• Anonym (?)

Ni som väger under 54 kilo

Var jag än läser så står det att väga typ 53 kilo som jag gör skulle vara äckligt och undernärt. Alla skriver saker som "vägde det förut och benen stack ut det är inte snyggt alls". Blir nästan arg. De som väger 85 kilo blir ju inte beskyllda för att se äckliga ut bara för att de är på gränsen till överviktiga. Så ni som väger så "lite", hur ser det ut på er? Hur långa är ni? Ni är väl hälsosamma och ser hälsosamma ut? Att väga under 50kg är nog ovanligare men de som gör det kan ju också vara naturligt smala? Eller har folk fått för sig att man är sjuk om man väger lite? Att man måååste gå upp i vikt för att må bra. Jag föredrar dock en smal kropp som faktiskt har lite synliga ben. Skulle jag se äcklig ut, vara undernärd, vara för mager, vara singel hela livet för det? Nej. Finns säkert andra som också föredrar en sådan kropp, hoppas jag. Och ändå är fullt friska.

• Svar på tråden Ni som väger under 54 kilo
  • Lillarapunzel

162 cm, 54-55 kg, 65F/70E i BH, XS-S i kläder, 17 år.
    De flesta som ser mig skulle nog tippa på att jag väger 65-70 kg... Jag är inte ens smal! Rör mig dock 3 h/dag 7 dagar/vecka, så även om jag ser ganska pluffsig ut så skulle jag nog ändå vilja kalla mig hälsosam.

Såklart är ju vikten beroende av hur lång man är, och ju längre, ju mer borde man ju väga. Men om vi pratar 50-54 kg så tycker jag inte att det är alarmerande lite/ohälsosamt på något sätt om man är runt/under 165 cm. 

• Anonym (?)
    K grrl skrev 2015-07-20 10:33:16 följande:

Om du inte kaloriräknar eller tränar kompensatoriskt behöver du ju inte bry dig heller, eller hur?

Dock: att ha ett BMI på 17 är på gränsen till vad som räknas till "allvarlig undervikt". Jag tycker att alla och envar bör veta att undervikt är förenat med hälsorisker, precis som övervikt är det. Att vara underviktig är lika lite "hälsosamt" som det är att vara överviktig, bara det att hälsoriskerna ser annorlunda ut. Precis som man kan vara överviktig och äta hälsosamt - observera, inte på ett hälsosamt sätt -  kan man vara underviktig och äta hälsosamt (här gäller samma observandum). Det innebär inte att vikten i sig är hälsosam. 

Hur det skriker ätstörning? Tja, titta på diagnoskriterierna för anorexia:

begränsning av energiintag i förhållande till behov [min anmärkning: dit räknas att begränsa sitt kaloriintag med hjälp av kaloriräkning] som medför en signifikant låg kroppsvikt utifrån ålder, kön, utvecklingsbana och fysisk hälsa. Signifikant låg kroppsvikt definieras som en vikt som är lägre än nedre normalgränsen [min anmärkning: BMI under 18,5].

intensiv rädsla för att gå upp i vikt eller bli tjock, trots undervikt

störd kroppsupplevelse avseende vikt eller form, självkänslan överdrivet påverkad av kroppsvikt eller form, eller förnekar allvaret i den låga kroppsvikten

Om man tränar kompensatoriskt och kaloriräknar trots att man har ett BMI på 18, så uppfyller man i alla fall två diagnoskriterier. Upplever man sig tjock trots ett BMI på 18, så uppfyller man alla tre. Man uppfyller i alla fall den tredje om man kallar ett BMI på 17 för "hälsosam vikt".

Och sen gissar jag att du är en ludensvans, alternativt är lite väl naiv, om du tror att kraftigt överviktiga får "äta på" utan kommentarer.

Fast nu har ju inte jag några muskler knappt och inga bröst i princip heller för den delen så vikten är bara en siffra enligt mig. Och jag kan förstå om vikten inte passar tex 40 åring som fött barn men jag är 19 år och de flesta av mina vänner är smalare än mig. Har aldrig sagt att jag är tjock heller? Har sagt att på MIG är 49 kilo en hälsosam vikt eftersom jag har den kroppstypen att jag fortfarande skulle se normalviktig ut. Så dra inga förhastade slutsatser :) Nej jag tror inte kraftigt överviktiga får äta utan kommentarer. Jag menade de som är lite överviktiga men skrev fel siffror, precis som jag är liiite underviktig enligt bmi som iförsig egentligen inte stämmer.
  • sextiotalist
    Lillarapunzel skrev 2015-07-20 11:03:14 följande:

162 cm, 54-55 kg, 65F/70E i BH, XS-S i kläder, 17 år.

De flesta som ser mig skulle nog tippa på att jag väger 65-70 kg... Jag är inte ens smal! Rör mig dock 3 h/dag 7 dagar/vecka, så även om jag ser ganska pluffsig ut så skulle jag nog ändå vilja kalla mig hälsosam.

Såklart är ju vikten beroende av hur lång man är, och ju längre, ju mer borde man ju väga. Men om vi pratar 50-54 kg så tycker jag inte att det är alarmerande lite/ohälsosamt på något sätt om man är runt/under 165 cm. 

Jag skulle nog säga att det ät en väldigt normal 17-åring. Du har ännu inte vuxit färdigt.

Men plufsigheten kan växa bort.

Jag vägde betydligt mindre när jag var 17 passerade nog 50 kilo vid 20 och 60 vid 50 (men varit stabil sedan dess

De tre gångerna när min vikt ändrats under mitt vuxna liv var vid graviditeten, när jag fick hjälp vid min depression och vid klimakteriet
  • Petite Chérie
    Anonym (?) skrev 2015-07-20 09:48:30 följande:
    Ja absolut har man rätt att säga hur man själv såg ut vid en viss vikt, även om det är negativt.

Själv tycker jag inte om former/kurvor (jag måste vara den enda som inte gör det). Så visst kan förstå att många tycker 49kg är för lite för 170cm men det är min målvikt och det tänker jag inte skämmas över längre. Vill man vara smal så har man all rätt att få vara det även om man ser mager ut och är utan former. Då trivs jag som bäst i mig själv och det är huvudsaken!

Du behöver inte skämmas, du behöver bara inse att det är på tok för lite för din längd och tänka om.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Anonym (?)
    Petite Chérie skrev 2015-07-20 11:15:19 följande:

Du behöver inte skämmas, du behöver bara inse att det är på tok för lite för din längd och tänka om.

Ja så kan det vara eller så kanske du och många andra behöver inse att folk får väga vad dom vill och vet nog själva vad som passar sin kroppsbyggnad och vad man är nöjd i, man ska inte stirra sig blind på bmi för det är missvisande. Huvudsaken är väl att man mår bra? The end
  • Petite Chérie
    Anonym (?) skrev 2015-07-20 11:27:17 följande:
    Ja så kan det vara eller så kanske du och många andra behöver inse att folk får väga vad dom vill och vet nog själva vad som passar sin kroppsbyggnad och vad man är nöjd i, man ska inte stirra sig blind på bmi för det är missvisande. Huvudsaken är väl att man mår bra? The end

Suck. Poängen är ju att din kropp kommer ta stryk av din undervikt till slut men du har rätt, folk får göra som de vill och med tanke på vad jag själv väger så har jag ingen större rätt att säga något om vad du väger.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • annasv1980

Jag är 162 cm, gymmar mycket och mår bäst och känner mig finast när vågen står på 52 kg men då tycker många att jag ser för smal ut. Nu är jag gravid i nionde månaden och uppe i 64 (startade på 54). Har inte vågat träna och ätit mer osunt än vad jag brukar..

• Anonym (?)
    Petite Chérie skrev 2015-07-20 11:36:43 följande:

Suck. Poängen är ju att din kropp kommer ta stryk av din undervikt till slut men du har rätt, folk får göra som de vill och med tanke på vad jag själv väger så har jag ingen större rätt att säga något om vad du väger.

Det var inte meningen att låta så otrevlig så jag ber om ursäkt för det. Vet att du bara menar väl. Vad väger du då, om du ens vill säga det och varför väger du lite för att du inte kan gå upp eller för att du inte vill??
  • Petite Chérie
    Anonym (?) skrev 2015-07-20 11:51:17 följande:
    Det var inte meningen att låta så otrevlig så jag ber om ursäkt för det. Vet att du bara menar väl. Vad väger du då, om du ens vill säga det och varför väger du lite för att du inte kan gå upp eller för att du inte vill??

Jag vet själv hur jobbigt det är med tjatet så jag förstår. 

För att mat alltid varit ett problem för mig till och från. Stress och ångest. Men nu får det vara nog och jag har lovat mig själv och min sambo att jag ska ta tag i det. Ska jag någonsin bli med barn så behöver jag ha ett normalt sätt att se på mat först.

• K grrl
    Anonym (?) skrev 2015-07-20 11:10:18 följande:
    Fast nu har ju inte jag några muskler knappt och inga bröst i princip heller för den delen så vikten är bara en siffra enligt mig. Och jag kan förstå om vikten inte passar tex 40 åring som fött barn men jag är 19 år och de flesta av mina vänner är smalare än mig. Har aldrig sagt att jag är tjock heller? Har sagt att på MIG är 49 kilo en hälsosam vikt eftersom jag har den kroppstypen att jag fortfarande skulle se normalviktig ut. Så dra inga förhastade slutsatser :) Nej jag tror inte kraftigt överviktiga får äta utan kommentarer. Jag menade de som är lite överviktiga men skrev fel siffror, precis som jag är liiite underviktig enligt bmi som iförsig egentligen inte stämmer.
    Det är ju en del av poängen. Det är inte bra att inte ha några muskler, till exempel. Det som också händer vid långvarig undervikt är att dina ben tappar densitet.

Jag drar inte några speciella slutsatser. Jag uttrycker mig generellt och du tar åt dig.

Att se ut på ett visst sätt är inte samma sak som att vara det. Jag såg jättefin ut när jag vägde 50 kilo! Jag hade till och med större bröst än vad jag har idag. Men att jag gick upp i vikt (vilket de flesta gör när de är 16-19 år) var någonting bra, inte någonting dåligt.

BMI stämmer inte uppåt. Det beror på att BMI-gränserna räknades ut på människor som har större muskelmassa än vad gemene man tenderar att ha idag. Och det är just det som BMI stämmer illa med: muskelmassa. Det tar inte hänsyn till om du har hög vikt med stor muskelmassa och liten fettmassa. Och den tar inte hänsyn till om du har stor fettmassa och liten muskelmassa och på grund av det senare håller dig inom gränsen för det normala.

Hör här, jag förstår dig faktiskt, för jag har varit som du. Det lustiga är att jag ser på bilder på mig själv från när jag var 18-19 år och ser en tjej som är precis lika smal som övriga, men vi hade olika kroppsformer. Ett annat tips är faktiskt att styrketräna.
Svar på tråden Ni som väger under 54 kilo