• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (Else)
    KillBill skrev 2025-10-09 10:21:53 följande:

Om skillnaderna i våld i nära relationer mellan utanförskapsområden och väletablerade områden är små, är det ett tydligt tecken på att problemet är generellt och inte kopplat till svensk eller utländsk bakgrund.

Du bör nog ta med i beaktandet ett det råder ett annat grupptryck i utsatta områden, som gör att kvinnor kanske inte vågar anmäla på samma sätt. I vissa kulturer är det inte helt oacceptabelt att uppfostra sin kvinna, eller sina barn. Om det finns en stöd eller acceptans bland din omgivning ,kan den som bryter mot normer bli rejält utstött. 

Utöver det är förtroendet mot myndigheter, räddningstjänst och poliser betydligt lägre än hos svenskar.

Svenska män är bland de mest jämställda i världen. Visst finns det rötägg, men varken vår kultur eller samhälle har en acceptans för att en kvinna ska behöva lyda sin man, eller att mannen ska ha rätt att ge repressalier när kvinnan inte lyder.

• Anonym (LKY)
    KillBill skrev 2025-10-09 10:21:53 följande:

Om skillnaderna i våld i nära relationer mellan utanförskapsområden och väletablerade områden är små, är det ett tydligt tecken på att problemet är generellt och inte kopplat till svensk eller utländsk bakgrund.

Vet inte vad du är ute efter men kan ana. Det är så uppenbart att du försöker vilseleda andra, kanske också dig själv, om ni säkerligen i ett gott syfte. Antagligen för att motverka rasism.
  • KillBill
    Anonym (Else) skrev 2025-10-09 15:30:58 följande:

Du bör nog ta med i beaktandet ett det råder ett annat grupptryck i utsatta områden, som gör att kvinnor kanske inte vågar anmäla på samma sätt. I vissa kulturer är det inte helt oacceptabelt att uppfostra sin kvinna, eller sina barn. Om det finns en stöd eller acceptans bland din omgivning ,kan den som bryter mot normer bli rejält utstött. 

Utöver det är förtroendet mot myndigheter, räddningstjänst och poliser betydligt lägre än hos svenskar.

Svenska män är bland de mest jämställda i världen. Visst finns det rötägg, men varken vår kultur eller samhälle har en acceptans för att en kvinna ska behöva lyda sin man, eller att mannen ska ha rätt att ge repressalier när kvinnan inte lyder.

Brås rapport bygger inte på polisanmälningar, utan på självrapporterad utsatthet i Nationella trygghetsundersökningen (NTU).

Enligt Brå ligger våld mot kvinnor på en stabil nivå och har inte ökat per capita, trots ökad invandring. När det gäller det dödliga våldet per capita har det tvärtom minskat sedan 1970-talet, då nivåerna av dödligt våld mot kvinnor var betydligt högre samtidigt som andelen invandrare i befolkningen var väsentligt lägre än idag.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-09 19:09:28 följande:

Riksdagsledamoten Jamal El-Haj blev politisk vilde 2024, efter att Socialdemokraterna meddelat att de saknar förtroende för honom.

Nu har han startat ett nytt parti och lämnat en rad nya motioner.

Där föreslår han en enstatslösning i Palestina, att arabiska undervisas i svenska grundskolor och att invandringen till landet ökar kraftigt.

El-Hajs förslag: Erkänn arabiska i Sverige och öka invandringen - Kvartal

En enstatslösning är i praktiken det som Israels premiärminister Benjamin Netanyahu förespråkar. Han har tydligt markerat mot en palestinsk stat och talat om att Israel måste behålla kontrollen över hela området väster om Jordanfloden. Det innebär att han avvisar en tvåstatslösning och istället driver en linje där Israel har fullständig kontroll, samtidigt som palestinierna förvägras självbestämmande.

Förslaget från Jamal kan läsas här: 

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/palestina-och-israel-en-enstatslosning_hd021034/

• Padirac

Jag menar att den som svarade på Killbills inlägg inte förstod  texten.

Mäns hat mot kvinnor finns att läsa i var och varannan tråd här på FL.

Var det inte någon som nyss skyllde på kvinnor i fråga om mäns våld mot kvinnor, och någon annan som spydde ur sig någonting nedlåtande om vänsterfeminister där våldet politiseras - till skillnad från att påstå att våldet är kulturellt betingat.

Hatet mot kvinnor och invandrare finns till stor del i samma politiska subkultur. Jag vet inte om det finns någon statistik på politisk tillhörighet och våld mot kvinnor, statistik relaterat till kulturell tillhörighet verkar det ju finnas enligt Killbills inlägg om jag förstod det rätt.

Incels, etnonationalister, misslyckade arga unga och gamla män verkar vara överrepresenterade i fråga om hat mot kvinnor och invandrare i alla fall om man ska tro de som skriver bla här och på delar av andra forum.

Tom Araya skrev 2025-10-09 08:26:58 följande:
    Jag antar att du inte har någon källa på den "forskningen"?
    KillBill skrev 2025-10-08 23:16:56 följande:

Den gemensamma nämnaren när det gäller våld mot kvinnor är alltså inte någon särskild kultur, religion eller ursprung. Den gemensamma nämnaren är män.

Du nämner själv faktiskt en gemensam nämnare till och det är kvinnor.
    Är det relevant?
    Tom Araya skrev 2025-10-09 08:28:54 följande:
    Du menar att allt annat våld än just det av män mot kvinnor är eller kan ha kulturella orsaker?
  • Padirac

Jag tror att förtroendet för myndigheten, räddningstjänst och poliser är ännu lägre bland alternativ-högern och rasisterna, de tjatar ju som om de bad en miljon ave Maria om hur woke och korrupt det kulturmarxistiska vänsterliberala av sossar och feminister infiltrerade samhället är.

• KillBill

Det finns män i Sverige som bevisligen har en annan syn på kvinnor än den du lyfter fram..

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-10-09 20:13:30 följande:

Jag tror att förtroendet för myndigheten, räddningstjänst och poliser är ännu lägre bland alternativ-högern och rasisterna, de tjatar ju som om de bad en miljon ave Maria om hur woke och korrupt det kulturmarxistiska vänsterliberala av sossar och feminister infiltrerade samhället är.

...och vad säger statistiken om "alternativhögerns" utsatthet för våld i nära relationer?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-09 21:41:23 följande:
    Det finns män i Sverige som bevisligen har en annan syn på kvinnor än den du lyfter fram..
    Upplever du att det är den synen som representerar svenska män generellt?
Svar på tråden Mångkultur