Anonym (?) skrev 2015-07-20 10:19:05 följande:
Det är det där jag menar. Hur kan det skrika ätstörning? Du har ju ingen aning om ifall jag tränar eller vad jag äter. Det kanske är en hälsosam vikt jag ska nå på en hälsosam väg. Dessutom väger jag ju 52-53 nu och på min kropp ser det inte alls lite ut, men det kanske det hade gjort på någon annan. Så att sånt där skiljer från person till person. Varför ska inte jag kunna få väga 49kg när andra väger 99kg utan att någon säger att dom är ätstörda, nej dom får äta på utan kommentarer trots övervikt och farliga risker.
Om du inte kaloriräknar eller tränar kompensatoriskt behöver du ju inte bry dig heller, eller hur?
Dock: att ha ett BMI på 17 är på gränsen till vad som räknas till "allvarlig undervikt". Jag tycker att alla och envar bör veta att undervikt är förenat med hälsorisker, precis som övervikt är det. Att vara underviktig är lika lite "hälsosamt" som det är att vara överviktig, bara det att hälsoriskerna ser annorlunda ut. Precis som man kan vara överviktig och äta hälsosamt - observera, inte på ett hälsosamt
sätt - kan man vara underviktig och äta hälsosamt (här gäller samma observandum). Det innebär inte att
vikten i sig är hälsosam.
Hur det skriker ätstörning? Tja, titta på diagnoskriterierna för anorexia:
begränsning av energiintag i förhållande till behov [min anmärkning: dit räknas att begränsa sitt kaloriintag med hjälp av kaloriräkning] som medför en signifikant låg kroppsvikt utifrån ålder, kön, utvecklingsbana och fysisk hälsa.
Signifikant låg kroppsvikt definieras som en vikt som är lägre än nedre normalgränsen [min anmärkning: BMI under 18,5].
intensiv
rädsla för att gå upp i vikt eller bli tjock, trots undervikt
störd kroppsupplevelse avseende vikt eller form, självkänslan överdrivet påverkad av kroppsvikt eller form, eller
förnekar allvaret i den låga kroppsvikten
Om man tränar kompensatoriskt och kaloriräknar trots att man har ett BMI på 18, så uppfyller man i alla fall två diagnoskriterier. Upplever man sig tjock trots ett BMI på 18, så uppfyller man alla tre. Man uppfyller i alla fall den tredje om man kallar ett BMI på 17 för "hälsosam vikt".
Och sen gissar jag att du är en ludensvans, alternativt är lite väl naiv, om du tror att kraftigt överviktiga får "äta på" utan kommentarer.