• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Padirac

Jag har inte sett den statistiken, men fördomar säger att om deras agerande stämmer med åsikterna de uttrycker så är de förövare där de utsätter kvinnor och invandrare för våld i nära och ej nära relationer 

Kommer du ihåg hur SDs mest briljanta hjärnor skulle försvara sig med ett järnrör för att de kände sig hotade av en komiker nere på Kungsgatan Tomte 

Utsatthet för våld Död

Tom Araya skrev 2025-10-10 11:11:03 följande:
    ...och vad säger statistiken om "alternativhögerns" utsatthet för våld i nära relationer?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-10 11:13:06 följande:
    Upplever du att det är den synen som representerar svenska män generellt?
    Nej, men mäns våld mot kvinnor, oavsett om det handlar om svenska eller utländska män, är ett allvarligt samhällsproblem. Varje år misshandlas, tvingas gömma sig eller mördas alltför många kvinnor i Sverige.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-10 17:48:33 följande:
    Nej, men mäns våld mot kvinnor, oavsett om det handlar om svenska eller utländska män, är ett allvarligt samhällsproblem. Varje år misshandlas, tvingas gömma sig eller mördas alltför många kvinnor i Sverige.
    Då ska vi vara glada över att det bland svenskar inte finns ett kollektivt stöd för detta, där hela familjer, släkter, klaner håller ihop om förtrycket av kvinnor, som förekommer i andra kulturer.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-10 20:18:24 följande:
    Då ska vi vara glada över att det bland svenskar inte finns ett kollektivt stöd för detta, där hela familjer, släkter, klaner håller ihop om förtrycket av kvinnor, som förekommer i andra kulturer.
    Det är gränslöst av dig att insinuera att andra grupper i Sverige kollektivt stödjer mäns våld mot kvinnor  och det är tydligt att du syftar på muslimer, eftersom det är den gruppen du alltid riktar kritik mot. Det finns ingen evidens för något sådant. Våld mot kvinnor är olagligt, och de allra flesta följer lagar och normer precis som alla andra. Enstaka fall handlar om individuella gärningsmän, inte om någon "kulturell konsensus". Att påstå motsatsen bygger på fördomar och rasistiska stereotyper och saknar grund i fakta. Tvärtom visar forskning att många muslimer i Sverige lever relativt sekulärt och följer svenska samhällsnormer.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-09 10:21:53 följande:

Om skillnaderna i våld i nära relationer mellan utanförskapsområden och väletablerade områden är små, är det ett tydligt tecken på att problemet är generellt och inte kopplat till svensk eller utländsk bakgrund.

Eftersom det mycket väl kan vara människor med en viss bakgrund som är överrepresenterade i gruppen som använder våld i nära relationer oavsett om de bor i ett utanförskapsområde eller ett "väletablerat" område så går det inte dra en sådan sluts. Givet då att man inte utgår från någon fördom om vart vilka grupper av människor bor men då är grundpremissen felaktig och därmed faller hela argumentet.
  • Padirac
    nattuw skrev 2025-10-11 13:29:39 följande:
    Eftersom det mycket väl kan vara människor med en viss bakgrund som är överrepresenterade i gruppen som använder våld i nära relationer oavsett om de bor i ett utanförskapsområde eller ett "väletablerat" område så går det inte dra en sådan sluts. Givet då att man inte utgår från någon fördom om vart vilka grupper av människor bor men då är grundpremissen felaktig och därmed faller hela argumentet.
    Eftersom i vandrare är överrepresenterade i områden med hög social utsatthet och i utanförskapsområden är inte grundpremissen eller  KillBills argument felaktigt. 
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-11 13:29:39 följande:

Det är ingen fördom att konstatera att invandrare generellt är underrepresenterade i Sveriges mer välbeställda bostadsområden. dessutom visar statistiken att dödligt våld mot kvinnor har minskat kraftigt sedan 1970-talet, då Sverige hade en relativt låg andel invandrare, till idag när andelen invandrare är betydligt högre.

Våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem som inte enbart kan kopplas till en viss grupps bakgrund. Den främsta gemensamma nämnaren är att det oftast handlar om män, oavsett om de är av svensk eller utländsk härkomst.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-11 10:52:23 följande:
    Det är gränslöst av dig att insinuera att andra grupper i Sverige kollektivt stödjer mäns våld mot kvinnor  och det är tydligt att du syftar på muslimer, eftersom det är den gruppen du alltid riktar kritik mot. Det finns ingen evidens för något sådant. Våld mot kvinnor är olagligt, och de allra flesta följer lagar och normer precis som alla andra. Enstaka fall handlar om individuella gärningsmän, inte om någon "kulturell konsensus". Att påstå motsatsen bygger på fördomar och rasistiska stereotyper och saknar grund i fakta. Tvärtom visar forskning att många muslimer i Sverige lever relativt sekulärt och följer svenska samhällsnormer.
    Du visar åter igen brist på insikt vad det gäller hederskultur, vad det innebär och hur omfattande problemet är.
  • ClumsySmurf
    Padirac skrev 2025-10-09 07:02:28 följande:
    Om du läser vad Killbill skriver så handlar påståendet enbart om mäns våld mot kvinnor, inte hästars, hundars eller kvinnors våld mot kvinnor.
    Killbill vet att de inläggen han svarade på med whatabout sd:are handlade om hedersförtryck, han vet att mitt inlägg också handlade om hedersförtryck
    men han styde ändå mot mäns våld mot kvinnor och säger samma sak som FI gjprde för flera år sen, så det är möjligt Killbills påståenden enbart handlade om mäns våld mot kvinnor så och den gemensamma nämnaren blev män,  maskulinitet...
    men det är ju för att han försökte dribbla.

Det är inte bara män som uprätthåller hedersförtryck och det är inte bara män som misshandlar i relationer, "den gemensamma nämnaren män" läcker fortfarande som ett såll

sen undrar han "Var har jag påstått att hedersförtryck är samma sak som mäns generella våld mot kvinnor?"
    han blandade medvetet öpplen och päron och låtsas vara oskyldig till fruktsalladen han nyss gjprde

Om du själv läst vad Killbill skriver så vet du att han bara dribblar när han blandar ihop saker som enligt honom själv är olika saker, det blir väldigt komiskt när du börjar svamla om hästar och hundar.
    ClumsySmurf skrev 2025-10-09 01:21:44 följande:
    KillBill skrev 2025-10-08 23:16:56 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-10-08 22:49:43 följande:

Att det finns folk med kvinnofientliga attityder i hela världen är en självklarhet som inte behöver nämnas.

Du vet att hedersförtryck är ett importerat samhällsproblem, du vet att en religion som kan få ensamstående mammor att vilja döda sina döttrar för att slippa bli dömda i livet efter detta, eller för att slippa få klanen på sej inte är jämförbart med dina exempel som du använder enbart för att kasta skit på SD och du vet vilka det är som lider mest av det.

Jag vet att inget av det är en news flash för dej.

Det finns en djupt rotat röta inom en del av vänstern där avsikten man ger ett sken av att ha är viktigare än resultatet och inom den finns det en väldigt misslyckad ide om multikultur som verkar vara mycket viktigare än de som ska leva i den, det kanske är bara jag men jag tycker att det är något äckligt falskt med det.

Det är kontraproduktivt att göra mäns våld mot kvinnor till en "kulturell företeelse". Forskning visar att både utlandsfödda och inrikesfödda män begår våld i nära relationer i proportion till sin andel av befolkningen.

Den gemensamma nämnaren när det gäller våld mot kvinnor är alltså inte någon särskild kultur, religion eller ursprung. Den gemensamma nämnaren är män.

Problemet är strukturellt och handlar i huvudsak om maskulinitet, makt och samhällsstrukturer, och i lägre grad om var någon kommer ifrån, personens kultur eller religion. 

du upprepar bara samma smörja som vänsterfeminister gjort i flera år, de som aldrig kunnat argumentera för sin sak trots att de har över 20 års våldsforskning som argument.

Den gemensamma nämnaren är män. maskulinitet...

några av bästaste argumenten i landet där kvinnor begår våld mot kvinnor i nära relationer ungefär motsvarande sin proportion till sin andel av befolkningen, att man har blivit tvungen att förneka våld i samkönade relationer för att kunna skylla allt på ett kön och patriarkatet ju bara en konsekvens av att ha hjärtat på rätta stället när man låtsasforskar i en ideologisk ekokammare.

Den one size fits all förklaringsmodell du klämmer in hela världen i håller ju inte ens i landet du bor i.

KillBill skrev 2025-10-09 08:42:30 följande:
    Tom Araya skrev 2025-10-09 08:16:05 följande:
    Att hävda att hedersförtryck handlar om mäns generella våld mot kvinnor och inte om en kultur normaliserad i delar av världen varifrån folk emigrerar till Sverige, är att förminska och inte förstå vad problemet handlar om, ett kollektivt förtryck inom en folkgrupp och det är just den oförståelse du uppvisar exempel på som har kritiserats av de som är insatta.

Var har jag påstått att hedersförtryck är samma sak som mäns generella våld mot kvinnor?

Jag diskuterar på ett övergripande plan, mäns våld mot kvinnor, ett stort samhällsproblem som forskning visar förekommer i lika stor utsträckning bland svenskfödda som bland utlandsfödda män, sett i relation till befolkningen.

Hedersförtryck är något annat. Detta är också ett mycket allvarligt problem och det är betydligt vanligare i vissa kulturell kontexter, även om det också förekommer, om än mer sällan, bland svenskar.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-11 14:33:50 följande:
    Du visar åter igen brist på insikt vad det gäller hederskultur, vad det innebär och hur omfattande problemet är.
    Nej du svarade på ett inlägg från mig som handlade om mäns våld mot kvinnor och din kommentar var både gränslös och fördomsfull.
Svar på tråden Mångkultur