till andra mer insatta.
  • Tokfrans
    Anonym (Lina) skrev 2015-06-24 11:02:10 följande:
    eftersom han är en vän till er så kan man ju prata om de väl, eller iaf fråga varför han följer massa småbarn?
    Fortsätter han så hade jag nog gjort en orosanmälan och visat polisen vad han följer och vad ni sett, sen får dom gå vidare där ifrån, men jag hade pratat med denne innan iaf så man kanske förhoppningsfullt får han att sluta med det och ser de som en varning liksom.

Men andra väljer att kolla med stängda ögon så, alla är olika.
  • Anonym (nn)
    Tokfrans skrev 2015-06-24 11:15:50 följande:
    eftersom han är en vän till er så kan man ju prata om de väl, eller iaf fråga varför han följer massa småbarn?
    Fortsätter han så hade jag nog gjort en orosanmälan och visat polisen vad han följer och vad ni sett, sen får dom gå vidare där ifrån, men jag hade pratat med denne innan iaf så man kanske förhoppningsfullt får han att sluta med det och ser de som en varning liksom.

Men andra väljer att kolla med stängda ögon så, alla är olika.
    Du menar att man ska fråga först och anmäla sedan?
  • Fairydust

Alltså TS, det finns nog tyvärr många som du som inte vågar agera i en sån här situation, men sättet du svarar på och hur du VÄGRAR berätta vad du sett, att du tjatar om att folk ska hålla sig till sakfrågan (ingen fattar vad sakfrågan är och du VÄGRAR även där förklara) gör ju att hela grejen inte känns trovärdig alls.

Om du är seriös beter du dig jävligt märkligt.

• Tokfrans
    Anonym (nn) skrev 2015-06-24 11:20:57 följande:
    Du menar att man ska fråga först och anmäla sedan?
    Ja de en vän till dom.
    Hade de även vart en främling hade jag gått fram och frågat med varför han har naken bilder på barn (om jag hade vetat detta) eller varför han tar på ett barn opassande.

De är de som skiljer oss, dig och mig. Jag agerar direkt vid varningar, du måste vänta på grövre varningar för att agera.
  • Anonym (Lina)

Jag väljer absolut inte och se på detta med stängda ögon. Jag var fly förbannad när jag såg detta men folk runt om kring mig tyckte inte jag skulle anmäla för att jag kanske uppfattat det fel men jag tänker på det då och då hela tiden. 
    Jag har pratat med honom.. men han verkar inte förstå vad det är jag vill komma fram till. Har ni några förslag på hur man kan fråga honom?  ...Jag skulle göra det på en gång om jag visste hur man kan göra det? Samt på vilket sätt kan jag säga att det här är fel. Är mycket tacksam för tips och råd och jag skulle absolut kunna anmäla en orosanmälan... för jag tycker det känns väldigt fel.

• Anonym (nn)
    Fairydust skrev 2015-06-24 11:23:44 följande:

Alltså TS, det finns nog tyvärr många som du som inte vågar agera i en sån här situation, men sättet du svarar på och hur du VÄGRAR berätta vad du sett, att du tjatar om att folk ska hålla sig till sakfrågan (ingen fattar vad sakfrågan är och du VÄGRAR även där förklara) gör ju att hela grejen inte känns trovärdig alls.

Om du är seriös beter du dig jävligt märkligt.

Å andra sidan vet jag ju inte vad ni är för typer.
  • Tokfrans
    Anonym (Lina) skrev 2015-06-24 11:25:29 följande:
    Jag väljer absolut inte och se på detta med stängda ögon. Jag var fly förbannad när jag såg detta men folk runt om kring mig tyckte inte jag skulle anmäla för att jag kanske uppfattat det fel men jag tänker på det då och då hela tiden. 
    Jag har pratat med honom.. men han verkar inte förstå vad det är jag vill komma fram till. Har ni några förslag på hur man kan fråga honom?  ...Jag skulle göra det på en gång om jag visste hur man kan göra det? Samt på vilket sätt kan jag säga att det här är fel. Är mycket tacksam för tips och råd och jag skulle absolut kunna anmäla en orosanmälan... för jag tycker det känns väldigt fel.
    va rak, fråga varför han har nakenbilder på barn? simpelt.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen