• Anonym (Move To Malmö)

Vart i Malmö ska man bo?Ska byta min Sthlm lya.Men vill bo i bra område.Är kräsen

Hej ! Har barn tillsammans med en dansk man som bor i Köpenhamn.Han har ett jobb då han reser väldigt mycket som filmare och fotograf.Vi gick skilmda vägar tidigt.Men är bra vänner och hat en son på 7 år.Nu har mitt ex trappat ner på jobbet och är hemma mer.Flyttade hem till Sthlm för han var borta så långa perioder. Men han har god kontakt med vår son.Nu har jag tänkt flytta till Malmö så min son och hans pappa ska bo nära.Men vart i Malmö ska man bo. Sett mycket på nyheter och tycker de verkar oroligt där. Vill veta bra skolor och vart man ska bo.Hört talas om slottsstaden.Jag bor bra på Södermalm i Sthlm.Så kräsen är jag. 3 eller 4 är jag ute efter. Samt 5:a.

• Svar på tråden Vart i Malmö ska man bo?Ska byta min Sthlm lya.Men vill bo i bra område.Är kräsen
  • Anonym (du skämtar hoppas jag)
    Fjärrkontrollen skrev 2015-07-29 13:25:59 följande:
    Bor du i Malmö?

Han som blev skjuten i hästhagen är en langare, så knappast en oskyldig som drabbades. Tror ingen inbillat sig att det inte finns problem i stan men du överdriver något enormt.

Nej, jag överdriver inte, själv har jag ett skotthåll i min balkong efter en uppgörelse som gick snett utanför.
    Brinnande bilar utanför regelbundet, så pass att media skriver inte ens om det längre, det är vardag och slutar på sin höjd med en liten notice nånstans i bakre delen av tidningen.

Mina barn har blivit rånade under vapenhot i omyndig ålder, det var länge sen nu men ingen lurar väl sig att utvecklingen i Malmö går åt rätt håll.

• Fjärrkontrollen
    Anonym (du skämtar hoppas jag) skrev 2015-07-29 13:33:47 följande:

Nej, jag överdriver inte, själv har jag ett skotthåll i min balkong efter en uppgörelse som gick snett utanför.

Brinnande bilar utanför regelbundet, så pass att media skriver inte ens om det längre, det är vardag och slutar på sin höjd med en liten notice nånstans i bakre delen av tidningen.

Mina barn har blivit rånade under vapenhot i omyndig ålder, det var länge sen nu men ingen lurar väl sig att utvecklingen i Malmö går åt rätt håll.

du bor uppenbarligen inte i slottsstaden då.
  • MajaMaria79

Alltså jag jobbar natt i Malmö, ute i bil och upp i lägenheter i hela staden. 

Visst finns det områden som är oroliga och obehagliga, men de flesta är lugna och fina. Precis runt möllan, på Lindängen, Seved, Bellevuegården eller Rosengård hade jag nog inte bosatt mig på. Men på Limhamn, i Slottstaden eller Ribersborg, där ser man bara hundmänniskor och tidningsbud på natten. 

Fortfarande så begås det fler brott per capita i Stockholm än i Malmö och det mesta som händer är gängrelaterat och handlar om uppgörelser. 

• Anonym (du skämtar hoppas jag)
    Fjärrkontrollen skrev 2015-07-29 13:38:27 följande:
    du bor uppenbarligen inte i slottsstaden då.

Nej, det gör jag inte, jag läser däremot tidningar och märker att slottstaden är bara mindre drabbad med skottlossningar i "mindre omfattning" men att säga slottstaden är en trygg och säker område i Malmö är äntligen förnekelse eller ren lögn.

Dom områden som i alla fall på papper hör till malmö där man kan känna sig nått så när trygg är bunkeflo och klagshamn, fast där bil en krav då det ligger en bra bit utanför själva malmö

• Anonym (Malmöbo)

Om du trivs bra på Söder så kan jag tipsa om St Knut. Nära till både centrum och Möllevången. :)

• Anonym (Move To Malmö)

Tack för tips.Ja jag älskar Södemalm och dess känsla.Men nu kommer jag flytta.Då vill jag bo någorlunda centralt och bra.

• nevermind
    Anonym (Flytta INTE!!!) skrev 2015-07-29 08:28:28 följande:
    Eh NEJ! Det är inte skitsnack.
    Jag har flera vänner som bor i Malmö, inga problem alls.
  • Seven Costanza

Jag är en sådan där typisk Lundabo som aldrig skulle få för mig att flytta till Malmö men om jag var tvungen så finns det ju säkrare och mindre säkra områfen. Du har fått bra tips och tex vid triangeln vore ju praktiskt om ni ska ta er till Köpenhamn. Triangeln har också halvtaskigt rykte liksom i stort sett hela resten av Malmö men jag har aldrig märkt av några oroligheter när jag varit hos vänner i området. Slottstaden är lugnt men inte alls som Södermalm.

• Anonym (Svårt det där)

Nåväl det går alltid att leta upp skit i alla städer. Bor själv i Västra Hamnen. Men även bott i olika städer i Skåne. Min samlade erfarenhet av Malmö bor i jämförelse är att de är mer sociala, glada och hjälpsamma. Fortfarande kan man se att unga och friska lyfter på baken när en gammal kommer på bussen.

Verkar som Malmö varigt så hårt prövat under en längre tid att det också skapat en gemenskap.

Tilläggas är. Jag har bara bott i Malmö i 6 månader. Men känner mig inte otrygg. Samt att åka taxi är snuskigt billigt.

Så jag ger Malmö 8++ 

Innan bodde jag i Helsingborg. Egoisternas huvudstad. Fin stad och allt sånt. Men vad är det med invånarna där. Samt alltid fylle slagsmål på krogen. Vet inte om det är bönderna eller vad. Alltid någon som ska bråka. så 5 på skalan

Lund kan jag inte uttala mig om. Men verkar vara riktigt bra..

• Anonym (bott i Malmö länge)

Bra områden i Malmö

Limhamn - Bunkeflo (fint, dock ej centralt)
    Västra Hamnen (nära till centrum, nybyggt, stora lägenheter med stora öppna ytor, nära till havet)
    Fridhem 
    Mellanheden
    Dammfri
    Davidshall (centralt, attraktivt område)
    Lugnet
    Ribersborg

Kvarteret Caroli är väldigt centralt, men man hör inte att det händer så mycket otrevligheter där. 

• Anonym (Elle)
    Anonym (malmö är bästa stället) skrev 2015-07-29 13:04:34 följande:

Har själv bott i Malmö i hela mitt vuxna liv och älskar stället. Inte farligare eller värre än andra ställen och skulle aldrig få för mig att bosätta mig på något pretto-ställe som Lund eller Hbg.

Slottsstaden är väl rätt ok beroende på vad man vill ha. Ganska olikt söder om du nu trivs där.

Hade jag varit som du hade jag satsat på någon del nära station Triangeln ut mot pildammarna, typ rådmansvången eller hästhagen. Då blir känslan av att bo nära Köpenhamn ännu starkare skulle jag tro! Tåget går dit var 20 min. Gröna och fina stadsdelar utan att vara mitt på möllan men ändå nära dit om du längtar efter lite alternativ söderkänsla. Välkommen till Malmö!

Malmö är betydligt farligare än andra svenska städer. Seved eller Sofielund är inga stadsdelar man vill vistas på en mörk kväll. 

Mycket drogade pundare och vapen i omlopp. 
  • Anonym (Elle)
    Anonym (Svårt det där) skrev 2015-07-30 00:19:30 följande:

Nåväl det går alltid att leta upp skit i alla städer. Bor själv i Västra Hamnen. Men även bott i olika städer i Skåne. Min samlade erfarenhet av Malmö bor i jämförelse är att de är mer sociala, glada och hjälpsamma. Fortfarande kan man se att unga och friska lyfter på baken när en gammal kommer på bussen.

a..

Min bild är att Malmöiter är riktiga rövhål. Lustigt hur bilden kan skilja sig så pass mycket. 
  • Anonym (Elle)

Jag tror aldrig jag mött så mycket otrevliga människor utan hyfs som i Malmö. Då syftar jag inte på invandrarna utan svenskarna som bor där och inte kommer utifrån. . 

• smulpaj01

Nej ts, tänk om. Inte kan du flytta till Malmö om du i dagsläget har boende på söder. Be pappan flytta till sthlm istället, är han frilansare så borde väl inte det vara något problem?

• Suzycreamcheese

Ett tips är att lånbyta lgh under en period. Dvs hyra i andra hand av varandra. Så gjorde jag när jag pluggade och jobbade tillfälligt i Lund/Malmö. Jag hade också lgh på Södermalm. Första gången bodde jag vid Davidshall, andra gången på Brogatan. I lägenheten på Brogatan trivdes jag super. Det ligger mitt emellan allt, vid triangeln, nära möllan, ett stenkast från stora gågatan... Med en lägenhet på söder kunde jag välja och vraka men det var ändå skönt att det inte var definitivt...

• Anonym (Move To Malmö)

Tack för goda råd..;)Mycket och tänka på när man ska byta miljö.

Svar på tråden Vart i Malmö ska man bo?Ska byta min Sthlm lya.Men vill bo i bra område.Är kräsen