• Anonym (/:)

Less på "bonusbarnlivet"

Efter 3 härliga veckor med lugn och ro kom styvdotter hit igen. Lägger sig i stora soffan och jag , min sambo sitter fällkniv i den mindre soffan eftersom den stora är hennes "tror hon"

Gick och la mig 21.30 då orkade jag inte ha ont i kroppen mer.

:/ Ville bara avreagera mig

• Svar på tråden Less på "bonusbarnlivet"
  • Påven Johanna
    Anonym (mrs) skrev 2015-07-20 09:20:55 följande:
    Exakt!

Då tror jag knappast att hon hade valt att starta denna tråd.
    Nej, det gäller kanske prick alla kvällar. Det är kanske till och med så att mannens dotter inte ens har tänkt på att ändra sina vanor, utan bara lever på i det hem hon tidigare bara delade med sin pappa utan att reflektera närmare över att också ts vill sitta/ligga bekvämt. Det kan ju vara så att den stora soffan faktiskt var hennes tidigare. Pappan kanske låg i den mindre. Det behöver ju inte vara något medvetet och utstuderat själviskt ondsint som ligger bakom. Man behöver ju i alla fall inte förutsätta att det ska förhålla sig så. 

Ts å sin sida känner att hon inte kan tillrättavisa tonåringen. De kanske inte har någon närmare relation, kanske har de inte känt varandra värst länge eller så finns andra anledningar till varför ts känner så.

Här skulle jag vilja föreslå något som faktiskt på sikt kan ge dem en relation och som dessutom kanske för ts närmare sitt mål - att dels ligga bekvämt i stora soffan och dels slippa undan flickans "divalater:

Vad sägs om att inte tillrättavisa henne? Vad sägs om att i stället snacka med henne? Säga något i stil med: "Gud vad det där ser skönt ut, jag skulle också vilja få sträcka ut mig framför tv:n. Vad sägs om att du ligger där under första avsnittet/filmen/timmen så byter vi sen? Är du extra trött idag, eller känner du bara för att slöslappa ändå? Själv är jag /insert valfri känsla/ och skulle verkligen behöva få ligga raklång och se på något mindblowing, Magic Mike XXL ska vara bra. Har du sett den? Hyra kanske?"
  • Anonym (mrs)
    Anonym (/:) skrev 2015-07-19 23:12:39 följande:

Efter 3 härliga veckor med lugn och ro kom styvdotter hit igen. Lägger sig i stora soffan och jag , min sambo sitter fällkniv i den mindre soffan eftersom den stora är hennes "tror hon"

Gick och la mig 21.30 då orkade jag inte ha ont i kroppen mer.

:/ Ville bara avreagera mig

Har du tagit upp detta med din sambo?

Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att hon vräker ut sig i den stora soffan,medan du och din sambo trängs i den mindre soffan.

Jag vet att det inte ligger något ont i flickan om soffliggandet men som ovanstående skrev hon har alltid legat i stora soffan och pappan i den mindre.

Jag har bra kommunication med pappan och kan tala om när saker är fel men detta själv tycker jag är lite barnsligt även om det irreterar mig något fruktansvärt.

Jag hade en liten förhoppning av att flickan själv skulle inse sina divalater men inte.

Ett annat tydligt exempel är att vi ska ut och resa tillsammans. Vi planerade resa ihop och "vi" planerade resmål ( jag blev snarare nedröstad och orkade inte ta en disskussion) till ett land där pappan och dottern varit flera gånger tidigare.

Känslan hos mig är nu att jag ska följa efter de till ett land de känner väl och jag inte tidigare varit.

Detta irreterar mig med. Besviken på sambons tankesätt. Hade det inte varit roligare att resa till något nytt vi tillsammans?

Anonym (mrs) skrev 2015-07-20 09:38:15 följande:

Har du tagit upp detta med din sambo?

Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att hon vräker ut sig i den stora soffan,medan du och din sambo trängs i den mindre soffan.

Har tagit upp detta tidigare med sambon och han inser själv hur dumt det är, sen går det någon dag och allt går tillbaka till det vanliga.
  • Bryggan007
    Anonym (/:) skrev 2015-07-20 09:43:28 följande:

Jag vet att det inte ligger något ont i flickan om soffliggandet men som ovanstående skrev hon har alltid legat i stora soffan och pappan i den mindre.

Jag har bra kommunication med pappan och kan tala om när saker är fel men detta själv tycker jag är lite barnsligt även om det irreterar mig något fruktansvärt.

Jag hade en liten förhoppning av att flickan själv skulle inse sina divalater men inte.

Ett annat tydligt exempel är att vi ska ut och resa tillsammans. Vi planerade resa ihop och "vi" planerade resmål ( jag blev snarare nedröstad och orkade inte ta en disskussion) till ett land där pappan och dottern varit flera gånger tidigare.

Känslan hos mig är nu att jag ska följa efter de till ett land de känner väl och jag inte tidigare varit.

Detta irreterar mig med. Besviken på sambons tankesätt. Hade det inte varit roligare att resa till något nytt vi tillsammans?

Han kanske vill dela med sig av sina trevliga upplevelser på den här platsen? :)

Angående soffan, tydligen har ni för lite sittplatser!

Sen är det ju så att först till kvarn...släng dig i soffan först då får du din plats.

• Påven Johanna
    Anonym (/:) skrev 2015-07-20 09:43:28 följande:

Kanske vill de visa dig var de har hållit hus och trivts tillsammans innan de hittade dig? Kanske blir de besvikna över att du inte tycks vilja se något som de uppenbarligen tyckt varit så bra att de återvänt dit flera gånger? Om du följer med dem dit nu, så kan ni ju resa någon helt annanstans nästa gång? Då kan du ha förslag som du tycker verkar lockande och dessutom ha bra argument för att de ska välja att följa med dig på samma sätt som du nu åker för att se vad de säkert vill visa dig.

Visst, en del av ett förhållande kan vara att bygga upp gemensamma traditioner och vanor men en annan och viktig del (särskilt när det finns barn med i den nya familjekonstellationen) är att låta sig bjudas in och själv aktivt hitta sin plats i det redan existerande. Det finns en massa tid som ni inte känt varandra på, men för all den framtida tid som ni kommer att känna varandra och ha en relation till varandra kan det vara alldeles förträffligt att få mer insyn i allt som redan passerat och varit. Det betyder något för människor, både vuxna och barn, att få peka och berätta om saker de upplevt och gjort och att få återvända till en restaurang de gillar men ha en ny och viktig människa med sig att dela upplevelsen med. Samma plats, nya upplevelser. 
  • Anonym (mrs)
    Anonym (/:) skrev 2015-07-20 09:45:32 följande:
    Har tagit upp detta tidigare med sambon och han inser själv hur dumt det är, sen går det någon dag och allt går tillbaka till det vanliga.
    Okej!

Ett förslag är att du tar upp med henne att hon får vräka sig i den mindre soffan medan du och din sambo får ta den större soffan.

Ett annat förslag är först till kvarn till den större soffan.

Hinner du /och/eller din sambo före till den större soffan,får hon helt enkelt ta den mindre soffan om hon nu nödvändigtvis måste vräka sig.
  • Julia J

Stackars dig, vuxna människa som flyttar in med andra personer som bott tillsammans i åratal, och tror att du inte kommer att behöva ta en enda konflikt. Sedan blir du irriterad på att en tonåring inte kan tankeläsa dig. Du är äldre och har valt den här situationen, så du har ett betydligt större ansvar för kommunikationen än vad hon har.

Mina sympatier går till den så kallade divan. Från hennes synvinkel ser det nog ut som att hon kommer hem och får sitta granne med ett litet åskmoln. Hon känner förmodligen av vibbarna, men eftersom du inte säger vad det är får hon gissa. Antingen så kommer hon då att tro att du är skitsur av naturen eller att du tycker illa om henne. Det senare verkar ju dessvärre stämma.

Du känner dig åsidosatt, skriver du. Kanske dags att börja hantera dina känslor istället för att projicera dem på ungen. Annars blir det soffan du stör dig på ena dagen och nästa kommer det att vara något nytt.

Du kommer att få bo med en helt olidlig unge tills du lär dig att hantera dig själv och säga vad du vill.

• Ess

Varför inte flytta till ett gemensamt boende som ni inreder efter att alla ska kunna få plats och sitta bekvämt. Då blir det dessutom så att ingen har pinkat revir ännu, utan alla har chans att finna sig tillrätta.
    Vissa klarar av att flytta in hos någon och göra det till sitt hem, men de flesta jag känner (utom en) får det inte att funka.

Ess skrev 2015-07-20 10:39:38 följande:

Varför inte flytta till ett gemensamt boende som ni inreder efter att alla ska kunna få plats och sitta bekvämt. Då blir det dessutom så att ingen har pinkat revir ännu, utan alla har chans att finna sig tillrätta.

Vissa klarar av att flytta in hos någon och göra det till sitt hem, men de flesta jag känner (utom en) får det inte att funka.

Vi letar gemensamt boende.
Svar på tråden Less på "bonusbarnlivet"