Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-03 13:54:40 följande:
Först måste vi bli överens om att Sverige är en rättsstat, dvs. att polisens agerande måste ha stöd i lag och att det finns ett system av oberoende domstolar som kan pröva lagligheten i myndighetens agerande. Om du anser att polisen själv - oberoende av vad lagen säger - får göra som den vill, står vi så långt ifrån varandra att det knappast är lönt att diskutera vidare. I så fall nöjer jag mig att bestämt hävda att ditt resonemang är felaktigt.
Polisen har åberopat en lag för att stävja tiggeriet i vad som verkar ha varit ett "pilotfall" för något år sedan, nämligen ordningslagen (en lag som du själv nämner i ditt inlägg). Ordningslagen föreskriver att vissa frågor beträffande upprätthållande av allmän ordning kan överlåtas till kommunerna att besluta om. Kommunen kan därvid använda ordningslagens sanktionsbestämmelser.
Många kommuner har ansett att det behövs föreskrifter som rör anordnande av insamlingar på offentliga platser. Det var med stöd av en sådan föreskrift som polisen ingrep i det nyssnämnda fallet.
Frågor om böter måste ibland avgöras av domstol. Tiggerifrågan prövades av Södertälje tingsrätt. Frågan om tiggeriet bröt mot den lokala ordningsföreskriften - och därmed ytterst mot ordningslagen - skulle alltså prövas av domstolen.
Domstolen kom fram till att det kan finnas olika typer av insamlingar, varvid den form som är vanligast förekommande beträffande tiggeriet inte ska omfattas av den tillståndsplikt som föreskrivs i de lokala ordningsföreskrifterna. Därmed saknade polisen enligt domstolen befogenhet att bötfälla tiggarna - eftersom deras agerande inte omfattades av ordningslagens sanktionsbestämmelser.
Domen vann laga kraft, dvs. den överklagades inte.
Så ser i huvudsak (jag kan ha missat någon detalj eftersom jag inte har tingsrättens dom framför mig) rättsläget ut för närvarande, såvitt jag känner till. En annan domstol kan naturligtvis komma till en annan slutsats, men jag har inte hört talas om någon annat avgörande, vilket kan bero på att JO kritiserade polisens agerande i Södertäljefallet. Detta kan i sin tur ha lett polisen att acceptera att rådande rättsläge inte omfattar tiggeri i normalfallet och att det i annat fall skulle behövas en lagändring.
Okey, varför vill du dom fortsätter med det jag nämnde i ts?
Jag har inget problem ur en ordningssynpunkt att människor sitter på gatan och tigger. Jag ser det närmast som en slags ekonomisk verksamhet och anser att människor som blir lyckliga över att ge pengar ska ha rätt att göra det (samt, naturligtvis, att den som mottar gåvan får göra precis vad hen vill med denna). Jag ger själv aldrig pengar, dock, och anser inte heller att jag har någon sådan skyldighet.
Angående andra saker som du nämner i TS, tycker jag att nedskräpning och olovliga bosättningar är en fråga som är helt skild från tiggeriet. Det finns bl.a. exempel på tiggare som har bosatt sig på campingar. I övrigt anser jag att samhället ska skaffa sig verktyg för att snabbt och enkelt stävja olovliga bosättningar.
Jag anser att polis ska upprätthålla lagar som vi har, inte att man ska ta och undanta hela grupperingar bara för att och göra hela rättssamhället till ett skämt.
I våran högmodiga samhälle kom domstol fram till att man inte ska "sparka på dom redan lider" och har låtit dom hållas, med mitt ts som resultat.
Att det inte överklagades visar bara hur handfallna och uppgivna vi har blivit, knappa mening att slås för våra rättigheter längre, vi har inga.
Jag har, desto fler med mig, jag vill ha det rent och fint på gatan utan att snubbla över en massa lurendrejare med sina hej hej eller money plzz, det är stötande och ett hån mot oss direkt.
Dom förolämpar vår intelligens med sina lögner, samtidigt som det ligger under Sveriges värdighet att ha dom på gatan, vi har kommit längre än så.
Givetvis är det en ekonomisk verksamhet, därav rättssamhället har gjort sig till ett skämt genom att låta dom hållas,
Att det sedan skulle röra sig om nån form av "passiv tiggeri" vad det än innebär faller på sig själv så fort dom öppnar munnen och gör ljud ifrån sig, då ber dom aktivt om pengar.
Är det? Nedskräpning av såna proportioner och att ha en vana att använda landet som en toa har exploderat med deras ingång, dom är sen tidigare kända för det, då till och med den mer skötsamma delen som kommer hit som gästarbetare.
Deras läger, legala som illegala innebär en massa sanering då dom helt enkelt förstör marken dom bor på.
Förstår inte hur man kan försöka dela på det, kommer dom hit att tigga och har ingenstans att bo vilket dom inte har kommer dom bosätta sig där dom anser vara bäst, klart en del av den organiserade tiggerin vi bevittnar nu.
Vi har verktyg, vi har även en bakbunden poliskår som vågar inte ens röra dom längre för dom åker själva på det.
Läste om en gruppering som för ett tag sen gjorde inbrott, tror det var statligt mark i närhet av järnväg, hotade iväg personal som skulle reparera skador.
polisanmälan gjordes, polisens respons var att anteckna detta som "känd bosättning" och låta det gå utan åtgärd.
Inte så det ska gå till.
Kan inte vara enklare än så att kolla genom deras bosättningar och ta dom för stöld, inget av det dom ställer upp här är köpt, handlar om stölder från närliggande företag vilket inte bör vara så avancerat att åtala dom för.
Förändringen om det ska komma nån måste komma från folket först, då att sluta betala för våra myndigheter skiter stort i det som händer.