Anonym (/:) skrev 2015-07-20 12:59:08 följande:
Minns väl när jag var 15. Hade flyttat 7 mil till eget boende, gjorde min egna mat och studerade helt på egen hand. Denna flickan skulle inte hitta till köket. Jag väljer hellre att dra mig undan än att fråga om jag får sitta i soffan. Bättre än att jag ska sitta kvar och vara irriterad eller få ont i kroppen.Jag har påtalat till sambon om flickans beteende hjälper föga noll. Jo när du är 15 har du utvecklas såpass empati och förståelse för att två personer trängs i en liten soffa.
Denna morgonen inget undantag. Hon ligger med sovtäcket i soffan , jag lagar frukost och hennes far städar.
Det låter inget vidare, tycker jag. Det är för tidigt att starta livet på egen hand när man är femton, onödigt tidigt i mitt tycke. Gick du nian på annan ort alltså?
Varför är det så motbjudande att fråga om du får sitta i soffan? Du tycker ju att flickan utan vidare ska känna medmänsklighet och fråga dig om du hellre vill sitta i den soffa som hon ligger i? Det är väl ingen skillnad på era beteenden då? Ingen annan än att hon ligger i soffan och du i sovrummet.
Nej, det har man inte. Helt enkelt för att de flesta nog inte alls skulle uppfatta problemet i den omfattning som du anser att det har. De flesta - både femtonåringar och vuxna - skulle väl se två människor sitta tätt intill varandra i en soffa och tro att de var nöjda med det om de inte sa något annat.
Ville du ligga i soffan nu på morgonen också alltså?