• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (pieksän K-iina)

Ni får gärna ta ansvar för er mångkultur, det har börjat spilla över till grannländerna.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-12 15:46:28 följande:

Men min diskussion handlar om mäns våld mot kvinnor på ett mer övergripande plan, och det är otvetydigt att detta våld utövas av män med både svensk och utländsk bakgrund

Varför vill du exkludera det våld mot kvinnor som utövas av män med svensk bakgrund och som vuxit upp med svensk kultur från diskussionen?

Mäns våld mot kvinnor i mer generell mening är något som länge varit känt och som man länge har jobbat emot, vilket märks inte minst i lagstiftningen, förekomsten av kvinnojourer mm. Sedan kanske man kan och borde göra mer...

Som sagt, jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt,  inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

Hederskultur/hedersförtryck och det fysiska och psykiska våld som där utövas är av annan art, har en annan grund och har ett mer kollektivt stöd inom vissa grupper. Det fordrar andra strategier än det allmänna våldet mot kvinnor. Detta har man inte lika länge haft full kunskap om.

Därför är det beklämmande med människor som mörkat, förnekat och förminskat problemet och bromsar detta arbete, inte minst vad det gäller att inhämta och sprida kunskap (som jag givit exempel på). 

Eftersom hedersförtryck (inkl relaterat våld) är mer kulturellt betingat än våld mot kvinnor i mer allmän mening (här i den nordvästra delen av världen), så är det mer relevant för tråden.

Därför anser jag det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-10-12 21:52:06 följande:
    Mäns våld mot kvinnor i mer generell mening är något som länge varit känt och som man länge har jobbat emot, vilket märks inte minst i lagstiftningen, förekomsten av kvinnojourer mm. Sedan kanske man kan och borde göra mer...

Som sagt, jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt,  inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

Hederskultur/hedersförtryck och det fysiska och psykiska våld som där utövas är av annan art, har en annan grund och har ett mer kollektivt stöd inom vissa grupper. Det fordrar andra strategier än det allmänna våldet mot kvinnor. Detta har man inte lika länge haft full kunskap om.

Därför är det beklämmande med människor som mörkat, förnekat och förminskat problemet och bromsar detta arbete, inte minst vad det gäller att inhämta och sprida kunskap (som jag givit exempel på). 

Eftersom hedersförtryck (inkl relaterat våld) är mer kulturellt betingat än våld mot kvinnor i mer allmän mening (här i den nordvästra delen av världen), så är det mer relevant för tråden.

Därför anser jag det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa.
    Hederskultur och hedersförtryck är mer än mäns våld mot kvinnor. Det är en rad olika normer som inte längre är så vanligt förekommande som tidigare inom svensk kultur. Med det sagt finns det fortfarande inhemskt infödda som genom sin kulturella tillhörighet, ofta inom  religiösa samfund, som har samma typ av förtryck av kvinnor och flickor genom hedersnormer som den hederskultur som en del av de invandrade har med sig. 

en del av hedersnormerna finns mer utbrett i olika delar av det svenska samhället utan att det handlar om invandrares hederskultur. Hedersnormer som skambeläggning av hbtq, misogynitet, lättkränkthet delas med incels och reaktionära konservativa till exempel.

Du vet säkert vilka här i trådarna som kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-10-12 22:36:11 följande:
    Hederskultur och hedersförtryck är mer än mäns våld mot kvinnor. Det är en rad olika normer som inte längre är så vanligt förekommande som tidigare inom svensk kultur. Med det sagt finns det fortfarande inhemskt infödda som genom sin kulturella tillhörighet, ofta inom  religiösa samfund, som har samma typ av förtryck av kvinnor och flickor genom hedersnormer som den hederskultur som en del av de invandrade har med sig. 

en del av hedersnormerna finns mer utbrett i olika delar av det svenska samhället utan att det handlar om invandrares hederskultur. Hedersnormer som skambeläggning av hbtq, misogynitet, lättkränkthet delas med incels och reaktionära konservativa till exempel.

Du vet säkert vilka här i trådarna som kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade 
    M.a.o. inget som motsäger det jag precis skrev.
  • Padirac

Bara en mer nyanserad bild än klockan som går rätt två gånger per dag,

De uppgifter KillBill hade om att det inte fanns någon överrepresentation bland olika grupper avseende mäns våld mot kvinnor säger också någonting. 

Hedersbrott är brottsligt avsett det är kristna kurder eller kristna sjundedagsadventister eller ortodox islam. Om jag kommer ihåg det jag läst rätt så är hederskulturens normer om heder inte koppade specifika religioner eller etniciteter utan istället kopplade till samhällen med starka patriarkala uppfattningra, reaktionära konservativa värden och starka in och utgruppsvärderingar.  

Du ver vilka i trådarna här på FL som delar dessa värderingar och uttrycker dem: misogynitet, hat mot 'de andra', kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade.

Tom Araya skrev 2025-10-13 17:12:02 följande:
    M.a.o. inget som motsäger det jag precis skrev.
  • nattuw
    Padirac skrev 2025-10-11 13:54:37 följande:
    Eftersom i vandrare är överrepresenterade i områden med hög social utsatthet och i utanförskapsområden är inte grundpremissen eller  KillBills argument felaktigt. 
    Jo. Det utgår från en fördom.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-11 14:01:30 följande:

Det är ingen fördom att konstatera att invandrare generellt är underrepresenterade i Sveriges mer välbeställda bostadsområden.

Din ovetenskapliga premiss håller inte för en granskning. Vilket gör att din argumentation faller.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2025-10-12 15:30:38 följande:
    Om du inte ser och förstår skillnaden mellan enskild gärningsman och det kollektiva förtrycket i hederskulturer, så är du mer än lovligt naiv.
    Det handlar inte om naivitet eller okunskap utan om politik. Att erkänna problem som de varit med att skapa vore ett politisk nederlag. Vilket på grund av all prestige som ligger i frågan är är politiskt omöjlig.

Så det är för vissa inte en fråga om att skydda kvinnor eller andra utsatta grupper utan istället är det en rent politisk fråga där kvinnor och andra utsatta grupper får stå tillbaka för politiska mål
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-13 21:56:16 följande:
    Din ovetenskapliga premiss håller inte för en granskning. Vilket gör att din argumentation faller.

Nej, du har fel. Invandrare är kraftigt underrepresenterade i Sveriges mest välbärgade områden och överrepresenterade i landets socioekonomiskt utsatta områden. Det är inte en fördom, det är fakta.

I Sveriges mest välbärgade områden utgör personer med utländsk bakgrund ofta mindre än 15 % av befolkningen, vilket ligger långt under det svenska genomsnittet.

I de socioekonomiskt utsatta områdena är situationen tvärtom: där kan andelen med utländsk bakgrund uppgå till uppemot 80 %, alltså flera gånger högre än genomsnittet.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (LKY)
    nattuw skrev 2025-10-13 21:56:16 följande:
    På riktigt.

Jag håller inte med KillBill i tråden men att ifrågasätta det påståendet ifrån honom är ju bara krokat. Att det är färre invandrare i rika områden vet ju alla som är hyffsat insatta i samhället.
Svar på tråden Mångkultur