• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (LKY)
    ClumsySmurf skrev 2025-10-09 01:21:44 följande:
    du upprepar bara samma smörja som vänsterfeminister gjort i flera år, de som aldrig kunnat argumentera för sin sak trots att de har över 20 års våldsforskning som argument.

Den gemensamma nämnaren är män. maskulinitet...

några av bästaste argumenten i landet där kvinnor begår våld mot kvinnor i nära relationer ungefär motsvarande sin proportion till sin andel av befolkningen, att man har blivit tvungen att förneka våld i samkönade relationer för att kunna skylla allt på ett kön och patriarkatet ju bara en konsekvens av att ha hjärtat på rätta stället när man låtsasforskar i en ideologisk ekokammare.

Den one size fits all förklaringsmodell du klämmer in hela världen i håller ju inte ens i landet du bor i.
    Nej, män är inte den densamma faktorn. De gemensamma faktorerna är psykopati, svag självkänsla och brist på empati. 
  • Padirac
    du upprepar bara samma smörja som vänsterfeminister gjort i flera år, de som aldrig kunnat argumentera för sin sak trots att de har över 20 års våldsforskning som argument.

några av bästaste argumenten i landet där kvinnor begår våld mot kvinnor i nära relationer ungefär motsvarande sin proportion till sin andel av befolkningen, att man har blivit tvungen att förneka våld i samkönade relationer för att kunna skylla allt på ett kön och patriarkatet ju bara en konsekvens av att ha hjärtat på rätta stället när man låtsasforskar i en ideologisk ekokammare.

Den one size fits all förklaringsmodell du klämmer in hela världen i håller ju inte ens i landet du bor i.
    Om du läser vad Killbill skriver så handlar påståendet enbart om mäns våld mot kvinnor, inte hästars, hundars eller kvinnors våld mot kvinnor.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-08 22:42:17 följande:

Nej, bevisligen har inte alla män i Sverige kommit längre. Mäns våld mot kvinnor finns i alla kulturer och den svenska är inte mer förskonad än andra. 

Studier har visat att både utlandsfödda och inrikesfödda män begår våld i nära relationer i proportion till deras andel av befolkningen.

Varje år mördas ett strort antal kvinnor i Sverige och inte sällan är gärningsmannen som i det här fallet svensk. 

www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/doms-for-att-ha-vallat-sambons-dod-hovratten-andrar-friande-dom

Att hävda att hedersförtryck handlar om mäns generella våld mot kvinnor och inte om en kultur normaliserad i delar av världen varifrån folk emigrerar till Sverige, är att förminska och inte förstå vad problemet handlar om, ett kollektivt förtryck inom en folkgrupp och det är just den oförståelse du uppvisar exempel på som har kritiserats av de som är insatta.
  • KillBill

Att kvinnor också kan begå våld i nära relationer är sant och det är också väl belagt i forskningen. Men det förändrar inte den övergripande bilden, att det dödliga och allvarliga våldet i huvudsak utövas av män, och i synnerhet män mot kvinnor. Det är därför mäns våld mot kvinnor är ett eget forskningsområde, precis som våld i samkönade relationer är det.

Ingen forskare menar att "alla män" är våldsutövare eller att kultur och bakgrund inte kan spela någon roll i vissa fall. Kön är den mest avgörande faktorn på befolkningsnivå, långt mer än ursprung, religion eller kultur.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-08 23:16:56 följande:

Det är kontraproduktivt att göra mäns våld mot kvinnor till en "kulturell företeelse". Forskning visar att både utlandsfödda och inrikesfödda män begår våld i nära relationer i proportion till sin andel av befolkningen.

Jag antar att du inte har någon källa på den "forskningen"?

Den gemensamma nämnaren när det gäller våld mot kvinnor är alltså inte någon särskild kultur, religion eller ursprung. Den gemensamma nämnaren är män.

Du nämner själv faktiskt en gemensam nämnare till och det är kvinnor.
    Är det relevant?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-10-09 07:02:28 följande:
    Om du läser vad Killbill skriver så handlar påståendet enbart om mäns våld mot kvinnor, inte hästars, hundars eller kvinnors våld mot kvinnor.
    Du menar att allt annat våld än just det av män mot kvinnor är eller kan ha kulturella orsaker?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-09 08:16:05 följande:
    Att hävda att hedersförtryck handlar om mäns generella våld mot kvinnor och inte om en kultur normaliserad i delar av världen varifrån folk emigrerar till Sverige, är att förminska och inte förstå vad problemet handlar om, ett kollektivt förtryck inom en folkgrupp och det är just den oförståelse du uppvisar exempel på som har kritiserats av de som är insatta.

Var har jag påstått att hedersförtryck är samma sak som mäns generella våld mot kvinnor?

Jag diskuterar på ett övergripande plan, mäns våld mot kvinnor, ett stort samhällsproblem som forskning visar förekommer i lika stor utsträckning bland svenskfödda som bland utlandsfödda män, sett i relation till befolkningen.

Hedersförtryck är något annat. Detta är också ett mycket allvarligt problem och det är betydligt vanligare i vissa kulturell kontexter, även om det också förekommer, om än mer sällan, bland svenskar.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-09 08:26:58 följande:
    Jag antar att du inte har någon källa på den "forskningen"?

Den gemensamma nämnaren när det gäller våld mot kvinnor är alltså inte någon särskild kultur, religion eller ursprung. Den gemensamma nämnaren är män.

Du nämner själv faktiskt en gemensam nämnare till och det är kvinnor.
    Är det relevant?

Ja:  bra.se/download/18.63eed38e192716a4afc1536/1728997063093/2024_4-Brott-i-nara-relation.pdf

Det är i denna rapport inga större skillnader mellan svensk eller utlänsk bakgrund eller om man bor i ett välbärgat område eller i ett utanföskapsområde. 

• Meddelande borttaget
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-09 09:00:10 följande:

Ja:  bra.se/download/18.63eed38e192716a4afc1536/1728997063093/2024_4-Brott-i-nara-relation.pdf

Det är i denna rapport inga större skillnader mellan svensk eller utlänsk bakgrund eller om man bor i ett välbärgat område eller i ett utanföskapsområde. 

Du kan inte ha läst den rapporten, för den omfattar inte statistik som styrker ditt påstående. Rapporten ifråga är inriktad på offer, inte förövare, vilket framgår av rubrik/titel; 'Brott i nära relation - Kartläggning av utsatthet under 2022 och under livstiden'
Svar på tråden Mångkultur